Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑλλαγή κατεύθυνσης της τουριστικής προβολής της Χίου

Αλλαγή κατεύθυνσης της τουριστικής προβολής της Χίου

Εστίαση μέσω των Tour Operators και της συν-διαφήμισης.

του Δημήτρη Παππά*

Εδώ και πολλά χρόνια η τουριστική προβολή της Χίου βασίζεται σε ορισμένα στοιχεία κυρίως από τον χώρο των δημοσίων σχέσεων τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις έχουν αποδειχθεί εκ των υστέρων αναποτελεσματικά για την αύξηση της τουριστικής κίνησης.

Ιδιαίτερα σε ότι αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό, δηλαδή την τουριστική ζήτηση από χώρες του εξωτερικού προς το νησί της Χίου, η πολιτική των εκάστοτε Επιτροπών Τουρισμού δεν απέφερε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Εάν στο αρνητικό ή μη αναμενόμενο αποτέλεσμα προσθέσουμε και τον παράγοντα του κόστους τότε μπορεί να γίνει αντιληπτό ότι η τουριστική προβολή της Χίου μέχρι και σήμερα ήταν προς την λάθος κατεύθυνση. Στηρίζοντας την παραπάνω διαπίστωση παρακάτω αναλύουμε ορισμένες αιτίες για τις οποίες η τουριστική προβολή δεν κατάφερε να πετύχει το βασικό της στόχο που είναι η προσέλευση νέων τουριστών στο νησί. Οι βασικές αιτίες είναι οι εξής:

  • Έλλειψη στοχευμένης πολιτικής, και συγκεκριμένα ποτέ δεν έγινε μια μελέτη για το ποιες τουριστικές αγορές του εξωτερικού ανταποκρίνονται στα επίπεδα υπηρεσιών, επιχειρήσεων και υποδομών του νησιού αφού είναι ξεκάθαρο ότι το αεροδρόμιο της Χίου δεν έχει τη δυνατότητα να ικανοποιεί όλο το εύρος των αεροσκαφών που χρησιμοποιούν οι Tour Operators.
  • Ως απόρροια της παραπάνω αιτίας, αποτελεί το γεγονός ότι η συμμετοχή στις εκθέσεις του εξωτερικού κυρίως αλλά και του εσωτερικού δεν γίνονταν με γνώμονα την πιθανότητα προσέλκυσης των αγορών, αλλά «στα τυφλά» χωρίς καμία διασύνδεση των υπευθύνων των φορέων και των επαγγελματιών με αυτές τις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν την ικανότητα και τη δύναμη να φέρνουν τουρίστες από μια χώρα προέλευσης στη Χίο.
  • Η έλλειψη επαφών και σχεδιασμού περεταίρω ενεργειών με τους Tour Operators δημιουργεί ένα τεράστιο μειονέκτημα στη Χίο έναντι άλλων προορισμών αφού είναι σχεδόν σίγουρο ότι ακόμα και αν επιθυμεί ο μέσος επισκέπτης μιας έκθεσης να «δοκιμάσει» μια ταξιδιωτική εμπειρία σε έναν νέο προορισμό όπως η Χίος, αυτόματα αυτή η προοπτική ακυρώνεται αφού άλλοι μπορεί και νέοι για αυτόν προορισμοί στην Ελλάδα να έχουν ήδη διασφαλίσει τις απαραίτητες αεροπορικές συνδέσεις είτε μέσω Charter, είτε μέσω Low Cost αεροπορικών εταιριών. Για να γίνουμε πιο κατανοητοί ας πάρουμε το παράδειγμα μιας έκθεσης στο Μιλάνο της Ιταλίας όπου πάρα πολλές φορές έχει συμμετάσχει η πρώην Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής . Η συμμετοχή της Χίου ακόμα και αν είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών, αυτό εν τέλει δεν είχε κανένα σχεδόν απτό αποτέλεσμα αφού δίπλα πχ η Σάμος με αεροπορική σύνδεση αυτόματα «καπελώνει» τον αδύναμο προορισμό που δεν έχει εκ των προτέρων εξασφαλίσει κάποιου είδους αεροπορική συγκοινωνία, απευθείας και όχι μέσω κάποιου άλλου αεροδρομίου. Η ίδια εικόνα συμβαίνει για χρόνια και σε ότι αφορά τη συμμετοχή στις εκθέσεις, του Λουγκάνο στην Ελβετία, του Βερολίνου στη Γερμανία, της Κωνσταντινούπολης στην Τουρκία, του Λονδίνου στην Αγγλία κ.λπ.
  • Η φετινή αύξηση του τουρισμού σε πάρα πολλά μέρη της χώρα μας οφείλεται κυρίως στην αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων όχι μόνο μέσω των Tour Operators, αλλά και των Αεροπορικών Εταιριών Χαμηλού Κόστους. Στην περίπτωση της Χίου οι όποιες αεροπορικές συνδέσεις με το εξωτερικό οφείλονται σε επαφές που έγιναν κατά το παρελθόν κυρίως, από μεμονωμένες προσπάθειες πολύ λίγων επιχειρηματιών οι οποίοι όμως μη έχοντας πλέον την οικονομική και προσωπική διάθεση για εύρεση νέων αγορών, αδυνατούν πλέον να προσελκύσουν ή και να κρατήσουν μόνοι τους το βάρος της παρουσίας κάποιων πτήσεων Charter από το εξωτερικό με αποτέλεσμα το 2011 η Χίος να παρουσιάζει πολύ μεγάλη μείωση του εισερχόμενου τουρισμού της τάξεως του 20-30% την ώρα που αντίστοιχα θετικά ποσοστά ίσως και μεγαλύτερα παρουσιάζονται σε μεσαίους και μεγάλους προορισμούς της πατρίδας μας. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η τελευταία τουριστική αγορά της Χίου σε επίπεδο πτήσεων Charter είναι η Τσεχία που άνοιξε στο νησί μας το 2008. Από τότε έως σήμερα δεν παρουσιάστηκε καμία αύξηση και μάλλον τα πράγματα για το 2012 είναι ιδιαίτερα δυσοίωνα.
  • Η όλη κατεύθυνση της τουριστικής προβολής από την πλευρά της πρώην Νομαρχιακής Επιτροπής Τουρισμού να απευθύνεται μέσω εκθέσεων, περιοδικών, εντύπων, επισκέψεων ξένων και Ελλήνων δημοσιογράφων κατέστη μη αποτελεσματική για τον απλό λόγω ότι ο απλός τουρίστας και εν δυνάμει πελάτης των τουριστικών υπηρεσιών της Χίου δεν έχει από μόνος του την δύναμη να προκαλέσει μια αεροπορική σύνδεση, αλλά και να καταστήσει γνωστό τον προορισμό.

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η μέχρι τώρα ενέργειες ως προς την τουριστική προβολή ήταν λανθασμένες. Οι παρακάτω προτάσεις εστιάζουν σε ένα και μόνο στόχο, την προσέλκυση νέων τουριστικών αγορών και κατά συνέπεια στην αντιστροφή του αρνητικού κλίματος των τελευταίων ετών στη Χίο. Οι βασικές κατευθύνσεις είναι οι εξής:

  • Έρευνα για το ποιες είναι εκείνες οι αγορές οι οποίες ταιριάζουν και έχουν την ικανότητα να ανταποκρίνονται στο επίπεδο υπηρεσιών, επιχειρήσεων και υποδομών της Χίου. Ήδη μια έρευνα μικρής κλίμακας που παρουσίασα στα μέλη της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου της Χίου που αντικατέστησε την Νομαρχιακή επιτροπή Τουρισμού λόγω του «Καλλικράτη» καταδεικνύει ότι χώρες όπως η Ιταλία, η Κύπρος, η Τουρκία, Το Ισραήλ, η Αυστρία κλπ με σωστό προγραμματισμό και δράσεις μπορούν να γίνουν οι νέες αγορές ακόμα και με τις υπάρχουσες υποδομές. Ήδη η έρευνα έβγαλε το πρώτο θετικό αποτέλεσμα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από Tour Operator που δραστηριοποιείται στην Β. Ιταλία, με την επίσκεψη εκπροσώπου του η οποία αξιολόγησε εκτενώς τον προορισμό Χίος με πολύ μεγάλη πιθανότητα να ξεκινήσουν από το 2012 απευθείας πτήσεις Charter. Σε καλό επίπεδο βρίσκονται οι επαφές και με την Τουρκία ενώ μεγάλη είναι πιθανότητα να ενταχθούν και πτήσεις Charter από την Κύπρο.
  • Αλλαγή της κατεύθυνσης της τουριστικής προβολής από εκθέσεις και άλλου είδους ενέργειες που απευθύνονται μόνο στον απλό τουρίστα, σε ενέργειες που θα σχετίζονται κυρίως με τους Tour Operators. Όπως εξηγήσαμε και παραπάνω είναι απόλυτα διαπιστωμένη η αδυναμία του απλού τουρίστα να δημιουργήσει από μόνος του τη ζήτηση ώστε να μπορεί να μετακινείται γρήγορα και οικονομικά στη Χίο.
  • Εάν τα χρήματα της τουριστικής προβολής κατευθυνθούν στους νέους Tour Operators οι οποίοι έχουν την πρόθεση δρομολόγησης πτήσεων Charter τότε αυτοί ως επιχειρήσεις με άμεσο όφελος ή ζημιά από το επίπεδο ζήτησης του προορισμού θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί στην σωστή και επιτυχημένη προβολή της Χίο και μάλιστα με άμεσο αντάλλαγμα που θα είναι η δημιουργία αεροπορικών εκδρομών με άμεση μετακίνηση τουριστών. Η μέθοδος αυτή είναι γνωστή και ως συν-διαφήμιση και έχει έναν χαρακτήρα επιδότησης του επιπλέον κόστους που επωμίζονται οι πελάτες των Tour Operators για να έρθουν στη Χίο λόγω των ελλείψεων του αεροδρομίου.
  • Μη κατάργηση αλλά συμπληρωματική προβολή μέσω των κλασσικών τρόπων όπως οι εκθέσεις, τα έντυπα κλπ δηλαδή προβολή του προορισμού με αυτούς τους τρόπους αφού όμως θα έχει εξασφαλιστεί η σύνδεση μέσω των Tour Operators. Για παράδειγμα, εάν και εφόσον ο ιταλικός Tour Operator επιβεβαιώσει ότι επιθυμεί να εντάξει τη Χίο στους προορισμούς και οριστικοποιήσει τις συμφωνίες με τα τοπικά καταλύματα που έχει αξιολογήσει θετικά, τότε με τη μέθοδο και της συν-διαφήμισης μπορεί να γίνει προβολή της Χίου πχ από κάποιο τουριστικού ενδιαφέροντος περιοδικό της Ιταλίας όπως και κάποια συμμετοχή σε έκθεση που σχετίζεται με το πεδίο δράσης του Tour Operator.
  • Διερεύνηση νέων αγορών με βασικό στοιχείο την άμεση επαφή με τους υπευθύνους των Tour Operators,με τη χρηματοδότηση μελών της Επιτροπής που γνωρίζουν το αντικείμενο ώστε να επιτύχουν καλύτερα το στόχο της προσέλκυσης νέων Tour Operator στο νησί μας. Η πρόταση αυτή δεν είναι μόνο πιο αποτελεσματική, αλλά και πολύ πιο οικονομική αφού για να γίνει ένα ταξίδι για άμεση συνάντηση με κάποιους Tour Operators απαιτείται η απλή μετακίνηση και διανομή ενός ή το πολύ δυο ατόμων για μια δυο μέρες  ενώ παλαιότερα μια μετακίνηση και διαμονή στις εκθέσεις απαιτούσε την μετακίνηση αρκετών ακόμα και άσχετων με το αντικείμενο ατόμων θυμίζοντας περισσότερο ταξίδι αναψυχής παρά σοβαρό επαγγελματικό ταξίδι για επαφές και σύναψη συμφωνιών.
  • Η τουριστική προβολή απευθυνόμενη τόσα χρόνια μόνο στον απλό τουρίστα δεν κατάφερε να καταστήσει το νησί γνωστό στους Tour Operators με αποτέλεσμα πάρα πολλοί Tour Operators και αεροπορικές εταιρίες να αγνοούν την ύπαρξη της Χίου. Χαρακτηριστική περίπτωση η επίσκεψη μου στο γραφείο της υπευθύνου μεγάλου Tour Operator που δραστηριοποιείται στην αγορά της Ρωσίας που πριν από την επίσκεψή μου δεν γνώριζε ούτε καν που πέφτει η Χίος. Με την αλλαγή κατεύθυνσης στους Tour Operators εξασφαλίζουμε τουλάχιστον ότι από εδώ και πέρα θα βρισκόμαστε στο πίσω μέρος του μυαλού τους κάτι που μπορεί μελλοντικά να βοηθήσει στην σύναψη κάποιας συνεργασίας με πιο εύκολο και λιγότερο χρονοβόρο τρόπο.
  • Βασική επιδίωξη η επίτευξη αεροπορικής σύνδεσης με την αγορά που μας ενδιαφέρει. Καμία χρηματοδότηση δεν θα πρέπει να δίνεται σε Tour Operators και αεροπορικές εταιρίες εφόσον δεν μας έχουν διασφαλίσει εκ των προτέρων ότι θα προσθέσουν κάτι νέο στην τουριστική κίνηση της Χίου. Στην περίπτωση δε που τα χρήματα έρθουν σε περίοδο που δεν ενδείκνυται για επαφές και συμφωνίες με Tour Operators προτείνεται η αποταμίευση των χρημάτων για όσο διάστημα απαιτείται έως ότου εμφανιστεί κάποια αξιόλογη προοπτική συνεργασίας.

Θεωρώντας ότι αυτή η μεγάλη αλλαγή πλεύσης της τουριστικής προβολής αποτελεί σχεδόν μονόδρομο για την επί τρία χρόνια κακή πορεία του τουρισμού στη Χίο, πιστεύω ότι θα ληφθεί σοβαρά από τα αρμόδια όργανα για την εκταμίευση του πολύ σημαντικού ποσού των 193.000 Ε για τις δράσεις της τουριστικής προβολής μέσω της Επιτροπής Τουρισμού της Χίου.

* Ο Δημήτρης Παππάς είναι τελειόφοιτος του Τμ. Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου της Χίου.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024