Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Συνεδριακός τουρισμός
`Αρτιος συνεδριακός προορισμός η Ελλάδα;

Δημήτρης Σταθόπουλος - Δώρα Σγάρτσου - 11 Ιούλιος 2006, 00:00

Συνεδριακός τουρισμός
`Αρτιος συνεδριακός προορισμός η Ελλάδα;

Αναμφισβήτητα, η ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού, αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της τουριστικής πολιτικής της χώρας μας - στα χαρτιά τουλάχιστον-, καθώς η ανάδειξη αλλά και η προβολή του συνεδριακού τουρισμού και των ταξιδίων θεωρείται πλέον διεθνώς από τις πλέον αναπτυσσόμενες μορφές τουρισμού. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού θα περιοριστεί η εποχικότητα του τουρισμού μας.

Ωστόσο στη χώρα μας και παρά την επιτυχημένη διοργάνωση των ολυμπιακών αγώνων, δεν έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα για την προώθηση της Ελλάδας ως συνεδριακό προορισμό. Παράγοντες όπως η υπέρμετρη σημασία και προβολή στο παραδοσιακό προϊόν της χώρας που δεν είναι άλλο από την ανάπτυξη του μαζικού τουρισμού, η έλλειψη ειδικών υποδομών, αλλά και η απουσία ειδικού φορέα προώθησης του συνεδριακού τουρισμού κρατούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα αυτό το κομμάτι του τουρισμού. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι εξαιτίας της διάλυσης ουσιαστικά του Athens CVB η Αθήνα έχασε την ευκαιρία να φιλοξενήσει το συνέδριο των Βρετανών tour operators, το οποίο αποτελούσε μία πρώτης τάξεως ευκαιρία διαφήμισης της πόλης. Όσο αφορά στην αναστολή λειτουργίας του Athens CVB ο κ. Τάσος Κούμανης, πρόεδρος του ΣΕΟΕΣ ανέφερε: ”...δεν υπάρχει η ελάχιστη πιθανότητα ένα τέτοιο γραφείο, όχι να πετύχει αλλά ούτε και να επιβιώσει στη χώρα μας, διότι δεν υπάρχει προοπτική να συμμετάσχουν ενεργά όλοι αυτοί που ωφελούνται από την προσέλκυση συνεδρίων”.

Στους ανασταλτικούς παράγοντες για την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού αλλά και των κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα ιδρύματα παροχής τουριστικής εκπαίδευσης. Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση του πρώην υπουργού τουρισμού και προέδρου της Trinity International Hospitality Studies, κ. Νίκου Σκουλά, ο οποίος μεταξύ άλλων σημειώνει: “Για να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά τις δυνατότητές μας στην ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού χρειάζεται γνώση και εμπειρία. Πρέπει να κατακτήσουμε γνωστικά, αλλά και να ασκηθούμε στην οργάνωση, στην υποστήριξη, στη διαχείριση και στην προβολή συνεδρίων, μεγάλων και μικρών, συμπεριλαμβανομένων και σεμιναρίων, συμποσίων, εταιρικών συναντήσεων και λοιπών εκδηλώσεων”.

Αναπτυξιακός Νόμος

Ουσιαστική ώθηση αναμένεται να δώσει ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Στο πλαίσιο του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου του HAPCO η υπουργός τουριστικής ανάπτυξης κυρία Φάνη Πάλλη - Πετραλίασημείωσε: “Ο νέος αναπτυξιακός νόμος προβλέπει σημαντικές ενισχύσεις για τη δημιουργία συνεδριακών χώρων σε ξενοδοχεία καθώς και την αναβάθμιση των υφισταμένων μονάδων με εμπλουτισμό τους προσθέτοντας συνεδριακούς χώρους. Οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν επενδύσει σε εγκαταστάσεις συνεδριακού τουρισμού και σε αυτό οφείλεται και η άνοδος στον αριθμό των συνεδρίων που διοργανώνονται στη χώρα μας”.

Αθήνα - Συνεδριακός προορισμός

Μιλώντας ειδικότερα για την Αθήνα και την ανάπτυξη της ως συνεδριακό προορισμό υπάρχουν αρκετά πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα. Ανάμεσα στα σημαντικότερα πλεονεκτήματα, συγκαταλέγονται, οι καλές κλιματολογικές συνθήκες και η πληθώρα των αρχαιολογικών χώρων. Επίσης η γεωγραφική θέση της χώρας, δίνει τη δυνατότητα συνδυασμού των συνεδρίων με τη διοργάνωση κρουαζιέρας. Παράλληλα, άλλα στοιχεία που διαθέτει η Αθήνα και αν τα εκμεταλλευτεί σωστά μπορεί να βοηθήσουν ουσιαστικά στην καθιέρωσή της ως προορισμό συνεδρίων είναι η ελληνική φιλοξενία, η ασφάλεια σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, η νυχτερινή ζωή, αλλά και το πολύγλωσσό προσωπικό.

Περνώντας στα μειονεκτήματα, αξίζει να αναφέρουμε ότι εκτός από τις σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές, είναι η έλλειψη μεγάλου αριθμού ειδικευμένων στελεχών στην οργάνωση συνεδρίων και η μόλυνση της ατμόσφαιρας σε συνδυασμό με το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Σημαντική φυσικά παράμετρο αποτελεί και το marketing για το συνεδριακό τουρισμό το οποίο απουσιάζει παντελώς. Ο δρ. Δημήτρης Κούτουλας αναφέρει: “Για το συνεδριακό τουρισμό της Ελλάδας ουδέποτε ασκήθηκε επαγγελματικό Μάρκετινγκ, γεγονός που αντανακλάται στο χαμηλό μερίδιο που έχει η χώρα μας σε αυτήν την αγορά”

Παράλληλα, για να μπορέσει η Αθήνα να γίνει καταξιωμένη συνεδριακή πόλη, απαιτείται η κατασκευή του διεθνούς συνεδριακού το οποίο σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ, ενώ πρέπει παράλληλα να υπάρξει έντονη και μεθοδευμένη προβολή της χώρας ως συνεδριακό προορισμό. 

Συνεδριακή υποδομή

Μπορεί η Ελλάδα να βελτιωθεί σε πολλά πράγματα που σχετίζονται με τα συνέδρια, αλλά αν δεν καταφέρει να αποκτήσει συνεδριακές υποδομές κατάλληλες για την διεξαγωγή μεγάλων συνεδρίων, δυστυχώς δεν θα μπορέσει να προσελκύσει τέτοιες εκδηλώσεις. Η αλήθεια βέβαια είναι, ότι τα τελευταία χρόνια και με αφορμή τη διεξαγωγή των ολυμπιακών αγώνων, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις, από ιδιώτες.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά που παρουσιάζει η συνεδριακή υποδομή της χώρας μας αφορούν στην ισχυρή σύνδεση που υπάρχει μεταξύ συνεδριακών χώρων και μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά και η έλλειψη αυτοτελών συνεδριακών χώρων υψηλών απαιτήσεων πλην ελάχιστων εξαιρέσεων φυσικά. 

Διάταξη περί έκπτωσης δαπανών οργάνωσης συνεδρίων και συναφών εκδηλώσεων στο νέο Νόμο περί Φορολογίας 3427/05

Τροχοπέδη στην ανάπτυξη του ελληνικού συνεδριακού τουρισμού φαίνεται να αποτελεί τελικά η διάταξη περί έκπτωσης δαπανών οργάνωσης συνεδρίων και συναφών εκδηλώσεων στο νέο Νόμο περί Φορολογίας 3427/05 (ΦΕΚ 312/Α/27.12.05), καθώς οι φωνές αντίρρησης των PCOs, που ξεκίνησαν να ακούγονται στις αρχές Φεβρουαρίου, ζητώντας την απόσυρση της διάταξης, συνεχίζονται ακόμη και σήμερα.

Συγκεκριμένα, στο κεφάλαιο Ε Περί ρυθμίσεων φορολογίας εισοδήματος, αρθρ. 24 Δαπάνες επιχειρήσεων, παρ. 1ω αναφέρεται ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να εκπίπτουν: δαπάνες οργάνωσης ενημερωτικών ημερίδων και συναντήσεων για τους εργαζόμενους ή πελάτες, εφόσον οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται στο δήμο ή κοινότητα που εδρεύει η επιχείρηση ή σε άλλο μέρος στο οποίο λειτουργεί υποκατάστημά της.

Η εφαρμογή της διάταξης όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς έχει άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στην επαγγελματική βιωσιμότητα ταξιδιωτικών γραφείων, αλλά και οργανωτών συνεδρίων, και κυρίως όσων εδρεύουν εκτός μεγάλων πόλεων, όπου οι επιχειρήσεις και συνεπώς τώρα -με την διάταξη- τα συνέδρια είναι λιγότερα, φρενάροντας κατά αυτό τον τρόπο και την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας.

Όπως μάλιστα είχε τονίσει σε δηλώσεις του κατά το παρελθόν επί του θέματος στο Travel Daily News ο αντιπρόεδρος των οργανωτών συνεδρίων στην Ελλάδα (HAPCO), και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (EFAPCO) κ. Ζαχαρίας Καπλανίδης, “εργάστηκαν και εργάζονται για την οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας και η πολιτεία και οι ιδιώτες, με εργαλεία τον Αναπτυξιακό Νόμο, αλλά και σημαντικές επενδυτικές πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα. Δημιουργήθηκαν, και συνεχώς δημιουργούνται, αυτόνομες και αποκλειστικές επενδύσεις όπως συνεδριακά και εκθεσιακά κέντρα, ξενοδοχειακές μονάδες με ειδικές εγκαταστάσεις, εταιρίες οπτικοακουστικών μέσων σε επαρχία, εξειδικευμένα γραφεία οργάνωσης συνεδρίων στην επαρχία, ακόμα και ειδικοί χώροι εστίασης και εκδηλώσεων που συνοδεύουν ένα συνεδριακό γεγονός. Ένας νόμος που δεν αναγνωρίζει τέτοιου είδους δαπάνες από τους βασικούς φορείς και διοργανωτές όπως είναι οι επιχειρήσεις, όταν αυτές οι εκδηλώσεις γίνονται εκτός έδρας των εταιριών, που έχουν την πρωτοβουλία, τότε είναι εύλογο ότι ανατρέπεται όλο το οικοδόμημα που έχει σχέσεις με τις επενδύσεις και την οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας”.

Διαβάστε αναλυτικά περί διάταξης εδώ.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top