Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Νίκος Πετάλας
H επένδυση μια ξενοδοχειακής μονάδας σε μηχανήματα επαγγελματικού καθαρισμού δεν διαφέρει ιδιάιτερα από την απόφαση για επένδυση σε οποιοδήποτε κεφαλαιουχικό στοιχείο

09 Μάρτιος 2006, 00:00

Νίκος Πετάλας
H επένδυση μια ξενοδοχειακής μονάδας σε μηχανήματα επαγγελματικού καθαρισμού δεν διαφέρει ιδιάιτερα από την απόφαση για επένδυση σε οποιοδήποτε κεφαλαιουχικό στοιχείο

TravelDailyNews: Κύριε Πετάλα , τι πρέπει να προσέχει ένα ξενοδόχος στην επιλογή των κατάλληλων μηχανημάτων επαγγελματικού καθαρισμού;

Νίκος Πετάλας: Θεωρητικά μιλώντας, η απόφαση του να επενδύσει μία ξενοδοχειακή ή οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση σε μηχανήματα επαγγελματικού καθαρισμού & υγιεινής και η επιλογή αυτών, δεν διαφέρει ιδιαίτερα από την απόφαση για  επένδυση σε οποιοδήποτε κεφαλαιουχικό στοιχείο. Θα έπρεπε δηλαδή να ληφθούν υπόψη ποσοτικά στοιχεία κόστους που αφορούν τις χρηματικές εκροές απόκτησης, εκπαίδευσης προσωπικού, λειτουργίας και συντήρησης των μηχανημάτων αυτών και ποσοτικά στοιχεία ωφέλειας που αφορούν μειώσεις κόστους από εξοικονόμηση εργατικού χρόνου και αναλωσίμων αλλά και τα αυξημένα έσοδα ως αποτέλεσμα υψηλότερων επιπέδων καθαριότητας και υγιεινής στον ξενοδοχειακό χώρο.

Στην πράξη, βέβαια, συντρέχουν διάφορα προβλήματα στην εφαρμογή της παραπάνω προσέγγισης: πέραν της αβεβαιότητας και της ανάγκης χρήσης περισσότερο ή λιγότερο επισφαλών υποθέσεων, δεν έχει η κάθε ξενοδοχειακή επιχείρηση το χρόνο, τα εφόδια και τις τεχνικές ή χρηματοοικονομικές γνώσεις ώστε να προβεί σε μία τόσο ορθολογική διαδικασία. Συχνά, ίσως να μην δικαιολογείται καν ο κόπος, δεδομένου του γεγονότος ότι η αγορά μηχανημάτων καθαρισμού μπορεί να αντιπροσωπεύει μία μικρή σχετικά δαπάνη. Περαιτέρω, οι κρατικές και κοινοτικές παρεμβάσεις και ρυθμίσεις στον τομέα της καθαριότητας και της υγιεινής μειώνουν την αξία μιας τέτοιας προσέγγισης αφού -μέχρις ενός σημείου- η απόφαση για επένδυση στους τομείς της καθαριότητας δεν αντιπροσωπεύει προσπάθεια της επιχείρησης να μεγιστοποιήσει τα αποτελέσματά της αλλά να διατηρήσει το στοιχειώδες δικαίωμα λειτουργίας της.

Οι πιο πρακτικές συμβουλές που θα μπορούσα λοιπόν να δώσω σε μία ξενοδοχειακή επιχείρηση θα ήταν:

  • Να προσπαθήσει, εάν είναι δυνατόν, να έχει ένα τουλάχιστον στέλεχος, το οποίο να είναι όσο το δυνατόν πιο ενημερωμένο μπορεί στις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στον καθαρισμό, στα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά της κάθε μίας, και στις εξελίξεις της αγοράς. Εκτιμώ ότι η οποιαδήποτε αντιπροσωπεία εξοπλισμού σέβεται τον εαυτό της θα εκτιμούσε τη δυνατότητα να ενημερώσει και να καθοδηγήσει το στέλεχος αυτό, ακόμα και όταν δεν υπάρχει πιθανότητα άμεση πώλησης.
  • Η σημαντικότερη ίσως συμβουλή: να επιλέξει μηχανήματα, τα οποία να ανταποκρίνονται στις δικές της ανάγκες. Η λογική της «πιο χαμηλής τιμής» ή του «πιο ισχυρού μηχανήματος» σπανίως είναι η σωστή. Να βεβαιωθεί, στα πλαίσια αυτά, ότι ο δίαυλος διανομής, ο οποίος την εξυπηρετεί, έχει μία επαρκή γκάμα τεχνολογιών & μοντέλων ώστε να υπάρχει περιθώριο επιλογής.
  • Να λάβει υπόψη της, πέρα από τη τιμή και τα τεχνικά χαρακτηριστικά, διάφορους άλλους παράγοντες, όπως το εάν το μηχάνημα θα είναι εύχρηστο για χρήση στο δικό της χώρο και από το δικό της προσωπικό, εάν θα την βοηθήσει να ανταποκριθεί καλύτερα στις κρατικές και κοινοτικές απαιτήσεις, κατά πόσο θα υπάρχει υποστήριξη σε περιπτώσεις που απαιτείται επισκευή ή συντήρηση, κατά πόσο θα την βοηθήσει ο καινούριος εξοπλισμός να εξοικονομήσει σε αναλώσιμα, σε ηλεκτρικό ρεύμα, σε άλλες μορφές ενέργειας και σε εργατικό χρόνο.
  • Μία ακόμα πολύ σημαντική συμβουλή: να μην παραβλέψει να ενημερώσει πλήρως το προσωπικό της σχετικά με τις οδηγίες χρήσης και συντήρησης, που πρέπει να συνοδεύουν κάθε καινούριο μηχάνημα, και να διασφαλίσει ότι αυτές θα τηρηθούνε. Εάν χρειαστεί, να ζητηθεί από την πωλήτρια εταιρεία να πραγματοποιήσει επίδειξη χρήσης & συντήρησης ή στοιχειώδη εκπαίδευση. Μία, επίσης, καλή πρακτική -όπου μπορεί να εφαρμοστεί- είναι να χρεώνεται την χρήση αλλά και την καλή κατάσταση του μηχανήματος ένας συγκεκριμένος άνθρωπος.
  • Ένας από τους κρισιμότερους παράγοντες στο να «ξεπληρώσει» η νέα επένδυση τα χρήματά της με το παραπάνω, είναι να χρησιμοποιείται και να συντηρείται σωστά. Δυστυχώς όμως, η καθημερινή εμπειρία δείχνει ότι οι περισσότεροι πελάτες θεωρούν πως οι «υποχρεώσεις» τους τελείωσαν μόλις καταβάλλουν το αντίτιμο του μηχανήματος. Απλά φανταστείτε ποια θα ήταν η διάρκεια ζωής π.χ. του αυτοκινήτου σας εάν, από τη στιγμή που το αγοράζατε και μετά, το οδηγούσαν κάθε μέρα διαφορετικά άτομα (ακόμα και με ελλειπείς ή μηδαμινές γνώσης οδήγησης) με κυριότερο στόχο να κάνουν την δουλειά τους όσο πιο γρήγορα και ξεκούραστα μπορούν και χωρίς να του κάνουν ποτέ σέρβις.
TDN: Τι λύσεις προτείνετε εσείς ως εταιρεία στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις προκειμένου να πετύχουν καλύτερα αποτελέσματα στην τομέα της καθαριότητας;

Ν.Π.: Η PETACO αναγνωρίζει τη τουριστική βιομηχανία ως ένα σημαντικό αλλά και με ιδιαίτερες ανάγκες τμήμα της αγοράς στην οποία απευθυνεται. Συνεπώς, διαθέτει μία εκτεταμένη ομάδα προϊόντων, σχεδιασμένης έτσι ώστε να μπορεί να δώσει λύσεις σε επιχειρήσεις κάθε κλίμακας της βιομηχανίας αυτής.

Οι λύσεις που προτείνουμε στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ξεκινούν ασφαλώς από τα κλασσικά και βασικά μηχανήματα καθαρισμού όπως πλυστικά, αναρροφητήρες (σκούπες), μηχανές ψεκασμού-αναρρόφησης για καθαρισμό χαλιών, μοκετών και σαλονιών, μηχανές πλύσης-στέγνωσης δαπέδων κ.α. Πέραν αυτών, προτείνουμε μία σειρά περισσότερο διαφοροποιημένων λύσεων για τον ξενοδοχειακό και τουριστικό γενικά τομέα, όπως:

  • Επαγγελματικούς ατμοκαθαριστές με μία πληθώρα εφαρμογών καθαρισμού και απολύμανσης σε κουζίνες, ψυγεία, πλακάκια και αρμούς, είδη υγιεινής, σάουνες, spa, αθλητικό εξοπλισμό κ.ό.κ. αλλά και εφαρμογές οικολογικής αποπαρασίτωσης και εξουδετέρωσης αλλεργιογόνων από κρεββάτια & στρώματα. Τα συγκεκριμένα μηχανήματα συχνά ενσωματώνονται στα προγράμματα HACCP.
  • Συσκευές για την αντιμετώπιση δυσοσμίας αλλά και κακής ποιότητας του εσωτερικού αέρα λόγω π.χ. καπνού ή συνωστισμού. Η πιο συνηθισμένη εφαρμογή σε ξενοδοχειακές μονάδες είναι η δημιουργία φρέσκιας και υγιεινής ατμόσφαιρας στα δωμάτια πριν το check-in νέων ενοίκων για την εξασφάλιση της θετικότερης δυνατής πρώτης εντύπωσης.
  • Πολυμηχανές καθαρισμού δαπέδων για καθημερινή χρήση. Οι συγκεκριμένες μηχανές βρίσκουν εξαιρετικά θετική ανταπόκριση στις ξενοδοχειακές μονάδες καθώς είναι διακριτικές, εύκολες στη χρήση, και μπορούν να καθαρίσουν κάθε τύπο δαπέδου που συναντάμε μέσα σε αυτές: από σκληρά δάπεδα με ανωμαλίες όπως το αντιολισθητικό λάστιχο- μέχρι δάπεδα με μοκέτες και χαλιά.
TDN: Ποιες είναι οι νέες τεχνολογίες στα μηχανήματα επαγγελματικού καθαρισμού; Πως συμβάλουν στη διασφάλιση ποιοτικών κριτηρίων καθαριότητας στις ξενοδοχειακές μονάδες;

Ν.Π.: Η απάντηση εξαρτάται από το πως ορίζουμε τις νέες τεχνολογίες και σε τι είδους μηχανήματα αναφερόμαστε.

Για να ξεκινήσω με μία πιο ξεκάθαρη απάντηση, θα πω ότι ο τομέας των μηχανημάτων καθαρισμού, τουλάχιστον αυτών με σχετικά μαζικότερη ζήτηση και συνεπώς με μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον για τους αντιπροσώπους και τα καταστήματα πώλησης, δεν έχει σημαδευτεί τα τελευταία χρόνια από κάποια ριζοσπαστική νέα τεχνολογία, βρύθει ωστόσο καινοτομιών.

Οι πραγματικά νέες τεχνολογίες εμφανίζονται στο πεδίο των πολύ εξειδικευμένων μηχανημάτων, τα οποία, επί του παρόντος και εν μέρει λόγω κόστους, δικαιολογούν τη χρήση τους κυρίως από επιχειρήσεις παροχής ειδικών υπηρεσιών καθαρισμού ή από άλλους πολύ συγκεκριμένους αγοραστές. Τέτοιες τεχνολογίες είναι για παράδειγμα ρομποτικά συστήματα καθαρισμού αεραγωγών, μηχανήματα καθαρισμού με υπέρηχους, μηχανήματα «παγοβολής» (εκτόξευσης ξηρού πάγου) κ.ό.κ. Τις υπηρεσίες τέτοιων μηχανημάτων μπορεί να απολαύσει μία ξενοδοχειακή επιχείρηση σε προσιτό κόστος, καταφεύγοντας στις επιχειρήσεις παροχής ειδικών υπηρεσιών καθαρισμού που προανέφερα.

Όσον αφορά τη μεγάλη πλειοψηφία των μηχανημάτων καθαρισμού, που απευθύνεται στην πιο εκτεταμένη αγορά, αυτή εμπλέκει, ανεξαρτήτως κατασκευαστή, ξεχωριστά ή σε κάποιον συνδυασμό, αναρρόφηση, υδροβολή, ψεκασμό χημικών καθαριστικών και περιστρεφόμενες βούρτσες. Όλες αυτές οι τεχνολογίες είναι αρκετά παλιές (με την πρώτη αναρροφητική σκούπα να κατοχυρώνεται πίσω στο…1901!). Έτσι, για την κατηγορία αυτών των μηχανημάτων, θα έλεγα ότι οι καινοτομίες των πολυάριθμων κατασκευαστών που υπάρχουν δεν αφορούν τόσο σε νέες μεθόδους αποκόλλησης και περισυλλογής των ρύπων, αλλά αφορούν σε νέους συνδυασμούς των παραπάνω μεθόδων, και σε εφαρμογή των μεθόδων αυτών σε συγκεκριμένα προβλήματα καθαρισμού με ολοένα και καλύτερα αποτελέσματα. Αφορούν τέλος σε βελτιώσεις των μηχανημάτων αυτών, όπως είναι η μεγαλύτερη αντοχή και αξιοπιστία, η μεγαλύτερη αυτονομία, η μεγαλύτερη εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας, η μεγαλύτερη ευχρηστία, ο μικρότερος θόρυβος λειτουργίας, η μείωση νεκρών χρόνων, η μείωση κόστους παραγωγής κ.ό.κ.

Ίσως, τη νεότερη τεχνολογία στα μηχανήματα αυτά μαζικής ζήτησης να αντιπροσωπεύει ο ατμοκαθαριστής, στις εφαρμογές και στα πλεονεκτήματα του οποίου αναφέρθηκα προηγουμένως, και ο οποίος εξελίχθηκε και ωρίμασε κυρίως μέσα στη δεκαετία του 90. Ας τον θεωρήσουμε λοιπόν σχετικά νέα τεχνολογία, ειδικά για την Ελλάδα, όπου -ώριμες στο εξωτερικό τεχνολογίες καθαρισμού- εμφανίζονται αργά και γίνονται κτήμα της αγοράς ακόμα πιο αργά.

Να κλείσω λέγοντας ότι υπάρχουν τόσα πολλά και διαφορετικά προβλήματα καθαρισμού (δεδομένων των διαφορετικών ειδών ρύπων, των διαφορετικών επιφανειών και των διαφορετικών αναγκών και προτεραιοτήτων των διαφόρων τμημάτων της αγοράς) που εκτιμώ ότι πάντα θα υπάρχει χώρος αλλά και ανάγκη για μικρές ή μεγάλες καινοτομίες, διαφοροποιήσεις και τεχνολογικές εξελίξεις. Και αυτός είναι ο λόγος που στην αγορά αυτή υπάρχει χώρος για τόσους πολλούς διαφορετικούς κατασκευαστές.

TDN: Η εταιρία σας, προτείνει στην αγορά του επαγγελματικού καθαρισμού την λύση ενός κεντρικού συστήματος καθαρισμού. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για αυτό το σύστημα;

Ν.Π.: Ένα κεντρικό σύστημα καθαρισμού είναι στην ουσία μία κεντρική «ηλεκτρική σκούπα» (κεντρική μονάδα) εγκατεστημένη σε ένα διακριτικό χώρο του κτιρίου (π.χ. μηχανοστάσιο). Μέσω ενός σταθερού δικτύου σωληνώσεων, το οποίο έχει προεγκατασταθεί κατά την κατασκευή (ή την ανακαίνιση) του κτιρίου, η κεντρική αυτή ηλεκτρική σκούπα καταλήγει σε αναμονές, οι οποίες μοιάζουν οπτικά με πρίζες, στρατηγικά εγκατεστημένες στο κτίριο. Κάθε αναμονή μπορεί στην πράξη να εξυπηρετήσει συνήθως 30-40m2 χώρου, αναλόγως της χωροταξίας (με μέγιστη θεωρητική κάλυψη τα 314 m2.

Οι αναμονές, οι οποίες είναι και το μόνο εμφανές μέρος του συστήματος όταν το κτίριο είναι ολοκληρωμένο, καλύπτονται με καπάκι και παρέχονται σε διάφορα χρώματα και «υφές» υψηλής αισθητικής, ώστε να εναρμονίζονται πλήρως με τους διάφορους χώρους.

Όταν θέλει ο χρήστης να καθαρίσει, συνδέει απλά έναν εύκαμπτο σωλήνα (παρόμοιο με τον εύκαμπτο σωλήνα μίας ηλεκτρικής σκούπας) στην πλησιέστερη αναμονή και το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα. Τα σκουπίδια και η σκόνη από όλες τις αναμονές καταλήγουν στον κάδο περισυλλογής της κεντρικής μονάδας. Ο δε βρώμικος αέρας, αφού φιλτραριστεί, οδηγείται έξω από το κτίριο μέσω ειδικής εξόδου.

Αξίζει να τονίσω, στο σημείο αυτό, ότι τα κεντρικά συστήματα καθαρισμού δεν απευθύνονται μόνο στα επαγγελματικά κτίρια. Ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς την οποία εξυπηρετούμε είναι ο οικιακός τομέας ο οποίος μπορεί να περιλαμβάνει από το μικρότερο studio ή διαμέρισμα μέχρι τη μεγαλύτερη μεζονέτα. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της αγοράς είναι βεβαίως ο επαγγελματικός τομέας, ο οποίος περιλαμβάνει κάθε είδους επαγγελματικούς χώρους, όπως για παράδειγμα μουσεία, ξενοδοχεία, κτίρια γραφείων ή εργοστάσια.

TDN: Μπορεί να εγκατασταθεί κεντρικό σύστημα καθαρισμού  σε μια ξενοδοχειακή μονάδα;

Ν.Π.: Βεβαίως και μπορεί, όπως άλλωστε μπορεί να εγκατασταθεί σε οποιοδήποτε είδος κτιρίου. θα ήταν μάλιστα ενδιαφέρον να προσθέσω ότι οι ξενοδοχειακές μονάδες είναι πιθανόν και οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις εγκατάστασης επαγγελματικών κεντρικών συστημάτων καθαρισμού.

TDN: Η συγκεκριμένη εγκατάσταση απαιτεί μεγάλες επεμβάσεις στην δομή του κτιρίου;

Ν.Π.: Ελπίζω να έχει γίνει σαφές ότι η εγκατάσταση κεντρικού συστήματος καθαρισμού μπορεί να γίνει μόνο κατά την κατασκευή ή την ανακαίνιση του κτιρίου, καθώς το δίκτυο στο μεγαλύτερο μέρος του διέρχεται ενδοδαπέδια, πάνω από ψευδοροφές ή πίσω από γυψοσανίδες σε περιπτώσεις ξηρής δόμησης.

Για το λόγο αυτό, συνεργαζόμαστε κυρίως με αρχιτεκτονικά γραφεία ή κατασκευαστικές εταιρείες οι οποίες αναλαμβάνουν τα αντίστοιχα έργα και οι οποίες κάνουν ειδική πρόβλεψη κεντρικού συστήματος καθαρισμού στη μελέτη τους, σε συνεργασία με τον πελάτη. Με αυτά τα δεδομένα, δεν απαιτούνται τροποποιήσεις στο σχεδιασμό του κτιρίου, ενώ η εγκατάσταση του δικτύου είναι μία διαδικασία πολύ πιο γρήγορη και εύκολη απ’ότι ίσως φαντάζεται κανείς.

TDN: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός κεντρικού συστήματος καθαρισμού;

Ν.Π.: Η ξενοδοχειακή επιχείρηση με εγκατεστημένο κεντρικό σύστημα καθαρισμού απολαμβάνει τέσσερα κυρίως πλεονεκτήματα:

Πρώτον, πανεύκολη χρήση και εξοικονόμηση χρόνου. Το κεντρικό σύστημα καθαρισμού είναι εξαιρετικά απλό, εύχρηστο ξεκούραστο, καλαίσθητο και γρήγορο σε σχέση με το κουβάλημα και τη συναρμολόγηση μίας ηλεκτρική σκούπας μέσα στο κτίριο, ανάμεσα σε έπιπλα, από όροφο σε όροφο και από δωμάτιο σε δωμάτιο.

Δεύτερον, μείωση λειτουργικού κόστους. Ο καθαρισμός με κεντρικό σύστημα καθαρισμού εξοικονομεί τόσο χρόνο, ώστε σε επαγγελματικούς χώρους, όπως είναι τα ξενοδοχεία, να μπορεί να αποβεί σε σημαντική μείωση της σπατάλης εργατοωρών.

Τρίτον, μείωση θορύβου και συνεπώς καλύτερο περιβάλλον διαμονής για τους επισκέπτες, καθώς ο όποιος θόρυβος δημιουργείται στο μηχανοστάσιο ενώ στο δωμάτιο που καθαρίζεται (άρα και στα γειτονικά δωμάτια) ο θόρυβος είναι σχεδόν ανεπαίσθητος.

Τέταρτον, καλύτερη ποιότητα εσωτερικής ατμόσφαιρας. Μελέτες έχουν δείξει ότι η ποιότητα της εσωτερικής ατμόσφαιρας ενός κτιρίου είναι συνήθως από 2 έως 5 φορές (και σε ακραίες περιπτώσεις έως και 100 φορές) χειρότερη από την ποιότητα της εξωτερικής ατμόσφαιρας (σύνδρομο «άρρωστου κτιρίου»). Μία από τις βασικές αιτίες για το φαινόμενο της κακής ποιότητας της εσωτερικής ατμόσφαιρας είναι το ανεπαρκές φιλτράρισμα της κοινής ηλεκτρικής σκούπας.

Το κεντρικό σύστημα καθαρισμού αντίθετα, ως μέθοδος καθαρισμού του χώρου, συντελεί σε απόλυτα επίπεδα υγιεινής στο περιβάλλον, καθώς μετά το φιλτράρισμα των ρύπων και την περισυλλογή τους στον ειδικό κάδο, ο βρώμικος αέρας δεν ανακυκλώνεται αλλά απλά οδηγείται έξω από το κτίριο.

Η πρώτη και πλέον ορατή συνέπεια είναι ότι δεν υπάρχει η κακοσμία που συνήθως αφήνει πίσω της η ηλεκτρική σκούπα. Η σημαντικότερη όμως συνέπεια, όπως έχουν αποδείξει κλινικές έρευνες, είναι ότι η χρήση κεντρικού συστήματος καθαρισμού συμβάλλει αποτελεσματικά στη μείωση κρίσεων άσθματος, αλλεργιών και άλλων ενοχλητικών συμπτωμάτων (ακόμη και συναισθηματικών όσο και αν φαίνεται απίστευτο) που πηγάζουν από την εισπνοή της κακής εσωτερικής ατμόσφαιρας ενός χώρου.

TDN: Πιο είναι το κόστος της συγκεκριμένης εγκατάστασης; Πως επιτυγχάνεται η απόσβεση;

Ν.Π.: Το κόστος ενός κεντρικού συστήματος καθαρισμού προσδιορίζεται από πολλούς παράγοντες όπως είναι το εμβαδόν του κτιρίου, η χωροταξία, τα επίπεδα και ο αριθμός ταυτόχρονων χρηστών που επιθυμούμε στο σύστημα.

Έτσι, υπάρχουν απλά συστήματα ενός χρήστη, τα οποία με κόστος από € 1.500 θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν ένα σχετικά μικρό κτίριο με ενοικιαζόμενα δωμάτια, μέχρι συστήματα πολλαπλών χρηστών για μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες οι οποίες θα έφταναν σε κόστος τις αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Στο εξωτερικό έχουν γίνει μετρήσεις και έχουν εκπονηθεί αναλύσεις κόστους-ωφέλειας προς υπολογισμό περιόδου επανείσπραξης της επένδυσης για κεντρικά συστήματα καθαρισμού σε ξενοδοχειακές μονάδες. Όπως είναι λογικό, στον υπολογισμό της ωφέλειας μπόρεσαν να ληφθούν υπόψη ποσοτικά στοιχεία, τα οποία προκύπτουν από την εξοικονόμηση εργατικού χρόνου, και μόνο. Εν πάση περιπτώσει, η περίοδος επανείσπραξης, που φυσικά προέκυπτε διαφορετική αναλόγως του κτιρίου στο οποίο αναφερόταν η μελέτη, κυμαινόταν συνήθως μεταξύ 3 και 7 ετών.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Sine ira et studio (ή -τουριστικά- αμερόληπτα)

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Το Hotel Marketing Masterclass στην Κύπρο

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top