Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Μάνος Κόνσολας (ΝΔ): Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας είναι η μείωση της ανταγωνιστικότητάς μας, ως προορισμός

Βίκυ Καραντζαβέλου - 09 Μάρτιος 2018, 10:55

Ο κ. Μάνος Κόνσολας, βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας και τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας μιλά στο TravelDailyNews για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και πως αυτό πλήττεται από τη φορολογία, για την ανάγκη ενός νέου χωροταξικού που θα προσελκύει επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, ενώ τονίζει ότι η Νέα Δημοκρατία έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, όπως η άμεση κατάργηση του φόρου διανυκτέρευσης, η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% και η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 29% στο 20% με χρονικό ορίζοντα διετίας.


TravelDailyNews: Τελικά, ο τουρισμός είναι αυτός που δίνει θετικό πρόσημο στην ανάπτυξη της οικονομίας. Αρκεί αυτό για να γυρίσει σελίδα η χώρα;

Μάνος Κόνσολας: Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το 2017 “έκλεισε”, τελικά, με ανάπτυξη της τάξης του 1,4% αντί του 2,7% που περίμενε η κυβέρνηση. Το γεγονός ότι ο τουρισμός παρουσίασε αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 1,3 δισ. ευρώ περίπου, αλλά, κυρίως, αν σκεφθούμε την πολλαπλασιαστική συνεισφορά που έχει σε άλλους κλάδους, τότε η ανάπτυξη 1,4% οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στον τουρισμό. Αυτό δεν αρκεί, γιατί πολύ απλά όλοι οι άλλοι τομείς της οικονομίας κινούνται σε ρυθμούς ύφεσης.

TDN: Το 2017 πήγε καλά πάντως, ως χρονιά...

Μ.Κ.: Το 2016 είχαμε, για πρώτη φορά, μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων, γιατί προσωπικά δε μετρώ αριθμό επισκεπτών, αλλά έσοδα. Το ίδιο κάνουν και όλοι οι άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με τον τουρισμό. Το 2017, είχαμε, πράγματι, αύξηση των ταξιδιωτικών εσόδων που κινήθηκαν λίγο πάνω από τα έσοδα του 2015. Όλα αυτά, βεβαίως, ενώ συνεχιζόταν η θετική συγκυρία για τη χώρα μας από τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν άλλοι τουριστικοί προορισμοί στην Τουρκία ή την Αίγυπτο, χωρίς, όμως, να καταφέρουμε να τα αξιοποιήσουμε όσο θα έπρεπε.

Δε θεωρώ ότι πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι, η δυναμική που μπορεί να αναπτύξει ο τουρισμός μας είναι μεγαλύτερη, αρκεί, βεβαίως, να βγει από τον αυτόματο πιλότο. Μπροστά μας υπάρχουν μεγάλα εμπόδια, χρειάζονται ελιγμοί και χάραξη νέας πορείας. Δε σας κρύβω ότι υπάρχουν ζητήματα που μου δημιουργούν έντονη ανησυχία για τις προοπτικές του τουρισμού μας. Και δεν είμαι ο μόνος...

TDN: Τι πρέπει να μας ανησυχεί;

Μ.Κ.: Κατ’αρχάς, ότι ανταγωνιστικοί προορισμοί, που είχαν προβλήματα και τα προβλήματα αυτά συνέβαλαν στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα, ανακάμπτουν. Αναφέρομαι στην Τουρκία και στην Αίγυπτο. Κατά δεύτερο λόγο, ότι οι φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επιβληθεί καθιστούν ακριβότερο το τουριστικό μας προϊόν και οι συνέπειες θα αρχίσουν να εμφανίζονται το επόμενο διάστημα. Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας κινδυνεύει να είναι η μείωση της ανταγωνιστικότητάς μας, ως προορισμός. Κατά τρίτο λόγο, δεν υπάρχει πλαίσιο για την προσέλκυση επενδύσεων που θα διαφοροποιήσουν και θα εμπλουτίσουν το τουριστικό μας προϊόν. Επενδύσεις που θα απευθύνονται σε επισκέπτες υψηλού εισοδήματος και σε νέες αγορές αλλά και ειδικές κατηγορίες επισκεπτών.

Υπάρχει και κάτι ακόμα που με ανησυχεί, η τουρκική προκλητικότητα και επιθετικότητα στο Αιγαίο. Στην “καρδιά”, δηλαδή, του τουρισμού μας.

TDN: Μια ένταση ή ένα ενδεχόμενο θερμό επεισόδιο με την Τουρκία, πόσο θα επηρεάσει τον τουρισμό μας;

Μ.Κ.: Δε θέλω ούτε να το σκέφτομαι. Αρκεί να δει κανείς τις συνέπειες που είχαν στον τουρισμό της Τουρκίας το πραξικόπημα, αλλά και οι τρομοκρατικές ενέργειες. Το κριτήριο της ασφάλειας κυριαρχεί στην επιλογή ενός τουριστικού προορισμού και η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί χώρα ασφάλειας και σταθερότητας.

TDN: Σε μια τέτοια περίπτωση, όμως, η Τουρκία θα πρέπει να συνυπολογίσει ότι θα πληγεί και ο δικός της τουρισμός.

Μ.Κ.: Δε νομίζω ότι η τουρκική πολιτική ηγεσία και ο κ. Ερντογάν υπολογίζουν τις συνέπειες στον τουρισμό τους. Αυτό δείχνει η πρακτική και η συμπεριφορά τους.

TDN: Ως τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας έχετε κάνει “σημαία” την αναγκαιότητα μείωσης των φόρων στον τουρισμό. Παρά την αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων, όμως, ο τουρισμός δείχνει να διατηρεί τη δυναμική του.

Μ.Κ.: Η δυναμική αυτή εξαντλείται από τη στιγμή που ο τουρισμός μας αντιμετωπίζει πρόβλημα ανταγωνιστικότητας και το τουριστικό μας προϊόν είναι πιο ακριβό, λόγω των φορολογικών επιβαρύνσεων που έχουν επιβληθεί τα τρία τελευταία χρόνια. Σε σχέση με τα ισχύοντα σε άλλες χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Κύπρος, η Γαλλία και η Πορτογαλία, ο ΦΠΑ στην Ελλάδα, στις υπηρεσίες που συνδέονται με τον τουρισμό, είναι ιδιαίτερα υψηλός.

Έχουμε ΦΠΑ στη διαμονή στο 13%, ενώ Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία έχουν 10%, η Κύπρος 9% και η Πορτογαλία 6%. Έχουμε ΦΠΑ στην εστίαση στο 24%, ενώ η Πορτογαλία έχει 13%, Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία 10% και η Κύπρος 9%. Έχουμε ΦΠΑ στις μεταφορές 24%, τη στιγμή που η Κύπρος έχει 19%, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία έχουν 10% και η Πορτογαλία 8%. Μπορούμε με αυτούς τους φορολογικούς συντελεστές να είμαστε ανταγωνιστικοί σε βάθος χρόνου;

Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, την αύξηση του ΕΝΦΙΑ, την αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων, αλλά και των ασφαλιστικών εισφορών και την επιβολή του νέου φόρου διανυκτέρευσης.

TDN: Η Νέα Δημοκρατία τι θα κάνει στο ζήτημα της μείωσης των φόρων; Πόσο εφικτό είναι αυτό, με δεδομένο ότι η χώρα θα βρίσκεται για πολλά χρόνια υπό επιτροπεία;

Μ.Κ.: Η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, όπως είναι η άμεση κατάργηση του φόρου διανυκτέρευσης, η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% και η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 29% στο 20% με χρονικό ορίζοντα διετίας.

Είναι δεδομένο, επίσης, ότι θα ασχοληθούμε με την αποκλιμάκωση του ΦΠΑ σε διαμονή και εστίαση, με απώτερο στόχο ένα ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ για τις υπηρεσίες στον τουρισμό.

Μας ρωτά η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα πως θα μειώσουμε τους φόρους. Μας ρωτούν εκείνοι που επέβαλλαν 27 νέους φόρους εδώ και τρία χρόνια και εκείνοι που έφεραν μέτρα ύψους 15 δισ. ευρώ. Μας ρωτούν πως θα μειώσουμε τους φόρους, ενώ το έχουμε ξανακάνει και το αποδείξαμε με τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών.

Οι μειώσεις φόρων που κάναμε οδήγησαν σε αύξηση των φορολογικών εσόδων το 2014 και αυτό αναγνωρίστηκε από τους δανειστές. Δεν είναι γραμμένα όλα σε πέτρα, υπάρχει περιθώριο και δυνατότητα μείωσης των φόρων ιδιαίτερα σε ένα τομέα όπως ο τουρισμός, που υπεραποδίδει.

Αξιοπιστία χρειάζεται, μια σοβαρή και συνεκτική διακυβέρνηση που θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη στην οικονομία, στις αγορές, στους επενδυτές και στους εταίρους μας.

TDN: Τόσο ο κ. Μητσοτάκης, όσο και εσείς ως Τομεάρχης Τουρισμού, μιλάτε για τη σημασία που έχει το νέο χωροταξικό για τον τουρισμό και την προσέλκυση επενδύσεων. Που στηρίζεται αυτή η αισιοδοξία σας;

Μ.Κ.: Σήμερα, στο 80% της χώρας υπάρχουν απαγορεύσεις και τίθενται εμπόδια για επενδυτικές πρωτοβουλίες στον τομέα του τουρισμού. Χρειαζόμαστε ένα νέο χωροταξικό που θα προσελκύει επενδύσεις μεγάλης κλίμακας και έχω εξειδικεύσει, μάλιστα, και τη στόχευση που πρέπει να έχει.

Αναφέρομαι στην αύξηση της αρτιότητας στις ανεπτυγμένες και στις αναπτυσσόμενες περιοχές, στη δημιουργία κινήτρων για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, όπως σύνθετα τουριστικά καταλύματα και για τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων τουριστικών εγκαταστάσεων, στην αναπροσαρμογή των συντελεστών δόμησης για την ανάπτυξη ήπιων τουριστικών εγκαταστάσεων με σεβασμό στο περιβάλλον και την έννοια της διαμόρφωσης ενός σωστά οργανωμένου χώρου και στη  θεσμοθέτηση κανονιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη εναλλακτικών και νέων μορφών τουρισμού.

TDN: Αν η Νέα Δημοκρατία γίνει κυβέρνηση, τι θα αλλάξει στον τομέα του τουρισμού; Ποια θα είναι η ειδοποιός διαφορά;

Μ.Κ.: Ο τουρισμός είναι η Δημιουργική Ελλάδα. Αυτήν την Ελλάδα θέλουμε να βγάλουμε μπροστά, να την απαλλάξουμε από τις ιδεοληψίες.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Sine ira et studio (ή -τουριστικά- αμερόληπτα)

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Το Hotel Marketing Masterclass στην Κύπρο

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top