Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑεροπορικός τουρισμός και αεραθλητισμός στην Ελλάδα

Αεροπορικός τουρισμός και αεραθλητισμός στην Ελλάδα

Η Ελλάδα διαθέτει ένα αριθμητικά και χωροταξικά πλήρες δίκτυο αεροδρομίων, που σε συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες και τις υψηλού επιπέδου υποδομές φιλοξενίας, μπορεί να αναδειχθεί σε κορυφαίο προορισμό αεροπορικής εκπαίδευσης και τουρισμού Γενικής Αεροπορίας. Ταυτόχρονα, το ορεινό ανάγλυφο του εδάφους της και οι αμέτρητες περιοχές φυσικού κάλους, δημιουργούν ιδανικές προϋποθέσεις για κάθε είδους αεραθλητικές δραστηριότητες.

“Σκεφτείτε καθαρά για να γίνει απλό” Steve Jobs, (1955-2011, Apple). Σ’αυτήν τη δύσκολη φάση της πρόσφατης ιστορίας μας, με την κοινή λογική και απλά λόγια, αφουγκραζόμενος τη κραυγή αγωνίας των φίλων της Γενικής Αεροπορίας, ειδικά μετά την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, καταθέτω τη δική μου εκτίμηση για την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Γενικής Αεροπορίας και του αεραθλητισμού.
 
Η γενική αεροπορία περιλαμβάνει δραστηριότητες που κυμαίνονται από πτήσεις αναψυχής με μη μηχανοκίνητα αεροσκάφη έως σύνθετες πτήσεις με ιδιωτικά αεριωθούμενα υψηλών επιδόσεων και ειδικευμένες εναέριες επιχειρήσεις. Συμβάλλει στην αεροναυτική έρευνα και ανάπτυξη και αποτελεί πηγή ειδικευμένου προσωπικού στον κλάδο της αεροπορίας γενικότερα.

Από αυτές τις δραστηριότητες, μεγάλη σημασία για την Ελλάδα έχουν η εκπαίδευση νέων χειριστών και ο αεροπορικός / αεραθλητικός τουρισμός.

Αν η χώρα μας μπορούσε να αξιοποιήσει το 30% της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πίτας αυτό θα ισοδυναμούσε με έσοδα για τη χώρα ύψους 450 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Το συνολικό ετήσιο κόστος για την εκπαίδευση των Ευρωπαίων χειριστών ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ, που μαζί με τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής φθάνουν περίπου τα 1.400 εκατ. ευρώ το χρόνο (AOPA Hellas, Koutsoudakis Antonios). Όσον αφορά στον αεροπορικό τουρισμό, βάσει των πληροφοριών που έδωσαν οι ευρωπαϊκές Εθνικές Αερολέσχες το 2014, έχουν εγγραφεί 103.063 αεροσκάφη GA (General Aviation), συμπεριλαμβανομένων όλων των τύπων αεροσκαφών, και εκδόθηκαν 185.123 άδειες χειριστών. Με βάση τις πληροφορίες που έδωσαν οι τελικοί χρήστες το 2014 πραγματοποιήθηκαν 929.117 πτήσεις σε όλη την Ευρώπη. (Data Analysis and Recommedation on Collection of Data in the Fieldof General Aviation in Europe Final Report Worl Order: MOVE/E4/SER/2014-757 December 2015).

Ο ευρωπαϊκός αεραθλητισμός εκπροσωπείται από την Europe Airsports, η οποία “αγκαλιάζει” τις Εθνικές Αερολέσχες 22 ευρωπαϊκών χωρών, μαζί με τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις αεραθλητισμού πανευρωπαϊκού επιπέδου:

Συνολικά η Europe airsports εκπροσωπεί τα συμφέροντα των κατ’εκτίμηση 650.000 αεραθλητών και ερασιτεχνών αεροπόρων, οι οποίοι αναζητούν καλές καιρικές συνθήκες και φιλικό περιβάλλον για να ασκήσουν το “hobby” τους, να μυήσουν σε άλλους τον αεραθλητισμό, αλλά και να δημιουργήσουν επιχειρήσεις συναφείς με το αεράθλημά τους.

Ο ελληνικός τουρισμός συμμετέχει στο 18% του ΑΕΠ και στο 18% του εργατικού δυναμικού της χώρας (SETE, Greek Tourism, Facts & Figures, 2012 Edition). Οι ειδικές μορφές του, όπως ο αεροπορικός τουρισμός, θα έπρεπε να αποτελούν αιχμή της τουριστικής μας πολιτικής, με στόχο τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος.

Η Ελλάδα διαθέτει ένα αριθμητικά και χωροταξικά πλήρες δίκτυο αεροδρομίων, που σε συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες και τις υψηλού επιπέδου υποδομές φιλοξενίας, μπορεί να αναδειχθεί σε κορυφαίο προορισμό αεροπορικής εκπαίδευσης και τουρισμού Γενικής Αεροπορίας. Ταυτόχρονα, το ορεινό ανάγλυφο του εδάφους της και οι αμέτρητες περιοχές φυσικού κάλους, δημιουργούν ιδανικές προϋποθέσεις για κάθε είδους αεραθλητικές δραστηριότητες.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) – κύριος διαμορφωτής της αεροπορικής πολιτικής – δεν κατάφερε να δημιουργήσει υγιές περιβάλλον για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων GA (Γενικής Αεροπορίας) και Αεραθλητισμού, παραμένει εγκλωβισμένη σε μικροσυμφέροντα εργαζομένων και συνδικαλιστών, χαρακτηρίζεται από εσωστρέφεια, εφησυχασμό και “νοοτροπία  Δημοσίου”, που αντιστέκονται στο “καινούργιο”.

  • Η χώρα μας διαθέτει μόνο ένα δημόσιο αεροδρόμιο (Πάχη Μεγάρων) και 12 ιδιωτικών συμφερόντων πεδία προσγείωσης Γενικής Αεροπορίας ενώ υπάρχουν δεκάδες εγκαταλελειμμένα ή αναξιοποίητα αεροδρόμια.
  • Συγκριτικά η Ισπανία διαθέτει 184, η Γερμανία 400 και η Ρουμανία 26.
  • Ενδεικτικά αναφέρω, ότι ολόκληρη η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δεν διαθέτει αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας (GA), ενώ μόνο στη Ρόδο καταγράφονται 3 εγκαταλελειμμένα αεροδρόμια από την ιταλική περίοδο (Μαριτσά – Κάλαθος – Κατταβιά)

Οι παρεχόμενες υπηρεσίες σε χρήστες ΓΑ και αεραθλητές είναι πολύ χαμηλού επιπέδου, όπως:
– η διαδικασία κατάθεσης σχεδίου πτήσης και ενημέρωσης πληρωμάτων,
– η χωροκάλυψη και ποιότητα συχνοτήτων Κέντρου πληροφοριών Πτήσης (FIC – Flight Information Center),
– η απουσία Οδηγού και χαρτών VFR (Visual Flight Rules) πτήσεων,
– οργάνωση και κατηγοριοποίηση εναερίου χώρου που δεν παρέχουν ελευθερία πτήσεων VFR και άσκησης αεραθλημάτων  

  • Τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια λειτουργούν με βάση το πρόγραμμα πτήσεων της Olympic Airways, παραμένοντας ανοικτά κατά μέσο όρο μόνο 4 ώρες ημερησίως. Αποτελούν αναξιοποίητες επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ, που επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο. Έχουν προβλήματα χωρητικότητας και στη συντριπτική τους πλειοψηφία δε διαθέτουν αεροπορικό καύσιμο AVGAS 100LL.


Στο δύσκολο αυτό περιβάλλον ήρθε να προστεθεί η τιμολογιακή πολιτική της Fraport που ανέλαβε τη διαχείριση των 14 μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων. Φαίνεται ότι η Γενική Αεροπορία δεν περιλαμβάνεται στα επιχειρηματικά σχέδια της εταιρείας. Χρεώνει την προσγείωση 50 ευρώ και την ώρα παραμονής πέραν των 5 ωρών με 1,08 ευρώ ανά τόνο βάρους και ώρα. Έτσι, τα αεροδρόμια αυτά καθίστανται απαγορευτικά για τη Γενική Αεροπορία και ιδιαίτερα για σχολές εκπαίδευσης χειριστών και αερολέσχες.

Η κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Γενικής Αεροπορίας αποτυπώνεται σε έρευνα γνώμης που πραγματοποιήθηκε κατά τη χειμερινή περίοδο 2016/17. Χρήστες του Ελληνικού Εναέριου Χώρου (200 συμμετοχές) δηλώνουν:

1) σε ποσοστό 81,4% δυσαρεστημένοι από το αεροπορικό περιβάλλον στη χώρα μας.
2) Σε ποσοστό 95,6% θεωρούν πολύ σημαντική την έναρξη διαδικασίας για την αξιοποίηση στρατιωτικών – εγκαταλελειμμένων και μικρών περιφερειακών αεροδρομίων
3) Σε ποσοστό  85,8% δυσαρεστημένοι από το ωράριο λειτουργίας των μικρών περιφερειακών αεροδρομίων
4) To 86,8% (159) θεωρεί σωστή τη δημιουργία κεντρικού γραφείου και ψηφιακής Πλατφόρμας για την κατάθεση των Σχεδίων Πτήσης

1) Το 95,6% (175) θεωρεί χρήσιμη τη δημοσίευση οδηγού VFR πτήσεων, και
2) Το 90,2% (147) συμφωνεί με τη δημιουργία 5 FIC (Flight Information Center) στο ελληνικό FIR (Flight Information Region) για τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών στις VFR πτήσεις.

Επειδή, “η σκέψη χωρίς δράση είναι μάταιη”, επιβάλλεται ο αεροπορικός κόσμος να αναλάβει άμεσες πρωτοβουλίες, με στόχο:

1. Άμεσα
α) να υλοποιήσουμε ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ ΥΠΑ, Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Ανώτερων και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, AOPA Greece, Ελληνικής Αεραθλητικής Ομοσπονδίας, Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης και άλλων χρηστών,
β) να δοθεί άμεση λύση στην επιχειρησιακή λειτουργία των αερολεσχών και σχολών χειριστών ενεργοποιώντας εγκαταλελειμμένα ή αναξιοποίητα αεροδρόμια ή πεδία προσγείωσης.

2. Βραχυπρόθεσμα
β) να διαμορφώσουμε ένα υγειές περιβάλλον για την ανάπτυξη των αεραθλητικών δράσεων και του αεροπορικού τουρισμού, και
γ) να εκδώσουμε, σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς, έναν VFR Οδηγό Ελλάδας.

Οι ευθύνες σε αυτή την προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι σημαντικές, διότι με τη κατάσταση που επικρατεί σήμερα:
1. δεν παρέχεται ευκαιρία προσανατολισμού των νέων σε αεροπορικά επαγγέλματα
2. αποκλείεται κάθε προσπάθεια δημιουργίας επιχειρήσεων αεραθλητισμού
3. αποκλείονται υψηλού οικονομικού επιπέδου επισκέπτες – χειριστές ιδιωτικών αεροσκαφών
4. καταργείται η εναλλακτική δυνατότητα επικοινωνίας που προσφέρουν τα αεροπλάνα της Γενικής Αεροπορίας

Η Ελλάδα με τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στον αεροπορικό χώρο μπορεί να γίνει η αντίστοιχη Καλιφόρνια στην Ευρώπη.

Ο Σπύρος Γιάνκοβιτς γεννήθηκε στο Κάιρο Αιγύπτου με καταγωγή από την Κων/πολη. Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου έζησε μέχρι την αποφοίτηση από το Λύκειο. Στη συνέχεια πήγε στη Βρετανία όπου φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Bristol στο τμήμα Αεροναυπηγών Μηχ. Έκανε μεταπτυχιακό ( M.Sc) στο Πανεπιστήμιο του Birmingham στη σχολή Μηχανολόγων Μηχ. με ειδίκευση στη Θερμοδυναμική και Στροβιλοκινητήρες. Επέστρεψε στην Ελλάδα όπου για τέσσερα χρόνια εργάστηκε ως μελετητής Μηχανικός. Το 1986 προσελήφθη στην Ολυμπιακή Αεροπορία αρχικά ως ιπτάμενος μηχανικός και από το 1992 ως πιλότος. Πέταξε τους τύπους Β727, Β737, Α300 και Α340. Μετά το κλείσιμο των Ολυμπιακών Αερογραμμών το 2009 συνέχισε την καριέρα του ως κυβερνήτης Α340 στην Air Mauritius και τώρα στην Skyprime της Σαουδικής Αραβίας. Στην Ολυμπιακή διετέλεσε Επιθεωρητής Ποιοτικού Ελέγχου και εκπαιδευτής. Έχει συνολική εμπειρία 14.000 ωρών πτήσης εκ των οποίων οι 1000 σε μικρά μονοκινητήρια αεροπλάνα με τα οποία πετάει ανελλιπώς από την αρχή της καριέρας του μέχρι σήμερα. Είναι μέλος του ΤΕΕ, του Royal Aeronautical Society, της IFALPA και της Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/03/2024
15/03/2024
14/03/2024
13/03/2024
12/03/2024
11/03/2024