Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαACI Europe: Ο όγκος επιβατών ανακάμπτει στο 88% προ της πανδημίας στην Ευρώπη το καλοκαίρι του 2022
Αερομεταφορές

ACI Europe: Ο όγκος επιβατών ανακάμπτει στο 88% προ της πανδημίας στην Ευρώπη το καλοκαίρι του 2022

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), η επιβατική κίνηση το γ’ τρίμηνο του 2022 διαμορφώθηκε στο -12%, σημαντική βελτίωση σε σχέση με το β’ (-17%) και το α’ τρίμηνο (-39%). Τα αεροδρόμια σε Ελλάδα (+4,8%), Λουξεμβούργο (+3,3%) και Ισλανδία (+1%) ξεπέρασαν τον όγκο επιβατών προ πανδημίας.

Ο ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του για την κίνηση των αεροδρομίων για το γ’ τρίμηνο και τον Σεπτέμβριο του 2022. Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 61% το γ’ τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Η διεθνής επιβατική κίνηση (+84%) οδήγησε στην άνοδο, καθώς τα, σε μεγάλο βαθμό, απεριόριστα πλέον διασυνοριακά ταξίδια οδήγησαν σε “έκρηξη” των ταξιδιών αναψυχής και VFR (Visiting Friends & Relatives) κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής. Η επιβατική κίνηση εσωτερικού (+14%) αυξήθηκε επίσης, με χαμηλότερο, αλλά και πάλι δυναμικό, ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), η επιβατική κίνηση το γ’ τρίμηνο διαμορφώθηκε στο -12%, σημειώνοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με το β’ τρίμηνο (-17%) και το α’ τρίμηνο (-39%).

Η αγορά της ΕΕ+ εκτινάσσεται το γ’ τρίμηνο, με διακυμάνσεις ανά χώρα
Η αγορά της ΕΕ+(1) συνέχισε να οδηγεί την ανάκαμψη, με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της ομάδας αυτής να αυξάνεται κατά 74% το γ’ τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+202%), τη Φινλανδία (+194%) και την Ιρλανδία (+188%) – αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις σε αυτές τις χώρες είχαν καθυστερήσει να χαλαρώσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς πέρυσι.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (2019), τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+ ήταν στο -13%, με σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση ανάκαμψης:

Τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+4,8%), το Λουξεμβούργο (+3,3%) και στην Ισλανδία (+1%) ξεπέρασαν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία.

Τα αεροδρόμια σε εξέχουσες τουριστικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας (-1,8%), της Ισπανίας (-7,8%), της Κροατίας (-9,3%) και της Ιταλίας (-11,4%) είχαν γενικά καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της ΕΕ+, μαζί με εκείνα της Ρουμανίας (-4,8%), της Λιθουανίας (-7,6%), της Ιρλανδίας (-10%) και της Πολωνίας (-11,2%), όπου η σημαντική επέκταση της χωρητικότητας των αεριομεταφορέων ΥπερΧαμηλού Κόστους (Ultra LCCs) ήταν συχνά σημαντικός παράγοντας.

Τα αεροδρόμια στις μεγαλύτερες αεροπορικές αγορές της ΕΕ+ ανέκαμψαν με βραδύτερο ρυθμό, με τη Γαλλία (-14,1%) να σημειώνει τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο (-18,1%) και τη Γερμανία (-25,9%). Η έκθεση αυτών των αγορών στη διηπειρωτική κίνηση (ιδίως προς την Ασία), καθώς και οι περιορισμοί χωρητικότητας των αεροδρομίων σε επιλεγμένους κόμβους στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία λειτούργησαν ως περιοριστικοί παράγοντες ανάκαμψης.

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-35,4%), της Τσεχίας (-30,9%), της Λετονίας (-28,7%) και της Βουλγαρίας (-27,7%) υστερούν σημαντικά, σε μεγάλο βαθμό λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των συναφών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας.

Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης(2), η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 18% το γ’ τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από τα αεροδρόμια του Ισραήλ (+164,4%), ενώ η απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα αεροδρόμια της Ουκρανίας και η μείωση του όγκου επιβατών στη Λευκορωσία (-15,9%) και τη Ρωσία (-3,9%) παρέσυραν προς τα κάτω τον μέσο όρο για τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ+.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (γ’ τρίμηνο 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε στο -9%. Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+60%), του Κοσσυφοπεδίου (+26,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+23%), της Βόρειας Μακεδονίας (+3,3%) και του Μαυροβουνίου (+0,4%) ξεπέρασαν τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ αυτά στη μεγάλη αγορά της Τουρκίας (-6,6%), καθώς και της Σερβίας (-4,4%) και της Γεωργίας (-2,9%) πλησίασαν την πλήρη ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια στη Λευκορωσία (-60,1%) κατέγραψαν απότομη πτώση, με αυτά στη Ρωσία (+3,4%) να καταφέρνουν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση μετατοπίστηκε σε εσωτερικά και εκτός ΕΕ+ δρομολόγια.

Η επιβατική κίνηση στα κορυφαία 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια) αυξήθηκε κατά 79,4% το γ’ τρίμηνο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, αλλά παρέμεινε -16,9% κάτω από τα επίπεδα προ πανδημίας (γ’ τρίμηνο 2019), κυρίως λόγω των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών σε τμήματα της Ασίας.

Η Κωνσταντινούπολη ήταν το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και ο μόνος μεγάλος ευρωπαϊκός κόμβος του οποίου ο όγκος επιβατών ξεπέρασε τα επίπεδα πριν από την πανδημία (γ’ τρίμηνο 2019), στο +3%. Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά σχεδόν 56,1% σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2021.

Το Λονδίνο-Heathrow ήρθε δεύτερο, ακολουθούμενο από το Παρίσι-CDG. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 187,1% και 83% αντίστοιχα για τον βρετανικό και γαλλικό κόμβο, σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του περασμένου έτους – φθάνοντας στο -18,4% και -19,9% αντίστοιχα, κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (γ’ τρίμηνο 2019).

Οι περιορισμοί χωρητικότητας περιόρισαν την αύξηση της επιβατικής κίνησης στο Άμστερνταμ-Schiphol (+54,1%) και στη Φρανκφούρτη (+62,3%) σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του περασμένου έτους. Ο ολλανδικός και γερμανικός κόμβος ήρθαν στην 4η και 5η θέση αντίστοιχα – με όγκους και για τους δύο να παραμένουν κάτω από -20% σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (γ’ τρίμηνο 2019).

Οι επιδόσεις κάποιων άλλων μεγάλων αεροδρομίων το γ΄ τρίμηνο του 2022 “αντανακλούν” μια καλοκαιρινή ανάκαμψη, που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως σε ενδοευρωπαϊκά και διατλαντικά δρομολόγια και κυριαρχείται από τη ζήτηση αναψυχής:

  • Το Παρίσι-Orly (+3,7%) ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (γ’ τρίμηνο 2019).
  • Η Palma de Mallorca (-2,4%) και η Αθήνα (-5%), πλησίασαν πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη του όγκου επιβατών τους πριν από την πανδημία (γ’ τρίμηνο 2019), μαζί με τη Λισαβόνα (-5,2%), την Αττάλεια (-8,2%) και το Λονδίνο-Stansted (-9,6%).
  • Η Μαδρίτη διαχειρίστηκε μόνο 2% λιγότερους επιβάτες από τη Φρανκφούρτη και ήταν το 6ο πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο το γ’ τρίμηνο (-14,5% σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2019).

Ενώ τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια(3) (+50,3%) αναπτύχθηκαν με χαμηλότερο ρυθμό από τα μεγάλα αεροδρόμια το γ’ τρίμηνο του 2022 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, είχαν σχεδόν ανακτήσει τον όγκο τους πριν από την πανδημία (γ’ τρίμηνο 2019): -3,7%.

Αυτό αντανακλά και πάλι τη δυναμική ανάκαμψης με γνώμονα την αναψυχή και την ενδοευρωπαϊκή ζήτηση μαζί με την αύξηση της χωρητικότητας των Ultra LCCs. Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με αυτά που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να εμφανίζουν επιβατικούς όγκους που ξεπερνούν τα επίπεδα προ πανδημίας (γ’ τρίμηνο 2019) – συμπεριλαμβανομένων των: Περούτζια (+125,4%), Ζαντάρ (+58%), Σαντορίνης (+37%), Φουντσάλ (+30,4%), Τορίνο (+26,3%), Κέρκυρας ( +19,9%), Φιγάρι (+19,8%), Χανίων (+18,9%), Όλμπια (+11,3%) Νάπολη (+10,3%), Μενόρκα (+9,3%), Σαρλερουά (+9,3%), Πάφου (+8,2%) %), Παλέρμο (+4,3%) και Μπολόνια (+3,3%).

Η δυναμική της κυκλοφορίας παραμένει σταθερή τον Σεπτέμβριο
Τον Σεπτέμβριο η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων διαμορφώθηκε στο -12%, σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Σεπτέμβριος 2019). Τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ συνέχισαν να βελτιώνονται και σημείωσαν την καλύτερη μηνιαία απόδοση ανάκαμψης στο -12% (έναντι -14% τον Αύγουστο). Τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη σημείωσαν επίσης περαιτέρω κέρδη, στο -15% (έναντι -16% τον Αύγουστο).

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +31% το γ’ τρίμηνο στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+ στο +37% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο +9%.

Πιο αναλυτικά, το γ΄ τρίμηνο του 2022, αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται 10-25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), όσα υποδέχονται 5-10 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 3) και τέλος, τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μια μέση προσαρμογή -14%, -14,9%, -4,5% και -3% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (γ’ τρίμηνο 2019). Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για το γ’ τρίμηνο του 2022 (σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2019) είναι:

  • Όμιλος 1: Παρίσι ORY (+4%), Κωνσταντινούπολη IST (+3%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-2%), Αθήνα και Λισαβόνα (-5%) και Αττάλεια (-8%).
  • Όμιλος 2: Νάπολη (+10%), Κατάνια (+3%), Πόρτο (+2%), Γκραν Κανάρια και Τενερίφη South (-1%) και Αγία Πετρούπολη (-2%).
  • Όμιλος 3: Σότσι (+123%), Σαρλερουά (+9%), Ρόδος (+7%), Φουερτεβεντούρα και Λανζαρότε (+5%) και Παλέρμο (+3%).
  • Όμιλος 4: Τίρανα (+60%), Σαντορίνη και Μέμινγκεν (+37%), Φουντσάλ (+30%), Ιάσιο (+28%) και Τορίνο και Πρίστινα (+26%).
Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

25/11/2022
24/11/2022
23/11/2022
22/11/2022
21/11/2022
18/11/2022