Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΠάρις Λουτριώτης (Exadas Yachts): Δύσκολη περίοδος για το ελληνικό γιώτινγκ

Πάρις Λουτριώτης (Exadas Yachts): Δύσκολη περίοδος για το ελληνικό γιώτινγκ

Ο Χρήστος Πετρέας, συνεργάτης του TravelDailyNews, εξετάζει το ελληνικό γιώτινγκ, τη δραστηριότητα και τους προβληματισμούς των επαγγελματιών σε συνέντευξη με τον κ. Πάρι Λουτριώτη, διευθύνοντα σύμβουλο της Exadas Yachts.

Διανύουμε ήδη τον 7ο χρόνο της οικονομικής κρίσης στη χώρα, και ενώ ακούμε αισιόδοξα μηνύματα για την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης, διαπιστώνουμε ότι ο κλάδος του επαγγελματικού σκάφους αναψυχής αντιμετωπίζει συνεχώς συρρικνωμένη δραστηριότητα και συνεχώς τοποθετείται σε δευτερεύουσα μοίρα στο πλαίσιο της υλοποίησης των εξαγγελιών της κυβερνητικής στρατηγικής. 
 
Στην Ελλάδα το γιώτινγκ αναπτύχθηκε κυρίως με βάση το θεσμικό πλαίσιο του επαγγελματικού σκάφους με τον νόμο 438 του 1976 και τις μετέπειτα τροποποιήσεις του. Αναπτύχθηκε με πολλούς κυρίως αλλοδαπούς πελάτες, μέχρι την υψηλή περίοδο, το 2007 που εκτιμάται ότι τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη ήταν μεταξύ 4.000 – 4.500 και διακινούντο από περισσότερα από 100 ναυλομεσιτικά γραφεία.
 
Σήμερα ο κλάδος όχι μόνο έχει συρρικνωθεί σημαντικά και οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται ότι οι συνθήκες έχουν γίνει πιο δύσκολες και η κερδοφορία έχει ελαχιστοποιηθεί.
 
Σημαντικό στοιχείο και προϋπόθεση για την αύξηση των σκαφών είναι οι υποδομές: λιμάνια, μαρίνες, καταφύγια που είναι πολύ λίγα με βάση την πολυνησιακή μας ταυτότητα και χρειάζονται για να υποβοηθήσουν την εύκολη περιήγηση, ώστε κάθε βράδυ, σε κοντινές αποστάσεις, να υπάρχει ασφαλές αγκυροβόλιο και εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού.
 
O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Π. Κουρουμπλής, έθεσε στο τέλος Φεβρουαρίου 2017 σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου “Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις”. Στο νομοσχέδιο προβλέπονται σειρά νέων διατάξεων για το Λιμενικό Σώμα και τους ναυτικούς καθώς και την ακτοπλοΐα και αλλάζουν αρκετές διατάξεις που σχετίζονται με το γιώτινγκ.
 
Με αφορμή την δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου, στο οποίο ήταν πολλές οι παρεμβάσεις των επαγγελματιών του γιώτινγκ, ο συνεργάτης του TravelDailyNews Χρήστος Πετρέας αναζήτησε την γνώμη ενός επί περισσότερα από 20 χρόνια δραστηριοποιούμενου επαγγελματία  – επιχειρηματία του γιώτινγκ στην Ελλάδα του κ. Πάρι Λουτριώτη, διευθύνοντα συμβούλου της Exadas Yachts, που με την ιδιότητα του πρώην προέδρου του συλλογικού οργάνου του κλάδου, του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος Σ.Ι.Τ.Ε.Σ.Α.Π., είχε την εμπειρία να συνεργαστεί επί μερικά χρόνια με αρκετούς υπουργούς Ναυτιλίας, για την επεξεργασία του τελευταίου νόμου που είχε εκδοθεί επί υπουργίας κ. Βαρβιτσιώτη. 
 
Η συνέντευξη, που είχε την καλοσύνη να παραχωρήσει ο κ. Λουτριώτης, έχει ως ακολούθως: 
 
TravelDailyNews: Ήρθαμε στην Μαρίνα Αλίμου, να μιλήσουμε με τον κύριο Πάρι Λουτριώτη, διευθύνοντα σύμβουλο της Exadas Yachts, επιχειρηματία στον κλάδο του yachting επί πάνω από 25 χρόνια, ο οποίος έχει διατελέσει και πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος Σ.Ι.Τ.Ε.Σ.Α.Π., να μας ενημερώσει για τον κλάδο του γιώτινγκ από την πλευρά των επαγγελματιών. Κύριε Λουτριώτη καλημέρα σας, σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο που μας διαθέτετε.
 
Πάρις Λουτριώτης: Καλημέρα και σε εσάς, εγώ ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
 
TDN: Κύριε Λουτριώτη, γενικότερα, η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών, έχει επηρεάσει τον κλάδο του γιώτινγκ;
 
Π.Λ.: Φυσικά και έχει επηρεάσει τον κλάδο του γιώτινγκ, από το 2010 και μετά που άρχισε η κρίση η αλήθεια είναι πως το γιώτινγκ άρχισε το 2010 για πρώτη φορά να αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες. Βεβαίως η οικονομική και η πολιτική κατάσταση αυτά τα 7 χρόνια έχουν δημιουργήσει πάρα πολλές δυσκολίες για τους επαγγελματίες και φυσικά γενικότερα και για το επαγγελματικό γιώτινγκ αλλά και για το ιδιωτικό γιώτινγκ. Να πούμε επίσης, ότι όλα αυτά τα χρόνια πρωτοστατούσαμε μέσα στη Μεσόγειο σε ό,τι αφορά το επαγγελματικό γιώτινγκ, από το 2010 και μετά οι ανταγωνίστριες χώρες κέρδισαν και προχώρησαν μπροστά, γιατί εμείς με τις δυσκολίες που έχουμε, αρχίσαμε να μένουμε πίσω.
 
TDN: Με την ευκαιρία αυτή θα μου επιτρέψετε να σας ρωτήσω, πόσο ανταγωνιστική θεωρείτε ότι είναι η Ελλάδα στην περιοχή της Μεσογείου και με ποιους ανταγωνίζεται;
 
Π.Λ.: Η δυναμική της Ελλάδος είναι τεράστια, πάνω στο γιώτινγκ, και θεωρώ ότι έπαιζε και πρέπει να παίξει πρωταρχικό ρόλο στη Μεσόγειο σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο αντικείμενο, λαμβανομένου υπόψη της τοποθεσίας που βρίσκεται με τις χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμές και με την πολυνησία της, δυστυχώς όμως λόγω της κρίσης δεν είμαστε στη θέση που θα έπρεπε να είμαστε. Αντιμετωπίζουμε διάφορα προβλήματα εσωτερικά δικά μας τα οποία οι ανταγωνίστριες χώρες τα εκμεταλλεύονται και χρόνο με τον χρόνο κερδίζουν περισσότερο έδαφος και αναπτύσσονται στην συνολική αγορά του γιώτινγκ μέσα στη Μεσόγειο.

 

 
TDN: Σας καταλαβαίνω, ο κλάδος είχε και παλαιότερα επισημάνει την ανάγκη νομοθετικών ρυθμίσεων, το τελευταίο νομοσχέδιο το οποίο έχει τώρα αναρτηθεί και έχει κλείσει η διαβούλευσή του, θεωρείτε ότι θα βοηθήσει, είτε στην ανάπτυξη του κλάδου, είτε στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας;
 
Π.Λ.: Προσωπική μας άποψη είναι, και φυσικά τεκμηριώνεται, ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν θα βοηθήσει καθόλου στην ανάπτυξη του γιώτινγκ, αντίθετα είναι μία οπισθοδρόμηση σε ότι αφορά οικονομικές επιβαρύνσεις, φορολογικές επιβαρύνσεις, θέματα πληρωμάτων, τεράστιες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες είχαν αφαιρεθεί τα 3 τελευταία  χρόνια με τον υφιστάμενο νόμο και επίσης, όλα αυτά μαζί, επαναλαμβάνω, βοηθούν περισσότερο τις ανταγωνίστριες χώρες παρά την ελληνική επικράτεια.
 
TDN: Βρισκόμαστε και κάνουμε αυτή τη συνέντευξη στη μαρίνα του Αλίμου στο Καλαμάκι, που είναι ίσως η μεγαλύτερη μαρίνα η οποία φιλοξενεί επαγγελματικά τουριστικά σκάφη στην Ελλάδα. Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να σας ρωτήσω από απόψεως υποδομών που έχουμε ακούσει ότι η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερες μαρίνες κ.λπ., πού βρισκόμαστε στην Ελλάδα; Πόσο έχουμε προχωρήσει τα τελευταία χρόνια;
 
Π.Λ.: Η αλήθεια είναι πως δεν έχουμε προχωρήσει σχεδόν καθόλου, διότι οι ανταγωνίστριες χώρες μας έχουν αναπτύξει τεράστιο αριθμό μαρινών, η Τουρκία, η Κροατία, ακόμα και στις χώρες όπως Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία οι μαρίνες είναι πολυάριθμες, εμείς δεν διαθέτουμε αρκετές μαρίνες. Διαθέτουμε περίπου έναν αριθμό της τάξεως των 20 μαρινών για όλη την ελληνική επικράτεια, ενώ δεν διαθέτουμε, με τις κατάλληλες και απαιτούμενες υπηρεσίες υποδοχής και εξυπηρέτησης, καταφύγια, και αγκυροβόλια και γενικότερα αυτές οι 20 οργανωμένες μαρίνες δεν είναι αρκετές για να καλύψουν τις απαιτήσεις στον ελλιμενισμό των μονίμων σκαφών τα οποία βρίσκονται υπό ελληνική σημαία αλλά ταυτόχρονα και σκαφών τα οποία είναι διερχόμενα και επιλέγουν σαν καλοκαιρινό προορισμό την Ελλάδα. Ελλιμενισμοί αναγκάζονται να γίνονται πολλές φορές και σε υποδομές εμπορικών λιμένων, και όλα αυτά χρειάζονται ενίσχυση και στις εγκαταστάσεις τους και στις υπηρεσίες τους.
 
TDN: Θα ήθελα να σας ρωτήσω επίσης τώρα, γενικότερα και συνοπτικά, οι επαγγελματίες του γιώτινγκ στην Ελλάδα όπως εσείς και άλλοι συνάδελφοί σας, πόσοι περίπου είναι; Πώς έχει εξελιχθεί ο κλάδος και ποιες είναι μερικές προτάσεις για την ανάπτυξή του;
 
Π.Λ.: Το επαγγελματικό γιώτινγκ διαθέτει περί τις 2.500 επαγγελματικά τουριστικά σκάφη σε όλη την επικράτεια, και εμείς επανειλημμένως έχουμε ζητήσει και έχουμε κάνει επαφές με τα αρμόδια υπουργεία, κυρίως το Υπουργείο Τουρισμού και το Υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε να βοηθήσουμε στην βελτίωση αλλά και ανάπτυξη των υποδομών, και να μας βοηθήσουν στο να δημιουργηθεί ένα τέτοιο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα είναι αναπτυξιακό και θα έχει συνέχεια σε τάσεις ανάπτυξης. 
 
Να πούμε ότι έχουμε ζητήσει στρατηγική προβολής του γιώτινγκ επί τα τελευταία 10 χρόνια, το οποίο δεν βλέπουμε να υλοποιείται με θετικά αποτελέσματα. Επίσης θα έπρεπε να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις για την διαχείμαση ελληνικών και ξένων σκαφών, και φυσικά όλη αυτή η διαδικασία θα ενισχύσει την ελληνική οικονομία. Χρειάζεται επιμόρφωση και κατάρτιση των πληρωμάτων και γενικότερα των ανθρώπων οι οποίοι συναναστρέφονται με αυτό που λέγεται γιώτινγκ, πρέπει οπωσδήποτε να ενισχυθεί το προσωπικό του Λιμενικού και να επιμορφωθεί και, κυρίως στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της ελληνικής επικράτειας, που εκεί τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, διότι δεν υπάρχει αμεσότητα σε υπηρεσίες και σε βοήθεια των σκαφών τα οποία θα περάσουν και προσωρινά θα ελλιμενιστούν εκεί. 
 
Επίσης θα ήθελα να αναφέρω το θέμα του ηλεκτρονικού μητρώου το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει πάρα πολλά στα θέματα διαδικασίας και σε θέματα γραφειοκρατίας και κυρίως σε θέματα ελέγχου, δυστυχώς όμως αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί τα τελευταία 2 ½ χρόνια, με αποτέλεσμα να δημιουργεί πολλά προβλήματα στους επαγγελματίες και ταυτόχρονα να μην μπορεί η ελληνική οικονομία να έχει κάποια έσοδα, τα οποία θα μπορούσαν να εισπραχθούν μέσα από την εξυπηρέτηση του ηλεκτρονικού μητρώου, σε ότι αφορά τα διερχόμενα σκάφη, αλλά και αλλά και σκάφη μόνιμα ελλιμενιζόμενα εδώ στην Ελλάδα.
 
TDN: Κύριε Λουτριώτη, νομίζω ότι είχαμε μία αρκετά καλή ενημέρωση και σας ευχαριστούμε για τον χρόνο σας, πριν κλείσουμε θα ήθελα να σας ρωτήσω αν θέλετε να κάνετε κάποιο γενικό σχόλιο προς τους αναγνώστες του TravelDailyNews για το θέμα του γιώτινγκ.
 
Π.Λ.: Θα ήθελα να αναφέρω ότι εμείς οι άνθρωποι του επαγγελματικού γιώτινγκ πάρα πολλές φορές έχουμε επισημάνει ότι το γιώτινγκ έχει τεράστιες δυνατότητες. Πιστεύουμε ότι από το 100% της δυνατότητας του γιώτινγκ δεν ξεπερνάμε το 15-20% του ποσοστού αυτού, που εκμεταλλευόμαστε σήμερα από αυτό που μπορεί να είναι η συνολική δραστηριότητα του γιώτινγκ. 
 
Νομίζω ότι όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε μία προσπάθεια, η πολιτεία και οι επαγγελματίες μαζί, ώστε να αναπτύξουμε το γιώτινγκ στην Ελλάδα διότι αυτό θα φέρει θέσεις εργασίας, θα δημιουργήσει μία δυναμική στον κλάδο τέτοια και θα συνεισφέρει στον γενικότερο τουρισμό της Ελλάδας και νομίζω ότι μέσα από αυτό το αποτέλεσμα το μόνο που θα μπορούσε να συμβεί είναι ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει μία οικονομική ευμάρεια στον κλάδο μας και γενικότερα να ενισχύσει και την ελληνική οικονομία.
 
TDN: Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι και η φετινή  χρονιά να είναι καλύτερη από τις προηγούμενες που είχαν διάφορες δυσκολίες όπως νωρίτερα αναφέρατε.
 
Π.Λ.: Εγώ σας ευχαριστώ και να ξέρετε ότι είστε καλεσμένοι μας, εμείς οι επαγγελματίες βρισκόμαστε πάντα σε εγρήγορση, είμαστε εδώ να σας καλοδεχτούμε και αν αποφασίσετε να κάνετε διακοπές με σκάφος να γνωρίζετε ότι δεν είναι πλέον ένας τρόπος διακοπών πανάκριβος, είναι για όλα τα βαλάντια και νομίζω ότι όλα τα οικονομικά επίπεδα έχουν το δικαίωμα και μπορούν να απολαύσουν την ελληνική θάλασσα και τα ελληνικά νησιά μας.
 
TDN: Σας ευχαριστούμε πολύ, το τελευταίο αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον και ελπίζουμε να το λάβουν υπόψη τους πολλοί ενδιαφερόμενοι.
 
Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Πάρι Λουτριώτη για την ενημέρωση την οποία μας παρείχε στο θέμα του γιώτινγκ.
 
Ο κλάδος του γιώτινγκ, του επαγγελματικού σκάφους αναψυχής, αν και έχει όλες τις προϋποθέσεις να είναι ένας υγιής, προσοδοφόρος και αναπτυσσόμενος κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού, έχει καταντήσει στην Ελλάδα, να είναι από τους ποιο προβληματικούς. Είναι προφανές και από τα όσα ανέφερε ότι ο κ. Λουτριώτης, ότι πρέπει να αντιμετωπισθεί υπεύθυνα, σοβαρά και με προτεραιότητα, γιατί η Ελλάδα μπορεί να χάσει τα λίγα εναπομείναντα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει στον θαλάσσιο τουρισμό.
 
Ο Χρήστος Πετρέας είναι εμπειρογνώμων – σύμβουλος Τουριστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, και συνεργάτης του TravelDailyNews. Email: petreas@traveldailynews.com
Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

15/03/2024
14/03/2024
13/03/2024
12/03/2024
11/03/2024
08/03/2024