Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα. Όνειρο ή πραγματικότητα;

Δώρα Σγάρτσου - 27 Απρίλιος 2007, 00:00

Συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα. Όνειρο ή πραγματικότητα;

Ο συνεδριακός τουρισμός αποτελεί θέμα υψίστης σημασίας για την οικονομική, κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη κάθε χώρας. Ειδικότερα για την Ελλάδα η προβολή της στο παγκόσμιο σκηνικό ως ιδανικός συνεδριακός προορισμός αποτελεί πρώτη προτεραιότητα στην ατζέντα αρκετών υπουργείων για ευνόητους σε όλους λόγους. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια λίγα και μικρά βήματα έχουν γίνει για την περαιτέρω ενίσχυση και ανάπτυξη του, παρά το γεγονός μάλιστα ότι η Ελλάδα φαίνεται να διαθέτει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων γειτονικών, ανταγωνιστικών χωρών της Μεσογείου.

Ελπίδα όλων των εμπλεκομένων επαγγελματιών στον τουρισμό ήταν και παραμένει η μετατροπή του σταδίου του Tae Kwo Do, μετά την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, σε

Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο

. Γεγονός που σε συνδυασμό με την μετα-ολυμπιακή προβολή της Αθήνας θα μπορούσε – υπό αρκετές παράλληλες δράσεις – να θέσει τα πρώτα θεμέλια της ελληνικής συνεδριακής ταυτότητας. Δυστυχώς όμως, τρία χρόνια μετά τους Αγώνες, δεν έχουμε πετύχει πολλά, καθώς ο σχετικός διαγωνισμός των Ολυμπιακών Ακίνητων για την μετατροπή του σταδίου ακόμα δεν έχει πραγματοποιηθεί, με αποτέλεσμα άγνωστη να παραμένει και η ημερομηνία λειτουργίας του.

«Η Αθήνα προσθέτοντας στο δυναμικό της αυτό το συνεδριακό κέντρο, το μεγαλύτερο από όλα τα άλλα σύγχρονα συνεδριακά κέντρα ή και αίθουσες πολλαπλών χρήσεων της Αττικής, οπωσδήποτε θα ωφεληθεί τα μέγιστα, διότι είναι γνωστό ότι η συνεδριακή δραστηριότητα αξιοποιεί το ξενοδοχειακό δυναμικό της περιοχής, ιδιαίτερα στη νεκρή τουριστική περίοδο. Επιπλέον, οι σύνεδροι που μετέχουν σε μεγάλα επιστημονικά συνέδρια, είναι τουρίστες υψηλού εισοδήματος που συνδυάζουν τη συμμετοχή τους στα συνέδρια με τουριστικές επισκέψεις των ίδιων ή και μελών της οικογένειας τους και δημιουργούν εμπορική κίνηση στην τοπική αγορά. Όμως η ύπαρξη και μόνο του Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου, δεν μπορεί να προσελκύσει διεθνή συνέδρια, δηλαδή να πάει ένα κομμάτι από την πίτα της διεθνούς συνεδριακής δραστηριότητας. Αυτό είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και συντονισμένων προσπαθειών» σημειώνει ο κ. Τάσος Κούμανης, Πρόεδρος του Σύνδεσμου Ελλήνων Οργανωτών Εκθέσεων και Συνεδρίων (ΣΕΟΕΣ, Μέλος του Προεδρείου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού (ΕΣΥΤ).

Ανάλογη πορεία με τη μετατροπή και λειτουργία του Συνεδριακού Κέντρου φαίνεται να ακολουθούν όμως στην χώρα μας και άλλα θέματα, εξίσου σημαντικά για το ελληνικό συνεδριακό προϊόν, όπως αυτά της καλλιέργειας εθνικής τουριστικής συνείδησης, παροχής εξειδικευμένων γνώσεων σε θέματα συνεδριακού τουρισμού, διαφήμισης / marketing, και πρωτίστως θεσμικής κατοχύρωσης του επαγγέλματος του PCO στην Ελλάδα, που θα διασφαλίσουν το αναπτυξιακό πλαίσιο δράσης της Ελλάδας προς την αναβάθμιση της ποιότητας του.

Παρόλα τα προβλήματα όμως, η γεωγραφική - μορφολογική θέση της Ελλάδας και οι δράσεις ορισμένων επαγγελματιών ή φορέων του τουρισμού έχουν πάμπολλες φορές συμβάλλει στην ανάληψη διοργάνωσης μεγάλων συνεδρίων – εκδηλώσεων, που έστρεψαν έστω και για λίγο την προσοχή της διεθνούς κοινότητας στην χώρα μας. Η έλλειψη όμως ενός εθνικού Convention Buraeu με ισχυρή παρουσία και διεθνή ακτινοβολία ήταν και τότε εμφανής, γεγονός που ήρθε στο προσκήνιο ακόμη περισσότερο πέρσι με το συνέδριο της ABTA, που παρά τις προσπάθειες του Athens CVB και των άλλων υπευθύνων φορέων, χάσαμε κυριολεκτικά «μέσα από τα χέρια μας», βγάζοντας οι ίδιοι τα μάτια μας!

«Η

επαναλειτουργία του Athens CVB και η δημιουργία ενός εθνικού CVB

με συγκεκριμένες αρμοδιότητες προβολής των συνεδριακών προορισμών της Ελλάδος, παράλληλα με την βελτίωση των γενικών υποδομών, την άρση των εμποδίων προσέλκυσης ξένων επενδύσεων και τη συνεχή αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού» κρίνεται αναγκαία κατά τον κ. Δημήτρη Μάντζιο, πρόεδρο του HAPCO (Hellenic Association of Professional Congress Organisers), γεγονός στο οποίο συμφωνεί και ο κ. Γιώργος Αποστολόπουλος, Γενικός Διευθυντής της ΠΟΕΤ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού. «Στοιχεία που θα έπρεπε να συνεκτιμηθούν κατά τη δημιουργία του», προσθέτει ο κ. Αποστολόπουλος «είναι η εμπλοκή στη σύσταση του ενός ευρύτερο φάσματος ενδιαφερομένων, δηλαδή όχι μόνον από τον δικό μας χώρο των τουριστικών γραφείων και των ξενοδοχείων, αλλά και των ΟΤΑ (π.χ. Δήμος Αθηναίων, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, Περιφέρεια, ΕΟΤ, Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης), αλλά οπωσδήποτε, με τη διασφαλισμένη τη θεσμοθέτηση μιας υγιούς και αποτελεσματικής λειτουργίας».

Τα προβλήματα όμως του συνεδριακού τουρισμού στην Ελλάδα δεν σχετίζονται μόνο με την έλλειψη υποδομών και εξειδικευμένων φορέων. Ουσιαστικό πρόβλημα υπάρχει και με τους

Οργανωτές Συνεδρίων (PCOs)

. «Η έλλειψη ουσιαστικής θεσμοθέτησης και πιστοποίησης του επαγγέλματος των PCOs σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας έχει σαν αποτέλεσμα», όπως εξηγεί ο κ. Ζαχαρίας Καπλανίδης, μέλος του HAPCO και Γενικός Γραμματέας του EFAPCO (European Federation of Professional Congress Organisers) «συχνά να παρατηρείται το φαινόμενο καλά οργανωμένες και καθ’ όλα νόμιμες επιχειρήσεις να ανταγωνίζονται μεμονωμένους και συχνά παράτυπους επαγγελματίες και μάλιστα για σημαντικές διοργανώσεις πολλών εκατοντάδων ευρώ. Αυτές οι περιπτώσεις είναι όχι μόνο επικίνδυνες για τους πραγματικούς επαγγελματίες, αφού έχουν να αντιμετωπίσουν ουσιαστικά έναν αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και για τους πελάτες όσον αφορά στην ποιότητα των υπηρεσιών που τελικά θα εισπράξουν”.

«Το εν λόγω πρόβλημα και οι ενδεχόμενες λύσεις του δεν αποσκοπούν απλά στην οικονομική και εμπορική προστασία του επαγγέλματος» σημειώνει ο κ. Καπλανίδης και εξηγεί: «Έχουν να κάνουν με πολύ σημαντικές παραμέτρους, όχι μόνο μικροοικονομίας, αλλά και μακροοικονομίας, λόγου χάρη με την εκπαίδευση. Δεν είναι δυνατόν να χτίσεις και να στηρίξεις ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα πανευρωπαϊκά, όταν δεν υπάρχει σαφές και θεσμοθετημένο επάγγελμα, άρα και επαγγελματικό κίνητρο και όραμα».

Η

εκπαίδευση

άλλωστε από μόνη της, αναφορικά με τον τουρισμό, είναι ένα μεγάλο θέμα για την Ελλάδα, καθώς στο σημερινό της εκπαιδευτικό σύστημα δεν υπάρχει ούτε ένα πανεπιστημιακό τμήμα για τουριστικές σπουδές σε προπτυχιακό επίπεδο! Πόσο μάλλον για εξειδικευμένες τουριστικές σπουδές, που απαιτεί ο χώρος των MICE. «Μέχρι σήμερα σπάνια διδάσκεται το μάθημα του επαγγελματικού τουρισμού στα ΤΕΙ» επιβεβαιώνει η κυρία Φιλιώ Λαζανά, Καθηγήτρια στο Trinity International School of Tourism Management (Κρήτη) και στο University of Westminster (Λονδίνο) και συμπληρώνει: «Συνήθως η διδασκαλία του συνεδριακού τουρισμού συνίσταται σε μια απλή αναφορά του κλάδου, στα πλαίσια της γενικής τουριστικής εκπαίδευσης. Το αποτέλεσμα; Οι απόφοιτοι των σχολών που «καταλήγουν» να δουλεύουν στη συνεδριακή βιομηχανία βουτούν στα βαθιά, χωρίς προηγουμένως να έχουν αποκομίσει την απαραίτητη θεωρητική βάση στην οποία έχουν δικαίωμα».

Πέρα όμως από τα όποια προβλήματα, η Ελλάδα αποδεικνύει μέρα με τη μέρα πως διαθέτει σημαντικά

συγκριτικά πλεονεκτήματα

έναντι των ανταγωνιστών της για την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού. Αυτά σύμφωνα με τον κ. Μάντζιο είναι:

  • Οι άριστες κλιματολογικές συνθήκες, μοναδική φυσική ομορφιά, εξαιρετική Ελληνική γαστρονομία, υψηλού επιπέδου φιλοξενία, νυχτερινή διασκέδαση, το αίσθημα ασφάλειας που νοιώθει ο επισκέπτης στην χώρα μας και φυσικά η πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά που συναντά κανείς σε κάθε γωνιά της Ελλάδος.
  • Οι σύγχρονες υποδομές και μία σειρά από καλά οργανωμένες και ανακαινισμένες ξενοδοχειακές μονάδες, κυρίως στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη, τη Χαλκιδική, την Αλεξανδρούπολη και πολλούς άλλους προορισμούς από τη Νησιωτική και Ηπειρωτική Ελλάδα.
  • Η επιτυχημένη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων από τη χώρα μας, αποτελεί απόδειξη ότι η Ελλάδα είναι σε θέση να διοργανώσει διεθνείς εκδηλώσεις μεγάλου μεγέθους.
  • Η Ελλάδα διαθέτει πλέον κάποια αξιόλογα συνεδριακά κέντρα σε γνωστούς προορισμούς αναψυχής π.χ. Ρόδο, Κρήτη, Κω, Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Χαλκιδική, Αλεξανδρούπολη κτλ.
  • Ο επαγγελματισμός των καταξιωμένων γραφείων διοργάνωσης συνεδρίων που όχι μόνο μπορούν να διοργανώσουν άψογα ένα συνέδριο, αλλά ως μεσογειακός λαός, δίνουμε και την ψυχή μας για να στεφθεί ένα συνέδριο με επιτυχία. Οι Έλληνες PCOs διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις και πολύχρονη εμπειρία και όταν αναλαμβάνουν την διοργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων αποσπούν πάντοτε κολακευτικά σχόλια.

Παράλληλα, αρκετοί είναι σήμερα και οι Έλληνες επαγγελματίες του συνεδριακού τουρισμού που, αξιοποιώντας τις

δυνατότητες της τεχνολογίας

, επενδύουν σε νέες εφαρμογές και διαφοροποιούν το προϊόν τους, προσεγγίζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο νέες αγορές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ξενοδοχείο Athenaeum Intercontinental, που υιοθέτησε πρώτο την εφαρμογή MeetingMatrix, ψηφιοποιώντας πέρσι όλους τους συνεδριακούς χώρους του, ενώ σε ένα μήνα προχωρά και στην ψηφιοποίηση των αιθουσών του συνεδριακού κέντρου της Εθνικής Ασφαλιστικής στη Λ. Συγγρού.

«Η τεχνολογία», όπως τονίζει ο κ. Πέτρος Μαύρος, Διευθυντής Πωλήσεων Νότιας Ευρώπης της MeetingMatrix Global Sales, «είναι το πιο γρήγορο, το πιο ακριβές και το πιο φτηνό μέσο διακίνησης συνεδριακών πληροφοριών. Είναι εκείνο που δίνει στον οργανωτή συνεδρίων, να δει στην πρώτη φάση της επαφής του με το ξενοδοχείο ή το συνεδριακό κέντρο, ένα πρώτο βαρόμετρο υψηλού επαγγελματισμού και έτσι κτίζεται μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ οργανωτή και ξενοδόχου ή συνεδριακού κέντρου. Αυτό είναι που μεταφέρει ο οργανωτής στον τελικό πελάτη και αυτό είναι πολύ σημαντικό να γίνει στην πρώτη επαφή. Η τεχνολογία του MeetingMatrix μεταφέρει αυτό το αίσθημα από το 1988 για περισσότερα από 8.000 ξενοδοχεία και συνεδριακά κέντρα σε 64 χώρες».

«Τα συμβατά εργαλεία (χάρακας, διαβήτης, σφραγίδες) δεν είναι πλέον επαρκή για την οργάνωση μεγαλεπίβολων συνεδρίων στην Ελλάδα. Για αυτό το λόγο το Athenaeum Intercontinental συνεχώς αναβαθμίζει τις υπηρεσίες του, εκμεταλλευόμενο στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Τρανή απόδειξη η πρωτοπορία μας στην εγκατάσταση του MeetingMatrix, που χάρισε στο ξενοδοχείο μας ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του στην Αθήνα. Το μέγιστο όφελος επενδύσεων στην τεχνολογία, όπως με την εφαρμογή του MeetingMatrix προκύπτει απλά από την σύγκριση κόστους και αποδοτικότητας» επεσήμανε με τη σειρά του ο IT Manager του Athenaeum Intercontinental, κ. Σταύρος Βογιατζής.

Στη δεξιά στήλη παρατίθενται (με αλφαβητική σειρά) τα άρθρα των κ.κ.:

  • Αποστολόπουλου Γιώργου με θέμα: «Αναγκαία η ενίσχυση του συνεδριακού τουρισμού»
  • Καπλανίδη Ζαχαρία με θέμα: «Τα σημαντικότερα προβλήματα των PCOs σε Ευρώπη και Ελλάδα»
  • Κούμανη Τάσου με θέμα: «Το Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο»
  • Λαζανά Φιλιώ με θέμα: «Συνεδριακός Τουρισμός και εκπαίδευση: ένας άρρηκτος δεσμός»
  • Μάντζιου Δημήτρη με θέμα: «Το μέλλον του συνεδριακού τουρισμού στην Ελλάδα. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της χώρας μας ως συνεδριακός προορισμός»
  • .

Και οι συνεντεύξεις των κ.κ.:

  • Πέτρου Μαύρου, Διευθυντή Πωλήσεων Νότιας Ευρώπης της MeetingMatrix Global Sales
  • Σταύρου Βογιατζή, IT Manager του Athenaeum Intercontinental.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top