Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑφιέρωμαΕλληνική κρουαζιέρα: Ταξίδι στο άγνωστο

Ελληνική κρουαζιέρα: Ταξίδι στο άγνωστο

Ελληνική κρουαζιέρα: Ταξίδι στο άγνωστο

Οι κρουαζιέρες αποτελούν την «κότα με τα χρυσά αυγά» για πολλές χώρες ανά τον κόσμο, οι οποίες βρίσκουν οικονομική και εργασιακή στήριξη από το χώρο αυτό του τουρισμού. Από την άλλη πλευρά, ο μύθος ότι οι ταξιδιώτες των κρουαζιερόπλοιων ανήκουν στα υψηλά εισοδήματα και σε υψηλό ηλικιακό γκρουπ δεν υπάρχει πλέον – η κρουαζιέρα απευθύνεται στο μέσο ταξιδιώτη και ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατών έχει μειωθεί.

Τα οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό θα μπορούσαν να είναι τεράστια, αν η χώρα κατόρθωνε να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια 2.000-3.000 επιβατών (και με 1.000-1.300 άτομα πλήρωμα), καθώς εκτός των άμεσα ωφελούμενων, τονώνονται οικονομικά και μια σειρά άλλων επιχειρήσεων και επαγγελματιών όπως, ξενοδοχεία, ταξί, εστιατόρια, αεροδρόμια, αρχαιολογικοί χώροι, εταιρείες catering, κ.λπ.

Οι δυνατότητες της Ελλάδας

Η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει ιδανικό προορισμό, καθώς η ποικιλία των νησιών της, το ζεστό κλίμα και η αίσθηση ασφάλειας «τραβούν» τους τουρίστες. Η Μεσόγειος έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει η νέα «Καραϊβική». Το πρόβλημα όμως βρίσκεται και πάλι –που αλλού !- στην Πολιτεία. Χωρίς τις κατάλληλες λιμενικές υποδομές, εκσυγχρονισμένους σταθμούς υποδοχής επιβατών και επίλυση του θέματος του καμποτάζ απλά θα παρακολουθούμε τα κρουαζιερόπλοια να «πιάνουν» στην Ιταλία, την Τουρκία ή την Τυνησία. Υπολογίζεται ότι το ζήτημα του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, που αποτρέπει την επιβίβαση και την αποβίβαση επιβατών σε ελληνικά λιμάνια, στερεί περίπου 500 εκατ. ευρώ πρόσθετα έσοδα !

Χαρακτηριστικά είναι όσα έχει δηλώσει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Νίκος Αγγελόπουλος:

«Ανατρέχοντας στα τέλη της 10ετίας του Ά70, βλέπουμε ότι η Ελλάδα ήταν παγκόσμιος πρωτοπόρος με κυκλικές κρουαζιέρες που άρχιζαν και τελείωναν στον Πειραιά, κινώντας τον ίδιο αριθμό επιβατών με το σύνολο των κρουαζιερών της Καραϊβικής. Σήμερα, μετά από χρόνια αδιαφορίας και παραλείψεων από μέρους της Πολιτείας, το ποσοστό της συμμετοχής μας είναι μόλις 3%, ενώ τα κέντρα κρουαζιέρας έχουν μεταφερθεί στη Βαρκελώνη και στην Κωνσταντινούπολη. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, εκτός επιχειρηματικής λογικής, δεν μπορεί να προσελκύσει καμιά σοβαρή εταιρεία κρουαζιέρας, ενώ η απερίγραπτη γραφειοκρατία ολοκληρώνει το αρνητικό απωθητικό πλαίσιο λειτουργίας τέτοιων επιχειρήσεων με ελληνική σημαία».

Ο ΣΕΤΕ συνεχίζει να ζητά:

  • πλήρη απελευθέρωση της κρουαζιέρας από και προς ελληνικά λιμάνια για όλα πλοία με μη ευρωπαϊκή σημαία.
  • στοχευμένη προβολή της χώρας μας μέσω του θαλάσσιου τουρισμού, σε συνδυασμό με την απελευθέρωση του cabotage.
  • αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που ισχύει τόσο για τα κρουαζιερόπλοια όσο και για τα επαγγελματικά τουριστικά ελληνικής σημαίας
  • προγραμματισμό συναντήσεων με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, με στόχο να αναλάβουν με δικές τους δαπάνες τη δημιουργία των αναγκαίων λιμενικών υποδομών στα λιμάνια που επισκέπτονται.

Κρουαζιέρα – Μια χρυσοφόρος αγορά

Στη Μεσόγειο, η πιο δημοφιλής χώρα με φιλικά προς τις κρουαζιέρες λιμάνια, είναι η Ιταλία, η οποία καλωσόρισε 3,4 εκατ. επιβάτες σε Νάπολη, Τσιβιταβέκια και Λιβόρνο το 2006 (στοιχεία MedCruise, 2008). Τα ισπανικά λιμάνια (συμπεριλαμβανομένων αυτά των Καναρίων Νήσων) υποδέχθηκαν 2,8 εκατ. επιβάτες. Η Ελλάδα έχει τον τρίτο μεγαλύτερο αριθμό επιβατών κρουαζιέρας στην Ευρώπη (2,5 εκατ. επιβάτες), σε Πειραιά, Κέρκυρα, Κατάκολο, Σαντορίνη, Ρόδο, Μύκονο και Ηράκλειο. Ακολουθούν η Γαλλία με 1,39 εκατ. και η Νορβηγία με 1.13 εκατ. επιβάτες.

Όπως τονίζει ο κ. Πάνος Σωτηρίου του διεθνούς γραφείου συμβούλων κρουαζιέρας CTM Hellas, «μόνο η ευρωπαϊκή αγορά παρήγαγε το 2008 συνολικά 4,6 εκατ. επιβάτες και αναμένεται ως το 2012 να έχει φτάσει τα 6 εκατ., αύξηση 30%. Σημαντικά είναι και τα τρέχοντα στοιχεία ανάπτυξης της προσφοράς, όπου το 2008 έφτασαν να επιχειρούν σε ευρωπαϊκά δρομολόγια 126 κρουαζιερόπλοια με σύνολο 127.525 κάτω κλίνες, ενώ σύμφωνα με τα σχέδια των εταιρειών, το 2012 αναμένεται να αυξηθούν σε 139 με 162.718 κάτω κλίνες. Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο ο κλάδος της κρουαζιέρας δείχνει την ίδια ανθεκτικότητα που είχε παρατηρηθεί και σε παρελθούσες σοβαρές κρίσεις, όπως στην πετρελαϊκή του 81, στον πόλεμο του Κόλπου του 91 και στο 9/11.
Έτσι, ύστερα από μια πρόσκαιρη κάμψη το περασμένο φθινόπωρο, οι εταιρείες ήδη καταγράφουν εντυπωσιακές κρατήσεις και μια πολύ ενθαρρυντική σταθεροποίηση των ναύλων τους. Ο λόγος είναι ότι η κρουαζιέρα έχει καθιερωθεί στο μυαλό του καταναλωτή ως η πιο προσιτή επιλογή διακοπών και μάλιστα, με την καλύτερη αναλογία κόστους-αξίας».

Σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας, το 2005 εισέρευσαν στην ευρωπαϊκή οικονομία 8,3 δισ. ευρώ από άμεσες δαπάνες εταιρειών και επιβατών κρουαζιέρας, ενώ η συνολική εκροή (total output) του κλάδου ήταν 19,1 δισ. ευρώ. Η τελευταία επικαιροποίηση της μελέτης για το 2007 δείχνει το πρώτο ποσό να έχει φτάσει τα 12,9 δισ. ευρώ, ενώ το δεύτερο τα 29,4 δισ. ευρώ. Επίσης, υπολογίζεται ότι τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη έχουν δημιουργηθεί έμμεσα και άμεσα λόγω κρουαζιέρας περίπου 300,000 νέες θέσεις εργασίας σε ξηρά και θάλασσα.

«Αυτό που αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη ενός εκτεταμένου προγράμματος που θα αφορά αποκλειστικά προορισμούς στην Ελλάδα είναι η άρση του καμποτάζ. Κάτι τέτοιο θα ωφελήσει τις εταιρείες και τα ελληνικά νησιά, τα οποία θα υποδεχτούν περισσότερους επισκέπτες. Σήμερα υπάρχουν κρουαζιέρες που έχουν δρομολόγια όπως Ελλάδα – Τουρκία, αλλά δρομολόγια που πραγματοποιούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια με αφετηρία και τερματισμό την Ελλάδα δεν υπάρχουν», τονίζει συνεχώς ο κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator.
«Η Ελλάδα έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα των ακτών της και των εκατοντάδων πανέμορφων νησιών του Ιονίου και του Αιγαίου και μπορεί να εξελιχθεί σε Καραϊβική της Μεσογείου. Αν βέβαια υπάρξει σχεδιασμός μακροπρόθεσμης στρατηγικής αναβάθμισης των λιμανιών και χώρων υποδοχής των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων».

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024