Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑφιέρωμαeMarketing για Τουριστικούς Προορισμούς – 4o μέρος

eMarketing για Τουριστικούς Προορισμούς – 4o μέρος

eMarketing για Τουριστικούς Προορισμούς – 4o μέρος

Συνέχεια από τα προηγούμενα

 

Τι γίνεται λοιπόν στη Ελλάδα ?

Δυστυχώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι προορισμοί έχουν (όχι όλοι) ιστοσελίδες (και όχι κόμβους) με χαμηλής ποιότητας περιεχόμενο, ανυπαρξία ή περιορισμένη πλοήγηση και διάφορα άλλα αρνητικά σημεία που δείχνουν ότι δεν έχουν κατανοήσει την χρησιμότητα ενός καλοσχεδιασμένου κόμβου αλλά και τις ιδιαιτερότητες του Internet.

Το πλέον συνηθισμένο λάθος είναι ότι αντί για αυτόνομο τουριστικό κόμβο, πολλοί προορισμοί απλά περιλαμβάνουν στον γενικό κόμβο τους μερικές σελίδες για τον τουρισμό. Έστω και αν ακόμη αυτές οι σελίδες είναι καλοσχεδιασμένες και πολύγλωσσες (υπάρχουν και τέτοια παραδείγματα) το γεγονός αυτό ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ το ηλεκτρονικό μάρκετινγκ ! Ο τουριστικός κόμβος (και όχι ιστοσελίδα/δες) πρέπει οπωσδήποτε να είναι αυτόνομος !

Σε αυτές τις Νομαρχίες για παράδειγμα μόνον 2-3 είχαν ξεχωριστό website για τον τουρισμό !

Ας δούμε όμως λίγα αξιόλογα παραδείγματα από τον Ελληνικό χώρο.

Βλέπουμε στον κόμβο της ΑΝΕΤΚΥ (Αναπτυξιακή Κυκλάδων) ότι ήδη στην πρώτη σελίδα εμφανίζονται οι τρεις ομάδες (Επισκέπτες – Δημοσιογράφοι – Επαγγελματίες Τουρισμού) στους οποίους απευθύνεται ο κόμβος αυτός και βέβαια υπάρχει διαφορετική δομή και διαφορετικό περιεχόμενο σε κάθε μια από αυτές τις τρεις επιλογές !

Ας δούμε έναν άλλο κόμβο, αυτόν της Κέρκυρας

Ο κόμβος αυτός προσπαθεί λοιπόν να «γοητεύσει» τον επισκέπτη με μεγάλες  και καλής ποιότητας φωτογραφίες ενώ ακριβώς από κάτω απαντάει αμέσως στις ερωτήσεις του υποψήφιου επισκέπτη Where shall I go (που θα πάω) What shall I do (τι θα κάνω) Plan your trip (Σχεδίασε το ταξίδι σου) και τέλος στο section Multimedia δίνει ένα τεράστιο όγκο από φωτογραφίες, video, μουσική κλπ τα οποία μπορεί μάλιστα να κατεβάσει ο επισκέπτης.

Είναι ίσως ο πιο πλούσιος σε περιεχόμενο ταξιδιωτικός κόμβος Ελληνικού προορισμού (τουλάχιστον από τους περίπου 50 που έχω δει) και μάλιστα σε 9 γλώσσες επιπλέον της ελληνικής.

Αλήθεια, προσέξατε το γεγονός ότι διαθέτει και site map? Είναι μια μικρή λεπτομέρεια που δείχνει ότι σχεδιάστηκε προσεκτικά και δόθηκε προσοχή στις λεπτομέρειες. Ένα site map δεν είναι απολύτως απαραίτητο για τον επισκέπτη ΑΛΛΑ έχει μεγάλη σημασία για το search engine optimization, που θα δούμε αργότερα !

Αισθητικά, ίσως να χρειάζεται ένα «φρεσκάρισμα» αλλά δείχνει τον δρόμο και στους άλλους ελληνικούς κόμβους. Ελπίζω να δούμε σύντομα και χαρακτηριστικά web 2.0 οπότε θα μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο τουριστικό portal.

Ο κόμβος της Αθήνας είναι επίσης ένα παράδειγμα καλής δουλειάς.

Πιθανόν να σκέφτεστε ότι οι προηγούμενοι έχουν μεγάλα μπάτζετ και είναι σε θέση να κάνουν αξιόλογα και λειτουργικά portals !

Aς δούμε λοιπόν και τον κόμβο ενός μικρού ελληνικού προορισμού !

Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι είναι ο ιστότoπος ενός μικρού cluster (tου Stepfor+) στην Πέλλα, από τα πρώτα clusters που εμφανίστηκαν στην Ελλάδα, αλλά παρά το μικρό μπάτζετ που είχαν, δημιούργησαν ένα κόμβο που ενσωματώνει σε μεγάλο βαθμό πολλά από τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα τουριστικό portal, ακόμα και ένα (σχετικά απλό) διαδραστικό χάρτη.

Είναι λοιπόν το (καλό ) αποτέλεσμα μια συνέργειας (και εδώ πρέπει να πούμε ότι είναι απορίας άξιο γιατί γίνονται τόσο λίγες συνέργειες στην Ελλάδα) και αξίζει τον κόπο να ρίξετε μια ματιά στα χαρακτηριστικά αυτού του κόμβου και να δείτε ότι ενσωματώνει ανάμεσα σε άλλα και Google Maps.

Κάτι πολύ ενδιαφέρον, που δεν μπορείτε να δείτε, είναι ότι ο κάθε συνεργάτης του Stepfor+ έχει πρόσβαση στον δικό του χώρο και μπορεί να πάσα στιγμή να μπει και να ανεβάσει κάποια προσφορά η οτιδήποτε σχετικό. Ένα μικρό portal λοιπόν για ένα προορισμό με χαμηλό μπάτζετ, το οποίο όμως είναι πολύ αξιόλογο και κάνει καλά την δουλειά του!

Τώρα, κάτι σημαντικό. Ο κόμβος που θα κατασκευάσετε θα πρέπει από την αρχή της λειτουργίας του κάποιο σύστημα Web Analytics. Αυτά είναι κάτι παραπάνω από τους απλούς μετρητές επισκέψεων σε μια ιστοσελίδα που ξέραμε μέχρι τώρα. Πολύ παραπάνω !

Ένα από τα καλύτερα τέτοια συστήματα είναι το Google Analytics του γνωστού μας Google, το οποίο είναι δωρεάν.

Ας δούμε για τις ανάγκες της παρουσίασης μας το TravelDailyNews International, την ηλεκτρονική καθημερινή εφημερίδα στα Αγγλικά για τα νέα του τουρισμού.

Ας μπούμε λοιπόν στο Google Analytics για να δούμε κάποια στατιστικά του ιστοτόπου αυτού.

Βλέπουμε λοιπόν αναλυτικά τις επισκέψεις που έχει αυτός ο κόμβος τις τελευταίες 30 ημέρες Φεβ-Μαρτ 2009, (84.818), τις συνολικές σελίδες (155.699) τον μέσο όρο σελίδων ανά χρήστη (1.84), τον μέσο χρόνο που μένει ένας χρήστης στην ιστοσελίδα αυτή (01:24 λεπτά) κλπ.

Το Google Analytics προσφέρει μια απίστευτη πληθώρα χρήσιμων πληροφοριών μέσω διάφορων λεπτομερών reports που δίνει – Μάλιστα προσφέρει και παραμετροποιήσιμα reports.

 Ας δούμε το Map Overlay ( Γεωγραφική κατανομή επισκεπτών)

πατήστε για μεγέθυνση

Βλέπουμε λοιπόν αναλυτικά από τις επισκέψεις ανά χώρα καθώς και άλλα στοιχεία, αλλά μπορούμε να δούμε ΚΑΙ σε τοπικό επίπεδο ή ακόμα και σε επίπεδο πόλης ακριβώς πόσες επισκέψεις έχουμε καθημερινά !

Ας πάμε να το δούμε στην Αμερικάνικη πολιτεία της California.

πατήστε για μεγέθυνση

Βλέπουμε λοιπόν με απόλυτη ακρίβεια πόσες επισκέψεις είχε ο κόμβος αυτός από τις διάφορες πόλεις της επαρχίας της California τις τελευταίες 30 ημέρες η όσες μέρες θέλουμε να ελέγξουμε !!!

Αντιλαμβάνεστε την σπουδαιότητα λοιπόν των προγραμμάτων αυτών (και το γιατί ο τουριστικός κόμβος του προορισμού, πρέπει να είναι αυτόνομος) ;

Παλαιότερα, όποια προωθητική ενέργεια και να κάνατε, δεν είχατε τρόπο να ελέγξετε την αποτελεσματικότητα της!

Μπορεί να καταχωρούσατε διαφημίσεις σε ξένες εφημερίδες (ή και ελληνικές), περιοδικά και διάφορα έντυπα, σε ραδιόφωνα ή ακόμα και σε τηλεόραση, να παίρνατε μέρος σε εκθέσεις και να μοιράζατε χιλιάδες μπροσούρες αλλά δεν είχατε τρόπο να ελέγξετε με ακρίβεια, τι αντίκρισμα είχαν όλες οι προσπάθειες και τα έξοδα που κάνατε !

Τώρα όμως μπορείτε να ελέγχετε με απόλυτη ακρίβεια την αποτελεσματικότητα της κάθε ενέργειας ξεχωριστά !!!

Πόσες φωτογραφίες και πόσες πληροφορίες για τον προορισμό μπορείτε να βάλετε σε μια ολοσέλιδη διαφήμιση; Ελάχιστα πράγματα, βέβαια.

Ο κόμβος του Οργανισμού όμως περιέχει τα πάντα και είναι εκεί 24/7/365 !

Ο σκοπός λοιπόν του Οργανισμού (πρέπει να) είναι να χρησιμοποιεί τις διαφημίσεις ώστε να προσελκύει τους καταναλωτές να επισκεφτούν τον κόμβο του σε αναζήτηση του “ονείρου” τους και για περισσότερες πληροφορίες !

Ότι και να περιέχει μια διαφήμιση, το σημαντικότερο στοιχείο της είναι η ηλεκτρονική διεύθυνση του κόμβου μας, τον οποίο θα επισκεφτεί ο αναγνώστης του μέσου που χρησιμοποιήσαμε, έντυπο ή οτιδήποτε άλλο για να βρει περισσότερες πληροφορίες για τον προορισμό μας.

Καταχωρώντας λοιπόν μια οποιαδήποτε διαφήμιση σε οποιοδήποτε μέσον, έχουμε με τα προγράμματα Web Analytics τον τρόπο να “μετράμε” την επιτυχία των καταχωρήσεων μας και να συγκρίνουμε τις μετρήσεις ώστε να βρίσκουμε τους πιο πετυχημένους και αποτελεσματικούς συνδυασμούς διαφημιστικών μέσων !

Αυτό είναι κάτι που μόνον το ηλεκτρονικό marketing μπορεί να μας προσφέρει ! 

Επιπλέον, μπορούμε να δούμε πολύτιμα ποιοτικά στοιχεία, όπως ποιες σελίδες βλέπουν οι επισκέπτες του κόμβου μας, την “διαδρομή” που ακολουθούνε, δηλαδή σε ποια σελίδα μπήκαν, ποιες σελίδες είδαν και τέλος σε ποια σελίδα έφυγαν από τον κόμβο μας !

Επίσης κάτι που είναι εξαιρετικά χρήσιμο για το “search engine optimization” (βελτιστοποίηση στις μηχανές αναζήτησης) με ποιες λέξεις – κλειδιά βρήκαν οι επισκέπτες μας τον κόμβο μας, από ποιες μηχανές αναζήτησης ή directories και δεκάδες άλλα reports που μας βοηθάνε να βγάζουμε χρήσιμα συμπεράσματα !

Υπάρχουν βέβαια και πάρα πολλά άλλα πράγματα που θα μπορούσαμε να πούμε για τους ηλεκτρονικούς κόμβους αλλά αυτή είναι μια συνοπτική παρουσίαση. Μπορείτε ωστόσο να βρείτε πολλά στοιχεία στο Destination Web Watch του UN-WTO, του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (www.destinationwebwatch.org).

Ίσως να θυμάστε πιο πριν ότι αναφερθήκαμε στην δυνατότητα newsletter κάποιων από τους κόμβους που είδαμε. Αυτό είναι πλέον ένα χαρακτηριστικό εκ “των ουκ άνευ” σήμερα. Με λίγα λόγια, το newsletter είναι ένα πρόγραμμα το οποίο συνδέεται με τον κόμβο σας και οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται να μαθαίνει νέα για τον προορισμό σας ( διοργάνωση εκδηλώσεων, εορτών, φεστιβάλ κ.ο.κ.) δίνει την προσωπική του ηλεκτρονική διεύθυνση (το e-mail του) δηλαδή για να παίρνει το newsletter του Οργανισμού, όποτε αυτό αποστέλλεται.

Ο Οργανισμός της Ουτρέχτης (πόλη της Ολλανδίας -http://www.utrechtyourway.nl/utrecht/en/default.aspx?referer=utrecht.utrechtyourway.nl ) έχει αναγάγει το email marketing σε προτεραιότητα καθώς σύμφωνα με τους ίδιους, είναι ένα εξαιρετικό μέσον προσέλκυσης νέων επισκεπτών στην πόλη τους αλλά βοηθά εξαιρετικά και στην επαναληπτικότητα των επισκέψεων.

Είναι ένας πολύ φθηνός και αποτελεσματικός τρόπος προώθησης του προορισμού σας και επομένως είναι ένα στοιχείο που δεν πρέπει να λείπει από κανένα κόμβο.

Σε αυτό το σημείο τελειώσαμε την πολύ συνοπτική μας περιγραφή για τους ηλεκτρονικούς κόμβους των τουριστικών προορισμών, δηλαδή το πρώτο βήμα για το ηλεκτρονικό marketing προορισμών. Στα επόμενα μέρη θα εξερευνήσουμε τα βήματα για την προώθηση του κόμβου μας.

Αν τυχόν θέλετε να ρωτήσετε κάτι για τα παραπάνω, στείλτε email στον κ. Πάνο Φωτιάδη,  στο panos@tma.travel και θα σας απαντήσουμε μόλις μπορέσουμε.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024