Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΌσα δεν λέγονται... αλλά γράφονται!Η κρίση απαιτεί συνέργεια κράτους – αγοράς

Η κρίση απαιτεί συνέργεια κράτους – αγοράς

Η κρίση απαιτεί συνέργεια κράτους – αγοράς
του Γιάννη Ευαγγέλου

Είναι πλέον δεδομένο ότι βρισκόμαστε σε μία περίοδο κρίσης για τον ελληνικό τουρισμό. Είναι όμως αυτή η κρίση αποτέλεσμα της γενικότερης οικονομικής ύφεσης που πρόσφατα χτύπησε τη διεθνή κοινότητα; Είναι μία κρίση που επιδεινώθηκε από τον πόλεμο του πεζοδρομίου στα αστικά κέντρα, ή μήπως είναι η κρίση που ταλαιπωρεί τον ελληνικό τουρισμό τα τελευταία 25 χρόνια; Γιατί είναι γεγονός πως από τότε που υποκύψαμε στην επιβολή της πολιτικής αυτών που “πουλούν” την Ελλάδα σαν προορισμό φτηνών διακοπών, χωρίς αντίλογο, χωρίς αντίσταση και χωρίς δική μας στρατηγική, μπήκαμε συγχρόνως σε έναν αγώνα ανταγωνισμού, όπου οι ανταγωνιστές μας δεν ήταν άλλες χώρες/προορισμοί, αλλά οι ίδιοι οι διοργανωτές των πακέτων που μετέφεραν σε μας τις δικές τους ανταγωνιστικές απαιτήσεις. Από τότε μπήκαμε σε μία διαρκή κρίση αφού είχαμε απεμπολήσει συγχρόνως και όλα τα πολύ σημαντικά και ξεχωριστά ποιοτικά στοιχεία που έκαναν την Ελλάδα μη ανταγωνιστική.

Και ενώ τα τελευταία χρόνια έχοντας πλέον με έναυσμα την Ολυμπιάδα και το νέο υπουργείο Τουρισμού ανακτήσει την ευεξία μας, μας χτύπησε ξαφνικά την πόρτα η μιζέρια, η ανασφάλεια και η πίεση των “πωλητών/πελατών μας” για να μας υποχρεώσει να γυρίσουμε πίσω στη λογική «πουλήστε φτηνά για να επιβιώσετε».

Είναι όμως βέβαιο, αλλά και από την πείρα μας επιβεβαιωμένο, πως σε περιόδους παρόμοιας έντονης κρίσης αφοσιωνόμαστε με άγχος στο να γεμίσουμε τα δωμάτια (απόλυτα λογικό) και αναβάλουμε τα σχέδια μας για το αύριο.

Είναι επίσης λογικό, ότι το πρώτο που πρέπει να σκεφτεί κανείς, είναι η εφαρμογή μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων που διαχειρίζονται τον ελληνικό τουρισμό. Απαιτείται όμως συγχρόνως η άμεση παρέμβαση και ενίσχυση του προγράμματος προώθησης του τουρισμού από την πολιτεία, αλλά και η ενεργοποίηση των επαγγελματιών και επιχειρηματιών επάνω σε μία συνέργεια για τον ίδιο σκοπό.

Τα μέτρα ενίσχυσης του τουρισμού ικανοποίησαν, αλλά επειδή δεν ξεχνάω και την μέχρι πρόσφατα ιδιότητά μου να εκπροσωπώ τον κλάδο των τουριστικών γραφείων, αυτά στόχευαν κυρίως τα ξενοδοχεία, και για όλους τους άλλους ισχύει απλά το γενικό μέτρο του προγράμματος του ΤΕΜΠΜΕ. Ευτυχώς τα καλά νέα έρχονται από το υπουργείο Οικονομίας, ότι από τις 10 Ιανουαρίου θα διατεθεί το κονδύλι των 40 εκατ. (που δεν φτάνει γιατί είναι 54 εκατ.) για την επιχορήγηση της απόσυρσης των τουριστικών λεωφορείων.

Σε ότι αφορά τη διαχείριση της κρίσης, τα πράγματα θα μπορούσε να είναι τόσο απλά όσο και πολύπλοκα. Η εμπειρία μας από το πρόσφατο παρελθόν έδειξε πως ο Ελληνικός τουρισμός έχει μεν αντοχές, αλλά αυτές δεν θα πρέπει να τις εξαντλήσουμε με εμπειρικές εφαρμογές. Ο ανταγωνισμός πλέον στο διεθνές επίπεδο είναι πολύ σκληρός, ο οποίος, όπως ξέρουμε, παρεμβαίνει συχνά στην αλλοίωση της εικόνας και της άποψης του διεθνούς τουρίστα/πελάτη, με την αμεσότητα, αλλά και τα “κόλπα” των ΜΜΕ, τα οποία κατευθύνονται από εμπορικές σκοπιμότητες. Είδαμε λοιπόν πόσο άμεσα και επιτυχημένα αντέδρασε η Ταϊλάνδη στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε στον τουρισμό της από το τσουνάμι, αλλά και οι γειτονικές μας Τουρκία και Αίγυπτος και κυρίως η δεύτερη, η οποία, στα προ οκταετίας γνωστά προβλήματα που είχε, ανέθεσε σε γνωστή εταιρεία της Αγγλίας ένα πρόγραμμα ανόρθωσης και αναδόμησης του τουριστικού προφίλ της. Είδαμε την Αυστραλία να εφαρμόζει ένα προκατασκευασμένο πλάνο διαχείρισης κρίσης από τα προβλήματα που είχε με τις φωτιές, αλλά και ένα αντίστοιχο αξιοποίησης των Ολυμπιακών της Αγώνων.

Σε όλα όμως αυτά τα προγράμματα και τους σχεδιασμούς ένα στοιχείο επικρατεί όλων των άλλων και αυτό είναι η συνέργεια του κράτους με την αγορά. Και σε αυτό το στοιχείο θα σταθώ γιατί νιώθω πως εκεί σαν ιδιομορφία του χαρακτήρα μας μάλλον υστερούμε. Κατά τα άλλα και η Πολιτεία και μάλιστα το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης πρέπει να σχεδιάσει επιτέλους και να έχει έτοιμο για άμεση εφαρμογή ένα παρόμοιο εγχειρίδιο, γιατί είναι πράγματι λυπηρό, από τη μια να ξοδεύουμε για διαφήμιση μέσα από τα διεθνή ΜΜΕ και μισή ώρα αργότερα να δείχνουν την Ελλάδα να καίγεται από τα πυροτεχνήματα των κουκουλοφόρων, ή την Ακρόπολη να έχει καταληφθεί σαν κάστρο των πειρατών λες και βρισκόμαστε στον μεσαίωνα. Και όλα αυτά γιατί δυστυχώς ζούμε σε καιρούς που ούτε οι κουκουλοφόροι θα πάψουν να μας απασχολούν, αλλά ούτε και τα φυσικά φαινόμενα και οι καταστροφές θα εξαλειφθούν.

Καταθέστε την άποψή σας επώνυμα κάνοντας κλικ εδώ

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024