Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαIATA: Οι αεροπορικές εταιρείες μειώνουν τις απώλειες το 2022 – Επιστροφή στα κέρδη το 2023
Αεροπορική Βιομηχανία

IATA: Οι αεροπορικές εταιρείες μειώνουν τις απώλειες το 2022 – Επιστροφή στα κέρδη το 2023

Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA) οι αεροπορικές εταιρίες αναμένεται να σημειώσουν κέρδη το 2023 μετά από 3 χρόνια πανδημικής κρίσης.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) αναμένει επιστροφή στην κερδοφορία της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας το 2023, με καθαρό κέρδος 4,7 δισ. δολ. Πρόκειται μάλιστα για την πρώτη κερδοφόρα χρονιά από το 2019, όταν τα καθαρά κέρδη του κλάδου ήταν 26,4 δισ. δολ.

Το 2022, οι καθαρές απώλειες των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να φτάσουν τα 6,9 δισ. δολ. Στην ουσία αυτή είναι μια βελτιωμένη εικόνα που προκύπτει ως αποτέλεσμα από το περσινό καλοκαίρι. Ενώ τα δύο προηγούμενα έτη οι αεροπορικές ζημιώθηκαν κατά 42 δισ. δολ. και 137,7 δισ. δολ. το 2021 και το 2020 αντίστοιχα.

«Η ανθεκτικότητα ήταν το χαρακτηριστικό γνώρισμα των αεροπορικών εταιρειών κατά την περίοδο της πανδημικής κρίσης του COVID-19. Σύμφωνα με τις προβλέψεις μας, το 2023 θα καταγράψει οικονομική ανάπτυξη για πρώτη φορά από το 2019. Πρόκειται για ένα milestone τη αγοράς. Σημειώνεται πως ένα καθαρό κέρδος εσόδων ύψους 4,7 δισ. δολ. σε μια βιομηχανία, ύψους 779 δισ. δολ., αποτελεί έναν ‘χάρτη’ για το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας, όπου οδεύει προς μια σταθερή οικονομική βάση.

Πολλές αεροπορικές εταιρείες είναι αρκετά κερδοφόρες για να προσελκύσουν τις απαιτούμενες επενδύσεις. Ωστόσο λοιπές επιχειρήσεις δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν, στα υψηλά κόστη ακρίβειας, στις ασυνεπείς κυβερνητικές πολιτικές, την αναποτελεσματική υποδομή και πολλά άλλα προβλήματα», τόνισε ο Willie Walsh, CEO της IATA.

«Παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες, υπάρχουν πολλοί λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι για το 2023. Ο χαμηλότερος πληθωρισμός της τιμής του πετρελαίου και η συνεχής ζήτηση θα συμβάλουν στον έλεγχο του κόστους καθώς η ισχυρή αναπτυξιακή τάση συνεχίζεται. Ταυτόχρονα, με τόσο μικρά περιθώρια , ακόμη και μια ασήμαντη μετατόπιση σε οποιαδήποτε από αυτές τις μεταβλητές έχει τη δυνατότητα να μετατοπίσει την ισορροπία σε αρνητικό έδαφος. Η επαγρύπνηση και η ευελιξία θα είναι το κλειδί», δήλωσε ο Walsh.

Επιβάτες: Το επιβατικό κομμάτι αναμένεται να αποφέρει έσοδα 522 δισ. δολ. Η ζήτηση των επιβατών αναμένεται να φτάσει το 85,5% των επιπέδων του 2019 κατά τη διάρκεια του 2023. Μεγάλο μέρος αυτής της προσδοκίας λαμβάνει υπόψη τις αβεβαιότητες των πολιτικών της Κίνας για το Zero COVID που περιορίζουν τόσο τις εγχώριες όσο και τις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να ξεπεράσει τα 4 δισεκατομμύρια για πρώτη φορά από το 2019, με 4,2 δισ. ταξιδιώτες να αναμένεται να πετάξουν. Οι επιβατικές αποδόσεις, ωστόσο, αναμένεται να μειωθούν (-1,7%) καθώς κάπως χαμηλότερο κόστος ενέργειας μετακυλίεται στον καταναλωτή, παρά το γεγονός ότι η ζήτηση επιβατών αυξάνεται ταχύτερα (+21,1%) από τη επιβατική χωρητικότητα (+18,0%).

Κόστος: Το συνολικό κόστος αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,3% στα 776 δισ. δολ. Αυτή η ανάπτυξη αναμένεται να είναι 1,8 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την αύξηση των εσόδων, υποστηρίζοντας έτσι την επιστροφή στην κερδοφορία. Οι πιέσεις στο κόστος εξακολουθούν να υπάρχουν από ελλείψεις εργατικού δυναμικού, δεξιοτήτων και ικανότητας. Το κόστος υποδομής είναι επίσης ανησυχητικό. Ωστόσο, το κόστος μονάδας εκτός καυσίμου αναμένεται να μειωθεί στα 39,8 σεντ/διαθέσιμο τόνο  ανά χλμ. (ATK), από 41,7 σεντ/ATK το 2022 και σχεδόν ίσο με τα 39,2 σεντ/ATK που επιτεύχθηκε το 2019. Τα κέρδη απόδοσης των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να οδηγήσουν τους συντελεστές φόρτωσης επιβατών στο 81%, λίγο πιο κάτω από το 82,6% που επιτεύχθηκε το 2019. Η συνολική δαπάνη καυσίμων για το 2023 αναμένεται να είναι 229 δισ. δολ.- σύμφωνα με το 30% των δαπανών.

Η πρόβλεψη της IATA βασίζεται στο αργό πετρέλαιο Brent στα 92,3 δολ./βαρέλι (κάτω από μέσο όρο 103,2 δολ./βαρέλι το 2022). Η κηροζίνη αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 111,9 δολ./βαρέλι (μείωση από 138,8 δολ./βαρέλι). Αυτή η μείωση αντανακλά μια σχετική σταθεροποίηση της προσφοράς καυσίμων μετά τις αρχικές διακοπές από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Το ασφάλιστρο που χρεώνεται για τα καύσιμα αεριωθουμένων (διασπορά ρωγμών) παραμένει κοντά σε ιστορικά υψηλά.

Κίνδυνοι: Το οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον παρουσιάζει αρκετούς πιθανούς κινδύνους για τις προοπτικές του 2023. Ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι θα μπορούσε να υπάρξει χαλάρωση των επιθετικών αυξήσεων των επιτοκίων για την καταπολέμηση του πληθωρισμού από τις αρχές του 2023, ο κίνδυνος ορισμένων οικονομιών να πέσουν σε ύφεση παραμένει. Μια τέτοια επιβράδυνση θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση τόσο για υπηρεσίες επιβατών όσο και για υπηρεσίες φορτίου. Ωστόσο, πιθανότατα θα συνοδεύεται από κάποιο μετριασμό με τη μορφή χαμηλότερων τιμών του πετρελαίου.

Η προοπτική προβλέπει ένα σταδιακό άνοιγμα της Κίνας στη διεθνή κυκλοφορία και τη χαλάρωση των εγχώριων περιορισμών COVID-19 σταδιακά από το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Μια παράταση των πολιτικών της Κίνας για το Zero COVID θα επηρέαζε αρνητικά τις προοπτικές. Εάν υλοποιηθούν, προτάσεις για αυξημένα τέλη υποδομής ή φόρους για τη στήριξη των προσπαθειών βιωσιμότητας θα μπορούσαν επίσης να καταστρέψουν την κερδοφορία το 2023.

Τα καλά νέα είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ενσωματώσει ευελιξία στα επιχειρηματικά τους μοντέλα ώστε να είναι σε θέση να χειριστούν τις οικονομικές επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις που επηρεάζουν τη ζήτηση. Η κερδοφορία της κάθε αεροπορικής εταιρείας είναι μηδαμινή. Κάθε επιβάτης που μεταφέρεται αναμένεται να συνεισφέρει κατά μέσο όρο μόλις 1,11 δολ. στα καθαρά κέρδη του κλάδου. Στα περισσότερα μέρη του κόσμου αυτό είναι πολύ λιγότερο από αυτό που χρειάζεται για να αγοράσετε ένα φλιτζάνι καφέ.

«Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να παραμείνουν σε επαγρύπνηση για τυχόν αυξήσεις φόρων ή τελών υποδομής. Και θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με εκείνα που γίνονται στο όνομα της βιωσιμότητας. Η δέσμευσή μας είναι να μηδενίσουμε τις εκπομπές CO2 έως το 2050. Θα χρειαστούμε όλους τους πόρους που μπορούμε να συγκεντρώσουμε, συμπεριλαμβανομένων των κυβερνητικών κινήτρων, για να χρηματοδοτήσουμε αυτήν την τεράστια ενεργειακή μετάβαση. Περισσότεροι φόροι και υψηλότερες χρεώσεις θα ήταν αντιπαραγωγικές», είπε ο Walsh.

«Οι παγκόσμιες οικονομικές επιδόσεις συνεχίζουν να βελτιώνονται από το βάθος των απωλειών της πανδημίας που παρατηρήθηκαν το 2020. Η Βόρεια Αμερική είναι η μόνη περιοχή που επέστρεψε στην κερδοφορία το 2022, με βάση τις εκτιμήσεις μας. Δύο περιοχές θα ενταχθούν στις τάξεις με τη Βόρεια Αμερική από αυτή την άποψη το 2023: η Ευρώπη και η Μέση Ανατολή, ενώ η Λατινική Αμερική, η Αφρική και η Ασία-Ειρηνικός θα παραμείνουν στο κόκκινο.

Τα αναμενόμενα κέρδη για το 2023 είναι ελάχιστα. Αλλά είναι απίστευτα σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε γυρίσει τη γωνία προς την κερδοφορία. Οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν οι αεροπορικές εταιρείες το 2023, αν και περίπλοκες, θα εμπίπτουν στους τομείς εμπειρίας μας. Ο κλάδος έχει δημιουργήσει μια μεγάλη ικανότητα προσαρμογής στις διακυμάνσεις της οικονομίας, στα κύρια στοιχεία κόστους όπως οι τιμές των καυσίμων και στις προτιμήσεις των επιβατών. Το βλέπουμε αυτό να αποδεικνύεται στη δεκαετία της ενίσχυσης της κερδοφορίας μετά την Παγκόσμια Χρηματοπιστωτική Κρίση του 2008 και που έληξε με την πανδημία. Και είναι ενθαρρυντικό ότι υπάρχουν πολλές θέσεις εργασίας και η πλειονότητα των ανθρώπων είναι σίγουροι ότι θα ταξιδέψουν ακόμη και με αβέβαιες οικονομικές προοπτικές», δήλωσε ο Walsh.

Μια πρόσφατη δημοσκόπηση της IATA σε ταξιδιώτες σε 11 παγκόσμιες αγορές αποκάλυψε ότι σχεδόν το 70% ταξιδεύει τόσο πολύ ή περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία. Και, ενώ η οικονομική κατάσταση αφορά στο 85% των ταξιδιωτών, το 57% δεν έχει καμία πρόθεση να περιορίσει τις ταξιδιωτικές του συνήθειες.

Η ίδια μελέτη κατέδειξε επίσης τον σημαντικό ρόλο που βλέπουν οι ταξιδιώτες να παίζει η αεροπορική βιομηχανία:

  • Το 91% είπε ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα είναι κρίσιμη για την οικονομία
  • Το 90% είπε ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι αναγκαιότητα για τη σύγχρονη ζωή
  • Το 87% είπε ότι τα αεροπορικά ταξίδια έχουν θετικό αντίκτυπο στις κοινωνίες και
  • Από το 57% που είναι εξοικειωμένο με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (SDGs), το 91% κατανοεί ότι οι αεροπορικές μεταφορές είναι βασικός παράγοντας.
Global Outlook for Air Transport Report
Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

26/01/2023
25/01/2023
24/01/2023
23/01/2023
20/01/2023
19/01/2023