Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Καλύτερα να σου βγει το μάτι, παρά το όνομα: Πρόσφυγες, προσφυγικές ροές, τουρισμός και τουρκικό πραξικόπημα

Χρήστος Πετρέας - 25 Ιούλιος 2016, 12:23

Πρέπει να επικροτήσουμε και να συγχαρούμε το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ που έχουν υλοποιήσει αρκετές δράσεις για την ανάδειξη των νησιών που έχουν πληγεί από τις προσφυγικές ροές. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτές οι ενέργειες γίνονται αποσπασματικά.


Η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου δεν έχει σταματήσει τις τελευταίες δεκαετίες, να αποτελεί περιοχή ιδιαίτερου ειδησεογραφικού ενδιαφέροντος, όχι μόνο τοπικά αλλά και διεθνώς. Ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία, υπάρχει πλέον σχεδόν καθημερινή αναφορά στην περιοχή από τα διεθνή μέσα, για διαφόρους λόγους.
 
Το τελευταίο ουσιαστικά 12-μηνο τον πρώτο λόγο έχουν οι προσφυγικές ροές και τώρα η κατάσταση στην Τουρκία, που μπορεί να επηρεάσει τη σταθερότητα και ασφάλεια στο Αιγαίο. Αν θεωρήσουμε ότι τα πολιτικά της Τουρκίας, σιγά – σιγά θα ηρεμήσουν, μένουμε με τη διεθνή εικόνα που έχει προβληθεί για τις προσφυγικές ροές, που έχουν τραυματίσει σοβαρά την τουριστική κίνηση προς αρκετά νησιά του Ανατολικού Aιγαίου, που βάσιζαν την οικονομία τους στον τουρισμό. Η συζητούμενη μείωση του τουρισμού σε αρκετές περιπτώσεις πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 50%. 
 
Πρέπει να επικροτήσουμε και να συγχαρούμε το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ που έχουν υλοποιήσει αρκετές δράσεις για την ανάδειξη των νησιών που έχουν πληγεί από τις προσφυγικές ροές. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτές οι ενέργειες γίνονται αποσπασματικά, κατά περίπτωση, και δεν έχει αναφερθεί ότι εκπονήθηκε Σχέδιο Δράσεων με συνέχεια, με συμπληρωματικότητα και με συνδυασμό των πληγέντων περιοχών, αν και πληροφορούμαστε για επισκέψεις δημοσιογράφων, bloggers, και άλλων. Αυτοί τουλάχιστον, πιστεύουμε ότι καθοδηγούνται κατάλληλα και προβάλλουν τις τουριστικές ιδιαιτερότητες των νησιών που επισκέπτονται, και προτείνουν επισκεψιμότητα στους αναγνώστες τους, αλλά τους ενημερώνουν όπου πρέπει ότι τα περί ανασφάλειας, τα περί εγκληματικότητας των προσφύγων, κλπ. είναι αναληθή; Δυστυχώς οι επισκέψεις των «επωνύμων», μάλλον προέβαλαν τα προσφυγικά θέματα και ξέχασαν τα τουριστικά αξιοθέατα και χαρακτηριστικά. 
 
Τα Γραφεία του ΕΟΤ στις διάφορες χώρες προέλευσης των δημοσιογράφων και bloggers είναι κατά κανόνα στελεχωμένα από έμπειρους υπαλλήλους που προφανώς έχουν κατάλληλη καθοδήγηση. Το ερώτημα όμως είναι, οι τοπικοί φορείς, οι τοπικές αρχές και οι τοπικοί τουριστικοί επαγγελματίες, έχουν και αυτοί κατάλληλη καθοδήγηση, και έχουν προκαταβολικώς ενημερωθεί και συνεργαστεί στην διοργάνωση αυτών των επισκέψεων, ώστε να υπάρξει το επιθυμητό όφελος; 
 
Μήπως πρέπει με όλους τους ενδιαφερόμενους, με την πρωτοβουλία κάποιας συντονιστικής αρχής, να συγκροτηθεί ένα Σχέδιο Δράσης με αρχή, μέση και τέλος, και κυρίως με ενέργειες αξιολόγησης και προσαρμογής των δράσεων ανάλογα με τα αποτελέσματα, όταν χρειάζεται; 
 
Και δεν πρέπει ένα τέτοιο Σχέδιο Δράσης να έχει έναν ουσιαστικό χρονικό ορίζοντα; Η γειτονική μας Κύπρος όταν το 2015 συνειδητοποίησε την οικονομική κρίση στην Ρωσία έθεσε σε εφαρμογή Πρόγραμμα Δράσεων 16 μηνών, από τον Δεκέμβριο 2014 μέχρι τον Μάρτιο 2016. Τώρα καρπούται τα αποτελέσματα και έχει αύξηση αφίξεων στο πρώτο πεντάμηνο του 2016 κατά 20,5% (για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2016 οι αφίξεις τουριστών στην Κύπρο ανήλθαν σε 842.126 σε σύγκριση με 698.932 την αντίστοιχη περίοδο του 2015, σημειώνοντας αύξηση 20,5%.), ενώ εμείς (που τρέχαμε να καλύψουμε την αυξημένη ζήτηση visas των Ρώσων) έχουμε ελαφρά αύξηση στις αεροπορικές αφίξεις στο πρώτο πεντάμηνο και στο πρώτο εξάμηνο, τάξεως 5,5-5,9%, αλλά οριακές μειώσεις στις οδικές και ακτοπλοϊκές αφίξεις, και ελπίζουμε να βελτιωθούν τα μεγέθη στην υπόλοιπη σαιζόν. 
 
Η καθυστέρηση εκπόνησης συγκεκριμένου προγραμματισμού και άρα η αποσπασματική υλοποίηση των δράσεων εκ μέρους των όποιων αρμοδίων αρχών, αλλά και η ανάληψη πρωτοβουλιών πολλών άλλων φορέων, που δεν εντάσσονται σε ένα σχέδιο με συνέχεια και συμπληρωματικότητα, έχει αντίστοιχο «αποσπασματικό αποτέλεσμα» και μειωμένη απόδοση. 
 
Δυστυχώς, το πρόσφατο πραξικόπημα στην Τουρκία και η απαγόρευση των ταξιδίων των «πράσινων διαβατηρίων» και των Τούρκων δημοσίων υπαλλήλων, φοβούμαι ότι θα επηρεάσει τις αφίξεις προς τα νησιά και την αγοραστική δραστηριότητα που θα είχαν Τούρκοι επισκέπτες στις τοπικές επιχειρήσεις των κοντινών ελληνικών νησιών (Χίος, Σάμος, Ρόδος, Λέσβος, Κώς, κ.α.), και θα μειώσει σημαντικά τις ελπίδες κάλυψης, μέρους τουλάχιστον, της απώλειας, λόγω προσφυγικών εικόνων. 
 
Άλλωστε, λόγω της κατάστασης στην Τουρκία, στο Αιγαίο υπάρχει και η μείωση δραστηριότητας κρουαζιέρας και γιώτινγκ, πέραν των γνωστών ήδη, ακυρώσεων σημαντικού αριθμού πτήσεων charter προς διάφορα νησιά. 
 
Επίσης, από ότι διαβάζω στα ελληνικά και διεθνή μέσα, δεν πιστεύω ότι οι προσφυγικές ροές θα εξαλειφθούν, και υπάρχει ο κίνδυνος η Τουρκία, για να πιέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση, να «ξανανοίξει την στρόφιγγα», με τραγικές, για τις ανθρώπινες ζωές, επιπτώσεις.
 
Βεβαίως ελπίζω να διαψεύδομαι στις εκτιμήσεις μου. Έχει όμως παρέλθει σχεδόν το ήμισυ της καλοκαιρινής περιόδου και ο προγραμματισμός πλέον θα αφορά κυρίως στην επόμενη «τουριστική σαιζόν».
 
Μερικές ιδέες για το Σχέδιο Δράσεων, για να ξεκινήσει, εκτός από αυτές που συνηθίζονται και αυτές που ήδη υλοποιεί ο ΕΟΤ:
• Ενεργοποίηση των αδελφοποιήσεων που έχουν κάνει διάφοροι δήμοι των νησιών που έχουν πληγεί
• Προσέγγιση των μικρών τουριστικών γραφείων και πρακτόρων που έχουν στείλει πελάτες από το εξωτερικό στα προηγούμενα χρόνια
• Ανάδειξη ιδιαιτεροτήτων και μοναδικοτήτων των πληγέντων νησιών, για να υποβοηθηθεί η προσελκυσιμότητα πελατών
• Δημιουργία κινήτρων για προσέγγιση της αυξανόμενης δημογραφικής ομάδας ατόμων τρίτης ηλικίας (προβλέπεται το 25% της Ευρώπης να είναι άνω των 60 το 2025)
• Ανάπτυξη των πολυσυζητούμενων «ειδικών – εναλλακτικών» μορφών που μπορούν να έχουν τα νησιά, για να προσελκυστούν πελάτες των περιόδων «εκτός αιχμής» 
• Αντί απλών πολιτιστικών και μουσικών εκδηλώσεων, θεσμοθέτηση επαναλαμβανόμενων «διαγωνιστικών διοργανώσεων» που να μπορούν να γίνουν «κράχτες» για διεθνείς συμμετοχές, με την εκμετάλλευση της αντίστοιχης προβολής
• Προφανώς, όλα τα προηγούμενα, με κατάλληλη υποστηρικτική προβολή στο διαδίκτυο, αλλά όχι μόνο το διαδίκτυο και οι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας ιστοσελίδες (χρειαζόμαστε πελάτες, όχι μόνο hits).
 
Εν κατακλείδι, πιστεύω ότι για το τουριστικό μέλλον των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, χρειάζεται έγκαιρος, έγκυρος και επίκαιρος προγραμματισμός δράσεων με υπέρ 12-μηνο χρονικό ορίζοντα, με συνεργασία όλων των εμπλεκομένων, για να επανέλθει ή και να ξεπεραστεί το επίπεδο της τουριστικής δραστηριότητας που απήλαυσαν τα νησιά τα προηγούμενα χρόνια.
 
 
Ο Χρήστος Πετρέας είναι οικονομολόγος, εμπειρογνώμων - ερευνητής - σύμβουλος τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μάρκετινγκ. Επίσης είναι Special Features Editor του TravelDailyNews Media Network.
e-mail: petreas@traveldailynews.com





 

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top