Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Αλέξανδρος Αγγελόπουλος
Η κρίση γεννά επενδυτικές ευκαιρίες στον τουρισμό

Παναγιώτης Δ. Υφαντής - 07 Ιούλιος 2004, 00:00

Αλέξανδρος Αγγελόπουλος
Εντεταλμένος σύμβουλος Aldemar Hotels
με τον Π.Δ.Υφαντή

Η κρίση γεννά επενδυτικές ευκαιρίες στον τουρισμό

TravelDailyNews: Έχετε ξενοδοχειακές μονάδες στην Κρήτη, τη Ρόδο και την Πελοπόννησο. Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την πορεία της φετινής τουριστικής κίνησης;

Αλέξανδρος Αγγελόπουλος: Η εκτίμησή μου ήδη από τα τέλη Μαΐου ήταν ότι θα έχουμε μια κακή χρονιά. Όσοι είχαν προβλέψει αυτό το ενδεχόμενο είχαν φροντίσει να κάνουν κάποιες κινήσεις ώστε να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Αποδεικνύεται ότι είναι τόσο κακή χρονιά ώστε όποια κίνηση κι αν είχε κάνει κάποιος |δεν θα μπορούσε να προλάβει αυτό που συμβαίνει, τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο. Η κάθετη πτώση του Ιουνίου έχει οδηγήσει πάρα πολλές επιχειρήσεις στο να κλείσουν τα ξενοδοχεία τους, να απολύσουν κόσμο αλλά και να επιδοθούν σε έναν πόλεμο τιμών ο οποίος ούτε έχει λογική, ούτε οδηγεί σε κάποιο αποτέλεσμα”.

Ενδείξεις πανικού στην αγορά

TDN: Όλα αυτά θα μπορούσε να είναι ενδείξεις πανικού. Μήπως, όμως, είναι απλώς το μεγάλο άγχος των ξενοδόχων που οδηγεί σε τέτοιες κινήσεις;

Α.Α.: “Νομίζω ότι για πολλούς, πλέον, είναι πανικός. Το άγχος το είχαμε από την αρχή της σεζόν. Τώρα είναι πανικός. Θα έλεγα, μάλιστα, πως μόλις πέρασαν οι δύο πρώτες βδομάδες του Ιουνίου ίσως έχουμε ξεπεράσει πια ακόμα και το στάδιο του πανικού και πλέον παρακολουθούμε στωικά.

TDN: Μπορείτε να μας αναφέρετε περιπτώσεις προσφορών που κάνουν οι ξενοδόχοι αυτή την περίοδο;

Α.Α.: “Κυκλοφόρησαν στην αγορά τιμές Ιουνίου (προς Τ.Ο.) της τάξης των 12,14 μέχρι 17 ή 18 ευρώ για τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία της Κρήτης”.

Κίνδυνος υποβάθμισης του προϊόντος της Κρήτης 

TDN: Τις τιμές αυτές τις πρότειναν οι Τ.Ο. ή έσπευσαν να τις αποδεχθούν και οι ξενοδόχοι;

Α.Α.: “Αυτή τη στιγμή δεν λειτουργεί εκ μέρους των Τ.Ο. μόνο η λογική του “δώστε μας προσφορά” αλλά και η λογική των ξενοδόχων του “πόσα μου δίνεις για το δωμάτιό μου”. Γίνεται “παζάρι. Ήρθε από λάθος στα χέρια μου προσφορά που είχε προτείνει ξενοδόχος σε γραφείο ταξιδίων όπου μεταξύ άλλων αναφερόταν σε παζάρι. Η έννοια “παζάρι” στο ξενοδοχειακό προϊόν θα είναι καταστροφική κι ελπίζω να μην υιοθετηθεί από πολλούς. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ο προορισμός της Κρήτης θα υποβαθμιστεί με έναν τρόπο που δύσκολα θα μπορεί να αναστραφεί”.

Απρόβλεπτα άσχημη η χρονιά με πτώση 15-20%

TDN: Σε ποιό ύψος φθάνει η φετινή πτώση έτσι όπως καταγράφεται το Μάιο και Ιούνιο;

Α.Α.: “Ο Μάιος δεν πήγε τόσο άσχημα. Η μείωση ήταν μικρή και η κίνηση κυμάνθηκε περίπου στα περυσινά επίπεδα. Ακόμα και τις αφίξεις αν εξετάσει κανείς δεν ήταν πεσμένες. Ενδεχομένως να ήταν αυξημένες οι θέσεις “seat only” στα αεροπλάνα που σημαίνει ότι αυτοί οι πελάτες δεν είχαν κάνει κράτηση σε ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα. Τα στοιχεία του Ιουνίου δεν έχουν οριστικοποιηθεί, αλλά μπορούμε με ευκολία να μιλήσουμε για πτώση που θα ξεπεράσει το 20% σε όλη την Ελλάδα. Σημειώστε δε ότι για τους Βρετανούς, με την υπάρχουσα ισοτιμία ευρώ – λίρας είναι ακριβές οι διακοπές μέσα στην ευρωζώνη.  Σωστό είναι, ο κόσμος να γνωρίζει πως έχουν τα πράγματα σήμερα. Ακόμα κι αν περιγράφουμε την εικόνα ως λίγο μελανότερη είναι προτιμότερο, ώστε να είναι προετοιμασμένος για το χειρότερο για να ελπίζει στο καλύτερο. Για το 2004 δεν υπήρχαν πραγματικά δεδομένα που να οδηγούσαν σε αισιοδοξία για την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης. Κι ενώ και εμείς οι ίδιοι ήμασταν προετοιμασμένοι για το χειρότερο, αυτό που συμβαίνει δεν ήταν δυνατόν να το προβλέψουμε “.

30% η πτώση από Γαλλία

TDN: Ποιες αγορές καταγράφουν τη μεγαλύτερη πτώση;

Α.Α.: “Η γαλλική αγορά παρουσιάζει πτώση που ξεπερνά το 30% ενώ μόνο ο Nouvelle Frontiers αναφέρει 40% μείωση σε όλη την Ελλάδα. Ο Nouvelle Frontiers ανήκει στην  TUI και θεωρείται σημαντικό προϊόν. Στη δε γαλλική αγορά κυκλοφορούν δύο “οδηγίες”: “ταξιδεύετε εντός” και “αποταμιεύετε χρήματα”. Κι οι γάλλοι δεν είναι όπως εμείς οι Έλληνες που περιμένουμε να φτάσουμε στο χειρότερο για να αντιδράσουμε. Αρχίζουν, λοιπόν, να σκέφτονται τα δύσκολα χρόνια που έρχονται”.

Οι προορισμοί επιδοτούν τους Τ.Ο.

TDN:   H γερμανική και η αγγλική αγορά;

Α.Α.: “Τα της Αγγλίας τα είπαμε. Η γερμανική αγορά είναι ένα αίνιγμα για όλους μας. Όλο περιμένουμε ότι θα βγει από την κρίση και ποτέ δεν βγαίνει. Είναι όμως και μια εξαιρετικά κατευθυνόμενη αγορά από τους Τ.Ο.. Είναι γνωστό άλλωστε ότι οι μεγάλοι γερμανοί Τ.Ο. καταγράφουν μεγάλες ζημιές και ο μόνος τρόπος να εξασφαλίσουν το καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα είναι να κατευθύνουν την κίνηση εκεί που έχουν το μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους. Παράλληλα όμως, βοηθούνται από αυτούς τους προορισμούς. Η Τουρκία, ακόμα και η Κύπρος βοηθούν τους Τ.Ο. να “σπρώξουν” τον προορισμό τους συμμετέχοντας στις κινήσεις μάρκετινγκ. Στο Μαρόκο η TUI διακινεί 26.000 τουρίστες. Ε, λοιπόν, το Μαρόκο έδωσε στην TUI 1 εκατ. ευρώ ως συμμετοχή στο μάρκετινγκ γι’ αυτούς τους 26.000 ανθρώπους. Εμείς τους υποσχεθήκαμε 500.000 ευρώ για τους 500-600.000 τουρίστες που φέρνει κάθε χρόνο η TUI στην Ελλάδα και δεν τα είδαν ποτέ. Ο Τ.Ο., όμως, δεν έχει λόγο να πάει εκεί που δεν έχει όφελος..”

TDN: Οι αναγκαίες κινήσεις πρέπει να γίνουν από πλευράς Πολιτείας ή τους επιχειρηματίες;

Α.Α.: “Εxει πρoταθεί η συμμετοχή και των δύο. Έχουμε προτείνει την ίδρυση Ανώνυμης Εταιρείας η οποία θα ασχολείται με το μάρκετινγκ της χώρας με τη συμμετοχή του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.  Κακά τα ψέματα, πρέπει να κινητοποιηθούμε άμεσα γιατί η χώρα τείνει να βγει από τον τουριστικό χάρτη αφού δεν προσφέρει κάτι περισσότερο από τον ανταγωνισμό. Αυτό το οποίο προσφέρει δε, το προσφέρει σε υψηλότερη τιμή ενώ οι απαραίτητες υποδομές καθυστερούν και το προϊόν δεν εξελίσσεται.

Μονιμοποιείται η πτωτική τάση   

TDN: Κινδυνεύει πράγματι να βγει από τον τουριστικό χάρτη η Ελλάδα;

Α.Α.: Όταν λέω «βγαίνει από τον τουριστικό χάρτη» εννοώ το εξής: η αγορά είχε πάντα μια εξέλιξη η οποία ως καμπύλη μοιάζει με τις ράχες της καμήλας. Ανέβαινε, κατέβαινε, δυο χρόνια πάνω, δύο χρόνια κάτω. Τώρα βρισκόμαστε στην τρίτη συνεχόμενη πτωτική χρονιά  αλλά η πτώση δεν περιορίζεται πια σε λογικά επίπεδα της τάξης του 5-7% όπως παλιά.
Μιλάμε πια συνεχιζόμενη πτώση 10-15 % και άνω και αυτό δεν πρέπει να θεωρείται ότι οφείλεται στην συγκυρία.  Μπορεί να χαρακτηριστεί τάση.

TDN: Όμως, μπορούμε να απευθυνόμαστε σε αγορές έχοντας στο μυαλό μας πάντα ότι θα πρέπει να προσαρμόζουμε την Ελλάδα στο τι θέλει ο πελάτης; Τελικά ο τουρίστας αναζητά μια χώρα που θα μοιάζει με τη δική του ή θέλει να γνωρίσει καινούργια μέρη, να ζήσει σε ένα διαφορετικό περιβάλλον...

Α.Α.: “Ο τουρίστας θέλει το αυθεντικό, το θέλει σε καλή τιμή και επιθυμεί να του το παρουσιάσεις και δεόντως. Δεν προσαρμόζουμε την Ελλάδα στα μέτρα του τουρίστα, απλά προσαρμοζόμαστε εμείς σε μια σύγχρονη τουριστική πραγματικότητα.  Ο τουρισμός είναι παγκόσμιος και πρέπει να σταματήσουμε να τον αντιμετωπίζουμε σαν Ελληνικό προνόμιο.

Οι συνεχείς αναβαθμίσεις κρατούν ψηλά την ποιότητα

TDN: Μήπως με το να λειτουργεί κανείς μ’ ένα περίπου δουλοπρεπή τρόπο-προσπαθώντας να καλύψει με αυτό τον τρόπο τις αδυναμίες του- αφήνει στην άκρη αυτό που πραγματικά πρέπει να γίνει: να αναβαθμιστεί η ποιότητα του προϊόντος;

Α.Α.: “Συμφωνούμε απόλυτα. Πρέπει να ανεβάσουμε το προϊόν. Ξεκινώντας από τις υποδομές, συνεχίζοντας στην εκπαίδευση και βέβαια απασχολούμενοι και με το συμμάζεμα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, που λειτουργεί σχεδόν άναρχα, χωρίς στρατηγική και όραμα.  Έπειτα, το να παρουσιάζουμε νέα προϊόντα σε μια αγορά που βρίσκεται σε φάση συρρίκνωσης ή εγκατάλειψης αφήνει πάλι να αιωρείται το ερώτημα: τελικά τι δημιουργεί την εικόνα της χώρας; Το ένα νέο ξενοδοχείο ή τα δύο, ή τα 150, τα 200 ή τα 300 παλαιότερα που δεν πληρούν διεθνείς προδιαγραφές; Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε μεγάλο ποσοστό δεν είναι κερδοφόρες και δεν έχουν τη δυνατότητα να αντλούν τα απαιτούμενα κεφάλαια ώστε να ανακαινίζουν τις μονάδες, βελτιώνοντας τις υποδομές τους. Δεν έχουν-για να πούμε και κάτι για μας-την “κουλτούρα” της “Aldemar” που ανακαινίζουμε συνεχώς τα ξενοδοχεία μας. Σχεδόν κάθε χρόνο κάνουμε παρεμβάσεις. Η Aldemar, αλλά και άλλες εταιρείες, μένουν ψηλά, σε τελευταία ανάλυση, επειδή φροντίζουν το προϊόν τους. Ε, αυτό δεν συμβαίνει παντού!.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Tourism Lobby

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Chinese Tourist Welcome Seminar

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top