Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΑ. Ανδρεάδης: Ο τουρισμός είναι ένας οικονομικός τομέας με πλατιά λαϊκή βάση

Α. Ανδρεάδης: Ο τουρισμός είναι ένας οικονομικός τομέας με πλατιά λαϊκή βάση

Ομιλία του προέδρου του ΣΕΤΕ, κ. Ανδρέα Ανδρεάδη στο 16th Economist Government Roundtable.

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

Διανύουμε μια ιστορική και εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο της πατρίδας μας. Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση θα διαχειρισθεί την επόμενη ημέρα της χώρας θα κρίνει τη μετεξέλιξη της Ελλάδας σε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή οικονομία. Είναι προφανές, ότι ο τρόπος με τον οποίο οι εταίροι μας και ιδιαίτερα η Γερμανία προσέγγισαν το πρόβλημα τόσο της ευρωπαϊκής, όσο και της ελληνικής κρίσης, δεν ήταν σωστός όπως προέκυψε και εκ του αποτελέσματος. Τόσο η ανέφικτη απαίτηση να υπάρξει δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας σε εξαιρετικά σύντομο διάστημα, όσο και η έλλειψη αποτελεσματικής αντιμετώπισης της χρηματοοικονομικής και τραπεζικής κρίσης (χωρίς νέο χρηματοοικονομικό πλαίσιο Ευρωζώνης και νέο ρόλο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, χωρίς πανευρωπαϊκή εγγύηση των καταθέσεων), επέτειναν την κρίση, δημιούργησαν κοινωνικές αδικίες και εντάσεις και τελικά αποπροσανατόλισαν από το πραγματικό ζητούμενο, δηλαδή να αλλάξουν τα κακώς κείμενα στην χώρα και να μπουν τα θεμέλια της νέας Ελλάδας του 21ου αιώνα.

Όμως αυτά έχουν ειπωθεί πολλές φορές. Το ζητούμενο είναι τι κάνουμε εμείς από εδώ και πέρα. Πως μπορούμε να επωφεληθούμε τον διάλογο με τους εταίρους μας.

Μέσα σε μία τέτοια γενικευμένη ανασφάλεια και απαισιοδοξία, είναι δύσκολο να βρει κανείς ένα αισιόδοξο μήνυμα, ένα εφικτό σχέδιο ταχείας ανάκαμψης και εξόδου από την κρίση. Και όμως το μήνυμα υπάρχει και συμπυκνώνεται σε μία λέξη: Τουρισμός – να κάνουμε τον τουρισμό μας πρωταθλητή της ανάπτυξης, αναδεικνύοντας τη χώρα μας στους δέκα καλύτερους προορισμούς του κόσμου.

Θα ήθελα εδώ να τονίσω το παράδειγμα που δίνει σήμερα ο κόσμος του τουρισμού. Ο τουρισμός μας είναι πράγματι ένας οικονομικός τομέας με πλατιά λαϊκή βάση, με ευρεία διάχυση σε όλη την οικονομία και την κοινωνία και με εξαιρετικά μεγάλο πολλαπλασιαστή για τα έσοδα και την απασχόληση. Ένας τομέας χωρίς πολιτικό χρώμα. Με ‘ομπρέλα’ τον ΣΕΤΕ, όλοι οι τουριστικοί φορείς και οι μεμονωμένες επιχειρήσεις, από τα ξενοδοχεία, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, τα πρακτορεία, τα τουριστικά λεωφορεία, τις εταιρείες εστίασης, τις αεροπορικές εταιρείες, την ακτοπλοΐα, τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, τα σκάφη –ιστιοπλοϊκά και γιότ-, τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τους οργανωτές συνεδρίων και εκθέσεων, ενωμένοι μικροί και μεγάλοι κάθονται στο ίδιο τραπέζι εντοπίζουν τα πολλά που τους ενώνουν και όχι τα λίγα που τους χωρίζουν και προσπαθούν το καλύτερο για τον τουρισμό και το μέλλον της πατρίδας μας.

Ένας κόσμος εξωστρεφών, παραγωγικών μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων και εργαζομένων ενωμένος δείχνει σήμερα το δρόμο στις πολιτικές δυνάμεις και στους κοινωνικούς εταίρους.

Ένας κόσμος όμως που απαιτεί τα αυτονόητα από την κυβέρνηση. Με συγκεκριμένα, στοχευμένα μέτρα, που οφείλει να  πάρει άμεσα, είναι βέβαιο ότι μπορούμε να αυξήσουμε με ορίζοντα 2-3 ετών τις αφίξεις στα 20 εκατ., προσφέροντας συνολικά επιπλέον 3 μονάδες κάθε χρόνο στο ΑΕΠ της χώρας και δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Και τούτο χωρίς να υπολογίσουμε τις νέες επενδύσεις στον τουρισμό, μόνο με την υφιστάμενη υποδομή. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο ο Πρόεδρος της Ε.Ε., κ. Μπαρόζο, όσο και ο Επίτροπος, κ. Ταγιάνι, μόλις πριν λίγες εβδομάδες, τόνισαν τον στρατηγικό ρόλο του τουρισμού στην έξοδο της χώρας από την κρίση.

Θα περιγράψω επιγραμματικά τα αναγκαία πρώτης προτεραιότητας μέτρα και μεταρρυθμίσεις χωρίζοντάς τα σε δύο ενότητες. Στα οριζόντια, που δεν αφορούν μόνο τον τουρισμό, αλλά η επίλυση τους θα επηρεάσει θετικά και τις τουριστικές επιχειρήσεις και στα συγκεκριμένα ειδικά μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος.

Τα οριζόντια μέτρα:

1. Η επανέναρξη χρηματοδότησης των επιχειρήσεων από το τραπεζικό σύστημα. Οι τράπεζες οφείλουν μετά την ανακεφαλαιοποίησή τους, να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να χρηματοδοτήσουν με ταχύτητα και λογικό κόστος τις επιχειρήσεις. Η καθιέρωση σταθερού και ελκυστικού φορολογικού πλαισίου, το οποίο έχει καθυστερήσει εξαιρετικά.
2. Η αποτελεσματική πάταξη για πρώτη φορά στην ιστορία της μεταπολίτευσης της απίθανης γραφειοκρατικής και εχθρικής αντιμετώπισης κάθε επιχειρηματικής προσπάθειας από τον δημόσιο τομέα.
3. Η χωρίς άλλη καθυστέρηση πλήρης απελευθέρωση των επαγγελμάτων, χαρακτηριστικό παράδειγμα η μη απελευθέρωση των επίγειων μεταφορών στον πρόσφατο νόμο για τα ταξί, η μη απελευθέρωση του έργου των ΚΤΕΛ, η μη απελευθέρωση της παραγωγής και διάθεσης ενέργειας στην χώρα και πολλά άλλα που επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος παραγωγής και υποβαθμίζουν την ποιότητα.
4. Η ταχεία απονομή δικαιοσύνης. Οι μέχρι σήμερα εξωπραγματικές καθυστερήσεις ισοδυναμούν με μη απονομή δικαιοσύνης.
5. Η ύπαρξη συγκεκριμένου χωροταξικού σχεδιασμού με ξεκάθαρες χρήσεις γης και η πλήρης προστασία των επενδύσεων μετά την αρχική αδειοδότηση.

Τα ειδικά μέτρα για τον τουρισμό:

1. Η οριστική επίλυση του τεράστιου προβλήματος στις διαδικασίες χορήγησης visa Schengen. Καθώς το κέντρο βάρους της τουριστικής ζήτησης μετακινείται από τις παραδοσιακές αγορές στις χώρες BRICS αλλά και στους γείτονες, εκτίμηση του ΣΕΤΕ είναι ότι η σημερινή διαδικασία χορήγησης αποστερεί την χώρα τουλάχιστον από 3 εκατ. επισκέπτες, 5 δισ. Ευρώ άμεσα και έμμεσα έσοδα και 60.000 – 100.000 νέες θέσεις εργασίας.
2. Η άμεση εφαρμογή της μείωσης του ΦΠΑ στο συνολικό τουριστικό πακέτο. Παράλληλα, επαναφορά του συντελεστή ΦΠΑ της εστίασης στο 13%. Η Ελλάδα έχει, με εξαίρεση την διαμονή, τον υψηλότερο ΦΠΑ από όλους τους άλλους ανταγωνιστές μας.
3. Η στρατηγική ανάπτυξης των αερομεταφορών, με μείωση του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των αεροδρομίων (σπατόσημο) κατά 50% και παράλληλα αντίστοιχη μείωση των χρεώσεων του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Το μέτρο αυτό θα δημιουργήσει άμεσα έσοδα για το δημόσιο πολλαπλά των απωλειών από τα μειωμένα τέλη. Το καμπανάκι του άμεσου κινδύνου ηχεί δυνατά. Σε μία χώρα όπου περισσότερο από το 70% του τουρισμού της διακινείται αεροπορικά, πέντε αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν την αποχώρηση τους εντός του 2012.
4. Το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των αεροδρομίων και των λιμένων της χώρας με ιδιωτικό μάνατζμεντ.
5. Η εφαρμογή σχεδίου  αντιμετώπισης των προβλημάτων της πρωτεύουσας, με ριζική αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, της εκτεταμένης ανομίας και την εφαρμογή για τις συγκεντρώσεις της πρόσφατης νομοθετικής πρότασης του Δημάρχου της Αθήνας.
6. Η ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό και η επανεξέταση του επενδυτικού νόμου που πρέπει να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα της χώρας.
7. Η εφαρμογή σχεδίου στήριξης της ακτοπλοΐας οποία απειλείται με κατάρρευση, με άμεσα μέτρα όπως δραστική μείωση του ΦΠΑ και κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων και η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας.
8. Η άμεση ενεργοποίηση της κοινής εταιρείας μάρκετινγκ, που η δημιουργία της ψηφίσθηκε πρόσφατα, με σύμπραξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που θα στηρίξει αποφασιστικά σε συνεργασία με τον ΕΟΤ την προσπάθεια αποτελεσματικότερης προβολής της εικόνας της χώρας που έχει υποστεί τεράστια ζημιά. Η αναλογία κονδυλίων θα είναι από ιδιωτικό τομέα 2 και από δημόσιο 1.

Όλα τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος του δεκαετούς στρατηγικού σχεδίου για τον τουρισμό που εκπονήθηκε από τον ΣΕΤΕ και υιοθετήθηκε σχεδόν από όλα τα κόμματα κατά το περσινό Συνέδριο του ΣΕΤΕ “Τουρισμός και Ανάπτυξη”. Η έξοδος της χώρας από την κρίση, θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό από την αποτελεσματική και έγκαιρη υλοποίηση αυτού του σχεδίου.

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

Με 16,5 εκατ. αφίξεις το 2011 (αύξηση σε σχέση με το 2010, 10%) και 10,5  δισ. ευρώ (αύξηση σε σχέση με το 2010, 10%), ο τουρισμός μας πέτυχε πέρισυ εν μέσω κρίσης και καταστροφικής εικόνας της χώρας αξιοσημείωτες επιδόσεις. Ο φετινός στόχος έχει τεθεί στα 16 εκατ. αφίξεις και 10 δισ. ευρώ. Η πολιτική αστάθεια μετά της εκλογές της 6ης Μαΐου κάνουν την επίτευξη αυτού του στόχου εξαιρετικά δύσκολη και απρόβλεπτη. Όλα θα εξαρτηθούν από την υπευθυνότητα που θα επιδείξει η κυβέρνηση του τόπου. Ειλικρινά, δυσκολεύομαι να βρω ένα από τα μέτρα στήριξης του τουρισμού που προανέφερα, το οποίο έχει πολιτικό χρώμα. Αδυνατώ επομένως να πιστέψω ότι σε μία τόσο δύσκολη στιγμή για τη χώρα, να μη γίνεται αντιληπτή η διέξοδος από την κρίση που μπορεί να δώσει ο τουρισμός.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024