Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαACI Europe: Η επιβατική κίνηση του Αυγούστου 2022 μόλις -12% από τα προ πανδημίας επίπεδα στην Ευρώπη
Αερομεταφορές

ACI Europe: Η επιβατική κίνηση του Αυγούστου 2022 μόλις -12% από τα προ πανδημίας επίπεδα στην Ευρώπη

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe περιγράφει μια αγορά “πολωμένη από εξωτερικές παραμέτρους”, καθώς η αεροπορική κυκλοφορία των διακοπών υποχωρεί, με τον πόλεμο στην Οκρανία να έρχεται στο προσκήνιο.

Ο ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του εναέριας κυκλοφορίας για τον Αύγουστο του 2022. Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 51% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με την αύξηση να οφείλεται κυρίως στη διεθνή επιβατική κίνηση (+70% ) καθώς έχουν αρθεί οι περιορισμοί στα διασυνοριακά ταξίδια τόσο εντός της Ευρώπης όσο και στις περισσότερες εξωτερικές αγορές. Η επιβατική κίνηση εσωτερικού (+8%) αυξήθηκε με πολύ βραδύτερο ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Αύγουστος 2019), η επιβατική κίνηση τον Αύγουστο ήταν

  • 12%, μια περαιτέρω βελτίωση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες (Ιούλιος -14,4% και Ιούνιος
  • 17,3%) και αποτελεί την καλύτερη μηνιαία απόδοση από την αρχή της πανδημίας.

Η αγορά της ΕΕ+ στην πρώτη θέση με ορατό τον αντίκτυπο του πολέμου
Η αγορά της ΕΕ+1 συνέχισε να οδηγεί την ανάκαμψη, με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της συγκεκριμένης ομάδας να αυξάνεται κατά 64% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+178%), τη Φινλανδία (+175%) και την Ιρλανδία (+147%), αντανακλώντας το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις σε αυτές τις χώρες είχαν καθυστερήσει να χαλαρώσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς πέρυσι.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019), τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+4,5%), το Λουξεμβούργο (+6,4%) και στην Ισλανδία (+0,2%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Αύγουστο. Εν τω μεταξύ, αεροδρόμια σε άλλες μεγάλες τουριστικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας (-5,8%), της Ισπανίας (-7,4%), της Ιταλίας (-8,5%) και της Κροατίας (-8,6%), μαζί με αυτά της Ρουμανίας (-6,8%) και της Λιθουανίας ( -7,8%) πλησίασαν περισσότερο σε πλήρη ανάκαμψη. Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-40,1%), της Φινλανδίας (-37,7%), της Λετονίας (-31,1%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-30,5%) και της Βουλγαρίας (-29,3%) είχαν σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις, σε μεγάλο βαθμό ως αντανάκλαση των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας. Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, η απόδοση των αεροδρομίων στη Γαλλία (-13,5%) και στη Γερμανία (-14,2%) ήταν παρόμοια, με εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-19%) να εξακολουθούν να υστερούν.

Συνολικά, η αγορά της ΕΕ+ διαμορφώθηκε στο -14% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019).

Στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη2, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε μόνο κατά 7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό αντανακλούσε κυρίως τις επιπτώσεις του πολέμου – με απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα αεροδρόμια της Ουκρανίας, μείωση του όγκου επιβατών στα αεροδρόμια της Λευκορωσίας (-16,6%) και της Ρωσίας (-17,2%) καθώς και σταθερά αποτελέσματα για τα αεροδρόμια της Μολδαβίας (-0,3%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Αύγουστος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε στο -16%. Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+60,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+31,2%), του Κοσσυφοπεδίου (+22,7%) και της Αρμενίας (+21,4%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ αυτά της μεγάλης αγοράς της Τουρκίας (-4,5 %) πλησίασαν σε πλήρη ανάκαμψη. Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Λευκορωσίας (-60,6%) και της Μολδαβίας (-20,4%) κατέγραψαν απότομη πτώση, με εκείνα της Ρωσίας (+5,7%) να εξακολουθούν να καταφέρνουν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση μετατοπίστηκε σε δρομολόγια εσωτερικού και εκτός ΕΕ+.

Η επιβατική κίνηση στα κορυφαία 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 68,1% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, αλλά παρέμεινε -17,5% κάτω από τα επίπεδα προ πανδημίας (Αύγουστος 2019), κυρίως λόγω των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών σε τμήματα της Ασίας.

Η Κωνσταντινούπολη ήταν για άλλη μια φορά το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο – υποδέχθηκε 6,8 εκατ. επιβάτες κατά τη διάρκεια του μήνα. Το αεροδρόμιο αυτός ήταν ο μόνος μεγάλος ευρωπαϊκός κόμβος του οποίου ο όγκος επιβατών ξεπέρασε τα προ-πανδημικά επίπεδα (Αύγουστος 2019) (+1%). Η επιβατική του κίνηση αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021.

Το Λονδίνο-Heathrow ήρθε δεύτερο με 6,04 εκατ. επιβάτες, ακολουθούμενο από το Παρίσι-CDG με 6,02 εκατ. επιβάτες. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 170,5% και 69,5% αντίστοιχα για τους βρετανικούς και γαλλικούς κόμβους, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – και παρέμειναν και για τους δύο στο -20% περίπου κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Αύγουστος 2019).

Οι περιορισμοί στη χωρητικότητα περιόρισαν την επιβατική κίνηση σε 5,33 εκατομμύρια στο Amsterdam-Schiphol (+40,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι / -21,8% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019) και σε 5,19 εκατομμύρια στη Φρανκφούρτη (+54,1% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι / -25% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019).

Οι επιδόσεις άλλων μεγάλων αεροδρομίων τον Αύγουστο αντανακλούν μια καλοκαιρινή ανάκαμψη, που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως σε ενδοευρωπαϊκές και υπερατλαντικές διαδρομές και κυριαρχείται από τη ζήτηση στον τομέα της αναψυχής:

  • Η Αττάλεια διαχειρίστηκε μόλις 6.000 επιβάτες λιγότερους από τον βασικό κόμβο της Φρανκφούρτης και ήταν το 6ο πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο τον Αύγουστο (-7,5% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019).
  • Το Παρίσι-Orly ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019) κατά 7,2%.
  • Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-2,8%), η Λισαβόνα (-5,8%), η Αθήνα (-6,1%), το Λονδίνο-Stansted (-9,3%) και το Δουβλίνο (-10,2%) έφτασαν πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη όγκου επιβατών προ πανδημίας (Αύγουστος 2019).

Εν τω μεταξύ, το γεγονός ότι τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια(3) πλησίασαν επίσης σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής τους κίνησης (-4,7% για αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατ. επιβάτες ετησίως σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019) αντανακλούσε επίσης την ίδια δυναμική – μαζί με τη σημαντική επέκταση της χωρητικότητας από αερομεταφορείς Ultra-Low Cost.

Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, που είδαν τους όγκους των επιβατών τους να ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019) – συμπεριλαμβανομένων των: Οράντεα (+124,9%), Τορίνο (+ 64,6%), Ζαντάρ (+55,4%), Σαντορίνη (+41,1%), Κουτάισι (+26,6%), Τεργέστη (+23,8%), Κέρκυρα (+20,6%), Χάρσταντ (+15,9%), Χανιά (+18%), Ρότερνταμ (+12%), Νάπολη (+12,7%), Σανταντέρ (+12,1%), Μπίλουντ (+9,7%), Όλμπια (+9%) και Σαρλερουά (+9%).

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε: “Η εικόνα του Αυγούστου μάς δείχνει πόσο πολωμένη γίνεται η κατάσταση για τα αεροδρόμια της Ευρώπης, καθώς επηρεάζονται από εξωτερικές επιδράσεις. Από τη μία πλευρά, η όρεξη του κοινού για ταξίδια είναι αμείωτη – όπως δείχνει η έκρηξη των διακοπών. Από την άλλη έχουμε την πραγματικότητα του πολέμου. Το απλό γεγονός της γεωγραφίας θα έχει μεγάλη βαρύτητα στην τύχη των μελών μας για αρκετό καιρό ακόμη, όπως φαίνεται”.

Κινήσεις αεροσκαφών
Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 27% στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ να έχουν αύξηση 34% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη να είναι στο -2%.

Κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, τα αεροδρόμια που υποδέχονται πάνω από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), εκείνα που υποδέχονται 10-25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), όσα υποδέχονται 5-10 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 3) και όσα υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση προσαρμογή -16,6%, -15,8%, -5,5% και -3,3% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας προ πανδημίας (2019). Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Ιούλιο του 2022 (σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2021) είναι:

  • Ομάδα 1: Paris ORY (+7%), Istanbul IST (+1%), Palma de Mallorca (-3%), Αθήνα και Λισαβόνα (-6%) και Αττάλεια (-8%).
  • Ομάδα 2: Νάπολη (+13%), Κατάνια (+2%), Γκραν Κανάρια (+1%), Νότια Τενερίφη (-1%) και Μασσαλία (-2%).
  • Ομάδα 3: Σότσι (+122%), Σαρλερουά (+9%), Ρόδος (+6%), Μπολόνια, Φουερτεβεντούρα και Λανθαρότε (+5%) και Παλέρμο (+3%).
  • Ομάδα 4: Τορίνο (+65%), Τίρανα (+60%), Σαντορίνη (+41%), Σαντιάγο–Ροζαλία ντε Κάστρο (+27%) και Πρίστινα (+23%).
Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024