Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑνοιχτή ΓραμμήΑπόψειςΟ Τουρισμός χρειάζεται ένα νέο σχεδιασμό: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ

ΑπόψειςΟ Τουρισμός χρειάζεται ένα νέο σχεδιασμό: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ

Απόψεις
Ο Τουρισμός χρειάζεται ένα νέο σχεδιασμό: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ
του Παναγιώτη Σκληρού

Σε όλες τις τουριστικές εκθέσεις, σε όλες τις συζητήσεις μεταξύ των τουριστικών παραγόντων, το κοινό γνώρισμα είναι η αβεβαιότητα που επικρατεί για τις επιπτώσεις του πολέμου στο Ιράκ, για το πόσο θα επηρεαστούν οι τουριστικές αγορές και κυρίως για το ποιος και με ποιο τρόπο θα διαχειριστεί την επερχόμενη κρίση.

Και αν η κρίση του τουρισμού που επήλθε μετά το τρομακτικό γεγονός της Ν. Υόρκης απορροφήθηκε είτε ένεκα της απόστασης είτε ένεκα της μιας και μόνης επηρεαζόμενης αγοράς (ΗΠΑ), η επερχόμενη νέα κρίση από τον πόλεμο στο Ιράκ προκαλεί πράγματι αβεβαιότητα για τρεις λόγους:

1.Γιατί γίνεται στην έναρξη της τουριστικής περιόδου

2.Γιατί γίνεται στην εγγύτερη γεωγραφική περιοχή

3.Γιατί επηρεάζονται περισσότερες χώρες από τις οποίες προσδοκούμε άμεσα τουρίστες.

Το κλίμα δηλαδή που διαμορφώνεται ένεκα του μελλοντικού αυτού δυσάρεστου γεγονότος μαζί με την πτωτική τάση της προηγούμενης χρονιάς, καθιστά τον ελληνικό τουρισμό ευάλωτο και αρκούντως ανυπεράσπιστο.

Πολλοί αμφιβάλλουν αν η τουριστική προβολή γίνεται με πρόγραμμα, αν έχει έμπνευση, αν η διαφημιστική καμπάνια του ΕΟΤ για το 2003 αυξήθηκε έτσι που να ισοφαρίσει τις απώλειες ή αν γενικώς γίνεται «έτσι χωρίς πρόγραμμα».

Όταν όμως το τουριστικό προϊόν, ο τουρίστας ή ο τουριστικός προορισμός σε προϊδεάζουν για ένα διαρκές χαμόγελο ανάπαυλας και ξεκούρασης γιατί πράγματι πρέπει να διαχειριστούμε τη μιζέρια ή αν θέλετε την ήττα μας;
Όπως η λαϊκή παροιμία αναφέρει ότι ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται ή ακόμα και η αρχαία ρήση «ουδέν κακόν αμιγές καλού» θεωρώ ότι η εγρήγορση, η τεκμηρίωση, η σοβαρότητα, η μελέτη, ο διάλογος και η συνένωση των δυνάμεων για έναν περιφερειακό ευέλικτο τουριστικό σχεδιασμό θα ήταν η καλύτερη απάντηση.

Έναν ευέλικτο περιφερειακό σχεδιασμό που δεν θα διαχειρίζεται τις μεγάλες υποδομές αλλά αντίθετα θα προτείνει για μεγάλες υποδομές που θα καθιστούν ανταγωνιστική την Περιφέρεια Ιόνιων Νησιών στην τουριστική αγορά.
Με λίγα λόγια ένα ευέλικτο σχήμα, μια Εταιρεία Τουρισμού όπως η Ε.Τ.Ι.Ν, που προβάλλεται συχνά πυκνά στα τουριστικά περιοδικά σαν μοντέλο προς μίμηση (βλ. Καθημερινή, Βήμα, Τουρισμός και Οικονομία, κλπ), θα μπορούσε και βραχυπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα διαφημιστικής εκστρατείας να έχει μια διετία, και μακροπρόθεσμο ορίζοντα την οκταετία.

Ταυτόχρονα πέρα από τις κλασικές μεθόδους προβολής (εκθέσεις, συνεντεύξεις, καταχωρήσεις κλπ) θα μπορούσε να αναλάβει καινοτόμες πρωτοβουλίες που θα χαρακτηρίσουν ως διακριτό τουριστικό προορισμό τα Ιόνια Νησιά, σαν έναν προορισμό με «ονομασία προέλευσης» και αυτό επειδή είναι γνωστό ότι η θάλασσα, ο ήλιος, τα τρία «S», προσφέρονται πλέον και από άλλες ανταγωνιστικές περιοχές ενώ θα μπορούσε χωρίς ιδιαίτερες περιστροφές η Περιφέρειά μας να αναδείξει στον θεματικό τουρισμό τις δικές της περγαμηνές δηλαδή τον πολιτιστικό, τον αθλητικό, τον θαλάσσιο, τον οικοτουρισμό κ.α.

Η Ε.Τ.Ι.Ν ειδικά για το 2003 παρότι βρίσκεται στην αρχή της δημιουργικής της πορείας, εφαρμόζει ήδη ένα πρόγραμμα που ευελπιστεί να ισοφαρίσει τις όποιες απώλειες υπάρχουν από τις μεγάλες διεθνείς αγορές μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες μεταξύ των οποίων είναι και οι εξής:

  • Πρωτοβουλίες, συνεντεύξεις, απόκτηση τεχνογνωσίας σε επαφή με άλλες χώρες που λειτουργεί τέτοιο μοντέλο.
  • Οι 7 εκθέσεις του 2002 γίνονται φέτος 20.
  • Ειδική καμπάνια για τον σχολικό τουρισμό που επιμηκύνει την τουριστική περίοδο.
  • Παρουσία σε 3 εκθέσεις στη γειτονική Ιταλία όπου σημαίνει προσέλκυση μεγαλύτερου μέρους των πελατών στην πιο κοντινή μας γείτονα χώρα με την οποία μας συνδέουν τρεις πύλες εισόδου( Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα). Μελλοντικός στόχος είναι η δημιουργία υποδομών για πύλες εισόδου σε κάθε νομό.
  • Παρουσία σε 2 εκθέσεις στη Γερμανία και προσδοκίες έτσι από τον οδικό τουρισμό.
  • Ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα επιτόπου προβολής σε μεγάλες πόλεις της Β. Ελλάδας και απόλυτη εκμετάλλευση προς όφελος του τουριστικού ρεύματος, της Εγνατίας Οδού.

Αν προσθέσει κανείς σε όλα αυτά και τα αναμενόμενα 8 τηλεοπτικά συνεργεία από ισάριθμες ευρωπαϊκές χώρες που καταρχήν έχουν αποδεχθεί πρόσκληση της Ε.Τ.Ι.Ν για παραγωγή τηλεοπτικών ταινιών έμμεσης διαφήμισης (ντοκυμαντέρ), τα ντοκυμαντέρ της ΕΤ1 και ΕΤ3 και τη φιλοξενία τουλάχιστον 20 δημοσιογράφων (όχι ομαδικά) από αρκετές χώρες του εξωτερικού, τότε θεωρούμε ότι δεν απέχουμε πολύ από το να αισιοδοξούμε ότι στην φετινή τουριστική περίοδο τα Ιόνια Νησιά όχι μόνο θα διαχειριστούν την κρίση με τον καλύτερο τρόπο αλλά θα αποδείξουν ότι η μονοκαλλιέργεια του ομαδικού φθηνού τουρισμού που μας έρχεται από 2 ή 3 χώρες που συνήθως τεχνητά ή πραγματικά πλήττονται από κρίση, δεν είναι πανάκεια.

Η δύναμη βρίσκεται στον ειλικρινή διάλογο, στις προτάσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων του τουρισμού και πάνω από όλα στην υγιή σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης που πρέπει να διέπει όλους όσους σηκώνουν το βάρος της τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης της Περιφέρεις Ιόνιων Νησιών.

* Ο Παναγιώτης Σκληρός είναι Διευθυντής της Εταιρίας Τουρισμού Ιονίων Νήσων (ΕΤΙΝ)

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024