Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΣτον Πρωθυπουργό του κράτους η φωνή της τουριστικής Κρήτης

Στον Πρωθυπουργό του κράτους η φωνή της τουριστικής Κρήτης

Στον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κωνστανίνο Σημίτη έφτασε η φωνή της Κρήτης με επιστολή που έστειλε ο κ. Κωνσταντίνος Μπαντουβάς ορμώμενος από δημοσίευμα του TravelDailyNews με τίτλο ‘Άσχημα νέα από τους […]

Στον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κωνστανίνο Σημίτη έφτασε η φωνή της Κρήτη<.>ς με επιστολή που έστειλε ο κ. Κωνσταντίνος Μπαντουβάς ορμώμενος<...> από δημοσίευμα του TravelDailyNews με τίτλο ‘Άσχημα νέα από τους T.Os για τον τουρισμό της Κρήτης’. Θεωρήσαμε χρήσιμο να αναδημοσιεύσουμε την επιστολή του κ. Μπαντουβά που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον μιας και δίνει μία παραστατική εικόνα της τουριστικής Κρήτης τόσο προς τον Πρωθυπουργό όσο και προς τον υπουργό Ανάπτυξης Νικόλαο Χριστοδουλάκη όπου την κοινοποίησε.

Η επιστολή:

Το φαινόμενο….

Το νησί μας υφίσταται πράγματι μία υπερδεκαετή τουριστική κρίση. Η αναμφισβήτητη αυτή ύφεση είναι αδιάλειπτη, με εξαίρεση μία το πολύ δύο σχετικά καλές τουριστικές περιόδους.
Το τουριστικό ρεύμα προς την Κρήτη, ήδη από το 1985, συνίσταται σχεδόν αποκλειστικά από τουρίστες της τελευταίας στιγμής (last minute). Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται δυστυχώς τόσο στις καλές όσο και στις κακές τουριστικές περιόδους.
Είναι προφανές ότι ο πελάτης της τελευταίας στιγμής δεν αποτελεί την καλύτερη περίπτωση σε σχέση τουλάχιστο με την οικονομική του επιφάνεια.
Επίσης, ο ελλιπής προγραμματισμός αναγκάζει τις τουριστικές επιχειρήσεις να μειώσουν υπερβολικά τις τιμές τους ώστε να προσελκύσουν έστω και αυτού του είδους τους πελάτες. Το τελικό αποτέλεσμα είναι να πλήττεται η Εθνική Οικονομία από την υποτονική εισροή συναλλάγματος και να υποβαθμίζεται το φυσικό περιβάλλον υψηλής ποιότητας του Νησιού μας.
Το χειρότερο όμως είναι ότι, οι πελάτες υψηλής κουλτούρας και εισοδηματικής στάθμης αποθαρρύνονται έως και απωθούνται από την ιδέα της επίσκεψης στην Κρήτη, αφού αυτή θεωρείται πλέον φτηνός τελικός προορισμός.
Όλα αυτά βέβαια δεν έγιναν τυχαία και νομοτελειακά. Οι εκατοντάδες καταλυμάτων οικογενειακού τύπου με 15-30 δωμάτια ή διαμερίσματα συνιστούν την γενεσιουργό αιτία των παραπάνω διαπιστώσεων. Οι επιχειρήσεις αυτές δυστυχώς εξαπλώθηκαν τη δεκαετία του ογδόντα, ως αποτέλεσμα του νόμου 1262.

Η πικρία της εγκατάλειψης…

Η Κρήτη που θεωρείται το προπύργιο της Δημοκρατίας και της ποιότητας ζωής στη Ελλάδα, που βρέθηκε πάντα μπροστά σε όλες τις εξελίξεις και τους Εθνικούς αγώνες και που χαϊδεύεται ως αφελής συνομιλητής από όλους όσους προσβλέπουν ευκαιριακά σε αυτή, έχει γνωρίσει τις δυο τελευταίες δεκαετίες εξωφρενική εγκατάλειψη από το επίσημο κράτος και την κεντρική διοίκηση. Το νησί μας δυστυχώς αντιμετωπίζεται ως γαλακτοφόρος αγελάδα με μικρές απαιτήσεις σίτισης. Ακόμα και τα διαφημισμένα έργα συντελούνται από Ευρωπαϊκές Δράσεις εξασφάλισης της κοινοτικής συνοχής ενώ το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αγνοεί τις επιτακτικές ανάγκες του νησιού.
Ένα θλιβερό παράδειγμα, ανάμεσα σε δεκάδες άλλων είναι το παρακάτω. Βασικό, τμήμα 15 χιλιομέτρων του νοτίου οδικού άξονα, από την Ιεράπετρα προς τις Μοίρες στο ύψος του Χάρακα, παραμένει ημιτελές, από το 1974. Εικοσιέξι χρόνια μετά η πρόοδος του στοιχειώδους αυτού έργου υποδομής βαθμολογείται με μηδέν, αφού δυστυχώς δεν υπάρχει αρνητική βαθμολογία.
Ο Κρητικός λαός βρίσκεται μονίμως αντιμέτωπος σε μια θλιβερή διαπίστωση συμπεριφοράς των εκάστοτε κυβερνήσεων. Το μεν ένα κόμμα, όταν βρίσκεται στην εξουσία, δεν πιστώνει κονδύλια ανάπτυξης στο νησί, τιμωρώντας το έτσι διότι δεν ανήκει στην κομματική πελατεία του. Το δε άλλο κόμμα, επειδή ακριβώς θεωρεί τους Κρήτες ως δεδομένη κομματική περιουσία του, δεν κάνει ανάπτυξη στο νησί αφού έτσι ή αλλιώς θα το ψηφίσουν. Εντυπωσιακά αλλά και θλιβερά φαινόμενα και διασταυρούμενα πυρά, με τον ίδιο ακριβώς στόχο, στο κέντρο της Μεσογείου.
Και για να περάσω σε πιο βασικές τουριστικές υποδομές θα σας θυμίσω αυτό που κατ’ ευφημισμό αναφέρεται ως Αεροδρόμιο Ηρακλείου. Το αεροδρόμιο αυτό όταν σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε κατά την περίοδο της επταετίας, ήταν σχετικά ικανό να εξυπηρετεί το ταξιδιωτικό και πιο συγκεκριμένα το τουριστικό ρεύμα της εποχής. Έκτοτε, οι εκσυγχρονισμοί και οι επεκτάσεις του είναι ευκαιριακοί και ατυχώς πυροσβεστικού χαρακτήρα. Το έλλειμμα ουσιαστικού προγραμματισμού, προοπτικής στο βάθος του χρόνου και η στοιχειώδης οργάνωση του στα πλαίσια διαφόρων σκοπιμοτήτων, αντί να αναβαθμίσουν ή έστω να βελτιώσουν αυτή την απαραίτητη υποδομή, την υποβάθμισαν δραματικά, αφού δεν έλαβαν υπόψη την εξέλιξη του τουριστικού ρεύματος. Το αποτέλεσμα είναι οι πελάτες μας να αισθάνονται ότι επισκέπτονται τριτοκοσμική χώρα, η οποία τους συμπεριφέρεται σαν ιθαγενείς.
Επισκεπτόμενος το περιφερειακό αεροδρόμιο της Antalya στην Τουρκία δεν μπόρεσα, να συγκρατήσω την αγωνία και την απόγνωση μου, συγκρίνοντας συνειρμικά τα εντυπωσιακό, καθαρό και σύγχρονο αυτό έργο με το αντίστοιχο δικό μας. Ο μύθος της ανεπτυγμένης Δύσης (Ελλάδα) και της βάρβαρης Ανατολής (Τουρκία) μόνο από ανηλίκους μπορεί πλέον να γίνει αποδεκτός, και όχι πάντα. Μοιραία τίθεται το αυτονόητο ερώτημα που απαιτεί εδώ και τώρα απάντηση. Που καταλήγουν οι χρηματοροές των δισεκατομμυρίων δραχμών που αναγκαστικά αποσπώνται ετησίως από τους αεροπορικούς επιβάτες μας, ως τέλη εκσυγχρονισμού αεροδρομίων.
Ποιος διαχειρίζεται τα χρήματα αυτά και ποιος τα διοχετεύει εκτός Κρήτης με σκοπούς άσχετους από την καταστατική αποστολή τους;

Αναβάθμιση του ρομαντισμού ή επιβολή του ευτελισμού….

Σκεφθείτε να δειπνείτε ρομαντικά σε κάποιο παραλιακό ρεστοράν της Κυανής Ακτής της Μαγιόρκα ή του Ριμίνι και ξαφνικά να κοπεί το ηλεκτρικό ρεύμα. Οι καρδιές έρχονται πιο κοντά, αλλά η απόλαυση του ακριβού δείπνου έχει πια απομακρυνθεί, αφού υπό το φως των σπαρματσέτων η αίσθηση της οπτικής απόλαυσης των εδεσμάτων εξαφανίζεται. Τα γνωρίζουν αυτά οι Ιταλοί, οι Ισπανοί ακόμη και οι Τούρκοι και δεν διακόπτουν την ηλεκτρική τάση εν μέσω τουριστικής περιόδου, στη Κρήτη όμως μάλλον δεν έφτασαν τα νέα, αφού το ρεύμα κόβεται τακτικότατα.

Οι μπλε σημαίες πάνω στα σκουπίδια….

Το φυσικό κάλος της Κρήτης όλοι λένε ότι απαιτεί συντήρηση και αναβάθμιση.
Σίγουρα πάντως δεν το αναβαθμίζουν τα απορρίμματα και τα μπάζα που στολίζουν το νησί από άκρον εις άκρου και ιδίως παράπλευρα των δρόμων που οδηγούν στην ύπαιθρο, και τις παραλίες. Οι τοπικοί άρχοντες δεν αρκεί να οργανώνουν εντατικούς καθαρισμούς, συμπεριφεριφερόμενοι ως Ηρακλείς επί της Λερναίας Ύδρας. Ενημέρωση απαιτείται και δε γίνεται, και ακόμη κίνητρα προς τους κατοίκους της περιοχής τους, περιβαλλοντική εκπαίδευση στους μαθητές, καλλιέργεια συνείδησης προστασίας του περιβάλλοντος στον κόσμο. Δυστυχώς δε γίνεται σαφές με συστηματικό τρόπο στους πολίτες και τους επισκέπτες του νησιού το πόσο οδυνηρός, καταστροφικός και επικίνδυνος για τις μέλλουσες γενιές μπορεί να καταστεί ο καθημερινός βιασμός του περιβάλλοντος.
Είναι εντυπωσιακό ότι τα 95% των παραπόνων, των οποίων είμαστε αποδέκτες, αφορούν το θέμα αυτό, δηλαδή «την υποβάθμιση και την καταστροφή του περιβάλλοντος».
Η Κρήτη, η οποία δέχεται στην πλειοψηφία Γερμανούς Επισκέπτες, οι οποίοι είναι γνωστοί για την ανεπτυγμένη οικολογική τους συνείδηση (άσχετα το ότι την απέκτησαν αφού εκμηδένισαν το δικό τους περιβάλλον), θα έπρεπε να εντυπωσιάζονται στο νησί μας και να το αποκαλούν το αστέρι της Μεσογείου, κάτι που μάλλον δεν συμβαίνει.

Κάτι πρέπει να γίνει από τα κέντρα εξουσίας…

Είμαστε βέβαιοι ότι για να (ξανά) βρει η Κρήτη τον δρόμο προς τον Τουρισμό υψηλής στάθμης θα πρέπει η πολιτεία: Να ενθαρρύνει έμπρακτα και να υποστηρίζει με ουσιαστικά κίνητρα την κατασκευή μεγάλων και σύγχρονων Τουριστικών Μονάδων.
Αφού αποζημιώσει να πείσει όλες τις Τουριστικές Μονάδες, που δεν ανταποκρίνονται πλέον στις σύγχρονες απαιτήσεις του Τουρισμού να κλείσουν, όπως επιτυχημένα έχει γίνει στη Mallorca στο παρελθόν.
Να ενθαρρύνει όμορες οικογενειακές ξενοδοχειακές μονάδες, ή διαμερίσματα να συνενωθούν, ώστε να αποτελέσουν μια μεγαλύτερη και ποιοτικότερη μονάδα.
Να εφαρμοστεί άμεσα το σύστημα κατάταξης των ξενοδοχείων με το σύστημα των αστέρων και να καταργηθούν οι αντίστοιχες κατηγορίες Α Β Γ κ.λ.π.
Να παραχωρηθεί το στρατόπεδο της πρώην ΜΟΜΑ, να απαλλοτριωθεί ο οικοπεδικός χώρος από τον αερολιμένα έως και την Εθνική Οδό και αφού αποδοθούν στο αεροδρόμιο να ξεκινήσει άμεσα ο επανασχεδιασμός και η ανακατασκευή του αεροδρομίου, προσβλέποντας με προοπτική στην επόμενη τριακονταετία.
Η καθαριότητα των Αεροδρομίων επιτέλους να ενταχθεί στην ορθή Ευρωπαϊκή φιλοσοφία και πρακτική. Και λέμε Ευρωπαϊκή, διότι σε κανένα αεροδρόμιο της Ευρώπης δεν επικρατεί η μιζέρια και η υποβάθμιση, που επικρατεί για παράδειγμα στις Τουαλέτες των Ελληνικών αεροδρομίων. Σε όλα τα αεροδρόμια της Ευρώπης αλλά και της Τουρκίας υπάρχουν ισχυροί στεγνωτήρες χεριών, που λειτουργούν και όχι ντενεκεδένιοι όπως της Ελλάδος που απλά διακοσμούν.
Σε όλες τις κοινοτικές χώρες άλλωστε, οι αποχετεύσεις λειτουργούν άψογα, ώστε να μην υπάρχουν ανοικτά καλάθια στην γωνία, ξεχειλισμένα με βρώμικα χαρτιά υγείας των επισκεπτών της τουαλέτας.
Δεν χρειάζεται να ανακαλύπτουμε, φτάνει να μιμηθούμε…

Συχνά αναρωτιέμαι εάν οι Υπουργοί μας, ή γενικά όλοι οι ομοεθνείς Δημόσιοι Παράγοντες, όταν ταξιδεύουν στο εξωτερικό συγκρίνουν έστω και στιγμιαία το χάος και την αναχρονιστικότητα που επικρατεί στη χώρα μας, σε σχέση με την οργάνωση και τον πολιτισμό, που συναντούν στα αεροδρόμια των άλλων χωρών. Δεν αναρωτιούνται για πιο λόγο στα Ευρωπαϊκά αεροδρόμια μέχρι να φτάσουν από το αεροσκάφος στο διάδρομο παραλαβής των αποσκευών, αυτές έχουν φτάσει, ενώ στη χώρα μας περιμένουν πολλές φορές, περισσότερο χρόνο από τη διάρκεια της πτήσης τους. Ίσως στις VIP αίθουσες να μην επικρατούν οι ίδιες συνθήκες, ή για τις αποσκευές να φροντίζουν άλλοι ταλαίπωροι. Paradigm learning λέμε εμείς, να δεις να συγκρίνεις και να ανασκευάσεις είναι η πλέον σίγουρη και ασφαλής λύση.

Η πληροφόρηση δεν αποτελεί τουριστική πολυτέλεια….

Ας σκεφτούμε πως μας φέρονται «οι άλλοι» όταν φτάνουμε σε ένα τελικό προορισμό.
Επί της αρχής, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο, όπου δέχονται τουριστικό ρεύμα , υφίσταται και λειτουργεί Υπουργείο Τουρισμού. Ο κάθε Δήμος, ή κοινότητα διαθέτει γραφείο Τουρισμού, που ασχολείται με την ανάδειξη, προβολή και προώθηση της περιοχής του, με την παρακολούθηση, και τον κριτικό έλεγχο όλων των τεκταινόμενων σε σχέση με τον Τουρισμό. Μας υποδέχονται με χαμόγελο, μας δίνουν χάρτες και εν γένει μας αντιμετωπίζουν με σεβασμό. Οι περισσότερες από τις χώρες αυτές βέβαια, παράλληλα με τα παραπάνω διαθέτουν βιομηχανία, μεταφορές, υπηρεσίες και άλλους παραγωγικούς μηχανισμούς σημαντικότερους από τον Τουρισμό.
Στη δική μας χώρα, όπου ο τουρισμός έχει ανακηρυχθεί ως κύρια (μοναδική;) βιομηχανία, διαθέτουμε ένα ενσωματωμένο Υπουργείο Τουρισμού στο Υπουργείο Ανάπτυξης, που γενικά έχει εγκυκλοπαιδική άποψη σε σχέση με τον τουρισμό και έναν υποβαθμισμένο ΕΟΤ, που ασχολείται με όλα τα άλλα, εκτός του να δώσει λύσεις στα φλέγοντα Τουριστικά Θέματα.

Κάτι πρέπει να γίνει από εμάς τους ίδιους…

Φτάνοντας στο τέλος, πιστεύω βαθιά ότι αναφορικά με τον Τουρισμό στον οίκο μας, την Κρήτη, ο μόνος ουσιαστικός και αποτελεσματικός τρόπος για να αντιμετωπίσουμε την αδιαφορία, την αδράνεια και την απουσία του κράτους, είναι να απαιτήσουμε και να κατακτήσουμε, εμείς οι ιδιώτες και με τους δικούς μας τρόπους, την διαχείριση και την διευθέτηση της μοναδικής αυτής πηγής ανάπτυξης και ανάδειξης του τόπου μας.
Μπορεί και πρέπει να συσταθεί ανεξάρτητο και τεχνοκρατικά οργανωμένο ταμείο, όπου θα εισρέουν όλες οι δημόσιες τουριστικές εισπράξεις της Κρήτης, συμπεριλαμβανομένων και των σπατοσήμων. Την διαχείριση να την αναλάβουν με δημοκρατική ανάλυση οι καλύτεροι και πληρότεροι από εμάς και όλοι οι υπόλοιποι να ελέγχουμε και να προτείνουμε γόνιμα. Θέλουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση συμπαραστάτη και αρωγό, στα πλαίσια της θεσμικής αποστολής της, που δεν είναι άλλη από την προάσπιση των τοπικών κοινωνιών που την αναδεικνύουν. Αφού δεν μπορούν ή δεν τολμούν άλλοι ας το πράξουμε εμείς.
Το δώρο αυτό που μας χάρισε απλόχερα η φύση, είναι δικό μας χρέος να το παραδώσουμε αν όχι αναβαθμισμένο, τουλάχιστο ακέραιο στις ερχόμενες γενεές.
Με την ελπίδα κύριε Πρωθυπουργέ της Χώρας ότι η επιστολή αυτή θα τύχει της προσοχής σας και δεν θα αποτελέσει μία ακόμη φωνή βοώντος εν τη ερήμω,

Διατελώ με τιμή,

Κων/νος Κων. Μπαντουβάς

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024