Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Προσβάσιμος τουρισμός για ΑμεΑ: Μια μεγάλη, διεθνή αγορά που ταξιδεύει όλο τον χρόνο

09 Φεβρουάριος 2018, 12:45

Η Ν.Δ. δημιουργεί ειδικό τομέα για τον Τουρισμό ΑμεΑ στη χώρα μας. Τα θέματα που σχετίζονται με την αγορά του 'προσβάσιμου τουρισμού – τουρισμού ΑμεΑ' είναι πολυσχιδή, εμπλέκουν αρμοδιότητες πολλών υπουργείων, αφορούν τοπικές κοινωνίες και την τοπική αυτοδιοίκηση, και κυρίως αφορούν τις τοπικές κοινωνίες, για τη δημιουργία αντίληψης φιλικής προς τον τουρισμό ΑμεΑ, αλλά και καλλιέργειας διάθεσης της ελληνικής φιλοξενίας προς όλες τις πελατειακές ομάδες, για να κερδίσουμε οφέλη για τον τόπο μας.


Πρόσφατα δημιουργήθηκε ένας νέος υπο-τομέας δράσης στον Τομέα Τουρισμού της ΝΔ με απόφαση του τομεάρχη Τουρισμού της ΝΔ βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Μάνου Κόνσολα, που αφορά στην ενημέρωση – προσέγγιση – προσέλκυση ευπαθών ομάδων ΑμεΑ μέσω του Προσβάσιμου Τουρισμού, όπως αυτός ορίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.

Ως υπεύθυνη του σημαντικού και ευαίσθητου αυτού τομέα ορίστηκε η κα Κορίνα Λιούτα, πρόεδρος του Μη Κερδοσκοπικού Συλλόγου “ΘΕΛΩ”, που ασχολείται εδώ και χρόνια με τον εθελοντισμό στην επιστημονική κοινότητα της υγείας και την ανάδειξη γενικότερα της Κοινωνικής διάστασης της υγείας. Ένας από τους στόχους του “ΘΕΛΩ” είναι η ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων φορέων της Πολιτείας, της Αυτοδιοίκησης και των Επιχειρήσεων για τα δικαιώματα και την διευκόλυνση προσβασιμότητας των ΑμεΑ σε όλα τα επίπεδα.

Ο νέος υποτομέας που δημιουργείται έχει τρεις βασικούς στόχους:
1. Την ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων φορέων που εμπλέκονται στον τομέα μετακίνησης των ΑμεΑ: Συγκοινωνίες, υποδομές τοπικής Αυτοδιοίκησης, υποδομές Τουριστικών Επιχειρήσεων (εστίασης, διασκέδασης, καταλύματα, ξενοδοχεία).
2. Διεθνείς δράσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και προσέλκυσης Τουριστών ΑμεΑ
3. Στρατηγικές συνεργασίας με Φορείς ανάδειξης υπηρεσιών ΑμεΑ για την προσέλκυση και εξυπηρέτηση της αγοράς του “Προσβάσιμου Τουρισμού”.
Και φυσικά τη διαμόρφωση φιλικής κουλτούρας απέναντι στα ΑμεΑ γενικότερα από το ευρύτερο κύκλωμα της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας μας.

Ακολουθεί ομιλία – τοποθέτηση της κας Λιούτα στον τομέα Τουρισμού της ΝΔ κατά την ανάληψη των καθηκόντων της:

Η Νέα Δημοκρατία αναγνωρίζει σαφώς το σημαντικό ρόλο που παίζει ο τουρισμός για την χώρα μας, σε πάρα πολλά θέματα της οικονομικής ζωής, της βελτίωσης της διαβίωσης των απομακρυσμένων και ορεινών περιοχών, των μικρών νησιών, της απασχόλησης, ακόμη και της διαπολιτισμικής επικοινωνίας. Ήδη το κόμμα μας δείχνει το πόσο αναγνωρίζει την σημασία του τουρισμού με την αναπτυγμένη δραστηριότητα του Τομέα Τουρισμού, και ευχαριστούμε και προσωπικά τον τομεάρχη κ. Μάνο Κόνσολα, που στηρίζει και κατευθύνει όλες αυτές τις δραστηριότητες.

Ενώ όμως έχουμε ήδη δραστηριοποιηθεί και σχεδιάσει πολιτικές, στρατηγικές παρεμβάσεις, νομοθετικές ατέλειες και συμπληρώσεις σε πάρα πολλά θέματα που αφορούν τις τουριστικές δραστηριότητες, έχουμε, επιτρέψτε μου να επισημάνω, αφήσει απ’έξω από την συγκεκριμενοποίηση της στρατηγικής μας, μία σημαντική “πελατειακή ομάδα δυνητικών τουριστών” τους τουρίστες ΑμεΑ – του “Προσβάσιμου Τουρισμού – Accessible Tourism”, όπως διεθνώς αναφέρεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.

Ήδη από πολλά χρόνια, αλλά και πιο πρόσφατα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (ΠΟΤ) έχει ευαισθητοποιηθεί και στο αριθμητικό μέγεθος και στις ιδιαιτέρες απαιτήσεις, ανάγκες και επιθυμίες, του “προσβάσιμου τουρισμού”.

Ο ΠΟΤ είχε προκηρύξει στην Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού, στις 27 Σεπτεμβρίου 2016, το Έτος “Τουρισμός για όλους” και κάτω από την στόχευση αυτή είχε περιλάβει και τον προσβάσιμο τουρισμό και εκπόνησε ειδικό Εγχειρίδιο απευθυνόμενο σε τουριστικούς προορισμούς για την “προσβασιμότητα”.

Την ημέρα εκείνη στο πλαίσιο των εορτασμών (που έγιναν τότε στην Ταϊλάνδη) την κεντρική ομιλία έκανε ο Ivor Ambrose, διευθύνων σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Προσβάσιμου Τουρισμού – ENAT – European Network for Accessible Tourism, ο οποίος επεσήμανε μεταξύ άλλων, “η προσβασιμότητα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν πρόβλημα, αλλά σαν μία χρυσή ευκαιρία” για την τουριστική ανάπτυξη, και ανέφερε ότι μεταξύ των πελατών του προσβάσιμου τουρισμού είναι και τα ηλικιωμένα άτομα άνω των 60 ετών, που αποτελούν περίπου το 20% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, και αντιστοιχούν στο 65% της συνολικής προσβάσιμης αγοράς στην Ευρώπη.

Επίσης, ο ΠΟΤ σε ειδική έκθεση του 2016 ανέφερε ότι η έννοια του “προσβάσιμου τουρισμού” είναι η προσαρμογή του περιβάλλοντος και των προϊόντων και υπηρεσιών του τουρισμού ώστε να δίνεται η δυνατότητα να τα απολαμβάνουν όλοι.

Ο ΠΟΤ στην ίδια έκθεση ανέφερε διάφορες διαστάσεις του “προσβάσιμου τουρισμού” ως:

  • Την ενημέρωση και πληροφόρηση και παροχή κατάλληλων μέσων και μεθόδων για αυτήν
  • Τη διευκόλυνση σε όλο το τουριστικό κύκλωμα: ενδεικτικώς, συστήματα κρατήσεων, κατάλυμα, μεταφορές, επισκεψιμότητα, κ.α.
  • Την ευκολία στην τοπική μετακίνηση
  • Την παροχή εγκαταστάσεων με ασφάλεια και πρόβλεψη για αποφυγή ατυχημάτων
  • Την ολοκληρωμένη παροχή υπηρεσιών
  • Τη συμπεριφορά προς τα άτομα αυτά, που προϋποθέτει και ανάλογη εκπαίδευση και κατάρτιση
  • Το σχεδιασμό των προσβάσιμων προορισμών και τις αναγκαίες υποδομές
  • Τις ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις
  • Τις ενέργειες για την τουριστική προβολή και προώθηση

Όλα τα ανωτέρω είναι θέματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε στην τουριστική πολιτική μας και στον αντίστοιχο σχεδιασμό και για τον λόγο αυτό προτείνω τη δημιουργία του συγκεκριμένου τουριστικού υπο-τομέα.

Αναφέρομαι, αγαπητοί συνάδελφοι, σε μία “τραγικά μεγάλη αγορά” περισσότερων από 80 εκατ. δυνητικών πελατών μόνο στην Ευρώπη, και λέω τραγικά μεγάλη γιατί αυξάνεται με την πάροδο των ετών, λόγω της αύξησης του ηλικιακού προσδόκιμου ζωής, που δημιουργεί μεγάλες δημογραφικές διαφορές στα επόμενα 20 χρόνια.

Άλλωστε, Ειδική Συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες του 2006, έχει υπογραφεί μέχρι το 2016 από 16 χώρες, και προβλέπει στο Άρθρο 30 “ισότιμη προσβασιμότητα στην πολιτιστική ζωή, συμπεριλαμβανομένης της αναψυχής, του τουρισμού και των αθλημάτων”, ενώ η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας εκτιμούσε το 2011 ότι παγκοσμίως 1 στα 7 άτομα είχε κάποιας μορφής αναπηρία.



Σε ειδική έκθεση για τα μεγέθη και τις ανάγκες και προοπτικές του “προσβάσιμου τουρισμού”, η εταιρεία Amadeus αναφέρει ότι μέχρι το 2020 εκτιμάται ότι το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού, θα εντάσσεται σε άτομα με κάποιας μορφής μεγάλη ή μικρή αναπηρία ή δυσκολία (κινητικότητας, αντίληψης, ασθένειας, κ.λπ.) που αντιστοιχεί σε μία αγορά 1,2 δισ. άτομα! Και μόνο στην Ευρώπη και ΗΠΑ με πρόβλεψη δαπανών τάξεως 70 δισ. δολ.

Προτείνω ένα νέο υπο-τομέα τουρισμού στην οργανωτική διάρθρωση, γιατί τα θέματα που σχετίζονται με την αγορά του “προσβάσιμου τουρισμού – τουρισμού ΑμεΑ”, είναι πολυσχιδή, εμπλέκουν αρμοδιότητες πολλών υπουργείων, αφορούν τοπικές κοινωνίες και την τοπική αυτοδιοίκηση, και κυρίως αφορούν τις τοπικές κοινωνίες, για την δημιουργία αντίληψης φιλικής προς τον τουρισμό ΑμεΑ, αλλά και καλλιέργειας διάθεσης της ελληνικής φιλοξενίας προς όλες τις πελατειακές ομάδες, για να κερδίσουμε οφέλη για τον τόπο μας.

Η αντιμετώπιση της αγοράς αυτής πρέπει να λάβει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες. Επιτρέψτε μου να διευκρινίσω ότι ο “προσβάσιμος τουρισμός – τουρισμός ΑμεΑ” δεν είναι μόνο για ανθρώπους σε αναπηρικά καροτσάκια, ή μόνο με κινητικά προβλήματα, περιλαμβάνουν:

  • Άτομα με προβλήματα όρασης
  • Άτομα με προβλήματα ακοής
  • Άτομα με διανοητικά προβλήματα
  • Άτομα με σωματικά προβλήματα – δυσκολίες κινητικότητας
  • Άτομα μεγαλύτερης ηλικίας

Οι ανωτέρω κατηγορίες εκτιμάται ότι περιλαμβάνουν μόνο στην Ευρώπη 380 εκατ. άτομα και το 2012 η εκτίμηση ήταν ότι θα αντιστοιχεί στο 25% της συνολικής αγοράς το 2019.

Σαν παράδειγμα να αναφέρω ότι το 2012 κυβερνητική αναφορά για ΑΜΕΑ εκτιμούσε ότι στη Βρετανία υπάρχουν 20,6 εκατ. άτομα με ειδικές ανάγκες, που δαπανούν περίπου 80 δισ. λίρες Αγγλίας ετησίως για προϊόντα και υπηρεσίες. Την ίδια περίοδο η αεροπορική εταιρεία Virgin Atlantic ανέφερε ότι στις πτήσεις της περίπου 20% των επιβατών δηλώνουν κάποια “ειδική ανάγκη”.

Βεβαίως, ήδη πολλοί τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα ανήκουν στις ανωτέρω ομάδες, αλλά δεν τους “διαχειριζόμαστε” διαφορετικά, και δεν τους μετράμε στις στατιστικές -και αντίστοιχα δεν κάνουμε ειδικές ενέργειες προβολής για να τους προσελκύσουμε.

Άλλωστε, με μία παλαιότερη (Δεκέμβριος 2003) μελέτη του γερμανικού Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών και Εργασίας, ο Γερμανός ΑμεΑ ήταν διατεθειμένος να πληρώσει από 1.000–2.000 ευρώ περισσότερα για κατάλληλες τουριστικές υπηρεσίες και προϊόντα, από τον μη ΑμεΑ τουρίστα, και στην ίδια μελέτη εκτιμήθηκε ότι στις διακοπές οι ΑμεΑ δαπανούσαν 1,16 φορές περισσότερο από τους απλούς σωματικά ικανούς τουρίστες.

Με βάση την ειδική έκθεση της Amadeus του 2016, τα άτομα αυτά έχουν ανάγκες:

  • Ειδικής επικοινωνιακής πληροφόρησης: 52%
  • Προσωποποιημένης υποστηριζόμενης ξενάγησης στην επίσκεψη (σε αξιοθέατα, μνημεία, μουσεία, κ.λπ.): 51%
  • Υπηρεσίες υγείας: 22%
  • Προσωποποιημένη ασφαλιστική κάλυψη: 15%

Επίσης, η αγορά αυτή λειτουργεί και ταξιδεύει καθ’όλο τον χρόνο και εύκολα θα μπορούσε να συμβάλλει για να αμβλύνει την ελληνική τουριστική εποχικότητα.

Καταλήγοντας, λόγω της πολυδιάστατης αντιμετώπισης που πρέπει να έχει αυτή η αγορά, προτείνουμε να αντιμετωπισθεί ως χωριστή ενότητα, και να δημιουργηθεί ένας συγκεκριμένος “υπο-τομέας” που θα αναλάβει να εξετάσει αυτές τις διαστάσεις, που περιλαμβάνουν:

  • Διαπιστώσεις για την υφιστάμενη κατάσταση ως προς τις δυνατότητες υποδοχής, εξυπηρέτησης,
  • φιλοξενίας κ.λπ. των πελατών αυτών στις διάφορες περιοχές της χώρας – τόσο για τους δυνητικούς αλλοδαπούς τουρίστες, αλλά και για τους ημεδαπούς, για τους οποίους δεν υπάρχει επαρκής κοινωνική μέριμνα
  • Επαφή με εμπλεκόμενους φορείς και αρχές και με τις επηρεαζόμενες κοινωνικές ομάδες για να διαπιστωθούν τοπικές ανάγκες, δυνατότητες αξιοποίησης και ενεργοποίησης τοπικών συλλογικών φορέων και οργανώσεων που ασχολούνται με ευάλωτες ομάδες, που είναι δυνητικοί τουρίστες προσβάσιμου τουρισμού
  • Επαφές με τους συλλογικούς φορείς των επαγγελματιών του τουρισμού και των ατόμων με ειδικές ανάγκες, προκειμένου να διαπιστωθούν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για τυχόν αναγκαίες νομοθετικές διορθώσεις ή συμπληρώσεις σε όλα τα επίπεδα
  • Διερεύνηση των απαιτήσεων παροχής υπηρεσιών υγείας για τους μετακινούμενους “πελάτες προσβάσιμου τουρισμού” τόσο τους ημεδαπούς όσο και τους αλλοδαπούς και εκπόνηση σχετικών προτάσεων προς τα αρμόδια υπουργεία (Υγείας, Εσωτερικών, Τουρισμού, κ.λπ.)
  • “Σχεδιασμό ενεργειών και διατύπωση προτάσεων για την ενημέρωση δυνητικών πελατών, την διαδικτυακή προβολή και την πρακτική προσέγγιση των τμημάτων της αγοράς ΑμεΑ
  • Προτάσεις για συμμετοχή σε διακρατικές ενέργειες, για την προσέλκυση από κοινού πελατών από ανερχόμενες αγορές, όπως της Νοτιοανατολικής Ασίας
  • Πολιτικές και προτάσεις για την δημιουργία κατάλληλης πληροφόρησης και ενημερωτικών παρεμβάσεων για την υποβοήθηση της επισκεψιμότητας από τα άτομα ΑμεΑ ανάλογα με την κατά περίπτωση δυσκολία.
  • Στρατηγική για την ανάδειξη προσβασιμότητας προορισμών σε συνεργασία και με ενημέρωση των τοπικών φορέων ατόμων με ανάγκες
  • Διατύπωση και προώθηση πολιτικών και στρατηγικών για την ανάδειξη και ανάπτυξη επιχειρήσεων παροχών υπηρεσιών και προϊόντων φιλικών σας ΑμεΑ
  • Μελέτη και προτάσεις για διαμόρφωση πρωτοβουλιών υποστήριξης δράσεων μέσω ΕΣΠΑ
  • Διερεύνηση και διαπίστωση των αναγκών για εκπαίδευση – κατάρτιση στελεχών για την παροχή των “σωστών” υπηρεσιών για τους πελάτες του “προσβάσιμου τουρισμού”, δημιουργία αντίστοιχων ειδικοτήτων σε πανεπιστημιακές, αλλά και μετα-λυκειακές εκπαιδευτικές βαθμίδες.




Η κα Κορίνα Λιούτα είναι μέλος του Τομέα Τουρισμού της ΝΔ και υπεύθυνη για τον υπο-τομέα δράσης για τον Προσβάσιμο Τουρισμό ΑμεΑ. Είναι πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού συλλόγου “ΘΕΛΩ”, αντιπρόεδρος 1ου ΠΤ ΕΝΕ Αττικής και Νήσων. Έχει MSc Διοίκησης Μονάδων Υγείας στο ΕΑΠ.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Sine ira et studio (ή -τουριστικά- αμερόληπτα)

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Το Hotel Marketing Masterclass στην Κύπρο

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top