Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑνοιχτή ΓραμμήΑπόψειςΣημαντικό κενό η έλλειψη μηχανισμού μέτρησης των παραμέτρων του τουρισμού από ένα επίσημο εθνικό φορέατου Γιάννη Ευαγγέλου

ΑπόψειςΣημαντικό κενό η έλλειψη μηχανισμού μέτρησης των παραμέτρων του τουρισμού από ένα επίσημο εθνικό φορέατου Γιάννη Ευαγγέλου

Απόψεις
Σημαντικό κενό η έλλειψη μηχανισμού μέτρησης των παραμέτρων του τουρισμού από ένα επίσημο εθνικό φορέα
του Γιάννη Ευαγγέλου

Είναι γεγονός πως η έλλειψη μηχανισμού μέτρησης των παραμέτρων του τουρισμού από έναν επίσημο εθνικό φορέα, αποτελεί ένα σημαντικό κενό εκτίμησης της απόδοσης των πρόσφατων ενεργειών τόνωσης της τουριστικής κίνησης.

Η έλλειψη μάλιστα αυτή γίνεται εντονότερη, όταν οι ενέργειες αυτές συνοδεύονται από μεθοδευμένες προσπάθειες, (σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού), στον επαναπροσδιορισμό των στόχων και την αλλαγή στρατηγικής με σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού συγχρόνως με την σταδιακή ποσοτική αύξησή του.

Σε κάθε λοιπόν περίπτωση που ένας επίσημος διεθνής πλέον φορέας αναφέρεται σε τέτοιες παραμέτρους, κάνοντας συγχρόνως και συγκρίσεις είτε ιστορικές, είτε με τον ανταγωνισμό, προκαλεί αίσθηση και ενδιαφέρον και αντίστοιχα σχόλια και συζητήσεις.

Στο πρόσφατο λοιπόν συνέδριο που ονομάσθηκε 1ο Διεθνές Συνέδριο του WTΤC, οι αναφορές και οι συγκρίσεις έδειξαν συγκεκριμένες αποδόσεις και προοπτικές του ελληνικού τουρισμού έστω κι αν οι αριθμοί αυτοί ήσαν κάποτε κατ’ εκτίμηση, αφού τα πρωτογενή στοιχεία προέρχονται από μετρήσεις που έχουν γίνει στην Ελλάδα, η οποία όπως είπα πιο πάνω δεν διαθέτει τους μηχανισμούς, ή για την ακρίβεια δεν τους χρησιμοποιεί.

Κι αν λοιπόν δεν είναι έτσι κι αν το 15% που αναφέρθηκε σαν ποσοστό αξιοποίησης της δυναμικής της Ελλάδας στον τουρισμό δεν είναι τόσο ακριβώς αλλά είναι ας πούμε 20%, επιβεβαιώθηκε και έκανε εντύπωση σε αρκετούς, όμως όχι στους ανθρώπους που δουλεύουν και μελετούν καθημερινά τον ελληνικό τουρισμό.
Πράγματι αν δεν είναι 85 ή 80, είναι τόσο πολύ το αναξιοποίητο δυναμικό του Ελληνικού τουρισμού και το ζητούμενο είναι πως θα αξιοποιηθεί.

Από την συνέχεια των συζητήσεων ακούστηκαν κάποιες απόψεις, αλλά και αντιφάσεις γι’ αυτό το ζητούμενο, κυρίως για τον ρόλο που παίζουν σήμερα οι νέες μορφές διανομής του τουρισμού σαν προϊόν, αλλά και της ανάγκης να ενεργοποιηθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην τάση να συμμετέχουν σε συνέργιες είτε συμπράττοντας μεταξύ τους ή με διεθνή δίκτυα, αλλά και η επιτακτική ανάγκη της συνεργασίας της πολιτείας με την αγορά, πολλαπλασιάζοντας την απόδοση των ενεργειών του κράτους είτε σε επιτελικό σχεδιασμό είτε σε δράσεις προβολής.

Είναι πάντως βέβαιο πως αυτό το 80 ας πούμε τοις εκατό του αναξιοποίητου δυναμικού της χώρας μας, είναι εδώ και περιμένει, είναι το τεράστιο πλήθος, η πλουσιότατη ποικιλία στοιχείων που τα βρίσκει κανείς παντού διαθέσιμα να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ποιοτικών υποπροϊόντων, ή τον εμπλουτισμό των κλασσικών πακέτων.

Αυτά τα στοιχεία (κι αυτό ας μην θεωρηθεί σοβινισμός), τα βρίσκει κανείς στον ανταγωνισμό, αλλά όχι σε αυτή την συχνότητα, ούτε σωρευμένα και στην ποιότητα που διατίθενται στην Ελλάδα.

Το στοιχείο και μόνον αυτό πιστεύω πως είναι ένα ανεπανάληπτο κίνητρο για να μας ανοίξει την όρεξη να τολμήσουμε πιο δυναμικά, πιο ενεργητικά και κυρίως με συνειδητοποιημένη στρατηγική ώστε η θεωρητική παραδοχή, πως ο τουρισμός στην Ελλάδα είναι η πιο σημαντική οικονομική δραστηριότητα να αποδειχθεί με τρανταχτά στοιχεία και πιο εντυπωσιακούς αριθμούς.

Από τις συζητήσεις που έγιναν στο συνέδριο αυτό φάνηκαν και οι νέες τάσεις διανομής του τουρισμού, δεν τονίστηκε όμως όσο έπρεπε η τάση που είναι πλέον ορατή της σταδιακής, αλλά σταθερής αναστροφής των κλασσικών μεθόδων διανομής του προϊόντος.

Τα ηλεκτρονικά εργαλεία, αλλά και οι ηλεκτρονικοί tour operators δεν είναι το μόνο στοιχείο που πρέπει να προσέξουμε και εμείς οι επιχειρηματίες και μάλιστα τα τουριστικά γραφεία, που εκπροσωπώ σαν πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ.

Η αμεσότητα της πληροφόρησης έχει γίνει πλέον στοιχείο με το οποίο πουλάς μέσα στο σπίτι του καταναλωτή το προϊόν σου κι αυτό σου δημιουργεί την επιτακτική ανάγκη να είσαι παρόν και επίκαιρος. Αυτό όμως που συμβαίνει είναι πως με την άμεση πληροφόρηση αυξάνουν οι απαιτήσεις του καταναλωτή για ποιότητα.

Ο σημερινός και έμπειρος όμως καταναλωτής αναζητά την ποιότητα (που πρέπει να τονίσουμε πως είναι ανεξάρτητη από την πολυτέλεια), σε αντίστοιχη βεβαίως με τα χρήματα που πληρώνει ανταπόδοση, αλλά και στην προσωπική συμμετοχή στην επιλογή του προορισμού, των υπηρεσιών που θα του προσφέρεις, αλλά και στις λεπτομέρειες του προγράμματός του.

Οι δυνατότητες που του δίνει σήμερα από την μια η αμεσότητα στην πληροφόρηση αλλά και η αποστασιοποίηση από την μαζικότητα και την ‘αγελοποίηση’, έχοντας πρόσβαση στην προσφορά, αναστρέφει τις παραδοσιακές μεθόδους διανομής των πακέτων.

Οι τάσεις που παρατηρούνται πλέον στην αγορά έχουν υποχρεώσει τους παραγωγούς του μαζικού τουρισμού να προσεταιρίζονται μικρούς σπεσιαλίστες και να τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις προσφέροντας υπηρεσίες και προϊόντα που ικανοποιούν τον πελάτη individual.

Eχει πλέον ξεσπάσει ένας ακήρυκτος πόλεμος μεταξύ των tour operators και των ανεξάρτητων αεροπορικών εταιριών (κανονικών και low budget), αλλά και των μικρών ταξιδιωτικών οργανισμών που βρήκαν λύση στην αερομεταφορά στους τουριστικούς προορισμούς, ο οποίος πιθανόν να μας δώσει μια πλήρη και επαναστατική αναστροφή στο σύστημα πώλησης των ‘πακέτων’.

Αυτή την εξέλιξη καλούμεθα εμείς, τα Ελληνικά τουριστικά γραφεία όχι απλά να παρακολουθήσουμε αλλά να ‘ορμίσουμε’ και να μπούμε στο παιχνίδι, με μια όμως προϋπόθεση. Την συνέργεια και σύμπραξη, η οποία θα αποδώσει περισσότερο αν γίνει με την συμμετοχή των προμηθευτών μας, ξενοδόχων, πλοιοκτητών, αυτοκινητιστών και άλλων. Η Ρόδος δεν είναι μακριά. Ας τολμήσουμε το ‘πήδημα’.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024