Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Ο ελληνικός τουρισμός σε αναζήτηση online λύσεων

10 Φεβρουάριος 2009, 00:00

Ο ελληνικός τουρισμός σε αναζήτηση online λύσεων

Η τεχνολογική υστέρηση των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων είναι, δυστυχώς, γεγονός που έχει πλήθος αρνητικών παρενεργειών, όχι μόνο στην ανταγωνιστικότητά τους ως αυτόνομων μονάδων, αλλά και γενικότερα στην προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Τη στιγμή που άλλοι προορισμοί επενδύουν στις τελευταίες εξελίξεις της Πληροφορικής, ο ελληνικός χώρος παραμένει εγκλωβισμένος στις γνωστές δαπανηρές και μάλλον αναποτελεσματικές λύσεις που χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια.

  Για παράδειγμα, εξακολουθούμε να βλέπουμε το δημόσιο τομέα να  επιμένει σε ακριβές τηλεοπτικές διαφημίσεις και συμμετοχή σε γενικές εκθέσεις  τουρισμού, μοιράζοντας έντυπα (ή στην καλύτερη περίπτωση CD-DVD),  τη στιγμή που άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί έχουν αναγορεύσει πλέον το ηλεκτρονικό μάρκετινγκ στην υπΆαριθμόν ένα δραστηριότητα προβολής τους.
  Ο ιδιωτικός τομέας, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, παραμένει και αυτός  προσκολλημένος σε παρόμοιες τακτικές, σπαταλώντας τα περιορισμένα του budget,  χωρίς να αποκομίζει ιδιαίτερο όφελος.
  Σε λίγες μέρες, ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού διοργανώνει ένα  φόρουμ για το Ηλεκτρονικό Μάρκετινγκ. Ελπίζουμε να δούμε σύντομα κάτι αντίστοιχο από τον ΕΟΤ.

Σε αυτό το αφιέρωμα (το πρώτο από μια σειρά αφιερωμάτων για τις  εφαρμογές της Πληροφορικής στον τουρισμό) προσπαθούμε να καταγράψουμε την  υπάρχουσα κατάσταση μέσα από τις απόψεις φορέων, ειδικών και ανθρώπων της  αγοράς. Θα επακολουθήσουν ωστόσο εξειδικευμένα αφιερώματα για τις «καλύτερες  πρακτικές» χρήσης του ηλεκτρονικού περιβάλλοντος, με την ελπίδα ότι θα  βοηθήσουν τους Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού να κατανοήσουν ότι η  ενσωμάτωση των κατάλληλων τεχνολογικών εφαρμογών είναι μονόδρομος στο σημερινό,  ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τοπίο.

Δείξε μου το site σου, να σου πω ποιος  είσαι (και πόσο μακριά θα πας!)

  Στην  ελληνική αγορά, η διάρθρωση της ταξιδιωτικής αγοράς και ο κατακερματισμός των  επιχειρήσεων με ανάλογες προσφερόμενες υπηρεσίες και υποδομή, αποτέλεσαν  βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες στην υιοθέτηση εκ μέρους των ταξιδιωτικών  επιχειρηματιών των συστημάτων αυτών και, κυρίως, στην πλήρη αξιοποίηση των  πλεονεκτημάτων που προσφέρουν.
  Όπως λέει και ο Αλέξανδρος  Αγγελόπουλος, Εντεταλμένος Σύμβουλος των Aldemar Hotels, «πως θα μπορούσε μια από τις  πολλές μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις να υιοθετήσει νέες τεχνολογίες,  όταν το ίδιο το κράτος δε φαίνεται να λειτουργεί σύγχρονα και κάνοντας χρήση  της τεχνολογίας. Το ένστικτο και η ανάγκη ωθούν πολλές από αυτές να  ακολουθήσουν το δρόμο που έχουν χαράξει οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις και ο διεθνής ανταγωνισμός, αλλά την ίδια ώρα, αυτός ο ανταγωνισμός ήδη ζει σε ένα  παράλληλο παρόν με νέες ιδέες και προτάσεις για αποτελεσματικότερη διοίκηση και προώθηση».



ΠαρΆότι ο αριθμός των καταλυμάτων που έχουν on-line παρουσία έχει αυξηθεί σημαντικά,  και όλο και περισσότερα διαθέτουν πια ιστοσελίδες, είναι γεγονός πως πολλά  καταλύματα, και πολλά εξ αυτών νεόδμητα και ποιοτικότερα, είναι δυσεύρετα στον  δικτυακό ιστό, υποστηρίζει ο Βασίλης  Σπιταδάκης, CEO και πρόεδρος της Forthcrs.  «Αυτό, που απαιτείται κυρίως είναι η συγκέντρωσή τους σε ποιοτικούς on-line μηχανισμούς (όπως δικτυακούς  καταλόγους, έξυπνες μηχανές αναζήτησης, tour operating engines), ώστε να γίνουν πιο γνωστά και πιο εύκολα στην ανεύρεσή τους από το χρήστη του διαδικτύου».


«Το να ελέγχει τις κρατήσεις του  ξενοδοχείου του ο ίδιος ο ιδιοκτήτης και να κάνει τις προσφορές του όποτε  εκείνος θέλει, είναι και η ουσία των online κρατήσεων», λέει χαρακτηριστικά ο Ευστράτιος Μποσταντάς, διευθύνων  σύμβουλος της Target Point. «Σχεδόν το 100% των υποψήφιων  πελατών του, ακόμα και αν βρήκαν το ξενοδοχείο από κάποιο άλλο σύστημα ή portal, θα επισκεφθούν τη σελίδα του  ξενοδοχείου για περισσότερη πληροφόρηση και φωτογραφίες από αυτό. Φανταστείτε  λοιπόν να μπορούν να κλείσουν δωμάτιο απΆευθείας σε αυτό και όχι με κάποιον  ενδιάμεσο και, φυσικά, να ενημερωθούν για όλες τις τιμές και προσφορές που έχει αυτό».

«Τεχνολογικά προηγμένος» = «οικονομικά κερδισμένος»
  Καλύτερη  μηχανοργάνωση και καλύτερο online σύστημα πωλήσεων σημαίνει αυτόματα και μείωση  κόστους. «Υψηλότερο επίπεδο μηχανοργάνωσης και αξιοποίησης σύγχρονων  τεχνολογικών μέσων, είτε σε hardware είτε σε software, για μία ξενοδοχειακή επιχείρηση,  σημαίνει αυτόματα και εξοικονόμηση χρόνου και κόστους σε διάφορους τομείς της  λειτουργίας της», τονίζει ο Γιώργος  Αμβράζης, γενικός διευθυντής της Π.Ο.Ξ.  «Παράλληλα, επιτρέπει καλύτερη και αποτελεσματικότερη παρακολούθηση βασικών  διαδικασιών και αναγκών, είτε αυτές αφορούν στην εξυπηρέτηση των πελατών, είτε  καλύπτουν άλλους κρίσιμους τομείς της επιχείρησης, όπως η αξιολόγηση των  οικονομοτεχνικών χαρακτηριστικών και των λειτουργικών εξόδων ή οι προμήθειες. Ό,τι βοηθά τον επιχειρηματία και τα διευθυντικά στελέχη του να έχουν καλύτερη, πιο ολοκληρωμένη εικόνα της λειτουργίας της επιχείρησης και σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο χρόνο, είναι σαφές ότι προσφέρει εφόδια για αποτελεσματικότερη  διαχείριση».

«Για τον ξενοδοχειακό κλάδο, στις  παρούσες συνθήκες, η χρήση των νέων τεχνολογιών βοηθά στη μείωση του  λειτουργικού κόστους, διότι αποφεύγεται η κλασική προώθηση των προϊόντων, όπως  η διαφήμιση, κ.λπ.», λέει ο Λουκάς  Ντούβας, διευθυντής του ΕΞΑ-Α.  «Το μεγαλύτερο όφελος έχουν οι ΜΜΕ του κλάδου, καθώς και η ΅ειδικήΆ πελατεία  ,όπως οι νέοι, οι φοιτητές, κ.λπ. Οι μεν επιχειρήσεις, διότι δε χρησιμοποιούν  τα πολυδάπανα κεντρικά συστήματα κρατήσεων, οι δε πελάτες διότι δεν  χρησιμοποιούν το τηλέφωνο για τις κρατήσεις. Τέλος, οι μεγάλες επιχειρήσεις  προσανατολίζουν τους πελάτες τους στις απευθείας on-line κρατήσεις, παρά μέσω των κεντρικών  συστημάτων».

Ο νέος ρόλος των ταξιδιωτικών γραφείων
  Για την δρ. Μαριάννα Σιγάλα, Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όσο η τουριστική  αγορά αναζητά να ζήσει εξειδικευμένες εμπειρίες σε έναν τουριστικό προορισμό  και όχι απλώς να «μεταφερθεί» και να διαμείνει στον προορισμό αυτό, τόσο η  ζήτηση για εξειδικευμένους ταξιδιωτικούς πράκτορες και σύμβουλους (π.χ. spa specialists, wedding planners, religion tour planners, adventure tourism) θα αυξάνεται επίσης. «Δυστυχώς,  στην Ελλάδα ο τομέας των τουριστικών πρακτόρων αποτελεί έναν από τους κλάδους  με την μικρότερη διείσδυση τεχνολογιών και ακόμα περισσότερο το ίδιο ισχύει και για τους εξειδικευμένους τουριστικούς πράκτορες», επισημαίνει. «Ο κλάδος των  τουριστικών γραφείων έχει από καιρό περάσει επίσης στη φάση, όπου η βιωσιμότητα  του επιχειρηματικού του μοντέλου στηρίζεται από την ίδια την τουριστική ζήτηση  και όχι από την τουριστική προσφορά. Συνεχώς παρατηρείται ότι οι τουριστικές  επιχειρήσεις μειώνουν ή και ακόμα εκμηδενίζουν τις προμήθειες προς τους  ταξιδιωτικούς πράκτορες, ενώ οι τελευταίοι πλέον εξασφαλίζουν την πληρωμή των υπηρεσιών  και του χρόνου τους χρεώνοντας στους πελάτες με τα ανάλογα booking fees.

Για την Αργυρώ Φίλη, πρόεδρο του ΗΑΤΤΑ,  είναι γεγονός ότι με τις τάσεις της ζήτησης που έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία  χρόνια στην παγκόσμια αγορά, ο «υποψιασμένος» πια καταναλωτής γνωρίζει τι θέλει, και απαιτεί τις καλύτερες παρεχόμενες υπηρεσίες. Από την άλλη, η πληθώρα  και η ευκολία της άμεσης πληροφόρησης που προσφέρει το διαδίκτυο και οι επιπλέον δυνατότητες του (π.χ. η εύκολη και ανέξοδη αγορά τουριστικών  υπηρεσιών) έχουν υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τις υπηρεσίες του «παραδοσιακού»  ταξιδιωτικού πράκτορα. «Για λόγους βιωσιμότητας λοιπόν, υπάρχει ανάγκη για  μεταστροφή του ρόλου των τουριστικών γραφείων από απλό χειριστή κρατήσεων σε  ταξιδιωτικό σύμβουλο. Το σύνολο του κλάδου έχει καταλάβει ότι για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του, θα πρέπει να προσφέρει κάτι περισσότερο από αυτά που  προσφέρει πια το Internet: διάγνωση αναγκών των καταναλωτών, προτάσεις εξειδικευμένων  λύσεων, tailor made υπηρεσίες, πρόσθετη πληροφόρηση για έναν προορισμό, πρόσβαση και ευκολία  σε διαδικασίες π.χ. έκδοσης βίζας, ιατρικής πρόληψης για προορισμούς που τη  χρειάζονται (π.χ. σε προορισμούς που απαιτείται εμβόλιο στον ταξιδιώτη), ταξιδιωτική  ασφάλιση και ασφάλεια».

Ο Χρίστος Χριστοδουλάκης, υποδιευθυντής και εμπορικός διευθυντής Eurostar/Travel Plan, αναρωτιέται: «Εάν συνυπολογίσουμε  ότι κάθε χρόνο στην Ελλάδα έχουμε 10% παραπάνω κρατήσεις εισερχόμενου τουρισμού  και 8% εξερχόμενου συν το διψήφιο ετησίως αριθμό αύξησης του ρυθμού διείσδυσης  των ευρυζωνικών δικτύων στην Ελλάδα (αλλά και στην ελπιδοφόρα αγορά της πρώην  Ανατολική Ευρώπη), τότε η βέβαιη ανάπτυξη των online booking θα εξαναγκάσει την ελληνική αγορά  να επενδύσει σε αυτό. Πριν δυο δεκαετίες τα ελληνικά ξενοδοχεία είχαν μόνο έντυπες μπροσούρες και telex. Σήμερα όλα έχουν URL».

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top