Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Χάρης Κοκκώσης
Σε τρεις "πυλώνες" ο νέος ΕΟΤ

Παναγιώτης Δ. Υφαντής - 03 Μάιος 2004, 00:00

Χάρης Κοκκώσης
Πρόεδρος ΕΟΤ
με τον Π.Δ.Υφαντή

Ολυμπιακοί Αγώνες και τιμές ξενοδοχείων

TravelDailyNews: Ας ξεκινήσουμε από το θέμα που τίθεται σε σχέση με τις τιμές των ξενοδοχείων εν’ όψει των Ολυμπιακών Αγώνων. Τα δημοσιεύματα στον ξένο τύπο είναι συνεχή και οι ξενοδόχοι μιλούν για υπερβολές των ΜΜΕ που δημιουργούν δυσμενή εικόνα για τον ελληνικό τουρισμό. Ωστόσο, δεν έχουν εγκριθεί ακόμα και αυτή τη στιγμή που μιλάμε- από τον ΕΟΤ οι τιμές που πρότειναν οι ξενοδόχοι της Αθήνας για το 2004 , κάτι που γίνεται κάθε χρόνο μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου. Και σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν ο ΕΟΤ αρνήθηκε να τις εγκρίνει επειδή ήταν πολύ υψηλές. Το επιβεβαιώνετε;

Χάρης Κοκκώσης: “Ναι. Θεωρήθηκαν υπερβολικές αφού σε πολλές περιπτώσεις ήταν επτά ή και οκτώ φορές επάνω σε σχέση με τις περυσινές. Βέβαια δεν ήταν όλες οι τιμές σε αυτά τα επίπεδα. Οι περισσότερες ήταν αυξημένες μεταξύ 50% και 100% σε σχέση με πέρυσι. Εκεί θα έλεγα ότι κυμαίνετε και το μέσο επίπεδο των αυξήσεων που ζήτησαν, μεταξύ 70-80%. Υπάρχουν βέβαια και οι ακραίες τιμές...”

TDN: Εσείς ποιό επίπεδο αυξήσεων θα θεωρούσατε “λογικό”  ώστε να μην εκτεθούμε διεθνώς ως τουριστικός προορισμός;

X.K.: “Αυτό είναι κάτι που επεξεργαζόμαστε αυτή τη στιγμή με τις υπηρεσίες μας γιατί δεν μπορεί να υπάρχουν εκ των προτέρων “αφορισμοί” σε αυτό το θέμα. Είναι ελεύθερη αγορά. Ο καθένας ό,τι μπορεί να το διεκδικήσει το διεκδικεί. Αν θέλει να το διεκδικήσει μέχρι τελευταία στιγμή και να ρισκάρει να μη βρει πελάτες, το ρισκάρει. Επιχειρηματίας είναι. Δεν μπορεί να παρέμβει το κράτος σ‘αυτό”

TDN: Αντανακλά, όμως, στον ελληνικό τουρισμό...

X.K.: “Έτσι είναι η αγορά. Η αγορά διαμορφώνει τις τιμές, η αγορά παρακολουθεί τη ζήτηση. Εμείς αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να παραινέσουμε να εκλογικευτούν οι τιμές. Και βέβαια είναι Ολυμπιακοί Αγώνες και όλοι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους σ’ αυτούς. Μερικοί επιχειρηματίες προσπαθούν ευκαιριακά να μεγιστοποιήσουν τα βραχυπρόθεσμα κέρδη τους. Μπορεί φέτος να τα καταφέρουν να τα εφταπλασιάσουν αλλά του χρόνου θα δείξει τι θα καταφέρουν... Έχετε δίκιο, πάντως, ότι πληρώνουμε όλοι, ο κλάδος και η οικονομία...”

Σε διψήφιο ποσοστό η μείωση κρατήσεων

TDN: Δώστε μας μια εικόνα από την εξέλιξη των κρατήσεων για τη φετινή χρονιά, έτσι όπως εμφανίζεται μέχρι στιγμής.

X.K.: “Οι ενδείξεις από τις υπηρεσίες μας με βάση τις μέχρι στιγμής κρατήσεις αναφέρουν μείωση που κυμαίνεται μεταξύ 18% και 21%. Τα στοιχεία αφορούν στο πρώτο τετράμηνο αλλά η κατάσταση αλλάζει άρδην όσο πλησιάζουμε προς την περίοδο των διακοπών”

TDN: Σε ποιά αίτια θα αποδίδατε αυτό το αποτέλεσμα;

X.K: “Το θέμα είναι σύνθετο. Ενδεχομένως έχει να κάνει με το ότι δεν προβάλαμε αρκετά ότι η τουριστική υποδομή έχει βελτιωθεί σημαντικά στην Αθήνα γιατί ένας μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων έχει εκσυγχρονισθεί. Ένα πρώτο, λοιπόν, έχει να κάνει με το τι προβάλουμε προς τα έξω. Ένα δεύτερο έχει να κάνει, ενδεχομένως, με το ότι δεν προβάλαμε αρκετά το κομμάτι “τουρισμός”.  Προβάλαμε τον “ολυμπισμό” και τους Αγώνες αλλά δεν το συνδυάσαμε με την προβολή και του τουρισμού. Οι θεατές που είναι να ‘ρθουν, θα ‘ρθουν. Το θέμα είναι τι κάνεις για το διάστημα πριν και μετά τους Αγώνες. πως αξιοποιείς το γεγονός ότι θα γίνουν Αγώνες ώστε να φέρεις και άλλους, περισσότερους σ’ όσους θα έρχονταν υπό κανονικές συνθήκες”

TDN: Σκέφτεστε να λάβετε κάποια πρόσθετα μέτρα ώστε να βελτιωθεί, έστω στο παρά πέντε, η εικόνα στο εξωτερικό;

X.K.: “Κατ’ αρχήν η διαφημιστική καμπάνια ξεκίνησε πριν 2-3 βδομάδες άρα περιμένουμε κάποια αποτελέσματα από κει. Δεύτερον, κάνουμε μια έξτρα προσπάθεια στο “και πέντε” σε λεγόμενου χαμηλού τύπου δραστηριότητες, καλώντας  δημοσιογράφους ή δίνοντας κάποια έμφαση στο ραδιόφωνο ώστε όλα αυτά να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά με άρθρα και εκπομπές που θα ακολουθήσουν στις χώρες τους για την Ελλάδα και τον τουρισμό. Επιπλέον θα κάνουμε μια επιπλέον καμπάνια η οποία θα υλοποιηθεί γρήγορα, σε 2-3 βδομάδες και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά ως προς την κύρια καμπάνια”

TDN: Ποιό προσδοκάτε ότι θα είναι το αποτέλεσμα αυτών των “κινήσεων” στο παρά πέντε;

X.K.: “Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει ανάκαμψη και- αν και δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψει- σύμφωνα με τις υπηρεσίες μας η χρονιά θα μπορούσε να κλείσει με μείωση -8%, το οποίο είναι ένα αισιόδοξο σενάριο”.

Απογραφή στον ΕΟΤ

TDN: Αναλάβατε τα καθήκοντά σας πριν δύο βδομάδες. Ξεκινήσατε κάποιου είδους “απογραφή”

X.K.: “Αυτή είναι αυτονόητο. Έχουμε, ήδη, ξεκινήσει με τις υπηρεσίες να εξετάζουμε ποιο είναι το προσωπικό, τα προσόντα του, οι αρμοδιότητές του με την έννοια του εξορθολογισμού των διαδικασιών. Όπως γνωρίζετε, τόσο εσωτερικά στον ΕΟΤ όσο και στον τουριστικό τομέα εν γένει, οι αρμοδιότητες είναι διάσπαρτες. Ιδιαίτερα με τα δύο Π.Δ 313343 με τα οποία μεταφέρθηκαν κάποιες αρμοδιότητες στις περιφέρειες, κάποιες πήγαν στη Γ.Γ Τουρισμού ενώ κάποιες παρέμειναν στον ΕΟΤ. Ταυτόχρονα “ξεχάστηκαν” κάποιες άλλες όπως αυτές που αφορούν στον ιαματικό τουρισμό. Αυτό που κάνουμε τώρα είναι να συμμαζέψουμε ξανά τις αρμοδιότητες, να ξεχωρίσουμε το επιτελικό κομμάτι από το εκτελεστικό για να δούμε ποιος θα είναι ο ρόλος του ΕΟΤ σε σχέση με το υπόλοιπο υπουργείο. Με βάση αυτό καταρτίζουμε και τα σχέδια Π.Δ που αναφέρονται στις αρμοδιότητες”.

TDN: Αυτό σας οδηγεί πρακτικά σε αναδιάρθρωση του ΕΟΤ;

X.K.: “Βεβαίως. Και υποχρεωτικά σε αναδιάταξη του προσωπικού. Σε γενικές γραμμές το υπουργείο χαράσσει τη βραχυπρόθεσμη, μεσοπρόθεσμη και μακροχρόνια πολιτική. Αυτό σημαίνει ότι-κατά ένα μέρος- θα ασχολείται με το πως εξελίσσονται οι αγορές, που είμαστε ανταγωνιστικοί, ποιο πρέπει να είναι το τουριστικό προϊόν και ποιες πρέπει να είναι οι κατευθύνσεις της διαφήμισης του τουριστικού προϊόντος.

Το δεύτερο, πολύ σημαντικό θέμα, με το οποίο θα ασχολείται το υπουργείο Τουρισμού είναι αξιοποιώντας τον προγραμματισμό, δηλαδή το ΚΠΣ, να καθορίσει ποιες είναι οι επιλογές και οι προτεραιότητες για την επόμενη πενταετία ή εξαετία. Για όσο διάστημα, δηλαδή, θα “τρέχει” το πρόγραμμα”. ¶ρα, θα  έχει να κάνει με επιλογές προτεραιοτήτων και κατευθύνσεων. Επιπλέον θα έχει να κάνει με τις συναρμοδιότητες, δηλαδή, τον συντονισμό με άλλους φορείς γιατί ως γνωστόν ο τουρισμός διαχέεται παντού. Είναι ένα σημαντικό θέμα και θέλουμε το υπουργείο να ασχοληθεί πολύ δυναμικά στο θέμα του συντονισμού του με άλλους φορείς.
Πάρτε για παράδειγμα το θέμα των αδειοδοτήσεων και εγκρίσεων. Αυτά, ως διαδικασίες, θα πρέπει να απορρέουν από το υπουργείο. Το υπουργείο θα πρέπει να λέει τι πρέπει να λέει για να ελέγξεις κάποιον”.

Σε ρόλο Γ.Γ το υπουργείο Τουρισμού

TDN: Όπως τα περιγράφετε, ο ΕΟΤ φαίνεται πως αναλαμβάνει στην πράξη ένα ρόλο Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Τουρισμού.

X.K.: “Βεβαίως. Με την έννοια ότι αναλαμβάνει δράση για λογαριασμό του υπουργείου το οποίο θέλουμε να διατηρήσει έναν επιτελικό ρόλο. Να ‘χει ένα ξεκάθαρο “μυαλό” για να μπορεί να βλέπει μακριά. Γιατί πολύ συχνά τα υπουργεία αναλώνονται με την καθημερινότητα και την οργάνωση σ’ ένα πολύ χαμηλό επίπεδο και δεν μπορούν να δουν που πάνε.

Ειδικά στον τουρισμό όπου αλλάζουν οι αγορές, διαμορφώνονται νέα πλαίσια, αλλάζουν οι συνθήκες ανταγωνισμού αυτά λείπουν. Κι εδώ έχει πάρα πολύ δουλειά να κάνει το υπουργείο. Δεν έχει εργαλείο αυτό που λέμε “intelligence”, δηλαδή να μπορεί να διεισδύει στο φαινόμενο που λέγεται τουρισμός, να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να παρακολουθεί πως διαρθρώνεται η προσφορά και η ζήτηση. Ούτε καν αυτό ξέρουμε. Δεν ξέρουμε πως είναι η διάρθρωση της προσφοράς στην Ελλάδα”.

TDN: Ο ΕΟΤ θα αναλάβει να παρέχει στήριξη στο υπουργείο Τουρισμού σε επίπεδο ανάλυσης;

X.K.: “Αυτό είναι ερώτημα αν μπορεί να προκύψει μέσα από μηχανισμούς δημοσίου ή  πρέπει-τουλάχιστον σε μια βραχυπρόθεσμη φάση- σε εξωτερικούς συνεργάτες. Σε “intelligence”, δηλαδή, που θα προέρχονται από την αγορά. Βεβαίως, μέσα από αυτό τον μηχανισμό πρέπει να δημιουργηθεί μέσα στο υπουργείο η ικανότητα να υπάρξει ένας πυρήνας ανθρώπων που θα τροφοδοτεί με πληροφορίες. Ήδη, έχουμε πρόσβαση σε πολλά από αυτά: στο ευρωβαρόμετρο, στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού που βγάζει τις εκθέσεις αλλά αυτά δεν είναι αρκετά”.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top