Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΆλμα +98% στην επιβατική κίνηση της Ευρώπης το 2022 – Η Ελλάδα στις πρώτες θέσεις
Αερομεταφορές

Άλμα +98% στην επιβατική κίνηση της Ευρώπης το 2022 – Η Ελλάδα στις πρώτες θέσεις

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Η επιβατική κίνηση διπλασιάστηκε σε σύγκριση με το 2021, αλλά εξακολουθεί να είναι -21% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Στο μπλοκ ΕΕ+, τα αεροδρόμια της Ελλάδας (-1,9%), της Πορτογαλίας (-5,8%) και του Λουξεμβούργου (-6,9%) πλησίασαν περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης.

Η ACI Europe δημοσίευσε την πλήρη έκθεση για την αεροπορική κίνηση το 2022, σύμφωνα με την οποία η επιστροφή στα προ – πανδημίας επίπεδα είναι μονόδρομος.

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σχεδόν διπλασιάστηκε, με ποσοστό 98% , ο 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 1,94 δισ. επιβάτες. Ωστόσο, δεν μπόρεσε να υπερβεί τον αντίστοιχο αριθμό του 2019, καθώς μόλις το 27% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχουν ανακτήσει πλήρως το επίπεδο επιβατικής κίνησης του 2019.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Esurope δήλωσε σχετικά: «Η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρυσι ήταν εκπληκτική. Ξεκινώντας από τις αρχές της Άνοιξης, όταν τελικά άρθηκαν οι περισσότεροι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Το καλοκαίρι άνθηση η επιβατική κίνησης και έπειτα παρέμεινε σταθερά υψηλή. Οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, η οικονομική κρίση, η αύξηση των αεροπορικών εισιτηρίων και ο Covid είναι ακόμα εδώ, αλλά μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι το 2022 ήταν η χρονιά κατά την οποία επιτέλους μάθαμε πώς να ζούμε και να ταξιδεύουμε με τον COVID-19».

«Δεν έχουμε φτάσει ακόμα στην πλήρης ανάκαμψη. Η επιβατική κίνηση, πριν την πανδημία, στα αεροδρόμια της Ευρώπης, ήταν αυξημένη κατά 500 εκατ. επιβάτες. Ενώ παράλληλα, το 2022 παρατηρήθηκαν σημαντικά κενά στην απόδοση της κυκλοφορίας μεταξύ των κόμβων και των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και μεταξύ των εθνικών αγορών», συμπλήρωσε.

Όσον αφορά στο μέλλον, ο Jankovec φάνηκε συγκρατημένα αισιόδοξος: «Υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα για το 2023, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων και του γεγονότος ότι δεν διαφαίνεται τέλος για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αλλά οι προοπτικές της εναέριας κυκλοφορίας βελτιώνονται χάρη στο άνοιγμα της Κίνας, την υποχώρηση των φόβων ύφεσης για την Ευρώπη και την άμβλυνση του πληθωρισμού. Αυτό θα βοηθήσει στη μείωση των τρεχουσών κυκλοφοριακών κενών και στην προσέγγιση περισσότερων αεροδρομίων. Ωστόσο, οι πιέσεις προσφοράς είναι πιθανό να παραμείνουν σημαντικές, δεδομένης της διαρθρωτικής μείωσης της χωρητικότητας των περισσότερων αεροπορικών εταιρειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η έντονη εστίασή τους στην αύξηση των αποδόσεων μέσω υψηλότερων αεροπορικών ναύλων και όχι μέσω μεριδίου αγοράς, οι καθυστερήσεις παράδοσης αεροσκαφών και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού εξακολουθούν να αποτελούν πρόβλημα σε ορισμένες αγορές».

Ανάκαμψη της Ευρωπαϊκής αγοράς το 2022

Τα αεροδρόμια της ΕΕ+ είδαν την επιβατική τους κίνηση να αυξάνεται κατά 122% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Μια τέτοια αύξηση ρεκόρ από έτος σε έτος επιβεβαιώνει την τεράστια αξία για τους ανθρώπους να μπορούν να επανασυνδεθούν και να ταξιδέψουν σε όλη την Ευρώπη και πέρα από αυτήν. Η ανάκαμψη ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή για τα αεροδρόμια σε χώρες όπου οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί ήταν πιο αυστηροί το 2021, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (+249%), η Ιρλανδία (+235%) και η Φινλανδία (+187%).

Εν τω μεταξύ, η αύξηση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη ήταν σχετικά μέτρια στο +26%. Αυτό οφειλόταν στον μικρότερο αντίκτυπο της πανδημίας στην εναέρια κυκλοφορία το 2021, καθώς οι κυβερνήσεις σε αυτές τις χώρες γενικά απέφυγαν να επιβάλουν ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επηρεάζουν την αγορά της ΕΕ. Επίσης σημαντικό ρόλο έπαιξε και ο πόλεμος στη Ουκρανία, με τα ουκρανικά αεροδρόμια (-88,3%) να χάνουν όλη την εμπορική εναέρια κυκλοφορία από τον Φεβρουάριο του 2022 και τα ρωσικά αεροδρόμια (-10,4%) να χάνουν την εναέρια κυκλοφορία από και προς τις χώρες τις ΕΕ.

Ανάκτηση πολλαπλών ταχυτήτων στις εθνικές αγορές

Σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία (2019), το 2022 είδε το χάσμα στην επιβατική κίνηση μεταξύ της αγοράς της ΕΕ+ και της υπόλοιπης Ευρώπης να κλείνει, με τις δύο αγορές να βρίσκονται στο -21%.

Ωστόσο, υπήρξαν τεράστιες διακυμάνσεις στις επιδόσεις των εθνικών αγορών σε όλη την Ευρώπη όσον αφορά την ανάκαμψή τους σε επίπεδο προ πανδημίας (2019). Αυτές οι παραλλαγές αντικατοπτρίζουν ένα συνδυασμό παραγόντων – συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης κυριαρχίας των αεροδρομίων αναψυχής/VFR, που ενισχύουν τη ζήτηση σε τουριστικά προσανατολισμένες χώρες, τη στοχευμένης επέκτασης των Αερομεταφορέων Χαμηλού Κόστους (LCC), του αυξημένου ανταγωνισμού των αεροδρομίων, καθώς και του αντίκτυπου των περιορισμών στο παρελθόν και του πολέμου στην Ουκρανία.

Στο μπλοκ ΕΕ+, τα αεροδρόμια της Ελλάδας (-1,9%), της Πορτογαλίας (-5,8%) και του Λουξεμβούργου (-6,9%) πλησίασαν περισσότερο σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-11,4%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά της Ιταλίας (-17,9%) και της Γαλλίας (-18,8%) – ενώ εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-24,8%) και ιδιαίτερα της Γερμανίας ( -34,9%) όπου τα LCC που μειώθηκαν είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της ΕΕ+.

Οι χαμηλότερες επιδόσεις σημειώθηκαν από τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-43,6%), της Φινλανδίας (-40,6%) και της Σλοβακίας (-38,6%).

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, η επέκταση του LCC ενίσχυσε την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Αλβανίας (+55,7%), του Κοσσυφοπεδίου (+26,1%) και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+20,4%) πολύ πάνω από τα επίπεδα πλήρους ανάκαμψης.

Τα αεροδρόμια στο Καζακστάν (+15,6%) και στην Αρμενία (+13,2%) επωφελήθηκαν από την εισροή κίνησης από τη Ρωσία (-24,9%). Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Σερβίας (-8,9%) πλησίασαν σχετικά κοντά στην πλήρη ανάκαμψη – ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,9%).

Το Top5 League επιστρέφει

Ενώ το 2021 τα αεροδρόμια της Τουρκίας και της Ρωσίας κυριαρχούσαν στους μεγάλους κόμβους (στα 5 πιο πολυσύχναστα ευρωπαϊκά αεροδρόμια), πέρυσι είδαμε τους κόμβους της ΕΕ+ να αποκαθιστούν σε μεγάλο βαθμό τη θέση τους στο κορυφαίο πρωτάθλημα. Η Κωνσταντινούπολη παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο το 2022, υποδεχόμενος 64,3 εκατομμύρια επιβάτες και σχεδόν ανακτώντας τον όγκο κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (2019) (-6,2%). Το Heathrow του Λονδίνου (61,6 εκατ. επιβάτες|-23,8% έναντι του 2019) βρέθηκε στη δεύτερη θέση. Ωστόσο, ο βρετανικός κόμβος έχει ανακτήσει τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο από τον Νοέμβριο του 2022. Το Paris-CDG (57,5 εκατ. επιβάτες |-24,5% έναντι 2019) κατείχε την τρίτη θέση, ακολουθούμενο από το Amsterdam-Schiphol (52,5 εκατ. επιβάτες |- 26,8% έναντι του 2019). Η Μαδρίτη (50,6 εκατ. επιβάτες |-18% έναντι 2019) έκλεισε την κορυφαία πεντάδα, ξεπερνώντας τη Φρανκφούρτη (48,9 εκατ. επιβάτες | -30,7% έναντι 2019).

Συνολικά, η επιβατική κίνηση στους μεγάλους κόμβους αυξήθηκε κατά 114% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος – αλλά παρέμεινε -22,6% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στη συνέχιση των ταξιδιωτικών περιορισμών από ορισμένες ασιατικές χώρες και στις αεροπορικές εταιρείες δικτύου που εξακολουθούν να περιορίζουν την ανάπτυξη χωρητικότητας.

Η ζήτηση αναψυχής και τα LCC οδηγούν την απόδοση του αεροδρομίου

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων και δευτερευόντων κόμβων, οι καλύτερες επιδόσεις επιβατών για το 2022 (σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019) προήλθαν από αεροδρόμια που βασίζονται κυρίως στη ζήτηση αναψυχής με σημαντική δραστηριότητα LCC και περιορισμένη ή καθόλου έκθεση στην Ασία, όπως οι:

  • Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-3,9%)
  • Παρίσι-Ορλί (- 8,4%)
  • Λισαβόνα (-9,3%)
  • Αθήνα (-11,2%)
  • Αττάλεια & Κωνσταντινούπολη Sabiha Gokcen (-13,2%)
  • Δουβλίνο (-14,7%) %)

Η ίδια δυναμική είχε επίσης ως αποτέλεσμα τα μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια να ξεπερνούν σημαντικά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και να πλησιάζουν πλησιέστερα στην πλήρη ανάκαμψη – με την επιβατική τους κίνηση το 2022 στο -12% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που έχουν ανακτήσει πλήρως τον όγκο τους το 2019, το 90% ήταν μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια με τις καλύτερες επιδόσεις περιλαμβάνουν: Τράπανι και Οραντέα (+117%), Περούτζια (+68,5%), Ζαντάρ (+36,8%), Σαραγόσα (+34,4%), Σαντορίνη (+25,6%), Φουντσάλ (+20,8%) , Memmingen (+15,9%), Χανιά (+11,3%) – μαζί με τα προπύργια του LCC Beauvais (+15,7%) και Charleroi (+0,6%) και Bergamo (-5,1%).

Οι κινήσεις αεροσκαφών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 57% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθούν να είναι -19% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (2019).

TraveldailyNews Greece & Cyprus | + Άρθρα

Στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης, δημοσιογράφος σε καθημερινές e-εφημερίδες και απόφοιτη του τμήματος δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

19/03/2024
15/03/2024
14/03/2024
13/03/2024
12/03/2024
11/03/2024