Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΟ Ποδηλατικός Τουρισμός στην Ευρώπη και η Ελλάδα

Ο Ποδηλατικός Τουρισμός στην Ευρώπη και η Ελλάδα

Διαθέτουμε αρκετά πλεονεκτήματα, έχουμε τοπία εξαιρετικού κάλλους, το οποίο είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες επιλογής για τους ποδηλάτες – ταξιδιώτες, ενώ οπουδήποτε στην χώρα μας υπάρχουν σημαντικά μνημεία και αξιοθέατα.

Πριν λίγες ημέρες, δημοσιεύσαμε ανεβάσαμε ένα post στο blog της Travel Media Applications για τον ποδηλατικό τουρισμό (καλύτερα, διαβάστε το πρώτα, εδώ), όπου εξιστορούμε κάποια γεγονότα που μας ώθησαν να δούμε το όλο θέμα πιο προσεκτικά.

Παρά τις δυσάρεστες εξελίξεις στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια, ο μαζικός τουρισμός που κατευθύνεται στους κλασικούς παραθεριστικούς προορισμούς μας, μπορεί να αυξομειώνεται και μάλιστα αρκετά, αλλά σε γενικές γραμμές “κρατά” κάποια minimum επίπεδα αφίξεων, ακόμα και σε πολύ δύσκολες χρονιές όπως ήταν το 2011 και 2012.

Γνωρίζουμε βέβαια ότι και οι τιμές των ξενοδόχων στους tour-operators  ήταν και είναι τόσο χαμηλές που δύσκολα επιτρέπουν κέρδη στους ξενοδόχους, με συνέπεια η βιωσιμότητα τους να είναι ακόμη ζητούμενο σε κάποιες περιπτώσεις. Γνωρίζουμε επιπλέον πως ακόμα και στις πιο δημοφιλείς προορισμούς μας υπάρχει τάση μείωσης του μέσου αριθμού διανυκτερεύσεων, κάτι επίσης αρνητικό.

Ωστόσο σε κλασικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, Ρόδος, Κως, Χαλκιδική, τα Ιόνια νησιά κ.λπ. υπάρχει τουλάχιστον κάθε χρόνο, ένας αριθμός εισερχόμενων τουριστών που στηρίζουν οικονομικά αυτές τις περιοχές (και φυσικά πρέπει να κάνουμε ότι είναι δυνατόν να αυξηθούν αυτοί οι αριθμοί). Κάτι κινείται τουλάχιστον εκεί.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι στην ηπειρωτική Ελλάδα. Εκεί τα πράγματα είναι πλέον πολύ δύσκολα για την πλειοψηφία των ξενοδόχων και η κατάσταση οδεύει σε “μη αναστρέψιμη βλάβη”, με πολύ λίγες εξαιρέσεις.

Οι λόγοι λίγο-πολύ γνωστοί. Οι προορισμοί αυτοί δούλευαν κυρίως με τον εσωτερικό τουρισμό ο οποίος κατακρημνίστηκε τα τελευταία 2–3 χρόνια. Δε φρόντισαν εγκαίρως να βγουν προς τα έξω, να ψάξουν νέες αγορές και να ανακαλύψουν νέες ευκαιρίες ώστε να διευρύνουν την βάση της πελατείας τους. Φυσικά ευθύνονται, ως ένα βαθμό και οι ίδιοι για αυτό.

Παρασυρμένοι πιθανότατα από την ατμόσφαιρα των παχέων αγελάδων, με την πληθώρα του φτηνού χρήματος και των επιδοτήσεων, τον επιδοτούμενο  Κοινωνικό Τουρισμό κλπ,  τα χρόνια της “ακμής” οι ξενώνες φύτρωναν σαν μανιτάρια σε όλη την χώρα, χωρίς κανένα προγραμματισμό / υποστήριξη.

Όπως ακριβώς και η χώρα μας γενικότερα  – χρόνια τώρα οδεύουμε χωρίς σχέδιο, χωρίς προγραμματισμό. Στον τουρισμό οι όποιες προσπάθειες προβολής/προώθησης/διαφήμισης είναι συνήθως αποσπασματικές και κατά συνέπεια ελάχιστα αποτελεσματικές. Επίσης ελάχιστα προωθήσαμε την ηπειρωτική Ελλάδα, η οποία είναι “terra incognita” σε πολλές αγορές του εξωτερικού.

Όμως “ο κόμπος έφτασε στο χτένι” – αν δεν γίνουν ενέργειες σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα γεμίσουμε με εγκαταλειμμένα ξενοδοχεία/ξενώνες σε όλη την ηπειρωτική χώρα.

Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού είναι μια λύση – ίσως η σημαντικότερη. Δεν αναφερόμαστε βέβαια μόνον στον ποδηλατικό τουρισμό, αλλά σε όλες τις μορφές εναλλακτικού τουρισμού, που προσφέρουν εμπειρίες, αυτό ακριβώς που αναζητούν οι σύγχρονοι ταξιδιώτες – ακόμα και στην χώρα μας.

Για την Ελλάδα δεν υπάρχουν στοιχεία βέβαια αλλά όλοι οι εμπλεκόμενοι στον χώρο, αναγνωρίζουν ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει αυξανόμενος ποδηλατικός τουρισμός από Έλληνες.

Για την Ευρώπη, ας δούμε την έκθεση The European Cycle Route Eurovelo.
Στην σελίδα 117 γίνεται ένας υπολογισμός για τα μεγέθη του ποδηλατικού τουρισμού στην Ευρώπη, και παραθέτουμε το απόσπασμα (στα αγγλικά):

“The estimate is as follows:

  • 20 million cycle holiday trips per year.
  • 44 billion euros of gross revenues per year of which 9 billion euro saccrued from cycle holidays…

This compares to a total number of 1,019 million overnight holiday trips (international plus domestic) worth 312 billion euros for EU-27 residents in 2011. International holidays contributed to 24% of these trips and 55% of tourist expenditure (Demunter & Dimitrakopoulou, 2012).

These figures are not completely comparable to the estimates for cycle tourism, as they are for EU-27 residents only and include trips outside of Europe.”

Στην επόμενη σελίδα, εκτιμήσεις για τις τάσεις στον ποδηλατικό τουρισμό:

“The evidence relating to trends in the market is less certain: there is indication from France, Germany and Scandinavia that cycle tourism is in growth. There is anecdotal material from elsewhere that there is growth but in many cases such as in Italy and the UK this is likely to be minimal and related to specific areas where traffic free routes have been developed. These findings are verified by the expert opinion survey (see Annex 12)”.

Ολόκληρη την πολύ αξιόλογη μελέτη (200 σελίδων), μπορείτε να την βρείτε εδώ.

Διαθέτουμε αρκετά πλεονεκτήματα, έχουμε τοπία εξαιρετικού κάλλους, το οποίο είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες επιλογής για τους ποδηλάτες – ταξιδιώτες, ενώ οπουδήποτε στην χώρα μας υπάρχουν σημαντικά μνημεία και αξιοθέατα. Η έρευνα αναφέρεται επίσης στους παράγοντες επιλογής του προορισμού απο τους ταξιδιώτες/ποδηλάτες:

“There are 3 core factors which are necessary:

  • Safe and continuous routes.
  • Pleasant countryside and cyclist friendly villages and cities through which cyclists pass.
  • Clear and reliable signage and interpretation.

Other factors are less important in relation to the choice of route or the decision to go cycling but they are fundamental to the tourist experience: quality accommodation and hospitality venues en route, service facilities and adequate information.

Cycle tourists are motivated by a mix of elements but especially nature and an opportunity to relax away from everyday life. Themed routes need to express these values to attract cycle tourists. Generally we found a lack of systematic promotion and marketing of cycle routes throughout the literature and survey among stakeholders and experts.”

Όπως φαίνεται από τα παραπάνω, πέρα από τα ήδη σημαντικά  νούμερα,  σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες διαφαίνονται αυξητικές τάσεις. Όμως δεν είναι μόνον η Ευρώπη!

Ο ποδηλατικός τουρισμός γίνεται όλο και πιο δημοφιλής σε όλο τον κόσμο (διαβάσατε το post στο blog μας; αν όχι δείτε το εδώ). Αν κάνετε αναζητήσεις στις μηχανές αναζήτησης θα σας εντυπωσιάσει η πληθώρα των αποτελεσμάτων.

Ο ποδηλατικός τουρισμός δεν χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις από πλευράς υποδομών – χρειάζεται οργάνωση, προγραμματισμό, σχέδιο και συνεργασία.

Δεν είναι πανάκεια και δεν πρόκειται να λύσει την τουριστική ένδεια της ενδοχώρας, μόνος του. Ωστόσο, είναι μια καλή αρχή – στο post δίνουμε πολλά links ευρωπαϊκών και άλλων οργανισμών τουρισμού που προωθούν μέσα από τις σελίδες τους τον ποδηλατικό τουρισμό – λέτε να μην …ξέρουν τι κάνουν;

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024