Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΜύθοι, Αλήθειες, Ερωτήματα και ένα… Όραμα για την Τουριστική Εκπαίδευση στην Ελλάδα!

Μύθοι, Αλήθειες, Ερωτήματα και ένα… Όραμα για την Τουριστική Εκπαίδευση στην Ελλάδα!

Μύθοι, Αλήθειες, Ερωτήματα και ένα… Όραμα για την Τουριστική Εκπαίδευση στην Ελλάδα!
της Δρ. Μαριάννας Σιγάλα και του Δρ. Ευάγγελου Χρήστου

Τον τελευταίο καιρό έχει αναπτυχθεί εκτεταμένος και γόνιμος διάλογος και προβληματισμός για το μέλλον της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ιδιαίτερα δε σχετικά με την πιθανότητα ίδρυσης Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού. Πιστεύουμε ότι είναι καιρός να διευκρινιστούν ορισμένα κρίσιμα ζητήματα και να απαντηθούν ζωτικά ερωτήματα. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται παρακάτω κάποιοι Μύθοι που έχουν δημιουργηθεί, παρουσιάζονται ξεκάθαρες Αλήθειες και Πραγματικότητες, και τίθενται ουσιαστικά Ερωτήματα. Είναι πλέον καιρός να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας!

ΜΥΘΟΙ & ΑΛΗΘΕΙΕΣ:

ΜΥΘΟΣ ΠΡΩΤΟΣ: Δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης για τουριστική εκπαίδευση (προπτυχιακή και μεταπτυχιακή) σε Πανεπιστημιακό επίπεδο. Η διδασκαλία, έρευνα και μελέτη του τουρισμού δεν αποτελεί πανεπιστημιακό αντικείμενο…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Ο παραπάνω μύθος δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Η τουριστική εκπαίδευση σε Πανεπιστημιακό επίπεδο είναι διεθνώς καταξιωμένη, εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα, σαν προπτυχιακό τετραετές πρόγραμμα σπουδών προσφέρεται από ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού εδώ και σχεδόν ογδόντα χρόνια. Το πρώτο σχετικό πρόγραμμα σπουδών (ΠΣ) λειτούργησε για πρώτη φορά στο Cornell University το έτος 1922, ενώ λίγα μόλις χρόνια αργότερα αναπτύχθηκαν παρόμοια ΠΣ από το Purdue University, το Michigan State University, το Texas A&M University και το University of Massachusetts στις Η.Π.Α. Στις μέρες μας στις Η.Π.Α. υπάρχουν συνολικά 262 πανεπιστήμια τα οποία παρέχουν προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στον τουρισμό μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και πολλά κορυφαία πανεπιστήμια. Στην Ευρώπη, τα πρώτα αμιγώς πανεπιστημιακά ΠΣ στον τουρισμό ξεκίνησαν να λειτουργούν πριν από περισσότερο από 40 χρόνια, το 1964 στην Μεγάλη Βρετανία, και συγκεκριμένα στο University of Surrey στην Αγγλία και στο University of Strathclyde στην Σκωτία. Κατά την δεκαετία του 70 και του 80, η προσφορά προπτυχιακών και μεταπτυχιακών ΠΣ στον τουρισμό από πανεπιστημιακά ιδρύματα της Μεγάλης Βρετανίας αναπτύχθηκε σταθερά, με αποτέλεσμα μέχρι τo 2006 να λειτουργούν επιτυχώς σχετικά ΠΣ σε 49 Βρετανικά πανεπιστήμια. Προγράμματα σπουδών στο ευρύτερο αντικείμενο του τουρισμού προσφέρονται από πολλά πανεπιστήμια σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (με την εξαίρεση του Λουξεμβούργου), περιλαμβανομένων των 10 νέων μελών-κρατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, καταξιωμένα ΠΣ στον Τουρισμό παρέχονται εδώ και τουλάχιστον 25 χρόνια ακόμα και από πανεπιστήμια όλων των Βαλκανικών χωρών. Το 2005 υπήρχαν παγκοσμίως συνολικά περίπου 570 Πανεπιστημιακά τμήματα τουρισμού στα οποία φοιτούσαν κατά προσέγγιση 30.000 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές. Πρόσφατα δε, ιδρύθηκε και στην Κύπρο Πανεπιστημιακό Τμήμα Τουρισμού (στο νεοσύστατο δημόσιο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου).

ΜΥΘΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΣ: Ο τουρισμός δε στηρίζεται σε προχωρημένες επιστημονικές ικανότητες και η τουριστική εκπαίδευση απαιτεί μόνο επαγγελματικά προσόντα και πρακτικές δεξιότητες…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Η διεθνής εμπειρία (τόσο η εκπαιδευτική όσο και της τουριστικής βιομηχανίας) έχει αποδείξει το αντίθετο! Ο τουρισμός σαφώς στηρίζεται και σε προχωρημένες επιστημονικές ικανότητες, η δε μελέτη του αποτελεί κατεξοχήν διεπιστημονικό αντικείμενο. Aλλωστε, και η διοίκηση επιχειρήσεων αποτελεί (και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό) έναν καταξιωμένο πανεπιστημιακό κλάδο εδώ και πολλά χρόνια. Κατά συνέπεια, πως είναι δυνατόν να υποστηρίζεται ότι η διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων (αλλά και ο σχεδιασμός και η πολιτική του τουρισμού) δεν χρειάζονται στελέχη με γνώσεις πανεπιστημιακού επιπέδου;

ΜΥΘΟΣ ΤΡΙΤΟΣ: Δεν υπάρχει ανάγκη ίδρυσης Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού στην Ελλάδα…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Σαφώς και υπάρχει άμεση και πιεστική ανάγκη ίδρυσης Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού στην Ελλάδα. Είναι ήδη διαπιστωμένο (από επανειλημμένες έρευνες, μελέτες, αλλά και από άλλες πηγές) ότι είναι αναγκαία και στην χώρα μας η δημιουργία υποδομής για Πανεπιστημιακές Σπουδές στον Τουρισμό, όπως έχουν κάνει οι περισσότερες χώρες του κόσμου (ιδιαίτερα οι τουριστικές) εδώ και δεκαετίες.

ΜΥΘΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟΣ: Η ανώτατη τουριστική εκπαίδευση αποτελεί χώρο που ανήκει δικαιωματικά και αποκλειστικά στα Τ.Ε.Ι. της χώρας. Τα Τ.Ε.Ι. καλύπτουν απόλυτα τις απαιτήσεις για ανώτατη τουριστική εκπαίδευση…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Τίποτε δεν ανήκει δικαιωματικά και αποκλειστικά σε κανέναν! Τα Τ.Ε.Ι. επιτελούν ένα σημαντικό έργο, το οποίο και χρήσιμο είναι και απαραίτητο. Η τεχνολογική εκπαίδευση που παρέχεται από τα Τ.Ε.Ι., όπως αποδεικνύεται και από την διεθνή εμπειρία, είναι συμπληρωματική της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (που παρέχεται από τα πανεπιστήμια), ενώ και η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι συμπληρωματική της τεχνολογικής. Η δε πανεπιστημιακή εκπαίδευση δεν ανταγωνίζεται σε καμία περίπτωση την τεχνολογική εκπαίδευση. Αντίθετα, η πανεπιστημιακή και η τεχνολογική εκπαίδευση αλληλοσυμπληρώνουν και καλύπτουν από κοινού τις ανάγκες της τουριστικής βιομηχανίας. Η ύπαρξη και των δύο μορφών ανώτατης εκπαίδευσης (πανεπιστημιακή και τεχνολογική) μόνο θετική μπορεί να είναι (όπως έχει αποδειχθεί διεθνώς), καθώς από τον συνδυασμό τους προκύπτουν χρήσιμες συνέργειες. Αυτό ήδη έχει αποδειχθεί και στην Ελλάδα καθώς, για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει επανειλημμένα συνεργαστεί με Τ.Ε.Ι. της χώρας μας με μεγάλη επιτυχία και αμοιβαίο όφελος.

ΜΥΘΟΣ ΠΕΜΠΤΟΣ: Εάν ιδρυθεί ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα Τουρισμού, τότε το σωστό θα είναι να ιδρυθεί σε περιοχή η οποία είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη τουριστικά…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Αυτός ο μύθος είναι απόλυτα εσφαλμένος! Σε καμία χώρα του κόσμου δεν ιδρύθηκε ποτέ ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα Τουρισμού σε μια τουριστική περιοχή μόνο και μόνο γιατί επειδή είναι «τουριστική» και για τον λόγο αυτό υποτίθεται ότι «δικαιωματικά» της ανήκει. Η λογική και η μέχρι τώρα εμπειρία μας διδάσκει ότι τα επιτυχημένα πανεπιστημιακά τμήματα δημιουργούνται εκεί όπου υπάρχει σοβαρή ακαδημαϊκή υποδομή (κτήρια, διδάσκοντες, εμπειρία, υλικοτεχνική υποδομή, βιβλιοθήκες, κ.α.). Αυτό αποδεικνύεται και από την διεθνή εμπειρία, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Τουρισμού (και σχεδόν όλα τα «διάσημα» τμήματα) λειτουργούν σε μη τουριστικές περιοχές. Κατά συνέπεια, ο βαθμός τουριστικής ανάπτυξης μιας περιοχής δεν είναι δυνατόν να αποτελεί από μόνος του αξιόλογο παράγοντα για την ίδρυση και επιτυχή λειτουργία ενός Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού.

ΜΥΘΟΣ ΕΚΤΟΣ: Στην Ελλάδα υπάρχει ανάγκη για ίδρυση ενός και μόνο Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Αναφορικά με τον αριθμό των πανεπιστημιακών Τμημάτων Τουρισμού που θα μπορούσαν να ιδρυθούν στην Ελλάδα, λαμβάνοντας υπόψη αφενός την ζήτηση που υπάρχει και οδηγεί πολλούς Έλληνες σπουδαστές σε Πανεπιστημιακά Τμήματα Τουρισμού του Εξωτερικού και αφετέρου τις ανάγκες της χώρας μας σε εξειδικευμένα στελέχη, έχει επανειλημμένως εκτιμηθεί ότι υπάρχει ανάγκη για την ίδρυση τουλάχιστον δύο πανεπιστημιακών Τμημάτων Τουρισμού στο αμέσως προσεχές μέλλον

ΜΥΘΟΣ ΕΒΔΟΜΟΣ: Η ίδρυση ενός Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού αποτελεί πανάκεια για την τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Σαφώς και δεν είναι πανάκεια η ίδρυση ενός Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού! Όμως, η δημιουργία πανεπιστημιακού τμήματος και είναι αναγκαία (όπως έχει ήδη αποδειχθεί), και θα συμβάλει ενεργά στην αναβάθμιση του συνόλου της τουριστικής εκπαίδευσης στην χώρα μας. Βέβαια, παράλληλα απαιτείται και η αναβάθμιση και βελτίωση και των υπόλοιπων βαθμίδων τουριστικής εκπαίδευσης που υπάρχει ήδη (δευτεροβάθμιας, τεχνολογικής, άτυπης και συνεχιζόμενης κατάρτισης, δια βίου εκπαίδευσης, κ.λ.π.).

ΜΥΘΟΣ ΟΓΔΟΟΣ: Κανένα πανεπιστήμιο στην Ελλάδα δεν διαθέτει υποδομή για την ίδρυση ενός Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Και αυτός ο μύθος απέχει από την πραγματικότητα! Συγκεκριμένα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ήδη διαθέτει όλες τις σχετικές Υποδομές και το εξειδικευμένο Ανθρώπινο Δυναμικό, καθώς και δεκαετή παρουσία τόσο σε Προπτυχιακό επίπεδο (κατεύθυνση Τουρισμού στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στην Χίο) όσο και σε επίπεδο αμιγούς διεπιστημονικού Μεταπτυχιακού στον Τουρισμό (Μάστερ και Διδακτορικού) αλλά και μέσω του ΕΤΕΜ (Εργαστηρίου Τουριστικών Ερευνών & Μελετών) το οποίο έχει αναπτύξει σημαντικό ερευνητικό και μελετητικό έργο διεθνώς.

ΜΥΘΟΣ ΕΝΑΤΟΣ: Κανένα πανεπιστήμιο στην Ελλάδα δεν έχει εκφράσει στην Πολιτεία την βούλησή του να ιδρύσει Τμήμα Τουρισμού…
ΑΛΗΘΕΙΑ: Εδώ και ένα χρόνο έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας αναλυτική και εμπεριστατωμένη πρόταση-μελέτη για την δημιουργία Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού στην Χίο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με την σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου του. Μέχρι και σήμερα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δεν έχει λάβει απάντηση σχετικά με την πρόταση που κατέθεσε!

ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΕΣ:


  1. Την Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2007 ανακοινώθηκε από τις Υπουργούς Παιδείας και Τουριστικής Ανάπτυξης ότι ανατίθεται μελέτη για τη δημιουργία Τμήματος Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, το οποίο όμως δεν έχει εκδηλώσει επισήμως σχετικό ενδιαφέρον.
  2. Οι δύο Υπουργοί προκρίνουν και προτείνουν τη δημιουργία ενός Τμήματος Τουρισμού (του πρώτου σε αυτό το επιστημονικό πεδίο στη χώρα μας) σε ένα Πανεπιστήμιο του οποίου κανένα αρμόδιο όργανο δεν έχει εκφράσει σχετική βούληση και όπως προκύπτει δεν έχει καν εκπονήσει την αναγκαία μελέτη βιωσιμότητας που απαιτείται από την νομοθεσία.
  3. Η προαναγγελία της ίδρυσης ενός Τμήματος σε συγκεκριμένο ΑΕΙ (Πανεπιστήμιο Πειραιά) προφανώς αποτελεί κατά τις κ.κ. Υπουργούς μια έμμεση πλην σαφή πριμοδότηση της συγκεκριμένης μελέτης όταν και αν αυτή υπάρξει.
  4. Ξεχνάνε προφανώς οι κ.κ. Υπουργοί ότι η μόνη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας η οποία έχει κατατεθεί επίσημα στο Υπουργείο Παιδείας και συνοδεύεται από ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου είναι αυτή του Πανεπιστημίου Αιγαίου και κανενός άλλου.
  5. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διαθέτει σαφώς μεγαλύτερη επάρκεια σε ειδικευμένο προσωπικό στον Τουρισμό και υποδομές από το Πανεπιστήμιο του Πειραιά αλλά και από οποιοδήποτε άλλο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Συγκεκριμένα: (α) Έχει την μόνη κατεύθυνση τουρισμού σε προπτυχιακό επίπεδο από το 1996, (β) Διαθέτει τον μεγαλύτερο πυρήνα Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) με 12 άτομα ειδικευμένα στον Τουρισμό τα οποία διδάσκουν τόσο στο προπτυχιακό όσο και στο μεταπτυχιακό επίπεδο, (γ) Διαθέτει Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών και την πλέον ενημερωμένη και εκτεταμένη Βιβλιοθήκη τουρισμού στην Ελλάδα, της οποίας η αξία (οικονομική και επιστημονική) είναι ανυπολόγιστη, (δ) Το ερευνητικό, συγγραφικό, και μελετητικό έργο των μελών ΔΕΠ με τουριστική ειδίκευση είναι απόλυτα διεθνοποιημένο και το μεγαλύτερο το οποίο έχει παραχθεί σε ελληνικό ΑΕΙ την τελευταία δεκαετία, (ε) Τα μέλη ΔΕΠ έχουν συμβάλλει καθοριστικά πέρα του έργου τους στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στη δημιουργία του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών Τουρισμού στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης καθώς και σε 9 Τμήματα Τουρισμού πανεπιστημίων σε 6 Βαλκανικές και Μεσογειακές χώρες, (στ) Πρόσφατα εξέδωσε το πρώτο επιστημονικό αγγλόφωνο διεθνές περιοδικό Τουρισμού, (ζ) Έχει αναπτύξει συνεργασίες σε πολλά επίπεδα με όλους τους φορείς του Τουρισμού, Παραγωγικά Υπουργεία και διεθνείς οργανισμούς, (η) Έχει διοργανώσει με επιτυχία 3 διεθνή επιστημονικά συνέδρια σχετικά με τον τουρισμό. Το σημαντικότερο όμως, είναι το γεγονός ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διαθέτει ήδη στην Χίο έτοιμες όλες τις απαραίτητες υποδομές και την τεχνολογική υποστήριξη ώστε να λειτουργήσει άμεσα (και όχι σε 5-7 χρόνια) ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα Τουρισμού και μάλιστα με πολύ μικρότερο κόστος από μια νέα και εξαρχής επένδυση.
  6. Η μελέτη που έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας για την δημιουργία Πανεπιστημιακού Τμήματος Τουρισμού στην Χίο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είναι και επαρκώς τεκμηριωμένη, συμβατή με τον στρατηγικό σχεδιασμό Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και πλήρως αιτιολογημένη επιστημονικά, λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά από παραμέτρους όπως: α) τον γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης του πανεπιστημίου, β) τις τάσεις που επικρατούν και διαμορφώνονται στον διεθνή επιστημονικό χώρο του τουρισμού, γ) το προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών, την διάρκεια των σπουδών καθώς και τον αριθμό των εισακτέων, δ) τις επαγγελματικές δυνατότητες των μελλοντικών πτυχιούχων, και ε) τις διαθέσιμες και τις απαιτούμενες για την λειτουργία του νέου Τμήματος Τουρισμού υποδομές και την στελέχωσή του με το αναγκαίο και λοιπό επιστημονικό προσωπικό. Η πλήρης μελέτη που κατέθεσε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Υπουργείο Παιδείας είναι διαθέσιμη για κάθε ενδιαφερόμενο στην ιστοσελίδα http://www.chios.aegean.gr/tourism/sdpt/assets/dox/skopimotita%20idrusis.doc
  7. Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση των δύο κ.κ. Υπουργών αγνοείται αδικαιολόγητα η κατατεθειμένη – εδώ και ένα έτος – σχετική με το θέμα πρόταση και αναλυτική μελέτη βιωσιμότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.


ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

Τα εύλογα ερωτήματα προς τις δύο κ.κ. Υπουργούς είναι τα παρακάτω:


  1. Υφίσταται στρατηγικό σχέδιο σύμφωνα με το οποίο επιβάλλεται να ενισχύεται η ανάπτυξη ενός κεντρικού Πανεπιστημίου (Πειραιά) σε βάρος ενός περιφερειακού (Αιγαίου) με τη δημιουργία ενός ακόμη Τμήματος όταν μάλιστα το τελευταίο έχει σαφώς σημαντικότερο επιστημονικό έργο και υποδομές στο επιστημονικό πεδίο του Τουρισμού;
  2. Είναι δυνατόν να αναβαθμιστούν οι τουριστικές σπουδές στη χώρα μας όταν υποβαθμίζεται – χωρίς καμία εξήγηση και αδικαιολόγητα – η υπερδεκαετής αποδεδειγμένη ακαδημαϊκή, εκπαιδευτική και ερευνητική παρουσία του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε αυτό το γνωστικό πεδίο;
  3. Είναι λογικό να ξεκινάει μία νέα επένδυση, σχεδόν από το μηδέν, σε ένα Πανεπιστήμιο, το οποίο δεν έχει καν ζητήσει κάτι τέτοιο, ενώ το κράτος έχει επενδύσει έως τώρα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου κατά μετριοπαθείς υπολογισμούς 2,5 έως 3 εκατομμύρια ευρώ για την προώθηση των τουριστικών σπουδών και της έρευνας την τελευταία δεκαετία;
  4. Σε πρόσφατη (1/03/2007) συζήτηση που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και σε ερωτήσεις του π. Υπουργού κ. Μ. Χρυσοχοΐδη προς την Υπουργό Παιδείας κ. Γιαννάκου για το θέμα της συνέντευξης τύπου που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διαμαρτυρόμενο για την πιθανή ίδρυση του Τμήματος Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς αντί του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η κ. Υπουργός απάντησε ότι υπάρχουν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών και στα δυο πανεπιστήμια αλλά «το Πανεπιστήμιο Πειραιά διαθέτει πολύ μεγαλύτερη επάρκεια σε προσωπικό και δυνατότητες». Δεν θα ήταν χρήσιμο να τεκμηριώσει η κ. Υπουργός ποια είναι η αντίστοιχη εμπειρία, επιστημονικό έργο, συνεργασίες και ερευνητικό έργο στον Τουρισμό του Πανεπιστημίου του Πειραιά ώστε να θεωρεί ότι αυτό έχει μεγαλύτερες δυνατότητες και επάρκεια από αυτό του Πανεπιστημίου Αιγαίου;
  5. Ο Ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Αθανάσιος Κυριαζής, σε επιστολή του (7/3/2007) προς τον κ. Πάρι Τσάρτα (Καθηγητή Τουριστικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου) αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει εκδηλώσει την βούλησή του για ίδρυση Τμήματος Τουρισμού σε πανεπιστήμιο που έχει συγγενή ή συναφή τμήματα και διαθέτει την απαραίτητη υποδομή σε εγκαταστάσεις και προσωπικό. Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε απόψεις από τους πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Πειραιά και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με σκοπό να διερευνήσει τις δυνατότητες ίδρυσης Τμήματος Τουρισμού». Από το περιεχόμενο της επιστολής του κ. Κυριαζή προκύπτουν τα ακόλουθα εύλογα ερωτήματα: (α) Γιατί ζητήθηκε αποκλειστικά η άποψη των πρυτάνεων δύο πανεπιστημίων τα οποία δεν διαθέτουν συγγενή ή συναφή τμήματα Τουρισμού, ούτε και την απαραίτητη υποδομή σε εγκαταστάσεις και προσωπικό; (β) Γιατί δεν ζητήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας η άποψη και του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου (καθηγητή κ. Ανδρέα Τρούμπη), την στιγμή μάλιστα που το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και συγγενές προς τον τουρισμό Τμήμα και όλη την σχετική υποδομή διαθέτει στην Χίο, και σχετική ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου του έχει πάρει, και τεκμηριωμένη μελέτη βιωσιμότητας έχει καταθέσει στο Υπουργείο Παιδείας; (γ) Γιατί αγνοείται μέχρι και σήμερα από το Υπουργείο Παιδείας η βούληση του Πανεπιστημίου Αιγαίου να ιδρύσει Τμήμα Τουρισμού καθώς και η μελέτη που έχει καταθέσει επισήμως;

Πότε θα απαντηθούν επιτέλους όλα τα παραπάνω ερωτήματα;

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είναι το μόνο Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, το οποίο διαθέτει πολυετή εμπειρία, υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό στην Τουριστική Εκπαίδευση. Παράλληλα, είναι το μόνο Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα το οποίο έχει εκφράσει επισήμως τη βούλησή του να δημιουργήσει Τμήμα Τουρισμού και έχει καταθέσει σχετική μελέτη βιωσιμότητας. Κατά συνέπεια, εκτιμούμε ότι διαδικασίες οι οποίες αποκλείουν τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην προσπάθεια αναβάθμισης των Τουριστικών Σπουδών στην χώρα μας, μέσω της δημιουργίας Πανεπιστημιακών Τμημάτων, θα οδηγήσουν εκ των πραγμάτων σε αποφάσεις, οι οποίες θα στερούνται της προς τούτο απαιτούμενης μέγιστης δυνατής επιστημονικής τεκμηρίωσης και κύρους και κατά συνέπεια σε αποφάσεις, οι οποίες θα είναι πολιτικά αδύναμες, κοινωνικά άδικες και από πλευράς περιφερειακής ανάπτυξης μεροληπτικές.

Έστω και την ύστατη αυτή στιγμή, κρίνεται σκόπιμη η επανεξέταση της πολιτικής των παραπάνω δύο εμπλεκόμενων Υπουργείων ως προς το θέμα αυτό, το οποίο είναι μείζονος σημασίας τόσο για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου όσο και για την τουριστική βιομηχανία η οποία αποτελεί τον σημαντικότερο οικονομικό και παραγωγικό πυλώνα της χώρας μας.

ΤΟ ΟΡΑΜΑ

Το όραμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου για το Τμήμα Τουρισμού είναι να γίνει κέντρο αναφοράς που εξελίσσει, συνθέτει και ολοκληρώνει όλες τις επιστήμες που εξετάζουν την τουριστική ανάπτυξη και τη διοίκηση των τουριστικών επιχειρήσεων μέσω της αριστείας στην εκπαίδευση και την έρευνα στους τομείς των επιστημονικών του ενδιαφερόντων, σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει αποδείξει ότι και θέλει και μπορεί να ιδρύσει στην Χίο και να λειτουργήσει με επιτυχία ένα Τμήμα Τουρισμού. Είναι πλέον καιρός να αναλάβουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και πρόσωπα τις ευθύνες τους και να εξετάσουν με προσοχή και αντικειμενικότητα την διαμορφωθείσα κατάσταση.

Ο Δρ. Ευάγγελος Χρήστου είναι Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και η Δρ. Μαριάννα Σιγάλα είναι Λέκτορας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024