Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑνοιχτή ΓραμμήΑπόψειςΠοιες είναι οι πραγματικές προοπτικές του CVB της Αθήνας

ΑπόψειςΠοιες είναι οι πραγματικές προοπτικές του CVB της Αθήνας

Απόψεις
Ποιες είναι οι πραγματικές προοπτικές του CVB της Αθήνας
του Ζαχαρία Καπλανίδη

Πολλά έχουν ειπωθεί τα τελευταία χρόνια για την ανάγκη δημιουργίας του CVB της Αθήνας και του ρόλου του στην προώθηση του Συνεδριακού- Εκθεσιακού και εν γένει Eπαγγελματικού Tουρισμού της Αθήνας.

Η επίσημη πολιτεία, δια στόματος προέδρων ΕΟΤ και ΕΤΑ, φαίνεται να βιάζεται να αναγγείλει τη δημιουργία του, ενώ οι ιδιωτικοί φορείς μετράνε προσεκτικά τις προοπτικές, τις λεπτές ισορροπίες, αλλά και τα οικονομικά έσοδα του CVB. Το να δημιουργήσεις και λειτουργήσεις ένα CVB είναι πολύ εύκολη υπόθεση. Το τι κάνεις αμέσως την επόμενη ημέρα είναι το δύσκολο. Αρκεί κανείς να παρακολουθήσει το ετήσιο συνέδριο του ICCA με ειδικό θέμα το CVB παγκοσμίως, για να καταλάβει, ότι τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά στην πράξη.

Πρώτα απ’ όλα, έχει αποδειχθεί διεθνώς, ότι 20% περίπου των CVB, τελικά λειτουργούν ανταγωνιστικά των τοπικών PCO με αθέμιτους μάλιστα όρους, αφού τα έξοδα λειτουργίας τους καλύπτονται από συνδρομές και άλλους σχετικούς πόρους. Συμπέρασμα, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στο καταστατικό αλλά και στον εσωτερικό κανονισμό ενός CVB, ώστε αυτό να διασφαλίζει απόλυτα την αντικειμενικότητα στη λειτουργία και την επίτευξη ενός και μοναδικού στόχου, που δεν είναι άλλος παρά μόνο η προβολή του προορισμού στην παγκόσμια αγορά.

Το δεύτερο πρόβλημα, που δημιουργεί σκεπτικισμό, είναι αυτός καθ’ αυτός ο προϋπολογισμός του CVB της Αθήνας. Το παράδειγμα του CVB της Θεσσαλονίκης δεν είναι κατά τη γνώμη μου ιδανικό και συνεπώς κατάλληλο προς μίμηση. Ο ετήσιος προϋπολογισμός του δεν ξεπερνά τα 400.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένων των λειτουργικών εξόδων. Μάλιστα ένα σημαντικό μέρος αυτού συνίσταται σε προσφορά είδους των μελών του, όπως για παράδειγμα παροχή δωματίων για φιλοξενίες προσκεκλημένων από το εξωτερικό. Καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι με τέτοιο χαμηλό προϋπολογισμό, πολύ λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν στην προσπάθεια αύξησης του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς ενός προορισμού και μάλιστα όταν διεκδικείς αυτό το μερίδιο, από προορισμούς των οποίων τα CVB διαθέτουν 10 και 30 φορές μεγαλύτερο προϋπολογισμό. Αρκεί να αναφέρουμε εδώ, ότι το CVB του Σίδνει έχει ετήσιο προϋπολογισμό άνω των 6.000.000 ευρώ. Πηγαίνοντας λοιπόν, για παράδειγμα, σαν φτωχός συγγενής σε μία εξειδικευμένη έκθεση, μάλλον δυσφήμιση γίνεται. Πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε ότι η ανεπιτυχής παρουσία είναι χειρότερη από τη μη παρουσία Iδιαίτερα στο προϊόν υψηλών απαιτήσεων που λέγεται Συνεδριακός και Επαγγελματικός Τουρισμός.

Συμπέρασμα δεύτερο λοιπόν, το CVB της Αθήνας χρειάζεται από την αρχή αξιοπρεπείς προϋπολογισμούς και έσοδα, για τη σωστή προβολή της Αττικής. Η πολιτεία υπόσχεται διαρκώς σημαντικούς πόρους για την προβολή του Συνεδριακού Τουρισμού της χώρας. Ιδού λοιπόν η ευκαιρία για έμπρακτη ανταπόκριση στις υποσχέσεις της.

Τέλος, η εμπειρία του CVB ανά τον κόσμο διδάσκει ότι υπάρχει αρκετή δυσφορία μεταξύ των μελών του για τον τρόπο ισόρροπης προβολής τους. Είναι γεγονός ότι η σύνθεση των μελών ενός CVB είναι και πρέπει να είναι, ευρεία, υπό την έννοια της αντιπροσώπευσης όλων των κλάδων, που αμέσως ή εμμέσως εμπλέκονται στην αλυσίδα του συνεδριακού- Επαγγελματικού Τουρισμού. Η λειτουργία λοιπόν ενός CVB πρέπει να είναι τέτοια, που να διασφαλίζεται η ισόρροπη συμμετοχή όλων των μελών στα οποιαδήποτε οφέλη απορρέουν από αυτή τη λειτουργία. Πώς όμως αυτό επιτυγχάνεται; Πώς διασφαλίζονται τα συμφέροντα όλων των επαγγελμάτων που συμμετέχουν; Όταν μάλιστα στη καθημερινότητα, συχνά πυκνά, κάποια εξ αυτών συγκρούονται μεταξύ τους;

Και βέβαια τον μεγαλύτερο σκεπτικισμό τον παρατηρούμε και δικαιολογημένα, στις τάξεις των PCO (Επαγγελματίες Οργανωτές Συνεδρίων). Ένα από τα κύρια επιχειρήματα του ρόλου τους είναι, χωρίς αμφιβολία, οι ολοκληρωμένες γνώσεις τους για έναν προορισμό, λ.χ. της Αττικής. Το CVB της Αθήνας θα έλθει να υποκαταστήσει, σ΄ ένα βαθμό τουλάχιστον, αυτό το ρόλο ενός PCO δίνοντας όλες τις πληροφορίες σχετικά με τον προορισμό σε οποιονδήποτε προτίθεται να οργανώσει ένα συνεδριακό γεγονός στην Αττική. Πώς λοιπόν θα διασφαλιστούν τα συμφέροντα των PCO και πώς τα οφέλη στο τέλος της ημέρας στη ζυγαριά των συν και πλην θα κλείνουν προς τα συν; Δύσκολος στόχος, αν δούμε τα πράγματα με ειλικρίνεια και σε βάθος. Για την επίτευξη του χρειάζονται παράλληλες διεργασίες και συνειδητοποίηση σε χρόνια προβλήματα, όπως για παράδειγμα στις σχέσεις PCO και ξενοδόχων. Είναι ίσως η κατάλληλη στιγμή με την προοπτική αποτελεσματικής λειτουργίας ενός CVB στην Αθήνα, να κωδικοποιηθούν οι σχέσεις συνεργασίας ξενοδόχων και PCO. Εάν αυτό επιτευχθεί, τότε το CVB της Αθήνας θα ανοίξει διάπλατα ορίζοντες και προοπτικές και θα αποτελέσει και το φωτεινό παράδειγμα για τη δημιουργία ανάλογων CVB και σ’ άλλες δυναμικές περιοχές της χώρας μας.

Συμπέρασμα τρίτον, λοιπόν, ο εσωτερικός κανονισμός του CVB της Αθήνας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός στις ευαίσθητες ισορροπίες, ενώ χρειάζονται και παράλληλα ενέργειες για κωδικοποίηση σχέσεων μεταξύ των διαφόρων επαγγελμάτων που συμβάλλουν στην ολοκλήρωση ενός συνεδριακού γεγονότος. Δικαίως λοιπόν τους τελευταίους μήνες οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ιδιωτικοί φορείς όπως ΣΕΠΟΣ, ο ΗΑΤΤΑ, η Ένωση Ξενοδόχων Αθήνας και ο ΣΕΟΕΣ, έχουν αναλάβει την υπόθεση της δημιουργίας του CVB της Αθήνας στα χέρια τους και με συνείδηση στα παραπάνω πολύπλοκα θέματα αναζητούν τη δημιουργία ενός Καταστατικού αλλά και Εσωτερικού Κανονισμού, που θα δώσει πραγματικές προοπτικές στην επίτευξη των στόχων του CVB. Παράλληλα, η προσέγγιση σε πολύπλοκα και ευαίσθητα θέματα, ας ελπίσουμε ότι θα οδηγήσει και σε βελτίωση και κωδικοποίηση σχέσεων που εκκρεμούν χρόνια μέσα στην τουριστική βιομηχανία της χώρας και που έχουν αποτελέσει βασικό ανασταλτικό παράγοντα ανάπτυξής της.

*Ο Ζαχαρίας Καπλανίδης είναι Οικονομολόγος και Γεν. Γραμματέας του ΣΕΠΟΣ

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024