Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΟ. Κεφαλογιάννη: Ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση
Ομιλία της υπεύθυνης Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Τουρισμού της ΝΔ στη Συνδιάσκεψη της Ρόδου

Ο. Κεφαλογιάννη: Ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση

“Η σημερινή οικονομική και πολιτική συγκυρία βρίσκει τον ελληνικό τουρισμό μπροστά σε μια κρίσιμη επιλογή. Από τη μια, υπάρχει ο δρόμος της ανάπτυξης, παρά τα εμπόδια που ύψωσε η κρίση. […]

“Η σημερινή οικονομική και πολιτική συγκυρία βρίσκει τον ελληνικό τουρισμό μπροστά σε μια κρίσιμη επιλογή. Από τη μια, υπάρχει ο δρόμος της ανάπτυξης, παρά<...> τα εμπόδια που ύψωσε η κρίση. Από την άλλη υπάρχει ο δρόμος της μοιρολατρίας και της παραίτησης, που αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει σε μαρασμό. Για τη Νέα Δημοκρατία, δεν υπάρχει κανένα δίλημμα. Ο τουρισμός συμβάλλει κατά 18% στο ΑΕΠ. Καλύπτει το 16% της αγοράς απασχόλησης. Προσφέρει πολλαπλά στην οικονομική ανάπτυξη, αναδεικνύοντας την Ελλάδα διεθνώς ανταγωνιστική. Και είναι ο μόνος τομέας, μαζί με την Ναυτιλία, που το πετυχαίνει. ΓιΆαυτό, ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση. Ως τέτοια οφείλουμε να τον αντιμετωπίζουμε. Όλα αυτά τα δεδομένα, δείχνουν ΅αναγκαστική πορείαΆ προς το δρόμο της ανάπτυξης”. Αυτά δήλωσε, μεταξύ άλλων, η υπεύθυνη Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Τουρισμού της ΝΔ, κα Όλγα Κεφαλογιάννη, στη Συνδιάσκεψη της Ρόδου για τον Τουρισμό.

“Η οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με τις προϋπάρχουσες διαρθρωτικές αδυναμίες και τα στραβοπατήματα της σημερινής κυβέρνησης, υπαγορεύουν νέους στόχους”, συνέχισε η κα Κεφαλογιάννη.

“- Πρώτος στόχος: Θέλουμε έναν τουρισμό – όχημα εξόδου από την κρίση, που μπορεί να απομακρύνει τον κίνδυνο της ύφεσης και για άλλους συνδεδεμένους οικονομικούς κλάδους, όπως είναι η εστίαση, οι μεταφορές, η γεωργία, η μικρής κλίμακας βιομηχανία και η ψυχαγωγία.
– Δεύτερος στόχος: Θέλουμε έναν τουρισμό που συμβάλλει καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και μπορεί να λειτουργήσει σαν μαγνήτης στην προσέλκυση ξένων κεφαλαίων.
– Τρίτος στόχος: Θέλουμε έναν νέο, εξελιγμένο, σύγχρονο τουρισμό, που ξεφεύγει από τα αναπτυξιακά πρότυπα του παρελθόντος.

Για να μπορέσουμε ρεαλιστικά να προσεγγίσουμε τους στόχους αυτούς, υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, τις οποίες είναι προφανές ότι αγνοεί η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Η μία, αφορά τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η τουριστική ανάπτυξη δε νοείται να ξεφεύγει από το μοντέλο ισορροπίας μεταξύ της οικονομίας, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος. Η αειφορία είναι ο πρώτος και βασικός στόχος για τη Νέα Δημοκρατία, όχι μόνο για τον tουρισμό, αλλά για κάθε παραγωγικό τομέα της οικονομίας. Η ανάπτυξη με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες του φυσικού τοπίου, την αρχιτεκτονική παράδοση, την πολιτιστική κληρονομιά, τις συνήθειες των τοπικών κοινωνιών.

Aλλη προϋπόθεση, είναι η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Δεν πρόκειται να πάμε πολύ μακριά στην επίτευξη των στόχων για τον τουρισμό αν δεν εξασφαλίσουμε πρώτα υψηλή ποιότητα σε κάθε στάδιο παροχής προϊόντος ή υπηρεσίας. Και βεβαίως, ποιότητα δε σημαίνει μόνο ΅καλό προϊόνΆ.
– Σημαίνει μεγάλη συμμετοχή των νέων τεχνολογιών, που θα βελτιώσουν την εικόνα και την απόδοση των κρατικών φορέων και των επιχειρηματιών.
– Σημαίνει έγκαιρο και στοχευμένο μάρκετινγκ που θα προσελκύσει τουρίστες υψηλού οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου.
– Σημαίνει εξασφάλιση της προσβασιμότητας του τουριστικού προϊόντος, με συχνές αναθεωρήσεις της διαδικασίας έκδοσης βίζα, σαν αυτή που έγινε πρόσφατα για τους επισκέπτες από τη Ρωσία, σαν αυτή που ζητούν για παράδειγμα τώρα οι κάτοικοι της Χίου, για τους επισκέπτες από την Τουρκία, προκειμένου να αναθερμανθεί η τοπική τουριστική αγορά.

Όσο αφορά το θεσμικό πλαίσιο, ξεκινάω από το βασικότερο που είναι η επανίδρυση αυτόνομου Υπουργείου Τουρισμού, – με ξεκάθαρο επιτελικό ρόλο, χωρίς περιπλοκές συναρμοδιοτήτων, με ουσιαστικό κύρος, ανάλογο με τη συνεισφορά του τουριστικού τομέα στην οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή. Προπαντός, με διαφάνεια στην οργάνωση και τη διοίκηση, και με στελέχωση από έμπειρους τεχνοκράτες του τουριστικού τομέα.

Στο ίδιο πλαίσιο μέτρων συμπεριλαμβάνεται η αναδιοργάνωση του ΕΟΤ. Η μετεξέλιξή του δηλαδή σε οργανισμό προώθησης του τουριστικού προϊόντος και συντονισμού όλων των κρατικών φορέων με δραστηριότητες προβολής.

Nα συμπληρώσω ότι το έργο του ΕΟΤ δε μπορεί και δεν πρέπει να επικεντρώνεται αποκλειστικά στην προβολή της Ελλάδας ως χώρα. Χρειάζεται να καλύπτει και μεμονωμένα προορισμούς ή περιφέρειες, κατά το παράδειγμα του ροδιακού οργανισμού PROTOUR, ο οποίος χαρτογραφεί και προβάλλει ολοκληρωμένα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού.

Στο επίπεδο της επιχειρηματικότητας, προτείνουμε μέτρα όπως
– την μετατροπή του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα απασχόλησης,
– τη διάθεση κοινοτικών πόρων μέσω του ΕΣΠΑ,
– τη στήριξη της καινοτομίας, της τεχνολογικής αναβάθμισης και της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Ειδικά η καινοτομία και η τεχνολογία πρέπει να αποτελέσουν κεντρικές προτεραιότητές μας. Για να εκσυγχρονιστούν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, χρειάζεται να είναι τεχνολογικά δικτυωμένες. Μπορούν να κερδίσουν σημαντικά οφέλη εκμεταλλευόμενες τη δυναμική του διαδικτύου όχι μόνο για προβολή και διαφήμιση αλλά και για την προσφορά δυναμικών πακέτων.

Εξίσου σημαντική είναι η εκπαίδευση και κατάρτιση στην οργάνωση και διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων και στα τουριστικά επαγγέλματα. Είναι σαφές ότι σήμερα, η ποιότητα της τουριστικής παιδείας είναι ανεπαρκής. Σημαντικό τμήμα του εργατικού δυναμικού (Έλληνες και οικονομικοί μετανάστες), στερείται επαγγελματικής εξειδίκευσης, ικανότητας επικοινωνίας και εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες. Αυτό καθιστά την εκπαίδευση από τις πανεπιστημιακές σχολές και τον ΟΤΕΚ, αλλά και την συνεχή κατάρτιση, ακόμα πιο ζωτικές προϋποθέσεις για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Να συμπληρώσω ακόμα, ότι η εκπαίδευση στην παροχή καινοτόμων τουριστικών προϊόντων μπορεί να συμβάλλει και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Για παράδειγμα, η εκπαίδευση σε σχολή ελληνικής γαστρονομίας μπορεί να προκαλέσει ζήτηση επαγγελματιών στην εναλλακτική αγορά του γαστρονομικού τουρισμού.

Στον τομέα των υποδομών, των μεταφορών και της χωροταξίας, χρειάζεται να γίνουν ανάλογα βήματα. Κρίνουμε ότι οι υφιστάμενες υποδομές χρειάζονται αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό. Η δημιουργία νέων υποδομών υψηλών προδιαγραφών μπορεί να ενισχύσει την τουριστική ανάπτυξη, να αναδείξει νέα είδη τουρισμού αλλά και νέους προορισμούς.

Σήμερα, πολλά αεροδρόμια, λιμάνια, οδικά δίκτυα, μαρίνες, γήπεδα γκολφ, χώροι στάθμευσης, συνεδριακά κέντρα και άλλες υποδομές, είναι κατώτερα των προσδοκιών, τόσο για τους τουριστικούς επιχειρηματίες όσο και για τους ίδιους τους επισκέπτες.

Στο πλαίσιο της χωροταξίας, προτείνουμε την εξειδίκευση του ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού, με σωστές εφαρμογές απόσυρσης ξενοδοχειακών μονάδων εκτός σχεδίου, ανάπτυξη της τουριστικής κατοικίας υψηλών προδιαγραφών και υποδομές που θα βάζουν σε τάξη το σημερινό χαώδες τουριστικό τοπίο.

Ο επόμενος άξονας μέτρων αφορά τη στρατηγική προώθησης και προβολής του τουριστικού προϊόντος. Θεωρούμε απαραίτητο η στρατηγική αυτή να έχει διάρκεια χρόνου, να αναδεικνύει στοχευμένα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της διαρκώς μεταβαλλόμενης τουριστικής αγοράς. Οι συνεχείς αλλαγές κατευθύνσεων και λογοτύπων, αλλά και προσώπων στα καίρια πόστα του τουρισμού δείχνουν προς τα έξω σύγχυση προτεραιοτήτων, στόχων και μέσων.

Επιπλέον, εξαιρετικά σημαντική θεωρούμε τη μετατροπή των μεγάλων αστικών κέντρων σε προορισμούς city break και συνεδριακού τουρισμού, αρχής γενομένης από την Αθήνα. Η ανάπτυξη αυτής της μορφής τουρισμού μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα των τουριστικών επιχειρήσεων της πρωτεύουσας και στη βελτίωση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της, τα οποία μέχρι σήμερα δεν έχουν αναδειχθεί επαρκώς.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κερδίζουν έδαφος άλλες πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη, που πριν από μια δεκαπενταετία είχε λιγότερο τουρισμό από την Αθήνα, σήμερα όμως αποτελεί έναν από τους 5 κύριους προορισμούς city break στην Ευρώπη. Βεβαίως για να γίνουν όποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, είναι απολύτως επιβεβλημένο
– να δημιουργηθεί συνεδριακό κέντρο και να προβληθεί σωστά ο συνεδριακός τουρισμός,
– να αντιμετωπιστεί η εγκληματικότητα και να βελτιωθούν οι συνθήκες καθαριότητας στο ιστορικό κέντρο της πόλης,
– Και βεβαίως, να μην υπάρχουν φαινόμενα όπως της προηγούμενης εβδομάδας, όταν ολιγάριθμοι συνδικαλιστές απέκλειαν τα κεντρικά ξενοδοχεία της Αθήνας.

Τέλος, είναι κρίσιμο να ληφθούν μέτρα για την ανάπτυξη του ΅πράσινου τουρισμούΆ. Ενός είδους που αναπτύσσεται γύρω από τη φιλοσοφία της αειφορικότητας. Με γνώμονα το σεβασμό στο περιβάλλον υπαγορεύει νέες συνήθειες για τον επιχειρηματία και τον καταναλωτή. Ουσιαστικά πρόκειται για απλές πρακτικές που μειώνουν το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης και συνοψίζονται στα 4 R: Reduce, Reuse, Recycle, Respect”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024