Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Δρ. Δημήτρης Μπούχαλης
Οι ηλεκτρονικοί tour operators αλλάζουν τα δεδομένα στην αγορά διακοπών

Παναγιώτης Δ. Υφαντής - 29 Ιούνιος 2004, 00:00

Δρ. Δημήτρης Μπούχαλης
καθηγητής eTourism Πανεπιστημίου Surrey
με τον Π.Δ.Υφαντή

TravelDailyNews: Ομολογείται απ’ όλους πια η ανάγκη μιας στρατηγικής για τον τουρισμό. Ποιοί θα μπορούσαν να είναι οι βασικοί της άξονες;

Δημήτρης Μπούχαλης: “Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να υπάρξει ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχέδιο (strategic plan) το οποίο θα δίνει τις κατευθύνσεις για τη διαμόρφωση του προϊόντος και θα στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.  Θα πρέπει επίσης να υπάρξει ένα στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων διαφήμιση, branding κλπ). Επιπλέον, θα πρέπει να  ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων με την εισαγωγή τεχνολογίας. Τέλος, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε οτιδήποτε έχει σχέση με τον τουρισμό να υλοποιείται ή να επιλύεται -αν πρόκειται για κάποιο πρόβλημα-  γρήγορα και αποτελεσματικά, ανεξάρτητα με το ποιος έχει την αρμοδιότητα”.

Έμφαση στην επικοινωνία

TDN: Που πιστεύετε ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση;

Δ.Μ.: “Στην επικοινωνιακή πολιτική. Αμεσα μάλιστα. Μια επικοινωνιακή πολιτική η οποία θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη της όλους τους εμπλεκόμενους: πελάτες, media, ταξιδιωτικούς πράκτορες, tour operators, ξενοδόχους. Όλο το λεγόμενο τουριστικό κύκλωμα”.

Η πελατεία του ελληνικού τουρισμού

TDN: Έχοντας μια απόσταση από τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα, πως θα περιγράφατε το ελληνικό τουριστικό προϊόν; Τι νομίζουν οι ξένοι ότι “πουλάμε”;

Δ.Μ.: “Υπάρχουν διαφόρων ειδών κατηγορίες καταναλωτών οι οποίοι “αγοράζουν” διακοπές για την Ελλάδα. Είναι κατ’ αρχήν οι λεγόμενοι “φίλοι της Ελλάδας”. Είναι μια μικρή μερίδα ανθρώπων οι οποίοι σου προσφέρουν χωριάτικη σαλάτα όταν πας σπίτι τους, έρχονται συχνά στην Ελλάδα και την αντιμετωπίζουν, ουσιαστικά,  σαν δεύτερη πατρίδα τους. Μια δεύτερη ομάδα ανθρώπων είναι αυτοί που αντιμετωπίζουν την Ελλάδα ως μη διαφοροποιημένο τουριστικό προορισμό στη λογική του “sea, sun and sex”.  Αυτοί αποφασίζουν με βάση την τιμή και “αγοράζουν” Ελλάδα επειδή είναι φθηνή. Δυστυχώς αυτή είναι η μεγαλύτερη αγορά που έχουμε. Σ’ αυτή την αγορά, όμως, η Ελλάδα δεν θεωρείται πια φθηνή και οι τουρίστες που ανήκουν σ’ αυτή την κατηγορία στρέφονται πια
προς άλλες αγορές. Υπάρχει, και μια άλλη κατηγορία επισκεπτών οι οποίοι έρχονται στην Ελλάδα μία φορά στη ζωή τους για να επισκεφθούν, για παράδειγμα, αρχαιολογικούς χώρους. Αυτοί είναι άνθρωποι οι οποίοι έρχονται κυρίως από μακρινούς προορισμούς. Οι Ιάπωνες, ας πούμε, δεν θα έλθουν στην Ελλάδα για να κάνουν διακοπές αλλά κυρίως για δουν τα αρχαία μας”.

Κίνητρα στους ιδιώτες

TDN: Υπάρχει ένα διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τη στιγμή που θα έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε την κρίσιμη μάζα των ειδικών υποδομών που απαιτούνται για να διαφοροποιήσουμε το τουριστικό μας προϊόν.

Δ.Μ.: “Δεν είμαι σίγουρος ότι θα πρέπει να φτιαχτούν ειδικές υποδομές βραχυπρόθεσμα. Υπάρχουν ήδη αρκετές υποδομές κάποια πράγματα και βραχυπρόθεσμα κανείς θα πρέπει να ομαδοποιήσει τις πηγές και να διαφοροποιήσει το προϊόν. Μακροχρόνια, χρειάζονται σχεδιασμός και προγραμματισμός. Όμως δεν είμαι σίγουρος για το ποιος θα πρέπει να φτιάξει αυτά τα πράγματα...”

TDN: Αυτό είναι ενδιαφέρον. Τι εννοείτε;

Δ.Μ.: ” Στην Ελλάδα οι παρεμβάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης παίζουν πάρα πολύ μικρό ρόλο στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος αφού, τελικά, η αγορά λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό αυτόνομα και οι ιδιώτες δημιουργούν τις υποδομές εκείνες που κρίνονται απαραίτητες.

Η πολιτεία έχει πάντα λειτουργήσει πολύ αργά για να ακολουθήσει και να υποκινήσει την αγορά (θυμάται κανείς τις ΠΟΤΑ - Περιοχές ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης;). Δυστυχώς αυτό δεν αλλάζει σύντομα. Είναι πολύ σημαντικό εδώ να τονίσουμε ότι ο τουρισμός θα πρέπει να είναι μια διακομματική υπόθεση με βάση μια εθνική στρατηγική.  Κι αυτό διότι ένα σύνολο από περιοχές μας -ιδιαίτερα ακριτικές περιοχές όπως τα νησιά του Αιγίου- στηρίζονται κατά κόρον στον τουρισμό για να ζήσουν. Δεν είμαι σίγουρος, λοιπόν, ότι χρειάζονται κάποιες ειδικές υποδομές διαφοροποίησης και δεν είμαι σίγουρος ότι κάποιος θα πρέπει να φτιάξει αυτές τις υποδομές. Αυτό που νομίζω ότι χρειάζεται να γίνει είναι -στο πλαίσιο του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και της χάραξης στρατηγικής- να δοθούν κάποιες γενικές κατευθύνσεις και κάποια κίνητρα ώστε οι επιχειρηματίες να μπορούν να αναπτύξουν εκείνες τις δραστηριότητες που θα μπορέσουν να διαφοροποιήσουν το τουριστικό μας προϊόν και να αναδείξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Η Πολιτεία, λοιπόν, θα πρέπει να δημιουργεί τις γενικές υποδομές ανάπτυξης, το απαραίτητο περιβάλλον μέσα στο οποίο να αναπτύσσονται τέτοιες δράσεις. Παρ’ όλο που στην Ελλάδα η Πολιτεία έχει χάσει την αξιοπιστία ότι μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο…”

Οι νέες τάσεις

TDN: Ποιές είναι οι νέες τάσεις στη διεθνή αγορά; Τι θα θέλουν, δηλαδή, τα επόμενα χρόνια οι τουρίστες;

Δ.Μ.: “Κυρίως προϊόντα για μεμονωμένους ταξιδιώτες, προσωποποιημένο προϊόν, ή τουλάχιστον ένα προϊόν που θα είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να μπορούν οι ίδιοι να διαμορφώσουν το “πακέτο” τους. Παράλληλα, οι τουρίστες θα δίνουν μεγάλη έμφαση στις υπηρεσίες και τη φιλοξενία.  Στην Ελλάδα, δυστυχώς, δενέχουμε έλλειψη επαγγελματικής φιλοξενίας. Οι υπηρεσίες φιλοξενίας προσφέρονται κυρίως από ερασιτέχνες. Δυστυχώς ελάχιστοι είναι οι άνθρωποι στην Ελλάδα οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν επαγγελματικού επιπέδου φιλοξενία.

Επιπλέον, υπάρχει μια τάση που σχετίζεται με την τεχνολογία και θα προσφέρει αμεσότητα και ευελιξία.  Φαίνεται, δηλαδή, ότι όλα θα είναι last minute και θα προσφέρουν τη δυνατότητα τροποποιήσεων”

Οι μύθοι του last minute

TDN: Αλλάζει, δηλαδή, και η αγορά των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής αφού σ’ αυτήν δεν θα εντάσσονται μόνο όσοι αναζητούν τα φθηνά “πακέτα”;

Δ.Μ.: “Υπάρχει ένας μεγάλος μύθος για την αγορά του last minute. Οι άνθρωποι που “αγοράζουν” την τελευταία στιγμή δεν είναι απαραίτητα οι άνθρωποι που επιλέγουν ένα φθηνό “πακέτο”. Υπάρχει και αυτή η αγορά, αλλά κυρίως για τη χαμηλή σεζόν. Δεύτερον, έτσι όπως εξελίσσονται οι ρυθμοί εργασιακής απασχόλησης των πελατών μας -ιδιαίτερα αυτών που βρίσκονται σε υψηλές θέσεις- είναι αδύνατον να προγραμματίσουν 6 ή 8 μήνες νωρίτερα το μέρος που θα ταξιδέψουν για λόγους αναψυχής. Ακόμα κι αν το κάνουν, τους είναι πάρα πολύ δύσκολο να δεσμευθούν γι’ αυτό. Ειδικά για λόγους που σχετίζονται με την τρομοκρατία, αλλά και με τη διαχείριση των επιχειρήσεών τους. Αν εκραγεί, δηλαδή, μια βόμβα το υψηλόβαθμο στέλεχος είναι πιθανό να μην μπορεί να πάει διακοπές ή να χρειαστεί να επιστρέψει στο γραφείο. Τρίτον, αυτό που θεωρούμε στην Ελλάδα ως last minute είναι αυτό που μας λένε οι tour operators και οι τουριστικοί πράκτορες. Αυτό, όμως, δεν είναι απαραίτητα last minute. Το γεγονός ότι κάποιος μπορεί να έχει κλείσει τις διακοπές του τουλάχιστον έξι μήνες νωρίτερα από την ημερομηνία αναχώρησής τους και ο tour operator να κρατά “κλειδωμένες” αυτές τις κρατήσεις στο γραφείο του για να μπορέσει να επαναδιαπραγαμτευθεί  τις τιμές με τους ξενοδόχους ή να επιτύχει μεγαλύτερες εκπτώσεις ή να μεταφέρει τις πωλήσεις του σε άλλο προορισμό (switch selling), αυτό δεν είναι last minute απαραίτητα. Υπάρχει και last minute όπου οι πελάτες είναι υψηλού επιπέδου και απλά δεν μπορούν να δεσμευθούν με μια κράτηση πολύ καιρό πριν ταξιδέψουν”.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top