Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίLouis Hellenic Cruises: Εντελώς άδικη και αβάσιμη η επιβολή προστίμου

Louis Hellenic Cruises: Εντελώς άδικη και αβάσιμη η επιβολή προστίμου

Η πλοιοκτήτρια εταιρία του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, Louis Hellenic Cruises, πιστεύει ότι έχει πράξει ήδη και πράττει ό,τι είναι δυνατόν και πολύ περισσότερα απ’ όσα επιβάλλει η σχετική νομοθεσία, για […]

Η πλοιοκτήτρια εταιρία του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, Louis Hellenic Cruises, πιστεύει ότι έχει πράξει ήδη και πράττει ό,τι είναι δυνατόν και πολύ περισσότερα απ’ όσα επιβάλλει η σχετική νομοθεσία, για την αντιμετώπιση<...>της ρύπανσης που προκλήθηκε από το ναυάγιο στη Σαντορίνη. Θεωρεί δε την επιβολή του προστίμου, ύψους 1,17 εκατ. ευρώ, “εντελώς άδικη και αβάσιμη” για τους παρακάτω λόγους:


  • Η ρύπανση αντιμετωπίστηκε από την πρώτη στιγμή με ιδιαίτερα αποτελεσματικό και επιτυχή τρόπο, χάρη στον οποίο περιορίστηκε ευθύς εξαρχής σε ιδιαίτερα μικρή έκταση.
  • Τα λίγα σημεία της ξηράς που είχαν αρχικά ρυπανθεί έχουν καθαριστεί πλήρως, ακόμα και από ρύπους που προϋπήρχαν του ναυαγίου.
  • Τα μέτρα πρόληψης της ρύπανσης συνεχίζονται με εξαιρετική επιτυχία, ενώ η επιτόπου παρακολούθηση του θέματος είναι συνεχής και διασφαλίζει την αποτροπή εμφάνισης οποιωνδήποτε νέων προβλημάτων.
  • Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο ίδιος ο κ. Υπουργός, το μεγαλύτερο ποσοστό του πετρελαίου που υπήρχε στο πλοίο έχει ήδη απομακρυνθεί.
  • Το περιστατικό συνέβη μεν σε τοποθεσία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αλλά η προκληθείσα ρύπανση εκτιμάται, με βάση την ελληνική και διεθνή εμπειρία, ως μάλλον μικρής σημασίας και δεν δικαιολογεί την εξάντληση της αυστηρότητας εκ μέρους του κ. Υπουργού με την επιβολή του ανώτατου προστίμου που προβλέπει ο νόμος.
  • Αντιπροσωπεία της Εταιρείας, συνοδευόμενη από εκπροσώπους του αλληλασφαλιστικού συνεταιρισμού του πλοίου και εξειδικευμένους τεχνικούς συμβούλους, επισκέφθηκε τον κ. Υπουργό και τον ενημέρωσε πλήρως για τις ενέργειες που γίνονται, καθώς και γι’ αυτές που θα ακολουθήσουν, για τις οποίες και παρουσίασε το σχετικό σχέδιο, το οποίο συμφωνήθηκε να κατατεθεί και γραπτώς το συντομότερο δυνατό, πράγμα που ήδη έγινε.


Κατά την συνάντηση, που έγινε την περασμένη Παρασκευή, η Louis Hellenic Cruises ξεκαθάρισε, ότι παρόλο που θα μπορούσε με βάση την ελληνική και διεθνή νομοθεσία να περιορίσει το σύνολο των δαπανών της για την αντιμετώπιση του όλου περιστατικού (περιλαμβανομένων και τυχόν αποζημιώσεων) στα 4,3 εκατ. ευρώ, αποφάσισε να μην επικαλεστεί (κατ’ αρχήν) τις σχετικές διατάξεις της νομοθεσίας σε ό,τι αφορά την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος μέχρι σήμερα και να προχωρήσει στην λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων, με κόστος που έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ το ποσό των 4,3 εκατ. ευρώ.

Η αντιπροσωπεία της πλοιοκτήτριας εταιρίας του Sea Diamond και του αλληλασφαλιστικού συνεταιρισμού του πλοίου ενημέρωσαν επίσης τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας για τα πορίσματα των μελετών των εξειδικευμένων τεχνικών συμβούλων της London Offshore Consultants Ltd (LOC) αναφορικά με τις δυνατότητες απάντλησης του πετρελαίου από το ναυάγιο του πλοίου, καθώς και για τις εισηγήσεις των συμβούλων για θέματα αντιμετώπισης της ρύπανσης Τhe International Tanker Owners Pollution Federation Limited (ITOPF) για την περαιτέρω αντιμετώπιση της κατάστασης.

Οι μελέτες αυτές της LOC βασίστηκαν στις βιντεοσκοπήσεις, στα ευρήματα και στις μετρήσεις του ναυαγίου και του πυθμένα της θάλασσας που έγιναν από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε), με εντολή και δαπάνες της πλοιοκτήτριας εταιρίας. Παράλληλα, η εταιρία ανέθεσε στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. και την εκπόνηση μελέτης για οποιεσδήποτε πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην περιοχή του ναυαγίου.

Οι ενέργειες στις οποίες προέβη η πλοιοκτήτρια εταιρία, με την υποστήριξη των εξειδικευμένων συμβούλων της, βοήθησαν να περιοριστούν στο ελάχιστο οι περιβαλλοντικές συνέπειες από την βύθιση του πλοίου. Στην επιτυχή καταπολέμηση της ρύπανσης συνέβαλε καθοριστικά το γεγονός ότι, από την πρώτη κιόλας στιγμή, η πλοιοκτήτρια εταιρία εξασφάλισε τις υπηρεσίες της ITOPF, ενός διεθνώς αναγνωρισμένου οργανισμού που εξειδικεύεται στην παροχή επιστημονικών συμβουλών προς όλα τα μέρη που εμπλέκονται στην πρόληψη και αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης, καθώς και της εταιρίας «ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α.Ε.», από τις πλέον εξειδικευμένες στον Ελληνικό χώρο, η οποία και συνεχίζει την περισυλλογή των όποιων μικρών ποσοτήτων πετρελαίου διαρρέουν και προβαίνει σε συνεχείς καθαρισμούς” αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση της η Louis.

Περαιτέρω, όσον αφορά στη δυνατότητα απάντλησης του πετρελαίου που έχει απομείνει στο ναυάγιο, ο κ. Υπουργός ενημερώθηκε ότι το συμπέρασμα των εξειδικευμένων τεχνικών συμβούλων είναι ότι, με βάση τα ειδικά δεδομένα της δομής του πλοίου, της κατάστασης του ναυαγίου, του βάθους στο οποίο βρίσκεται κλπ., οποιαδήποτε προσπάθεια απάντλησης θα ήταν άκρως επικίνδυνη τόσο για τη ζωή των δυτών, όσο και ενδεχομένως για το ίδιο το περιβάλλον. Ακόμα, όμως, κι αν κάποιος ήταν διατεθειμένος να αποδεχθεί τις τυχόν περιβαλλοντικές συνέπειες της απάντλησης κι αν βρίσκονταν δύτες που θα ήταν διατεθειμένοι να αποδεχθούν τους κινδύνους, είναι και πάλι αδύνατο να απαντληθεί όλο το πετρέλαιο που έχει διαχυθεί στο ναυάγιο. Αυτό δε γιατί η τεχνολογία που υπάρχει σήμερα για απάντληση πετρελαίου σε μεγάλο βάθος χωρίς την χρησιμοποίηση δυτών αφορά τα φορτηγά πλοία, των οποίων οι δεξαμενές καυσίμων ή φορτίου είναι άμεσα προσβάσιμες από έξω, ενώ στην περίπτωση επιβατηγού πλοίου, όπως το Sea Diamond, χρειάζεται να διαπεραστεί αριθμός εσωτερικών διαχωριστικών –κάτι που είναι εντελώς ανέφικτο με τα διαθέσιμα σήμερα τεχνικά μέσα και με δεδομένο ότι οι δύτες δεν δύνανται να επιχειρήσουν στο εσωτερικό του πλοίου. Σημειώνεται επίσης ότι η εργασία εντός του ναυαγίου με τηλεκατευθυνόμενες υποβρύχιες συσκευές-ρομπότ (ROV) δεν είναι εφικτή από τεχνική άποψη.

Ενόψει των πιο πάνω, η εισήγηση της ITOPF, στην υλοποίηση της οποίας προχωρεί η πλοιοκτήτρια εταιρία, είναι να αντικατασταθεί το πλωτό αντιρρυπαντικό φράγμα που ήδη βρίσκεται στην περιοχή του ναυαγίου με νέο, ειδικό, κατασκευασμένο για τις συνθήκες θαλάσσης της συγκεκριμένης περιοχής, το οποίο θα περιορίσει ακόμα περισσότερο την πιθανότητα ρύπανσης, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα έγκαιρης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης των όποιων διαρροών (οι ποσότητες των οποίων έχουν μειωθεί σημαντικά), με την περισυλλογή εντός των ορίων της. Η παραγγελία του νέου πλωτού φράγματος έχει ήδη γίνει και η εγκατάστασή του θα ολοκληρωθεί πολύ σύντομα.

Επίσης, ο κ. Υπουργός ενημερώθηκε ότι τυχόν προσπάθεια, με οποιαδήποτε μέθοδο, για ανέλκυση ή απομάκρυνση του ναυαγίου, θα οδηγήσει πιθανότατα σε ανεξέλεγκτη διαρροή καυσίμων με ανυπολόγιστες συνέπειες.

Οι σχετικές μελέτες καταλήγουν στην εισήγηση να υπάρξει επαναξιολόγηση της κατάστασης σε διάστημα δύο περίπου μηνών, για να διαπιστωθεί αν τυχόν απαιτείται διαφοροποίηση των μέτρων. Με την ευκαιρία επισημαίνεται ότι, πέραν των πετρελαίων και λιπαντικών, στο πλοίο δεν υπήρχαν οποιαδήποτε άλλα τοξικά υλικά.

Τέλος, η εταιρία αποφάσισε να προχωρήσει άμεσα στη σύσταση κεφαλαίου ύψους 4,3 εκατ. ευρώ στο Πρωτοδικείο Πειραιώς και καλεί οποιονδήποτε έχει υποστεί ζημιά λόγω του ναυαγίου να υποβάλει σχετικό αίτημα για αποζημίωση από το κεφάλαιο αυτό, σύμφωνα με την προβλεπόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία.

Ενόψει όλων των παραπάνω, η εταιρία, θα προβεί σ’ όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να κηρυχθεί η σχετική απόφαση του Υπουργείου άκυρη.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024