Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Έρευνα της διαΝΕΟσις αποκαλύπτει τις τεράστιες προοπτικές της Ελλάδας στην κρουαζιέρα

04 Οκτώβριος 2017, 10:45

Ένα σύνολο 42 λιμένων της χώρας μας φιλοξενεί ετησίως 5,2 εκατ. κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας, και 4.300 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Οκτώ από τους ελληνικούς λιμένες υποδέχονται ετησίως περισσότερους από 100.000 επισκέπτες κρουαζιέρας, με σημαντικά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες.


Το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας είναι έντονο και διαχρονικό. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η εκτεταμένη ακτογραμμή, ο πολυνησιωτικός χαρακτήρας, το κλίμα, η φυσική ομορφιά, και τα σημαντικά αποθέματα ιστορικού πλούτου και πολιτιστικής κληρονομίας, αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα της κρουαζιέρας. Τα άμεσα, έμμεσα και παραγόμενα οφέλη από τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και τις αφίξεις επιβατών είναι σημαντικά
και διαχέονται σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

Ο δημόσιος διάλογος συμπεριλαμβάνει ολοένα και συχνότερα το ερώτημα “τι πρέπει να γίνει ώστε να λειτουργήσει η κρουαζιέρα ως αναπτυξιακός πυλώνας για την εθνική οικονομία;”. Όταν η ελληνική οικονομία αναζητά τη δυνατότητα και την προοπτική να επανέλθει σε βιώσιμη ανοδική τροχιά, εκμεταλλευόμενη τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, η κρουαζιέρα αποτελεί οικονομική δραστηριότητα με δυνητικά σημαντική προστιθέμενη αξία.

Η διαΝΕΟσις ανάθεσε στον αναπληρωτή καθηγητή Οικονομικής και Πολιτικής Λιμένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου κ. Θάνο Πάλλη, τον ερευνητή και διευθύνοντα σύμβουλο της Ports & Shipping Advisory κ. Γιώργο Βαγγέλα και μια ομάδα ερευνητών να μελετήσουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά της κρουαζιέρας, να αναλύσουν την αγορά της Μεσογείου ειδικότερα, να αξιολογήσουν τα 42 ελληνικά λιμάνια που φιλοξενούν κρουαζιερόπλοια ως προς τις υπηρεσίες που παρέχουν, να εντοπίσουν τα έξι από αυτά που μπορούν να εξελιχθούν σε σημαντικούς λιμένες αφετηρίας κρουαζιέρας (home-porting) και να διατυπώσουν συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμισή τους.

Το αποτέλεσμα είναι μια λεπτομερής έκθεση που μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για τη χάραξη αποτελεσματικής λιμενικής πολιτικής στη χώρα. Το αναπόφευκτο συμπέρασμα είναι ότι με συγκεκριμένες στοχευμένες παρεμβάσεις, με επενδύσεις σχετικά χαμηλού κόστους και συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει πολύ μεγαλύτερο μερίδιο από τα έσοδα αυτής της ζωντανής και αναπτυσσόμενης αγοράς.

Εντονότερο όλων είναι το ενδιαφέρον για τη χρησιμοποίηση ελληνικών λιμένων ως λιμένες αφετηρίας και τερματισμού των κυκλικών διαδρομών κρουαζιέρας (home-ports). Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι χρόνοι παραμονής κρουαζιερόπλοιων και επιβατών στον προορισμό διευρύνονται σημαντικά. Τα παραγόμενα οφέλη στον ίδιο τον λιμένα, αλλά και στην τοπική κοινωνία και την ευρύτερη οικονομία πολλαπλασιάζονται. Οι ελληνικοί λιμένες, όσοι δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στον κλάδο του τουρισμού, οι ευρύτερες τοπικές κοινωνίες και οι φορείς που τις εκπροσωπούν, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες αναζητούν τον τρόπο να διευρύνουν την ελκυστικότητα των ελληνικών λιμένων και προορισμών.

Οι μέχρι σήμερα εξελίξεις δεν δικαιώνουν τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί: ο κλάδος της κρουαζιέρας αναπτύχθηκε στην ευρύτερη περιοχή –και σε παγκόσμια κλίμακα– με αξιοσημείωτους ρυθμούς, αλλά οι ελληνικοί λιμένες και προορισμοί φιλοξενούν ένα μειούμενο ποσοστό τωνδραστηριοτήτων home-porting που λαμβάνουν χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Την ίδια στιγμή, οι ευκαιρίες παραμένουν, καθώς η αγορά κρουαζιέρας δι-ευρύνεται. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, περισσότεροι από 25,3 εκατ. πολίτες σε όλο τον κόσμο, σχεδόν 4% περισσότεροι από το 2016, αναμένεται να πραγματοποιήσουν περισσότερες από 140 εκατ. επισκέψεις σε προορισμούς κρουαζιέρας μέσα στο 2017. Πρόκειται για μια βιομηχανία μοναδική, καθώς έχει κινηθεί ανοδικά σε ετήσια βάση για τρεις δεκαετίες
αδιαλείπτως, και με συνολική αύξηση κατά 62% τη δεκαετία 2007-2016.


Ένα σύνολο 42 λιμένων της χώρας μας φιλοξενεί ετησίως 5,2 εκατ. κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας, και 4.300 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Οκτώ  από τους ελληνικούς λιμένες υποδέχονται ετησίως περισσότερους από 100.000 επισκέπτες κρουαζιέρας, με σημαντικά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες. Συνολικά, στη διάρκεια της πενταετίας 2012-2016 στη χώρα μας έγιναν περισσότερες από 26 εκατ. κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας* σε 42 διαφορετικούς ελληνικούς λιμένες. Παρότι ο αριθμός των τουριστών πουεπιλέγουν να πραγματοποιήσουν μια κρουαζιέρα στη χώρα μας είναι σημαντικός, οι τάσεις της πλέον πρόσφατης πενταετίας δεν είναι ιδιαίτερα
ενθαρρυντικές.

Αρνητικότερη είναι η εικόνα όσον αφορά τη χρησιμοποίηση των ελληνικών λιμένων ως λιμένες αφετηρίας. Ο αριθμός κρουαζιερών με σημείο αφετηρίας έναν ελληνικό λιμένα είναι μικρός και μειώνεται. Το 2016, οι επιβιβάσεις/αποβιβάσεις επιβατών κρουαζιέρας (home-porting) ανήλθαν σε μόλις 468.000. Η σχετική κίνηση καταγράφεται σε έξι λιμένες κρουαζιέρας και συγκεκριμένα σε Πειραιά, Κέρκυρα, Ρόδο, Ηράκλειο, Λαύριο, Θεσσαλονίκη, με τον αριθμό των επιβατών οι οποίοι ξεκινούν την κρουαζιέρα τους από έναν ελληνικό λιμένα να υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με τα αντίστοιχα μεγέθη που καταγράφηκαν στην αρχή της δεκαετίας.

Η Αναπτυξιακή Προοπτική της Κρουαζιέρας Αφετηρίας στην Ελλάδα




Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top