Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Θαλάσσιος τουρισμός

Αναλύοντας τα προβλήματα του θαλάσσιου τουρισμού...

Βίκυ Καραντζαβέλου - 18 Ιανουάριος 2018, 13:25

Σήμερα, κατά τον ΣΙΤΕΣΑΠ, υπάρχουν αρκετές διαδικαστικές δυσλειτουργίες, όπως η ανάγκη ταυτοποίησης των επιβαινόντων, η χρονοβόρα διαδικασία της έκδοσης άδειας απόπλου, στοιχεία που θα είχε διευκολυνθεί ο κλάδος εάν είχε ήδη ξεκινήσει το ηλεκτρονικό μητρώο σκαφών (που είχε θεσμοθετηθεί από το 2014) και που έχει ήδη υποσχεθεί ο υπουργός Ναυτιλίας ότι θα ενεργοποιηθεί.


Μία ιδιαίτερα ενημερωτική συνάντηση εργασίας – ενημέρωσης με το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΙΤΕΣΑΠ – Συνδέσμου Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος, είχαμε με μερικούς συναδέλφους την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2018, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Τα μέλη του ΔΣ του ΣΙΤΕΣΑΠ - κα Ελένη Βρυώνη, πρόεδρος, κ. Γιάννης Μακρυδάκης, αντιπρόεδρος, κ. Ευθύμης Μπιμπής, γενικός γραμματέας, και κ. Πάρις Λουτριώτης, μέλος-υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων - ανέλυσαν τα σοβαρότερα σήμερα προβλήματα του θαλάσσιου τουρισμού.

Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν οι προβληματισμοί του κλάδου, και πρόσφατες νομοθετικές διατάξεις που δημιουργούν δυσκολίες στην λειτουργία των πολλών εκατοντάδων, κυρίως μικρών επιχειρήσεων του κλάδου, που εκτιμάται ότι ο ετήσιος τζίρος του κλάδου ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ, στον οποίο προστίθεται ο αποδιδόμενος ΦΠΑ. Από την λειτουργία, ναυλώσεις, πληρώματα, επισκευές, προώθηση, κ.λπ., ο κλάδος επηρεάζει περίπου 50 διαφορετικά επαγγέλματα.



Η πρόεδρος αναφέρθηκε αρχικά στο σημαντικό θέμα της ιδιωτικοποίησης της Μαρίνας Αλίμου, με αρκετές λεπτομέρειες για τα σχεδόν 1.000 επαγγελματικά σκάφη που ελλιμενίζονται και επισήμανε ότι η περιοχή της Αττικής, που έχει και τη μεγαλύτερη δραστηριότητα, ουσιαστικά διαθέτει μόνο την Μαρίνα Αλίμου ως κεντρική βάση του επαγγελματικού σκάφους και είναι πολύ μικρός ο αριθμός των επαγγελματικών σκαφών που ελλιμενίζονται στις άλλες μαρίνες της Αττικής. Η πρόεδρος ολοκλήρωσε λέγοντας: “Η θέση του ΣΙΤΕΣΑΠ είναι ότι η Μαρίνα Αλίμου πρέπει να διατηρήσει τον επαγγελματικό της χαρακτήρα και η όποια αξιοποίηση, πρέπει να συντελεστεί λαμβάνοντας υπόψη το ότι είναι στην ουσία η επαγγελματική βάση του κλάδου”.

Ο κ. Μπιμπής έδωσε στοιχεία για το Νόμο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, 4504/2017 που αλλάζει προς το χειρότερο, και διάφορες διατάξεις του Νόμου 4256/2014, που διευκόλυναν τη λειτουργία και διαχείριση των επαγγελματικών σκαφών. Μεταξύ αυτών, επισημάνθηκε η εκκρεμότητα έκδοσης διευκρινήσεων και σχετικών υπουργικών αποφάσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας για το θέμα του τέλους πλοίων, το θέμα της πιστοποίησης της ακινησίας σκαφών, της πρόσληψης του κυβερνήτη, της θεώρησης ναυτιλιακών εγγράφων, της απαίτησης υπογραφής του ναυλοσυμφώνου από τον πλοίαρχο-κυβερνήτη, που είναι διατάξεις που με βάση την ψήφιση του νόμου εφαρμόζονται από την 21η Δεκεμβρίου 2017.

Επίσης έκανε αναφορά ότι, ενώ στο Π.Δ. 917/79 ίσχυε και υπολόγιζαν των αριθμό επιβαινόντων στα σκάφη, ανάλογα με τους πλόες των σκαφών είτε  ημέρας / είτε νύκτας, ο νέος Νόμος επιφέρει μείωση του αριθμού των επιβαινόντων στα σκάφη κατά τους ημερησίους πλόες, στον αριθμό μόνο των διαθέσιμων κλινών (που κανονικά είναι για τις διανυκτερεύσεις) και άρα περιορίζει την δραστηριότητα σε πολλούς επαγγελματίες και μάλιστα σε τουριστικά νησιά, που έκαναν ημερήσιες ναυλώσεις μικρών γκρουπ (όπως π.χ. ημερήσια εκδρομή ενός συνεδρίου).

Δυστυχώς, παρά τις πολλές συναντήσεις του ΔΣ του ΣΙΤΕΣΑΠ με τον ίδιο τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή και τους συνεργάτες του, καθώς και με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, τα αιτήματα του ΣΙΤΕΣΑΠ, δεν είχαν αποτέλεσμα και δεν υπήρξαν τροποποιήσεις στις διατάξεις του νόμου. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν επανέλθει διαδικαστικές δυσλειτουργίες, όπως η ανάγκη ταυτοποίησης των επιβαινόντων, η χρονοβόρα διαδικασία της έκδοσης άδειας απόπλου, στοιχεία που θα είχε διευκολυνθεί ο κλάδος εάν είχε ήδη ξεκινήσει το ηλεκτρονικό μητρώο σκαφών (που είχε θεσμοθετηθεί από το 2014) και που έχει ήδη υποσχεθεί ο υπουργός ότι θα ενεργοποιηθεί.

Ο κ. Μακρυδάκης έκανε εκτενή αναφορά σε παραδείγματα από τις δυσκολίες και καθυστερήσεις στις χρονοβόρες και πολύπλοκες διαδικασίες ελέγχου εγγράφων και επιβαινόντων στα επαγγελματικά σκάφη, είτε λόγω υποστελέχωσης λιμενικών φυλακίων, είτε λόγω ανεπαρκούς κατάρτισης των νεώτερων λιμενικών στελεχών σε μικρά λιμεναρχεία, προκειμένου να τηρηθούν οι ελληνικοί νόμοι, που είναι πιο πολύπλοκοι από τους αντίστοιχους άλλων χωρών. Μάλιστα, περιέγραψε ένα γλαφυρό πρόσφατο παράδειγμα φλοτίλλας σκαφών που είχαν ναυλώσει εργαζόμενοι της ρωσικής GAZPROM για δρομολόγιο από την Αττική προς Λευκάδα και επιστροφή. Το ταξίδι που θα επαναλαμβανόταν επί σειρά ετών, λόγω των διαδικαστικών δυσκολιών και αντίστοιχων καθυστερήσεων στις ελεγκτικές διαδικασίες, των επιβαινόντων, κατέληξε σε δυσαρέσκεια των τουριστών και την επιλογή της Ιταλίας αντί της Ελλάδος, για τα επόμενα χρόνια.



Ο κ. Λουτριώτης επεσήμανε την υπογραφείσα από περισσότερα από δέκα χρόνια συμφωνία με τον Φορέα Διαχείρισης της Μαρίνας Αλίμου, του επαγγελματικού τιμολογίου, και είπε ότι με αναβαθμισμένες υπηρεσίες οι επαγγελματίες δέχονται αύξηση του τιμολογίου κατά 15%, ενώ υπάρχει και η συμφωνία της αύξησης σε σχέση με τον πληθωρισμό, αλλά όχι να υπερ-διπλασιαστεί, που είναι η πιθανότητα μετά μία πλήρη ιδιωτικοποίηση, χωρίς προστασία των επαγγελματιών. Άλλωστε υπάρχει και Υπουργική Απόφαση περί τελών ελλιμενισμού επαγγελματικών σκαφών στον Τουριστικό Λιμένα Αλίμου (υπ’αρ. 1631/2007 Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, ΦΕΚ Β΄171/2007), που επίσημα προβλέπει σημαντικά χαμηλότερες χρεώσεις σε σχέση με τα ιδιωτικά σκάφη.

Ο κ. Λουτριώτης αναφέρθηκε επίσης και στην περίπτωση για χωροθέτηση νέας μαρίνας στην Αττική, που έχει από παλαιότερα υποβληθεί στην πολιτική ηγεσία, χωρίς όμως κάποια συγκεκριμένη ενέργεια.

Ο ΣΙΤΕΣΑΠ έχει ζητήσει συνάντηση με την υπουργό Τουρισμού κα Έλενα Κουντουρά για να συζητήσει θέματα του κλάδου, όπως και το θέμα της νέας χωροθέτησης και της προώθησης της Ελλάδος ως  προορισμού θαλάσσιου τουρισμού.

Ο κ. Μπιμπής και ο κ. Λουτριώτης αναφέρθηκαν επίσης και στο πρόβλημα που αντιμετωπίζεται με την απασχόληση και πρόληψη Ελλήνων κυβερνητών στα επαγγελματικά σκάφη, που χρειάζεται νομικές διευκρινήσεις από την πολιτεία, τίθεται περιορισμός για απασχόληση κυβερνήτη μόνο με επαγγελματικό πτυχία για σκάφη με περισσότερους από 12 επιβαίνοντες, ενώ η πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την μη αποδοχή της ισοτιμίας του πτυχίου Κυβερνήτου της βρετανικής RYA (Royal Yacthing Association) λόγω BREXIT, ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στις ναυλώσεις στην Ελλάδα.

Ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ (Μονίμου) Πληρώματος – ΣΙΤΕΣΑΠ, με την ιδιότητα του επαγγελματικού φορέα εκπροσώπησης του κλάδου των τουριστικών επαγγελματικών σκαφών, περιλαμβάνει περισσότερες από 750 επιχειρήσεις που είναι ιδιοκτήτες και διαχειριστές περίπου 3.000 συνολικώς σκαφών διαφόρων κατηγοριών, μεγεθών και τύπων, σε όλη την ελληνική επικράτεια, και στην περίοδο έντασης της δραστηριότητας εκτιμάται ότι απασχολούν περισσότερους από 5.000  εργαζομένους, σε πλήρη ή σε εποχιακή απασχόληση.

|
Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Sine ira et studio (ή -τουριστικά- αμερόληπτα)

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Το Hotel Marketing Masterclass στην Κύπρο

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

Τα eNewsletters της αγοράς

↑ top