Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Δ. Τρυφωνόπουλος: 'Οι συνεδριακές δυνατότητες της χώρας δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη στον επιθυμητό βαθμό'

18 Νοέμβριος 2016, 14:23

Ομιλία του γενικού γραμματέας ΕΟΤ κ. Δημήτρη Τρυφωνόπουλου στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση του Thessaloniki Convention Bureau, (Γραφείο Προσέλκυσης Συνεδρίων Μητροπολιτικής Περιοχής Θεσσαλονίκης), με θέμα 'Η σημασία της βιομηχανίας MICE και ο ρόλος του Convention Bureau', 17 Νοεμβρίου 2016.


Κυρίες και Κύριοι,

Με χαρά αποδέχθηκα την πρόσκλησή σας να παραστώ στην αποψινή εκδήλωση, στο πλαίσιο της οποίας είμαι σίγουρος ότι θα εξαχθούν σημαντικά συμπεράσματα επί του τουρισμού MICE στην Ελλάδα και τις προοπτικές ανάπτυξης του, τόσο ως αυτόνομη μορφή όσο και ως μέρος της τουριστικής ταυτότητας της χώρας μας.
 
Και θα επιμείνω σε αυτή τη διπλή και ταυτόχρονη ιδιότητα που προσφέρει το ακρωνύμιο MICE στην εικόνα της Ελλάδας, στη βάση του οποίου απαντά η έννοια του συνεδριακού τουρισμού, με τη γενικότερη έννοια.
Έχοντας πλέον τον ρόλο του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ, παρακολουθώ από πολύ κοντά τις εξελίξεις της τουριστικής αγοράς. Και βλέπω ότι υπάρχει θετικότατη  ανταπόκριση που, μόνο με αισιοδοξία για πρόοδο μας γεμίζει για το μέλλον του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Οι πολύ καλές επιδόσεις του 2015 (με 26 εκατ. αφίξεις και έσοδα που ξεπερνούν τα 14,5 δισ. ευρώ) προδιαγράφουν ένα ακόμη πιο υποσχόμενο 2016:

  • Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία (ΔΑΑ και ΥΠΑ), στο δεκάμηνο Ιαν.-Οκτ. οι Διεθνείς Αεροπορικές Αφίξεις ανήλθαν συνολικά σε 16.266.675 σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 8,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, δηλαδή αύξηση πάνω από 1,2 εκατ. αφίξεις σε απόλυτους αριθμούς.
  • Στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης ειδικότερα, για το 10μηνο Ιαν.-Οκτ., οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν λίγο πάνω από ενάμιση εκατομμύριο, σημειώνοντας φέτος αύξηση 7,7% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
  • Στοιχεία του συστήματος “Εργάνη” (το πληροφοριακό σύστημα  του Υπουργείου Εργασίας που καταγράφει τις ροές  απασχόλησης) έδειξαν ότι το 82,8% της αύξησης μισθωτής απασχόλησης το διάστημα Ιανουαρίου –Ιουλίου αφορά θέσεις εργασίας στο χώρο καταλυμάτων και εστίασης, τομέας που αποτελεί συστατικό στοιχείο στην οργάνωση MICE τουρισμού. Το δε, 49,1% των νέων θέσεων που προστέθηκαν στην αγορά εργασίας προήλθε από το χώρο των καταλυμάτων. Γεγονός που με απλά λόγια σημαίνει ότι 1 στις 2 θέσεις εργασίας προήλθε από τον τουρισμό.

Σε ό,τι αφορά στον κλάδο MICE, όπως έχει αναγνωρίσει και η HAPCO (Hellenic Association of Professional Congress Organizers), οι συνθήκες στο εσωτερικό της χώρας σταθεροποιούνται. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Συνεδρίων (International Congress & Convention Association), τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 5% στη διοργάνωση συνεδρίων στην Ελλάδα. Στην ευρωπαϊκή κλίμακα, η χώρα μας κατατάσσεται στη 13η θέση, ενώ σε διεθνή κλίμακα αναμένεται να αναρριχηθεί στην 16η θέση μέσα στα επόμενα χρόνια.

Τι βλέπει και τι προβλέπει κανείς; Η προσέλκυση συνεδρίων στην Ελλάδα ευνοείται, παρά την περίοδο δημοσιονομικής λιτότητας που διανύουμε και τα έκτακτα γεωπολιτικά  ζητήματα  που κυριάρχησαν διεθνώς (Brexit, προσφυγικό, τρομοκρατικά χτυπήματα στην καρδιά της Ευρώπης κ.λπ.) και τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν μοιραία το τουριστικό ρεύμα προς την χώρα μας. Η αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό έχει αντιστραφεί, ενώ η προσφορά οικονομικών πακέτων σε δημοφιλείς προορισμούς έχει τροφοδοτήσει εκ νέου το ενδιαφέρον για ταξίδια στην Ελλάδα.
 
Γεγονός πολύ σημαντικό, καθώς ο συνεδριακός τουρισμός συμβάλλει στη δημιουργία απασχόλησης και εσόδων και στη διάχυση ωφελημάτων στις τοπικές κοινωνίες. Επομένως, μπορεί να συνεισφέρει στη γενικότερη εθνική προσπάθεια ανόρθωσης της οικονομίας. Αποδεδειγμένα, άλλωστε, σύμφωνα με τις διεθνείς έρευνες και την  εμπειρία, o συνεδριακός τουρισμός αποτελεί την τουριστική δραστηριότητα με την υψηλότερη απόδοση, αφού ο επισκέπτης που έρχεται στη χώρα μας στο πλαίσιο του MICE δαπανά έως και 4 φορές περισσότερο από τον απλό ταξιδιώτη.

Αυτή τη δυναμική που έχει ο κλάδος είναι για εμάς το σημείο που στοχεύουμε να αναδείξουμε, μέσα από τις ενέργειές μας, σύμφωνα με την εθνική τουριστική πολιτική και σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού. Και το υλοποιούμε εστιάζοντας τις δράσεις προβολής σε δυο άξονες: πρώτον, στο φυσικό κεφάλαιο και δεύτερον στο ανθρώπινο κεφάλαιο, το κεφάλαιο υποδομής και έργων.

Ως προς το πρώτο:
Η Ελλάδα έχει γεωμορφολογικά και κλιματολογικά πλεονεκτήματα, που την καθιστούν ελκυστική ως συνεδριακό προορισμό:

  • Tο ήπιο κλίμα της χώρας- με ηλιοφάνεια περισσότερες από 300 ημέρες το χρόνο και υψηλές θερμοκρασίες το χειμώνα στα νότια,
  • H εναλλαγή του φυσικού τοπίου από την Κρήτη μέχρι και την Αλεξανδρούπολη και από την Κέρκυρα μέχρι τη Χίο,
  • Tα περισσότερα από 6.000 νησιά και η πάνω από 15.000 χλμ. ακτογραμμή, ιδανική για κρουαζιέρες, ναυσιπλοΐα και ιστιοπλοΐα,
  • Oι εκατοντάδες παραλίες με μπλε σημαία ιδανικές για παραθερισμό δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη φιλοξενία συνεδρίων κυριολεκτικά όλο το χρόνο - και μάλιστα οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να συνδυάσουν την εργασία με τον ελεύθερο χρόνο τους ή ακόμη και με επιπλέον ημέρες διακοπών.

Στο leisure μέρος των incentives οι επιλογές που προσφέρουν οι ελληνικοί προορισμοί είναι πολλές και ποικίλες, όπως για παράδειγμα: αναρίθμητοι ιστορικοί, θρησκευτικοί και αρχαιολογικοί χώροι, υγιεινές και πολύγευστες επιλογές της ελληνικής γαστρονομικής και οινολογικής παράδοσης, στην οποία έχει στηριχθεί η μεσογειακή διατροφή.

Ως προς το δεύτερο:

Την τελευταία δεκαετία είναι αλήθεια πως ο ιστός τουριστικής υποδομής της χώρας ενισχύθηκε ιδιαίτερα με υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε πολλά τμήματα που απαρτίζουν τον MICE Τουρισμό και τα ταξίδια, όπως για παράδειγμα: πολυτελή ξενοδοχεία και καταλύματα, συνεδριακά κέντρα σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Ρόδος, Αθήνα, Κρήτη, Σαντορίνη, Βόλος, Μέτσοβο, Αλεξανδρούπολη, Πάτρα και άλλες πόλεις, εμπορικά κέντρα για αγορές και για τουρισμό ευεξίας, εστιατόρια και υπηρεσίες από τον κλάδο F&B(Food and Beverage), κρουαζιέρες-λιμένες και μαρίνες, υποδομές αθλητισμού, γραφεία τουρισμού και DMOS.

Εδώ, επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω, την ουσιαστική συμβολή που έχουν οργανωμένες οντότητες -όπως το TCB- στον MICE τουρισμό και τον κρίσιμο ρόλο που κατέχουν στη λειτουργία του δικτύου της τουριστικής αγοράς. Τέτοιες οντότητες συνιστούν κυψέλες- κόμβους στη ροή του δικτύου, συντονίζοντας τους decision makers με τους opinion leaders σύμφωνα με τις τάσεις της αγοράς και τις ανάγκες των καταναλωτών.

Επιπλέον σε αυτά, σημειώνω ότι όλα τα επαγγελματικά στελέχη του τουρισμού μιλούν τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα, ενώ το υψηλό επίπεδο αγγλομάθειας των εργαζομένων, αλλά και των απλών πολιτών, δίνει τη δυνατότητα στους συνέδρους να γνωρίσουν πολύ καλύτερα τον τόπο που επισκέπτονται.

Όμως, μολονότι οι δυνατότητες της χώρας, όπως και των συνεδριακών προορισμών της, είναι πολλές, εντούτοις δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη στον επιθυμητό βαθμό. Η υψηλή εποχικότητα στη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί μια παθογένεια που όλοι αναγνωρίζουμε ως σημαντικό εμπόδιο για τη μεγιστοποίηση των ωφελειών της ελληνικής οικονομίας από τον τουρισμό.

Στο πλαίσιο αυτό, η στρατηγική υπό την οποία υλοποιούμε την κεντρική τουριστική πολιτική, λαμβάνει υπόψη της:

  • το ότι οι επαγγελματίες του κλάδου στοχεύουν, η Ελλάδα να ενταχθεί στην παγκόσμια δεκάδα των δημοφιλών προορισμών συνεδριακού τουρισμού και ως εκ τούτου συμμετέχουν σε σχετικές εκθέσεις στο εξωτερικό και συνάπτουν συνεργασίες με μεγάλους ομίλους της διεθνούς αγοράς
  • την ανάγκη, οι κυβερνητικοί φορείς και η τοπική Αυτοδιοίκηση να εδραιώσουν  γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου και των τοπικών κοινωνιών, με στόχο να επιλυθούν τα χρόνια προβλήματα του κλάδου, κάτι που θα οδηγήσει σε επιπλέον επενδύσεις και έτσι θα ενισχυθούν περισσότερο οι υποδομές
  • το κοινό όραμα όλων, η Ελλάδα να προσελκύσει ακόμη μεγαλύτερο αριθμό συνεδρίων μεσαίου τουλάχιστον μεγέθους και να εμπλουτίσει τις υποδομές της κατά τρόπο ώστε να είναι σε θέση να φιλοξενεί μεγάλα και πολύ μεγάλα συνέδρια, τα οποία, εάν και λιγότερα σε αριθμό, είναι πιο προσοδοφόρα.


Συνεπώς:

  • Ενισχύουμε τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις γενικού και ειδικού κοινού, όπως για παράδειγμα στην IMEX Φρανκφούρτης, στην ΙΒΤΜ Βαρκελώνης και άλλες εκθέσεις στις ΗΠΑ.
  • Τα Γραφεία Εξωτερικού του ΕΟΤ αναλαμβάνουν εξειδικευμένες δράσεις, όπως συνεργασίες με γραφεία διοργάνωσης συνεδρίων ή πρωτοβουλίες για Business 2 Business workshops.
  • Οργανώνουμε ταξίδια εξοικείωσης με decision makers και press και blogger trips με opinion leaders,  ώστε οι συνεργάτες μας από τις αγορές εισερχόμενου τουρισμού να ενημερωθούν καλύτερα  για τις δυνατότητες που προσφέρει η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός καθ’όλη τη διάρκεια του έτους. Ήδη από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα, πραγματοποιήσαμε πάνω από 150 τέτοια ταξίδια και συνεχίζουμε δίνοντας  έμφαση σε προορισμούς χειμερινού τουρισμού και city break.
  • Αξιοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα και το Διαδίκτυο, ενώ στην ιστοσελίδα του “Visit Greece” υπάρχει ειδικός θεματικός άξονας αφιερωμένος στον κλάδο.

Πρόθεσή μας είναι, να προσελκύσουμε τουρίστες αλλά και ξένους επενδυτές, αξιοποιώντας το υπάρχον δυναμικό, εξελίσσοντας το προϊόν και λαμβάνοντας υπόψη τις νέες τεχνολογίες και τις ανάγκες της αγοράς. Βεβαίως, σε αυτή την πρόσκληση, εμείς πιστεύουμε και περιμένουμε την ανταπόκριση όλων των μερών.

Κυρίες και Κύριοι,

Λίγο πριν από το τέλος του 2016, η εντύπωση ότι πρόκειται για μια ακόμη χρονιά-ρεκόρ εμπλουτίζει τις ενέργειές μας με την απαραίτητη δυναμική ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας μπορούν να εδραιώσουν νέα,  ανοδική πορεία της χώρας μας και στον κλάδο του MICE και του συνεδριακού τουρισμού. Ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων. Είναι εθνική υπόθεση. Είμαστε ανοικτοί σε πρωτοβουλίες, που στόχο έχουν την ανάδειξη της Ελλάδας ως προορισμού συνεδρίων αλλά και την περαιτέρω αναβάθμιση των ήδη ποιοτικών υποδομών και υπηρεσιών, που διαθέτουμε.


Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top