Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΙΝΣΕΤΕ: Η υψηλή φορολογική επιβάρυνση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα
Τουρισμός και οικονομία

ΙΝΣΕΤΕ: Η υψηλή φορολογική επιβάρυνση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα

Ο ελληνικός τουρισμός, αποτελώντας μέρος μιας δυναμικά αναπτυσσόμενης διεθνώς δραστηριότητας, για το 2017 αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό άνω του 4%.

Σε συνέχεια του 1ου τεύχους της περιοδικής σειράς μελετών του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ “Ελληνικός Τουρισμός – Εξελίξεις & Προοπτικές” κυκλοφόρησε και το 2ο τεύχος της. Στόχος της έκδοσης αποτελεί η ανάλυση και τεκμηρίωση της πορείας του ελληνικού τουρισμού σε σχέση με την Ελληνική οικονομία, λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά δεδομένα και τις εξελίξεις στις βασικές αγορές καθώς και τα θέματα ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού.
 
Στο 2ο τεύχος δίδεται έμφαση:

  • στον αξιοσημείωτο μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας με σημαντικά αυξημένη εξαγωγική δραστηριότητα αγαθών και υπηρεσιών,
  • στην εξαιρετικά υψηλή φορολογική επιβάρυνση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ενός κατ’εξοχήν εξαγωγικού προϊόντος, γεγονός το οποίο αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα, ενώ παράλληλα επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα και τα κίνητρα του συνόλου του επιχειρείν, καθώς και το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων. Ταυτόχρονα οδηγεί σε όξυνση της εποχικότητας.

Ειδικότερα για τη φορολογία, όπως αναλύεται στο κεφάλαιο 5 μέσω ενός παραδείγματος λειτουργίας ενός ξενοδοχείου 4*, που εστιάζει αποκλειστικά στις επιπτώσεις των διαφορετικών φορολογικών συντελεστών στην Ελλάδα και σε ανταγωνιστικούς προορισμούς (Κύπρος, Τουρκία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία), η υπερφορολόγηση οδηγεί σε:

  • Επιχειρήσεις που λειτουργούν για να εισφέρουν στο κράτος και όχι να αμείβουν τους εργαζόμενους και τους επιχειρηματίες, με επακόλουθο πολύ μειωμένα κίνητρα για επιχειρείν και εργασία, μόνο στην Ελλάδα το άθροισμα καθαρών αμοιβών εργαζομένων και κερδών είναι σχεδόν ισόποσο με το άθροισμα φόρων και εισφορών – 37,6 ευρώ έναντι 33,4 ευρώ. Αντίθετα στην Ισπανία (46,8 ευρώ / 24,3 ευρώ), στην Τουρκία (47,6 ευρώ / 23,5 ευρώ) και στην Κύπρο (55,0 ευρώ / 16,1 ευρώ) οι επιχειρήσεις λειτουργούν κυρίως για τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους και όχι για τα κρατικά / ασφαλιστικά έσοδα. Σε μικρότερο βαθμό το ίδιο ισχύει και για Ιταλία (42,3 ευρώ / 28,8 ευρώ) και Κροατία (43,0 ευρώ / 28,1 ευρώ).
  • Μειωμένες απολαβές για τους εργαζόμενους, αν στην Ελλάδα ίσχυαν οι φορολογικοί συντελεστές της Κύπρου, το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων θα ήταν υψηλότερο κατά 50%.
  • Μικρότερη σεζόν λόγω των φορολογικών επιβαρύνσεων η τιμή με την οποία θα ανοίξει για να λειτουργήσει (ή δεν θα κλείσει) ένα ξενοδοχείο στην Ελλάδα είναι 16% υψηλότερη από αυτήν που θα ίσχυε αν οι φορολογικοί συντελεστές ήταν οι ίδιοι με της Κύπρου. Προφανώς, σε μια αγορά με έντονες εποχιακές διακυμάνσεις, με τους ισχύοντες συντελεστές το ελληνικό ξενοδοχείο μπαίνει στην αγορά πολύ αργότερα και βγαίνει πολύ νωρίτερα, λειτουργώντας μόνο όταν οι τιμές είναι υψηλές (high season).
  • Μειωμένη ανταγωνιστικότητα προκειμένου οι εργαζόμενοι στα ελληνικά ξενοδοχεία να έχουν τις ίδιες αμοιβές με τους συναδέλφους τους στα κυπριακά και το λειτουργικό κέρδος στα ξενοδοχεία στην Ελλάδα να είναι το ίδιο με της Κύπρου, η τιμή δωματίου για τον πελάτη πρέπει να είναι 34% υψηλότερη, (μειωμένες ή) καθόλου επενδύσεις, τα Λειτουργικά κέρδη δεν επαρκούν για την αποπληρωμή των τοκοχρεωλυτικών δόσεων των δανείων. Αυτό οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο με μειωμένη ανταγωνιστικότητα στο μέλλον και άρα μειωμένη απασχόληση και οικονομική δραστηριότητα, καθώς και μειωμένα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα.

Αν και οι επιπτώσεις αυτές διατρέχουν το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων, πλήττουν ιδιαίτερα τις πλέον αδύναμες: αυτές που δεν διαθέτουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, είτε με μορφή ίδιου brand name, είτε με μορφή brand name προορισμού, που θα τους επιτρέψει να μετακυλήσουν (μέρος ή όλη) την υψηλότερη φορολόγηση στον τελικό πελάτη και που θα διευκολύνει την προσαρμογή τους σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

2017 ΙΝΣΕΤΕ – Ελληνικές Τουρισμός, Εξελίξεις & Προοπτικές 2

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024