Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΤουρισμός και ανάπτυξη στη ‘δική μας’ Ριβιέρα

Τουρισμός και ανάπτυξη στη ‘δική μας’ Ριβιέρα

Μέσω ενός ολοκληρωμένου τουριστικού σχεδιασμού, η Αθηναϊκή Ριβιέρα έχει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις ώστε να αποτελέσει έναν ελκυστικό διεθνή τουριστικό προορισμό, ενώ ταυτόχρονα θα διασφαλίζεται η προστασία της ταυτότητας και της ιδιαίτερης ομορφιάς του τόπου, καθώς και η ποιότητα ζωής των κατοίκων.

‘Ριβιέρα’ – λέξη ιταλικής προέλευσης που σημαίνει “ακτογραμμή”. Με αυτήν μπορούμε να αναφερόμαστε σε κάθε ακτογραμμή, ειδικότερα αν πρόκειται για περιοχή ξεχωριστού τοπογραφικού ενδιαφέροντος, ηλιόλουστη, με προσβάσιμες παραλίες στο κοινό, με σαφή τουριστικό χαρακτήρα και υποδομές (ξενοδοχεία, καταστήματα, εστιατόρια κ.α.). Υπάρχουν πολλές ακτογραμμές ανά τον κόσμο με αυτό τον χαρακτήρα, όπου αναγνωρίζονται ως Ριβιέρες. Ενδεικτικά, πιο γνωστές παγκοσμίως είναι η Γαλλική Ριβιέρα (Cote d’ Azur), η Ιταλική Ριβιέρα (Riviera Ligure), και η Αμερικάνικη Ριβιέρα (Santa Barbara, California). Κατ’ αυτό το σκεπτικό, η Αθήνα διαθέτει την δική της Ριβιέρα: μια ακτογραμμή ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος με φόντο την Ακρόπολη και το ναό του Ποσειδώνα. Έτσι λοιπόν, ως Αθηναϊκή Ριβιέρα αναγνωρίζεται η περιοχή στα νότια προάστια της Αθήνας, το παράκτιο μέτωπο της πόλης προς τον Σαρωνικό, που εκτείνεται από την Καστέλα του Πειραιά ως τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Οι κυριότερες περιοχές που συνθέτουν την δαντελωτή αυτή ακτογραμμή είναι το Παλαιό Φάληρο, ο Άλιμος, το Ελληνικό, η Γλυφάδα, η Βούλα, η Βουλιαγμένη, η Βάρκιζα, το Λαγονήσι, η Σαρωνίδα, η Ανάβυσσος, και το Σούνιο. Το κύριο τμήμα της Αθηναϊκής Ριβιέρας αναπτύσσεται παράλληλα με τη λεωφόρο Ποσειδώνος.

Η οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή αυτή λόγω του τουρισμού είναι έντονη, ήδη από τη δεκαετία του ‘60. Η λεωφόρος Ποσειδώνος αρχικά συνδέθηκε με τα ‘κυριακάτικα μπάνια’ των Αθηναίων (π.χ. σε δημοτικές πλαζ με ελεύθερη είσοδο), όσο και με τη διασκέδαση τους (π.χ. λούνα παρκ, μίνι γκολφ, νυχτερινά κέντρα Νεράιδα, Φαντασία, Δειλινά κ.α.). Παράλληλα, αναπτύχθηκαν ξενοδοχεία πόλεως που καλούνταν να ικανοποιήσουν την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για διανυκτερεύσεις τόσο των Ελλήνων (εσωτερικός τουρισμός), όσο και των ξένων τουριστών (εξωτερικός τουρισμός). Οι τελευταίοι διέβλεπαν δεκαετίες τώρα τη “βολική προοπτική” μιας παραθαλάσσιας διαμονής εντός Αθήνας, επιθυμώντας να έχουν επιπλέον ταχεία πρόσβαση στο κέντρο της πόλης και στα σημεία υψηλής τουριστικής επισκεψιμότητας (Ακρόπολη, Μοναστηράκι, Πλάκα, Θησείο, Σύνταγμα κ.ά.).

Κομβικά σημεία με καταλυτική επίδραση στην διεθνή τουριστική εικόνα της περιοχής αποτελούν μεταξύ άλλων το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού (1945) -ως τον οριστικό τερματισμό λειτουργίας του το 2001-, ο Αστέρας Βουλιαγμένης (1959) -που φιλοξένησε στα 54 χρόνια της ιστορίας του πολιτικούς, κοσμικούς, επιχειρηματίες, τα μεγαλύτερα ονόματα του εγχώριου και διεθνούς jet set-, το Ολυμπιακό Συγκρότημα Φαλήρου (1985, 2004) -σημείο αναφοράς στον αθλητικό και συνεδριακό τουρισμό της περιοχής μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, το οποίο αποτελείται από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας – Σ.Ε.Φ. (1985), το Γήπεδο Ταε Κβο Ντο Φαλήρου (2004), και το Ολυμπιακό Κέντρο Μπιτς Βόλεϊ (2004)-, το Metropolitan Hospital (2001) -που κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα να καθιερωθεί διεθνώς στον κλάδο της ιδιωτικής υγείας και του ιατρικού τουρισμού- κ.ά. Βασικό έργο υποδομής ήταν το τραμ της Αθήνας (2004), με τρεις γραμμές που συνδέουν την Αθηναϊκή Ριβιέρα καθ’όλο το μήκος της και με το κέντρο της Αθήνας. Επίσης, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (2017) είναι πια ένα διεθνές σημείο αναφοράς στον πολιτιστικό τουρισμό της χώρας -στο χώρο συνολικής έκτασης 210 στρεμμάτων περιλαμβάνονται η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, η Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς και ένα πάρκο – πρότυπο με άλλες μικρότερες εγκαταστάσεις-. Στην περιοχή συναντούμε επιπλέον τρεις μαρίνες που φιλοξενούν σκάφη αναψυχής από όλο τον κόσμο, καθώς και διεθνή ιστιοπλοϊκά events (Μαρίνα Φλοίσβου, Μαρίνα Αλίμου, Μαρίνα Βουλιαγμένης), το Πάρκο Φλοίσβου, άρτια οργανωμένες παραλίες με εγκαταστάσεις εστίασης (Ακτή του Ήλιου, Ακτή Βουλιαγμένης κ.ά.). Σε ότι αφορά την προσφορά κλινών, θα βρούμε αρκετά ξενοδοχεία πόλεως 2 αστέρων (π.χ. Arma, Nestorion, Zen, Blue Sky), 3 αστέρων (π.χ. Nefeli, Galaxy, Poseidon), 4 αστέρων (π.χ. Best Western Fenix, Congo Palace, Palmyra Beach, Coral, Tropical), το ξενοδοχείο 5 αστέρων ‘Divani Apollon Palace & Thalasso‘ κ.ά. Καθ’ όλο το μήκος της λεωφόρου Ποσειδώνος παρατηρείται πυκνή ανάπτυξη επιχειρήσεων εστίασης και ψυχαγωγίας (π.χ. ψαροταβέρνες, εστιατόρια με διεθνή κουζίνα, franchise ταχυφαγείων, beach bars, lounge cafe, νυχτερινά κέντρα ζωντανής μουσικής, μεγάλα clubs κ.ά.) που απευθύνονται πρωτίστως στο αθηναϊκό κοινό, αλλά παράλληλα αποτελούν ισχυρό πόλο έλξης και για τους τουρίστες, ιδιαίτερα κατά τη θερινή περίοδο.

Έτσι, μπορούμε να αντιληφθούμε πως η Αθηναϊκή Ριβιέρα αποκτά έναν χαρακτήρα ενιαίου τουριστικού προορισμού. Ενδεικτικά, στην επίσημη ιστοσελίδα του ΕΟΤ για την προβολή του ελληνικού τουρισμού (visitgreece.gr), μπορεί ο επισκέπτης να διαπιστώσει πως η Αθηναϊκή Ριβιέρα ταυτοποιείται συνειδητά ως ένας ιδιαίτερα ελκυστικός και εύκολα προσβάσιμος παραθαλάσσιος τουριστικός προορισμός, μόλις 30 λεπτά από την Ακρόπολη και το κέντρο της Αθήνας. Με τα συγκοινωνιακά έργα υποδομής έχουν ενισχυθεί ακόμα περισσότερο οι συνδέσεις με το κέντρο της Αθήνας, με το λιμάνι του Πειραιά, και με το νέο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος (διατίθενται εκτός του τραμ και πολλές γραμμές λεωφορείων με συχνά δρομολόγια από και προς το κέντρο της Αθήνας, από και προς το κέντρο του Πειραιά, ανταποκρίσεις με σταθμούς του ηλεκτρικού και μετρό, ειδική 24ωρη γραμμή express bus από και προς το αεροδρόμιο κ.ά.).

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η διαρκής τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές των ακινήτων, η διεύρυνση της κυριαρχίας του τομέα των υπηρεσιών στην αγορά εργασίας, καθώς και η διατήρηση της ανεργίας σε χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με γειτονικές περιοχές.

Τελικά, τι επιφυλάσσει το τουριστικό μέλλον για τη ‘δική μας’ Ριβιέρα; Ειδικά για την περίπτωση της Αθηναϊκής Ριβιέρας, αποτελεί ιδανικό σενάριο η περαιτέρω ανάπτυξη ‘ήπιου’ τουρισμού με προσανατολισμό στη βιωσιμότητα, με οικονομικά και αναπτυξιακά παράγωγα για τις τοπικές κοινωνίες. Βασικά σημεία -και άκρως επίκαιρα- είναι η αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού, η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, καθώς και μια σειρά από έργα αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών που θα συμβάλλουν στο φιλόξενο και ασφαλή χαρακτήρα του τόπου προορισμού για κάθε τουρίστα. Μέσω ενός ολοκληρωμένου τουριστικού σχεδιασμού, η Αθηναϊκή Ριβιέρα έχει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις ώστε να αποτελέσει έναν ελκυστικό διεθνή τουριστικό προορισμό, ενώ ταυτόχρονα θα διασφαλίζεται η προστασία της ταυτότητας και της ιδιαίτερης ομορφιάς του τόπου, καθώς και η ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Ο Μίνωας Πυθαρουλάκης (a.k.a. Minoas) είναι απόφοιτος Διοίκησης Επιχειρήσεων στο ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, και Μεταπτυχιακός Φοιτητής Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων στο Ε.Α.Π. Για περισσότερα από δέκα έτη, παρουσιάζει έντονη δραστηριότητα στο χώρο του Management (συμμετοχές σε διεθνή συνέδρια, συντονισμός business projects, οργάνωση εκδηλώσεων, εργασία ως διοικητικό στέλεχος κ.ά.), έχοντας επικεντρωθεί πλέον στο Tourism & Hotel Management. Παράλληλα, είναι Voice Coach με ειδίκευση στην εκπαίδευση της φωνής για επαγγελματίες (τραγουδιστές, ηθοποιούς, corporate & business speakers), και συγγραφέας δημοσιευμένων βιβλίων για το management και την τεχνική της φωνής. Στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με τον αθλητισμό (fitness training) και τα ταξίδια.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/03/2024
15/03/2024
14/03/2024
13/03/2024
12/03/2024
11/03/2024