Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Υπερτουρισμός, μια καινούργια έννοια - Η αειφορική διαχείριση προορισμού ως λύση

03 Φεβρουάριος 2017, 11:01

Οι τάσεις αφίξεων είναι ανοδικές, ευτυχώς για την οικονομία, τους ανθρώπους, τη γνώση και τις εμπειρίες με πρόβλεψη τα 1,8 δις αφίξεις μέχρι το 2030. Θα πρέπει όμως να μπουν ορισμένοι κανόνες που συνδέονται με την προστασία των ανθρώπων, των τοπικών κοινωνιών και της φύσης, ενώ ο ποιοτικός τουρισμός θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα.


Από την τελευταία WTM μέχρι και σήμερα καθημερινά διαβάζω όλο και περισσότερα άρθρα για τον υπερτουρισμό η αλλιώς “overtourism”. Ένα από τα τελευταία μου post στο LinkedIn αφορούσε ένα δημοσίευμα της εφημερίδας Guardian για την Βαρκελώνη και την επικείμενη νομοθεσία για τον περιορισμό του τουρισμού. Το άρθρο αυτό έχει τις περισσότερες προβολές από ότι έχω δημοσιεύσει μέχρι σήμερα, αποδεικνύοντας ότι το θέμα είναι δημοφιλές και ότι υπάρχει προβληματισμός.

Στο πολύ αναγνωρισμένο skift o υπερτουρισμός αναφέρθηκε ως μια από τις μεγαλύτερες τάσεις για το 2017 που θα πρέπει να επιλυθεί.
 
Τέλος στην επόμενη WTM το θέμα του υπερτουρισμού θα είναι κυρίαρχο στα πάνελ των ομιλητών.

Ο τουρισμός όμως “τρέχει” και εξελίσσεται. Οι τάσεις αφίξεων είναι ανοδικές, ευτυχώς για την οικονομία, τους ανθρώπους, τη γνώση και τις εμπειρίες με πρόβλεψη τα 1,8 δις αφίξεις μέχρι το 2030. Θα πρέπει όμως να μπουν ορισμένοι κανόνες που συνδέονται με την προστασία των ανθρώπων, των τοπικών κοινωνιών και της φύσης, ενώ ο ποιοτικός τουρισμός θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Για το λόγο αυτό τα Ηνωμένα Έθνη έχουν ανακηρύξει το 2017 ως Έτος για τον αειφόρο τουρισμό με σύνθημα το “Travel, enjoy, respect”.


Τα σκουπίδια κατάκτησαν και τη “Στέγη του Κόσμου”.

Ας δούμε όμως τι συμβαίνει με τον υπερτουρισμό με παραδείγματα:

  • Το Ρέκιαβικ το 2016 είχε 1,7 εκατ. αφίξεις όταν ο πληθυσμός της είναι 330000 χιλιάδες κάτοικοι. Η ισορροπία μεταξύ του τουρισμού, της οικονομίας, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος είναι εύθραυστή.
  • Η Βαρκελώνη, μια πόλη με 1,6 εκατομμύριο, δέχεται περίπου 20 εκατ. επισκέπτες τον χρόνο με τον τουρισμό να συνεισφέρει στο 14% της τοπικής οικονομίας με 120.000 θέσεις εργασίας. Σε πρόσφατη έρευνα ικανοποίησης των δημοτών σημαντικό ποσοστό πολιτών ανάφερε ότι ο τουρισμός αποτελεί πρόβλημα για τη λειτουργία της πόλης. Πρόσφατα αποφασίστηκε η απαγόρευση κατασκευής ή λειτουργίας νέων ξενοδοχείων στο κέντρο της Βαρκελώνης με στόχο να περιοριστούν οι ανεξέλεγκτοι αριθμοί τουριστών σε ένα από τα πιο δημοφιλή τουριστικά αστικά κέντρα της Ευρώπης. Μάλιστα, η απαγόρευση ισχύει ακόμη και αν κλείσει κάποιο ξενοδοχείο ή τουριστικό κατάλυμα. Η Ryanair για το 2017 αναμένεται να μεταφέρει στη Βαρκελώνη 7,1 εκατ. επισκέπτες και αναφέρεται σε ρεκόρ.
  • Στην Ταϊλάνδη το 2016 το νησί Koh Tachai , ένα από τα γνωστά νησιά Πίπι σταμάτησε να δέχεται επισκέψεις λόγω ρύπανσης και υπερβολικού αριθμού τουριστών.
  • Το Έβερεστ, που αποτελεί πόλο έλξης για τολμηρούς δέχεται χιλιάδες επισκέπτες το έτος. Περίπου 7.000 ορειβάτες έχουν κατακτήσει την κορυφή από το 1953, αφήνοντας όπως εκτός από τη σημαία τους και τεράστιες ποσότητες αποβλήτων. Ετησίως 11.000 kg σκουπίδια συλλέγονται από τις κορυφές, χωρίς αυτό να λύνει το πρόβλημα.
  • Στο Άμστερνταμ η παγκόσμια πλατφόρμα Airbnb συμφώνησε με τις τοπικές αρχές ότι κανένα σπίτι δε θα νοικιάζεται για περισσότερες από 60 ημέρες το χρόνο, ενώ παράλληλα δέχεται παράπονα για θόρυβο και άλλα προβλήματα που δημιουργούνται από τους επισκέπτες σε 24ώρη γραμμή επικοινωνία που ειδικά σχεδίασε. Πολλές πόλεις έχουν βρει αντίστοιχες λύσεις και έχουν θεσμοθετήσει ανάλογα.

Ο κατάλογος λοιπόν είναι ατελείωτος...

Ποιες είναι οι επιπτώσεις του υπερτουρισμού
Προτού συζητήσουμε λύσεις οι προτάσεις θα πρέπει να καταγράψουμε τα προβλήματα του υπερτουρισμού. Τα προβλήματα είναι κυρίως κοινωνικά και περιβαλλοντικά. Η υπερβολική χρήση των πόρων και κυρίως του νερού δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία των προορισμών. Άλλα προβλήματα είναι η αυξημένη ρύπανση και τα περιβαλλοντικά προβλήματα, η κίνηση στους δρόμους η έλλειψη στέγασης για τον ντόπιο πληθυσμό, η πιθανή αύξηση της εγκληματικότητας και η εποχικότητα.
 
Μερικές λύσεις και προτάσεις
Η σωστή κατανομή του τουρισμού, η χωρητικότητα αλλά και η εφαρμογή των αρχών της αειφορίας στη λειτουργία των προορισμών αποτελούν τους βασικούς άξονες για την επίλυση του προβλήματος και των επιπτώσεων του υπερτουρισμού. Σίγουρα χρειάζονται κανόνες και πολύ καλή οργάνωση από την μεριά των προορισμών.
 
Κάθε προορισμός θα πρέπει να σχεδιάσει και να αναπτύξει  πολυετής στρατηγική προορισμού, που περιλαμβάνει μια εστίαση στην αειφορία και τον αειφόρο τουρισμό και περιλαμβάνει περιβαλλοντικά, οικονομικά, κοινωνικά, πολιτιστικά θέματα, καθώς και θέματα ποιότητας υγείας. Παράλληλα θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα σύστημα για την παρακολούθηση, την δημόσια έκθεση, και ανταπόκριση σε περιβαλλοντικά, οικονομικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, τουριστικά, και ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Το σύστημα παρακολούθησης μέσω δεικτών και άλλων αναφορών θα πρέπει να ελέγχεται και αξιολογείται περιοδικά (σε τακτά χρονικά διαστήματα).

Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει η δυνατότητα της λήψης αποφάσεων και με τη συμμετοχή του κοινού για καίρια ζητήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία του προορισμού.

Σημαντική συμμετοχή στην επίλυση των προβλημάτων έχουν και τα ξενοδοχεία. Με τη σειρά τους θα πρέπει να εφαρμόσουν προγράμματα αειφορίας και να διαχειρίζονται τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα με κανόνες. Ειδική αναφορά θα γίνει σε επόμενο άρθρο.

Καθώς το πρόβλημα του υπερτουρισμού εμφανίζεται να γίνεται τάση θα πρέπει να συζητηθεί από κάθε τουριστικό προορισμό με γνώμονα την αειφορία και τον στρατηγικό σχεδιασμό.

Αναφορές, πηγές





Ο Σωτήρης Μυλωνάς είναι εκπρόσωπος της Travelife για την Ελλάδα και πιστοποιημένος ανεξάρτητος επιθεωρητής της. Διαθέτει τεράστια εμπειρία στην εφαρμογή της αειφορίας στον ξενοδοχειακό κλάδο ενώ εργάζεται σε περισσότερες από 10 χώρες. Είναι διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός και κάτοχος ΜΒΑ, και επιπλέον διαθέτει σημαντική εκπαιδευτική και συγγραφική δραστηριότητα.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top