Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπόψειςH Διακήρυξη του Νταβός-Κλιματολογικές αλλαγές και Τουρισμός

ΑπόψειςH Διακήρυξη του Νταβός-Κλιματολογικές αλλαγές και Τουρισμός

Απόψεις
H Διακήρυξη του Νταβός-Κλιματολογικές αλλαγές και Τουρισμός
του Γιάννη Δ. Πατέλλη

Η υπερθέρμανση του Πλανήτη και η μακροχρόνια αλλαγή του κλίματος δεν αμφισβητείται από κανένα πια. Η υπερφόρτωση της ατμόσφαιρας με διοξείδιο του άνθρακα είναι από τις βασικές αιτίες αυτής της αλλαγής. Ο τουρισμός είναι από τις λίγες οικονομικές δραστηριότητες που εξαρτάται και επηρεάζεται τόσο πολύ από το κλίμα. Το παγκόσμιο φαινόμενο της υπερθέρμανσης και αλλαγής κλίματος ήταν φυσικό να απασχολήσει και να απασχολεί τον κόσμο του τουρισμού και ειδικότερα τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (Π.Ο.Τ, U.N.W.T.O). Έτσι μετά από αρκετές προετοιμασίες και δύο προσυσκέψεις, διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του Π.Ο.Τ (U.N.W.T.O) και συμμετοχή του τμήματος Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Εθνών, της Διεθνούς Οργάνωσης Μετεωρολόγων και του Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός, διεθνής διάσκεψη στο Νταβός, όπου 600 σύνεδροι από 100 χώρες για τρεις μέρες (1-3 Οκτωβρίου), ανέλυσαν τις επιπτώσεις από τις αλλαγές στο κλίμα στον τουρισμό (ο Ε.Ο.Τ φυσικά έλαμψε δια της απουσίας του λες και δεν τον ενδιαφέρει άμεσα το θέμα). Το IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) τάραζε από παλιά τα νερά με την πρόβλεψη για την μέση αύξηση της θερμοκρασίας από 1.8 έως 4 βαθμούς κελσίου έως το τέλος του αιώνα. Δεν είναι όμως μακριά. Ήδη οι πάγοι λιώνουν, η στάθμη των υδάτων ανεβαίνει, πλημμύρες και καταστροφές είναι σε καθημερινή βάση στον πλανήτη μας. Βέβαια δεν χρειάζεται πανικός.

Στις βασικές εισηγήσεις περιελαμβάνετο η εισήγηση της UNEP (Ην. Έθνη), βασισμένη στην εργασία ειδικών στους οποίους είχε αναθέσει και στους οποίους από τους πιο δραστήριους είναι Έλληνας που εργάζεται UNEP και που θα ‘πρεπε συνεχώς να συμβουλευόμαστε. Στην έκθεση αυτή μεταξύ άλλων εξειδικεύεται και κατανέμεται η επιβάρυνση στο κλίμα από τον τουρισμό και ειδικότερα τις μεταφορές. Έτσι υπολογίζεται ότι από τον Τουρισμό, από τις Αεροπορικές Μεταφορές δημιουργούνται 517 Mt διοξειδίου άνθρακα, από τις άλλες μεταφορές (αυτοκίνητα, τραίνα κλπ) 468 Mt από την παραμονή σε ξενοδοχεία κλπ. 274 Mt, από άλλες δραστηριότητες 45 Mt, που συνολικά δημιουργούν μια επιβάρυνση 1.307 Mt CO2. Είναι ένα ποσοστό 4,95% που είναι πολύ υψηλό στο παγκόσμιο σύνολο 26.400 Mt CO2. Οι επιδράσεις από την παγκόσμια αυτή επιβάρυνση, η αλλαγή που δημιουργείται στους τουριστικούς προορισμούς εξετάστηκε διακρίνοντας τρεις ζώνες: 1) Παραλιακοί και Νησιωτικοί Προορισμοί, 2) Ορεινές περιοχές και Χειμερινός Τουρισμός, 3) Φυσικοί Δρυμοί. Σε παρέμβαση μας, που υιοθετήθηκε στο τελικό κείμενο επισημάναμε το θέμα του τοπίου (landscape) της ανάγκης διαχείρισης του τοπίου κάτω πια από αυτές τις συνθήκες, αφορά και τις τρεις ζώνες. Μην ξεχνάμε ότι το τοπίο, η θέα, η εικόνα, είναι βασικό κίνητρο για να επισκεφτούμε ένα τόπο αλλά και βασικό στοιχειό για τη διαμονή μας. Δεν είναι μόνο το τοπίο που αλλάζει (π.χ. το Αλπικό τοπίο στις μη πια χιονισμένες `Aλπεις) αλλά και οι δραστηριότητες του τουρίστα θα αλλάξουν. Και για μας ποια θα ‘ναι η εικόνα;

Η Μεσόγειος, σύμφωνα πάντα με την έκθεση της UNEP θεωρείται περιοχή HotSpot, που θα υποστεί πληθώρα κλιματολογικών και άλλων αλλαγών, με πιο ζεστά καλοκαίρια, έλλειψη νερού, απώλεια γεωργικής γης και ποικιλίας προϊόντων, απώλειας ιχθυοποικιλλότητας, αύξηση επιδημιών.

Με βάση τις μεσοπρόθεσμες αλλαγές στο κλίμα ήδη ορισμένα κράτη αλλάζουν τον σχεδιασμό ανάπτυξης του τουρισμού της κάτω από τις νέες συνθήκες και τις αλλαγές που δημιουργεί η αλλαγή του κλίματος (π.χ. Αυστραλία, Σλοβακία). Μακροχρόνια π.χ. θα πρέπει όλα τα ξενοδοχειακά καταλύματα να προσαρμοστούν, οι αερομεταφορείς να έχουν καλυτερεύσει τα αεροπλάνα κλπ. Ήδη ορισμένες αεροπορικές εταιρίες αλλά και τουριστικοί πράκτορες εθελοντικά καλούν τους τουρίστες να «πληρώσουν» και να αποκαταστήσουν το κόστος που δημιουργούν με το ταξίδι τους (π.χ. ο σύνεδρος από το Λονδίνο που ήρθε στο DAVOS, με την μετακίνησή του δημιούργησε 1 τόνο CO2 και είχε μια συνεισφορά 20$, ενώ αυτοί από Νέα Υόρκη επιβάρυναν με 6 τόνους CO2 ή 20$). Αυτό όμως μπορεί να θεσμοθετηθεί και σαν επίναυλος ή φόρος. Και η χώρα μας; Στην χώρα μας περισσότερο από 75% τουρίστες έρχονται πια με αεροπλάνο. Οι ευρωπαίοι της κεντρικής Ευρώπης, αν συμβεί κάτι τέτοιο, δηλ. αν επιβληθεί στο αεροπλάνο κάποιο τέλος (φόρος) επειδή ρυπαίνει μπορούν άνετα να κινηθούν μαζικά με τραίνο, όμως για την Ελλάδα θα είναι πλήγμα, αφού μετά τον διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας κανένας σχεδόν τουρίστας δεν έρχεται πια με τραίνο.

Η διακήρυξη περιληπτικά απευθύνεται στις ενέργειες που πρέπει να πάρουν
Α)Οι κυβερνήσεις και οι Διεθνείς Οργανισμοί Β)Ο τουριστικός Κλάδος και οι Τουριστικοί προορισμοί Γ)Οι καταναλωτές 4)τα ερευνητικά Κέντρα. Γίνεται δηλαδή παρά πολύ σαφές ότι το θέμα δεν αφορά μεμονωμένες ενέργειες, αλλά ότι όλοι έχουν ευθύνες και πρέπει να συμβάλλουν ο καθένας από την πλευρά του.

Η διακήρυξη του Νταβός θα υιοθετηθεί από τους Υπουργούς στο Λονδίνο 13 Νοεμβρίου, καθώς επίσης στην Γενική Συνέλευση του ΠΟΤ στην Κολομβία 23-29 Νοεμβρίου και θα παρουσιαστεί στα Ηνωμένα Έθνη στην Ινδονήσια Δεκέμβριο 2007.

Πάντως θα συνιστούσα σε όλους ασχολούνται με τον τουρισμό να μελετήσουν και να προβληματιστούν και να δουν πως θα εφαρμόσουν την «Διακήρυξη του Davos για τις κλιματολογικές μεταβολές και τις επιπτώσεις στον Τουρισμό».

Ο κ. Γιάννης Δ. Πατέλλης είναι τέως πρόεδρος του ΕΟΤ, εμπειρογνώμονας

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024