Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΣαφής θετική μεταστροφή από τις παραδοσιακές αγορές Βρετανίας, Γερμανίας και Γαλλίας

Σαφής θετική μεταστροφή από τις παραδοσιακές αγορές Βρετανίας, Γερμανίας και Γαλλίας

Ομιλία του προέδρου του ΣΕΤΕ, κ. Ανδρέα Ανδρεάδη στη Γενική Συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας της Ελλάδος, 25 Φεβρουαρίου.

Κύριοι Υπουργοί,
Κύριε Διοικητά,
Κύριοι μέτοχοι,
Κυρίες και Κύριοι,
 
Εκ μέρους του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σας ευχαριστώ για την τιμητική πρόσκληση.

Άκουσα με μεγάλη προσοχή και φέτος την έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία παρουσιάζει με πληρότητα και ρεαλισμό τη σημερινή κρίσιμη πραγματικότητα και υποστηρίζει με στοιχεία τη διαμόρφωση και υλοποίηση της νέας στρατηγικής προσέγγισης για την ανασυγκρότηση της χώρας που επιχειρεί η Κυβέρνηση Συνεργασίας.
 
Βασικός μοχλός υποστήριξης αυτού του σχεδίου, αποτελεί ο ελληνικός τουρισμός, ο οποίος παρ’όλα τα εμπόδια που έπρεπε να ξεπεράσει το 2012, παρέμεινε ισχυρός υποστηρικτής του ΑΕΠ της χώρας, επιτυγχάνοντας τους αρχικούς στόχους που είχε θέσει για 16 εκατ. διεθνών αφίξεων και 10 δισ. ευρώ ταξιδιωτικών εισπράξεων.  
 
Ιδιαίτερα αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που λαμβάνουμε για το 2013 από τις περισσότερες αγορές του εξωτερικού. Ήδη, οι παραδοσιακές αγορές της Βρετανίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας έχουν δείξει σαφή θετική μεταστροφή. Η βρετανική αγορά είναι παραδοσιακά η πρώτη από τις βασικές αγορές που ξεκινά από νωρίς τον προγραμματισμό και τις προκρατήσεις. Στην αγορά αυτή καταγράφεται αύξηση της τάξης του 20% σε ένα δείγμα 600.000 επισκεπτών, οι οποίοι ήδη έχουν κλείσει τις διακοπές τους για το 2013 στη χώρα μας. Στη γερμανική, τη γαλλική και τη σκανδιναβική αγορά υπάρχει επίσης σημαντική αύξηση των προκρατήσεων της τάξης του 15%, ενώ στις αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Ρωσία, Ουκρανία, Ισραήλ, Τουρκία κ.λπ., αν και είναι πολύ νωρίς, διαπιστώνεται βελτίωση της ζήτησης και αύξηση των οργανωμένων πτήσεων, σημαντικά ανώτερη του 20%. Ερωτηματικά παρουσιάζουν οι αγορές της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Βουλγαρίας, όπου η οικονομική κρίση δεν θα επιτρέψει αυξητικές τάσεις προς τη χώρα μας. Συνολικά, πάνω από 1 εκατ. περισσότερες αεροπορικές θέσεις έχουν προγραμματισθεί για τη χώρα μας το 2013, σε σχέση με το 2012.
 
Υπάρχει επίσης αυξημένο ενδιαφέρον για τον θαλάσσιο τουρισμό και για την κρουαζιέρα, με μόνο αρνητικό σημείο τον εισερχόμενο συνεδριακό τουρισμό, την τουριστική εικόνα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όπου πρέπει να γίνουν ακόμη μεγάλες προσπάθειες. Εμφανίζονται μεν τάσεις σταθεροποίησης και ελαφράς βελτίωσης από τα εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα του 2012, μακράν όμως, από την αντίστοιχη εικόνα του παραθεριστικού τουρισμού. Προβληματικός παραμένει και ο εσωτερικός τουρισμός, ο οποίος βρίσκεται στα επίπεδα του 50% (1,5 δισ. ευρώ) σε σχέση με το 2008 (3 δισ. ευρώ), με τάσεις περαιτέρω μικρής μείωσης το 2013. Όλα τα παραπάνω, μας κάνουν αισιόδοξους για την επίτευξη ή ακόμη και την υπέρβαση των στόχων του 2013 για 1 εκατ. επιπλέον αφίξεις, δηλαδή 17 εκατ. και για 11 δισ. ευρώ σε άμεσα έσοδα.
 
Παρατηρούμε μια σαφή πλέον μεταστροφή της διεθνούς κοινής γνώμης υπέρ της χώρας μας. Η βελτίωση του διεθνούς κλίματος για την Ελλάδα πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού και γι’ αυτό είναι απαραίτητο να υλοποιήσουμε με συνέπεια όλες τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει ως χώρα τους επόμενους μήνες. Η ανησυχία σχετικά με την παραμονή της χώρας στο Ευρώ έχει ουσιαστικά λήξει και τα 16 εκατ. επισκεπτών που ήρθαν στην Ελλάδα το 2012, διαπίστωσαν ότι οι ελληνικοί προορισμοί παρέμειναν ασφαλείς και όμορφοι, προσφέροντας την καλύτερη από ποτέ σχέση ποιότητας – τιμής στις υπηρεσίες τους.
 
Παράλληλα, είναι εξαιρετικά σημαντικό, να προχωρήσουν άμεσα μία σειρά αποφάσεων μεγάλης αναπτυξιακής σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό, όπως η ταχύτερη, εντός 24 ωρών, έκδοση θεωρήσεων βίζας Σένγκεν και η χορήγηση σε ελάχιστο ποσοστό 30% θεωρήσεων πολλαπλών εισόδων.
 
Επίσης, η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%, για την οποία γνωρίζουμε ότι θα γίνει το επόμενο διάστημα συντονισμένη προσπάθεια από την Κυβέρνηση προς την Τρόικα, ενώ σε αμέσως επόμενο στάδιο πρέπει να προχωρήσει η μείωση του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα, όπως και στο συνολικό τουριστικό πακέτο στο 6,5%. Ακόμη, πρέπει να ολοκληρωθεί το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό επανεξετάζοντας κρίσιμα θέματα, όπως τα βελτιωμένα πολεοδομικά κίνητρα σε τουριστικές επενδύσεις αιχμής και υψηλής ποιότητας με αντίστοιχα αντικίνητρα σε νέα τουριστική δόμηση χαμηλών κατηγοριών και απόδοσης, όπως και το κρίσιμο θέμα της απόστασης των τουριστικών υποδομών από τον αιγιαλό.
 
Απόλυτα αναγκαία είναι και η ταχεία ενεργοποίηση του επενδυτικού νόμου που ήδη βρίσκεται σε διαβούλευση, όπου έχουν γίνει σημαντικές βελτιώσεις, με διαδικασίες λιγότερο γραφειοκρατικές και περισσότερο φιλοεπενδυτικές και αποτελεσματικές, ενώ έχουν συμπεριληφθεί και άλλες τουριστικές δραστηριότητες.
 
Πολύ θετικά αναμένεται να συμβάλλει η έναρξη λειτουργίας της Marketing Greece AE, της οποίας τα αναγκαία κεφάλαια συγκεντρώθηκαν ήδη και εντός του Μαρτίου ξεκινά η λειτουργία της. Η Marketing Greece AE σε στενή συνεργασία με τον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής προγραμμάτων προβολής και διαφήμισης, διεθνώς, αλλά και στο εσωτερικό. Η εταιρεία, μεταξύ άλλων, θα δημιουργήσει ένα παγκοσμίου επιπέδου website, θα αναπτύξει δίκτυο social media και γραφείων δημοσίων σχέσεων στις βασικές χώρες στόχους, θα εφαρμόσει προγράμματα προώθησης επιμέρους τουριστικών περιοχών και τουριστικών προϊόντων, θα έχει συμβουλευτικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός πλήρους συστήματος branding της χώρας και των περιοχών της, θα σχεδιάσει και θα υποστηρίξει στρατηγικά σχέδια δημιουργίας και προβολής τουριστικών προϊόντων ανά προορισμό, προγράμματα διαχείρισης κρίσεων, και co-marketing ενεργειών και θα συμβάλλει εν γένει στη βελτιστοποίηση της εμπορικής διαχείρισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την γενικότερη εικόνα της χώρας.
 
Τέλος, μεγάλης σημασίας είναι οι πρωτοβουλίες των Υπουργείων Εργασίας και Τουρισμού για την ενίσχυση της απασχόλησης, της εκπαίδευσης και της ποιότητας, μέσα από στοχευμένα προγράμματα τουριστικής κατάρτισης, ιδιαίτερα για νέους εργαζόμενους και επαγγελματίες. Σε αυτή την κατεύθυνση και σε συνέχεια της πρόσφατης επίσημης ανακήρυξης του ΣΕΤΕ ως ισότιμου Κοινωνικού Εταίρου, προχωρούμε εντός του Μαρτίου και στη σύσταση του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ). Βασικός στόχος του ΙΝΣΕΤΕ θα είναι να συμβάλλει με τεκμηριωμένες παρεμβάσεις στην προώθηση των δημόσιων και ιδιωτικών πολιτικών ενίσχυσης, εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του ελληνικού τουριστικού τομέα καθώς και κάθε άλλου τομέα παροχής υπηρεσιών που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με αυτόν. Ήδη, εργαζόμαστε σε συνεργασία με τα Υπουργεία Εργασίας και Τουρισμού για την κατάρτιση σχεδίων άμεσης εφαρμογής για την κατάρτιση και την ένταξη χιλιάδων νέων ανέργων στον τουρισμό, από τη φετινή τουριστική περίοδο.
 
Με βάση τη μελέτη της McKinsey “Greece 10 years ahead”, για να συνεισφέρει ο τουρισμός σχεδόν το 40% της μελλοντικής ανάπτυξης της χώρας την επόμενη δεκαετία, πρέπει να γίνονται ετήσιες επενδύσεις ύψους 2,5 δισ. Ευρώ. Η άποψη του ΣΕΤΕ είναι ότι το ποσό αυτό είναι απολύτως εφικτό και πιθανόν υποτιμημένο.
 
Ήδη, τα πρώτα 11 σημαντικά νέα επενδυτικά σχέδια, είναι σε επίπεδο αδειοδοτήσεων από τους αρμόδιους φορείς. Παράλληλα, σημαντική ώθηση αναμένεται να δώσει η επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και η πώληση ή μίσθωση αδρανών τουριστικών ακινήτων από τις τράπεζες. Μεγάλης σημασίας είναι η παραχώρηση του management στρατηγικών υποδομών όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια και λιμάνια, το οποίο θα δώσει μεγάλη ώθηση και στην αναβάθμιση του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος, αλλά και η επιτάχυνση στην υλοποίηση σειράς υποστηρικτικών προς τον τουρισμό επενδύσεων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
 
Είναι προφανές ότι απαιτείται η κατάρτιση μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες ενός συνολικού στρατηγικού αναπτυξιακού σχεδίου. Το σχέδιο αυτό πρέπει να περιλαμβάνει λεπτομερείς και εξειδικευμένους στόχους, ιεραρχήσεις προτεραιοτήτων, μέσα πολιτικής και πρωτοβουλίες, χρονοδιαγράμματα και κατανομή ευθυνών.
 
Στόχος πρέπει να είναι η μεταφορά χρηματοοικονομικών πόρων από τον δημόσιο τομέα στον ιδιωτικό, από τους μη εμπορεύσιμους κλάδους της οικονομίας στους διεθνώς εμπορεύσιμους, από την ιδιωτική και δημόσια κατανάλωση στις ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις και στις εξωστρεφείς οικονομικές δραστηριότητες, από τις εγχώριες μη ανταγωνιστικές υπηρεσίες, στον τουρισμό, τη βιομηχανία, τον αγροτικό τομέα και τις καινοτόμες εξαγωγικές επιχειρήσεις.
 
Επιπρόσθετα με όλα τα παραπάνω όμως, απαιτούνται πρωτοβουλίες για να αποκατασταθούν το συντομότερο δυνατόν συνθήκες υγιούς ρευστότητας στην αγορά, να μειωθεί το απαγορευτικό σήμερα κόστος χρήματος και να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο μακροχρόνιας ρύθμισης των δανείων των βιώσιμων και ανταγωνιστικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα σε στρατηγικούς εξωστρεφείς τομείς όπως ο τουρισμός.
 
Να ολοκληρωθεί τέλος ένα δίκαιο, αποτελεσματικό και αναπτυξιακό φορολογικό πλαίσιο, με σταθερούς και ελκυστικούς φορολογικούς συντελεστές για μία τουλάχιστον πενταετία καθώς και να προχωρήσει η άμεση και ολική πληρωμή των χρεών που έχει το δημόσιο προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά.    
 
Εάν τα παραπάνω προχωρήσουν, είναι βέβαιο ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί σε ορίζοντα 2-3 ετών, να φτάσει στα 20 εκατ. διεθνείς αφίξεις, προσφέροντας συνολικά επιπλέον 3 μονάδες κάθε χρόνο στο ΑΕΠ της χώρας και δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024