Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΑκτοπλοΐαΠροβληματική η ακτοπλοϊκή σύνδεση Βόρειων Σποράδων;
Συζήτηση στη Βουλή για το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Βόρειων Σποράδων

Προβληματική η ακτοπλοϊκή σύνδεση Βόρειων Σποράδων;

Απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστή Μουσουρούλη, σε επίκαιρη ερώτηση για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Βόρειων Σποράδων.

Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής στις 26 Ιουλίου 2012, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστής Μουσουρούλης, απάντησε στην επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού των Ανεξάρτητων Ελλήνων, κας Μαρίνας Χρυσοβελώνη, σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση Βόρειων Σποράδων.

Η βουλευτής ανέφερε στη Βουλή:
“Κύριε υπουργέ, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου είχε συμφωνήσει πριν από λίγους μήνες με το τότε Υπουργείο Ανάπτυξης, στο οποίο όπως και εσείς γνωρίζετε ανήκε το αντικείμενο της ακτοπλοΐας, να δρομολογήσει για το καλοκαίρι που διανύουμε ένα πλοίο που θα συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με τις Βόρειες Σποράδες και το Βόλο με 3 δρομολόγια την εβδομάδα με χρόνο έναρξης των δρομολογίων στις 28/6/2012. Η παραπάνω ναυτιλιακή εταιρεία, της οποίας διευθύνων σύμβουλος όπως γνωρίζετε είναι ο κ. Γιάννης Αβραντίνης, ευθύς αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, κύριε υπουργέ -και συγκεκριμένα περί τα τέλη του παρελθόντος μηνός Ιουνίου- αποφάσισε να αναστείλει την υλοποίηση των συμφωνηθέντων -αφού μάλιστα προηγήθηκε μια έντονη αντιπαράθεση μεταξύ υμών, κύριε υπουργέ και του διευθύνοντος συμβούλου που προανέφερα- με αφορμή τη δρομολόγηση ενός νέου πλοίου αντίπαλης εταιρείας για την εξυπηρέτηση της Χίου, που είναι η εκλογική σας περιφέρεια.

Είναι προφανές ότι μεταξύ υμών, κύριε υπουργέ και της ναυτιλιακής εταιρείας που προαναφέρθηκε δεν υπάρχει αγαστή συνεργασία, η οποία, όμως, έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση ανυπολόγιστης ζημίας στις Βόρειες Σποράδες και στη Μαγνησία γενικότερα, που δεν εξυπηρετούνται από την ακτοπλοϊκή σύνδεση που είχε προγραμματιστεί.

Η παραπάνω σύνδεση, η οποία επισημαίνω ότι δε θα πρέπει να περιοριστεί μόνο στους δυο θερινούς μήνες αιχμής, αποτελεί μόνιμο και πάγιο αίτημα των κατοίκων των Βορείων Σποράδων. Η πρόσφατη εξαγγελία διακοπής δρομολογίων από και προς τις Βόρειες Σποράδες εν μέσω, μάλιστα, της τουριστικής περιόδου προξενεί μεγάλη αναστάτωση, αλλά κυρίως ανυπολόγιστη ζημία

όχι μόνο στους ταξιδιώτες, αλλά και στους επαγγελματίες του τουρισμού, στους μόνιμους κατοίκους του νησιού, αλλά και

πολύ αρνητικές επιπτώσεις στη Μαγνησία, γενικότερα λόγω της εξαιρετικά μεγάλης μείωσης της κίνησης του λιμανιού του Βόλου.

Σα να μην έφταναν όλα αυτά, στις 20-7-2012 η ίδια ναυτιλιακή εταιρεία προχωρά ένα βήμα πιο μακριά, ανακοινώνοντας ότι ‘εξαιτίας ναύλωσης στο εξωτερικό’ -εντός εισαγωγικών το λέω αυτό- ‘του πλοίου της εταιρείας ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΟΥ, αναστέλλει τη δρομολόγηση από 7 Ιουλίου έως 9 Σεπτεμβρίου και για την άλλη γραμμή Άγιος Κωνσταντίνος-Σκιάθος-Σκόπελος-Αλόννησος’.

Δηλαδή, από όσα λέω προκύπτει ότι οι Βόρειες Σποράδες βρίσκονται για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες μέρες στο κέντρο μια διελκυστίνδας μεταξύ Υπουργείου Ναυτιλίας και της συγκεκριμένης ναυτιλιακής εταιρείας.

Το ερώτημα εν προκειμένω δεν είναι γιατί υπάρχει αυτή η διένεξη, αλλά το πως θα επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα ιδιαίτερα για τη γραμμή που συνέδεε το Βόλο με τη Θεσσαλονίκη μέσω των Βορείων Σποράδων, τη στιγμή μάλιστα που επ’ αυτού υπήρχε σχετική συμφωνία.

Δεν επιθυμούμε, κύριε υπουργέ, να εμπλακούν ούτε ο Βόλος ούτε ασφαλώς οι Βόρειες Σποράδες στη διένεξη… Είναι προφανές

ότι υπάρχουν κάποια συμφέροντα των οποίων επιδιώκεται η εξυπηρέτηση. Αυτό, όμως, που ενδιαφέρει είναι η επίλυση του προβλήματος και αυτό που ενδιαφέρει είναι μόνο το δημόσιο, το τοπικό και το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον που πλήττονται.

Κατόπιν αυτών ερωτάσθε, κύριε υπουργέ, ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεσθε να λάβετε και πότε -αυτό έχει σημασία- προκειμένου να επιλυθούν άμεσα το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Βορείων Σποράδων και του Βόλου με τη Θεσσαλονίκη. Ευχαριστώ”.

Ο κ. Μουσουρούλης στην απάντησή του ανέφερε: “Θα ήθελα, κατ’αρχήν, να σας πω ότι το δεδομένο θεσμικό πλαίσιο είναι από το 2001, είναι ο ν. 2932, με τον οποίο ρυθμίζονται οι θαλάσσιες ενδομεταφορές. Στο πλαίσιο του νόμου αυτού οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δρομολογούν ελεύθερα τα πλοία τους ανάλογα με την επιχειρηματική τους πρωτοβουλία, η δε πολιτεία οφείλει να διαπιστώνει ότι εκπληρώνονται οι προϋποθέσεις δρομολόγησης και βεβαίως, σε αντίθετη περίπτωση να παρεμβαίνει για να εξασφαλίζει το απαιτούμενο επίπεδο εξυπηρέτησης. Πώς να παρεμβαίνει; Πρώτον, με τη δραστηριοποίηση όλων των πλοίων που είναι σε διαθεσιμότητα -και εδώ είναι ένα θέμα να δούμε πώς λειτουργεί η ύφεση και τι επιπτώσεις έχει στην ακτοπλοΐα που αποεπενδύει- δεύτερον, με το να διασφαλίζει τον μέγιστο αριθμό δρομολογίων και τρίτον, μέσω συνάψεως συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, όπου εκεί αντιλαμβάνεστε και ποια είναι τα δημοσιονομικά ζητήματα.

Έρχομαι στο θέμα. Κατ’αρχήν, γνωρίζετε καλύτερα από εμένα ότι οι Βόρειες Σποράδες, Σκιάθος, Σκόπελος, Αλόννησος, συνδέονται, πρώτον, με το λιμάνι του Βόλου με το EXPRESS SKIATHOS, που πραγματοποιεί δύο δρομολόγια ημερησίως, εκτός Τρίτης και Σαββάτου που εκτελεί μόνο ένα, με τα ταχύπλοα Flyingcat 5 και Flyingcat 6, που εκτελούν από κοινού δύο δρομολόγια την ημέρα, δεύτερον, με τον Άγιο Κωνσταντίνο Στυλίδας, με το EXPRESS PEGASUS, που εκτελεί καθημερινό δρομολόγιο με επιστροφή και επίσης με τα Flyingcat 5 και 6, που κάνουν όπως και πριν δυο δρομολόγια την ημέρα με επιστροφή και τρίτον, με την Εύβοια μέσω Κύμης με τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως. Επίσης, έχουμε εξουσιοδοτήσει τις λιμενικές αρχές Βόλου και Αγίου Κωνσταντίνου να προβαίνουν σε έγκριση έκτακτων δρομολογίων ανάλογα με την αιχμή της ζήτησης και κυρίως τη θερινή περίοδο στη γραμμή Βόλος-Σποράδες και Άγιος Κωνσταντίνος-Σποράδες αντίστοιχα.

Πάμε στο θέμα της Θεσσαλονίκης. Για την κάλυψη της σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βορείων Σποράδων-Βόλου για την τρέχουσα περίοδο υπήρξε μια θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών προς τον υπουργό. Η συνεδρίαση του Συμβουλίου έγινε την ημέρα που παραλάμβανα από τον κ. Στουρνάρα το υπουργείο.

Για το χρονικό διάστημα, στη γραμμή αυτή, από 28/6/2012 μέχρι 2/9/2012 εγκρίθηκε η δρομολόγηση του ΑΛΚΥΟΝΗ της εταιρείας SEA LINK FERRIES, που όπως είπατε είναι θυγατρική εταιρεία της NEL.

Κυρία συνάδελφε, θα σας πω τι έχουμε κάνει. Θα παραδεχθώ το πρόβλημα. Θα σας ζητήσω, όμως, στη δευτερολογία σας να αποσυνδέσετε το πρόσωπό μου από την επίπτωση που πιστεύετε ότι έχει η διένεξη που δημιουργήθηκε με αφορμή τη δρομολόγηση ενός άλλου πλοίου στη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης με τις Σποράδες. Δεν έχει καμία απολύτως σχέση. Ούτε οι ημερομηνίες μπορούν να τεκμηριώσουν την επιχειρηματολογία σας. Μπορώ να σας τα πω κατ’ ιδίαν και να συμφωνήσετε μαζί μου.

Έρχομαι, λοιπόν, στη συγκεκριμένη δρομολόγηση. Αιτήθηκε, λοιπόν, η εταιρεία τρία δρομολόγια την εβδομάδα από Θεσσαλονίκη για Βόρειες Σποράδες, Βόλο με επιστροφή κι ένα δρομολόγιο από Βόλο για Σκιάθο – Σκόπελο με επιστροφή. Η εταιρεία είχε την υποχρέωση να προσκομίσει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας πέντε ημέρες πριν την έναρξη της δρομολόγησης. Η εταιρεία, λοιπόν, δεν τα προσκόμισε, αλλά μία ημέρα πριν η Υπηρεσία –έχω το έγγραφο και θα το καταθέσω στα Πρακτικά- γνωστοποίησε την υποχρέωσή της και της ζήτησε να πράξει τα δέοντα.

Η εταιρεία, μετά την προειδοποίηση του Υπουργείου, στις 28 Ιουνίου, δηλαδή τη μέρα που έληγε η προθεσμία, ζήτησε την τροποποίηση της έναρξης των δρομολογίων αντί για 28 Ιουνίου στις 14 Ιουλίου.

Αυτό το αίτημα, κυρία συνάδελφε, αξιολογήθηκε από την Υπηρεσία, λαμβάνοντας υπόψη ότι δε θα έπρεπε να χαθεί η όποια ευκαιρία σύνδεσης των Βορείων Σποράδων με τη Θεσσαλονίκη, η οποία δεν υπήρχε πριν.

Συνεχίζω και κλείνω με αυτό: Επανέρχεται η εταιρεία με νεότερο αίτημα στις 11 Ιουλίου και ζητά να ανακληθεί η ανακοίνωση – δήλωση δρομολόγησης του πλοίου, επικαλούμενη ότι δεν ολοκλήρωσε τις επισκευές που ήταν απαραίτητες ενόψει της πιστοποίησης αξιοπλοΐας του πλοίου. Και, βέβαια, επικαλέστηκε και την πτώση της επιβατικής κίνησης της γραμμής.
Από την πλευρά τη δική μου θα απευθύνω –όπως θα κάνω σε όλες τις εταιρείες, ανεξάρτητα από το πώς έχει διαμορφωθεί μέχρι τώρα η σχέση του Υπουργείου με τις εταιρείες μέσω του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών- αυστηρή σύσταση για τέτοιου είδους περιπτώσεις. Πάντως η απόφαση είναι απόφαση επιχειρηματική. Δεν υπήρξε κάποια σύνδεση η οποία αφαιρέθηκε. Υπήρξε κάποια πρόταση συνδέσεως, η οποία έγινε αποδεκτή από το Υπουργείο, να δοθεί αυτή η ευκαιρία.

Θα ακούσω τι θα μου πείτε. Και με πολλή χαρά θα σας ακούσω, επίσης, να συμφωνείτε ότι η σύνδεση της υπόθεσης της NEL με τη δρομολόγηση του πλοίου στη γραμμή Χίος – Μυτιλήνη είναι ατυχής. Ευχαριστώ”.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024