Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΣεμινάριο του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις τεχνικές διαπραγματεύσεων με low-cost αεροπορικές εταιρείες
Τουριστική εκπαίδευση

Σεμινάριο του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις τεχνικές διαπραγματεύσεων με low-cost αεροπορικές εταιρείες

Ιδιαίτερη έμφαση στο σεμινάριο που διοργάνωσε το Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών του Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου με θέμα τις τεχνικές διαπραγματεύσεων, δόθηκε στη διαπραγμάτευση με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους από την πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ολοκληρώθηκε στις 11 Ιουλίου στη Ρόδο το σεμινάριο διάρκειας μίας εβδομάδας που διοργάνωσε το Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών (ΕΤΕΜ) του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου με θέμα τις τεχνικές διαπραγματεύσεων το οποίο διεξήχθη για λογαριασμό της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (ΠΝΑΙ).

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διαπραγμάτευση με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους από την πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το σεμινάριο αρχικά ανέπτυξε βασικές έννοιες οικονομικών και διοίκησης τόσο αερολιμένων και αεροπορικών εταιρειών, με έμφαση στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, και στη συνέχεια ανέπτυξε βασικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων. Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με τη διεξαγωγή ενός παιγνίου ρόλων (role play) μίας εξομοίωσης διαπραγμάτευσης μεταξύ αεροπορικής εταιρείας, αερολιμένα και τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε να δοθεί ο μεγαλύτερος δυνατός βαθμός ρεαλισμού.

Το σεμινάριο συντόνισε ο αναπλ. καθηγητής δρ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου, διευθυντής του ΕΤΕΜ πλαισιωμένος από τον δρ. Παύλο Αρβανίτη και την κα Μαρίνα Ευθυμίου. Το σεμινάριο παρακολούθησαν στελέχη της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου από τη Ρόδο, Κω και Σύρο καθώς και εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της Περιφέρειας.

Το σεμινάριο αποτελεί συνέχεια της μελέτης που εκπονήθηκε από το ΕΤΕΜ για λογαριασμό της ΠΝΑΙ, με σκοπό τη  δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και αυτόνομου εγχειριδίου σε σχέση με τη διαπραγμάτευση με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Στη μελέτη αναλύονται και παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των αερολιμένων της ΠΝΑΙ, καθώς και οι προοπτικές προσέλκυσης αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους τόσο από την Ευρώπη όσο και από την Αφρική και Μέση Ανατολή.

Η ύπαρξη ενός ισχυρού brand name προορισμού μειώνει τα σχετικά έξοδα για οποιαδήποτε εταιρεία χαμηλού κόστους, οπότε και τις όποιες απαιτήσεις της για καταβολή χρηματικών ποσών από την τοπική αυτοδιοίκηση και τους διάφορους επαγγελματικούς φορείς για συν-διαφήμιση. Επιπλέον, είναι πολύ πιθανόν ο τοπικός αερολιμένας υποδοχής LCC να είναι διατεθειμένος να μειώσει σε σημαντικό βαθμό τα αερολιμενικά του τέλη στο βαθμό που η LCC μπορεί να εγγυηθεί έναν ελάχιστο αριθμό επιβατών (οι οποίοι θα ενισχύσουν τα μη αερολιμενικά έσοδα του αερολιμένα μέσα από την αγορά αγαθών και υπηρεσιών από τα καταστήματα του αερολιμένα) και ακόμα περισσότερο στην περίπτωση που η LCC ή/και η τοπική αυτοδιοίκηση δέχεται να αναλάβει την υποχρέωση μερικής χρηματοδότησης των υποδομών του αερολιμένα. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε ενδεχομένως να προωθηθεί και στους μεγάλους αερολιμένες της ΠΝΑΙ, όπως της Ρόδου και της Κω.

Ωστόσο, η ΠΝΑΙ αυτήν τη στιγμή δεν συμμετέχει στο ιδιοκτησιακό καθεστώς ή στη διαχείριση των αερολιμένων και κατά συνέπεια δεν έχει άμεσα λόγο στην τιμολογιακή πολιτική των τελευταίων. Η ΠΝΑΙ θα μπορούσε να προβεί σε άμεση ή έμμεση επιδότηση των αερολιμενικών υποδομών των νησιών της , ούτως ώστε οι σχετικοί αερολιμένες με τη σειρά τους να μειώσουν τα σχετικά αερολιμενικά τέλη προς όφελος των LCC. Με αυτόν τον τρόπο, η ΠΝΑΙ θα δαπανήσει χρήματα σε υποδομές που βρίσκονται εντός της επικράτειάς της και όχι σε LCC αλλοδαπών συμφερόντων που μπορούν εύκολα να επαναπροσδιορίσουν το πτητικό τους έργο εκτός προορισμών της ΠΝΑΙ.

Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, θα μπορούσε να εξεταστεί σοβαρά η συμμετοχή της ΠΝΑΙ στο μετοχικό κεφάλαιο των αερολιμένων της επικράτειάς της (είτε σε συνεργασία με τον ιδιώτη επενδυτή, είτε αγοράζοντας μέρος των μετοχών αυτού σε μεταγενέστερη φάση – άλλωστε σε αρκετές χώρες η τοπική αυτοδιοίκηση συμμετέχει ενεργά σε αντίστοιχες υποδομές). Τα επιμελητήρια θα πρέπει να αποβούν πιο δημιουργικά ως προς την εξεύρεση πόρων συνεργαζόμενα στενά με την τοπική αυτοδιοίκηση και ειδικότερα την ΠΝΑΙ.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι, προκειμένου η ΠΝΑΙ να εμπλακεί σε χρηματοδότηση δράσεων συν-διαφήμισης με κάποια αεροπορική εταιρεία, θα πρέπει να πληρούνται τουλάχιστον τα ακόλουθα κριτήρια:

  • Η προτεινόμενη περίοδος των δρομολογίων από την αεροπορική εταιρεία θα πρέπει καλύπτει χρονικά όχι μόνον την περίοδο υψηλής ζήτησης όταν η ζήτηση είναι ουσιαστικά εξασφαλισμένη σε πολύ μεγάλο βαθμό, αλλά την περίοδο τουλάχιστον από 01/05 έως και 31/10 έστω και με μειωμένη συχνότητα για τον Οκτώβριο.
  • Η πρόταση της αεροπορικής εταιρείας θα πρέπει να αναφέρεται όχι μόνον σε συχνότητες δρομολογίων, αλλά και σε αριθμό εγγυημένων θέσεων με ρητή και νομικά ισχυρή δέσμευση επ’αυτού.
  • Σε περίπτωση που η αεροπορική εταιρεία επιχειρεί από πόλη που διαθέτει περισσότερων του ενός αερολιμένα, θα πρέπει να καθίσταται σαφές ποιος αερολιμένας θα χρησιμοποιηθεί. Υπάρχει σαφής προτίμηση της ΠΝΑΙ για κεντρικούς αερολιμένες, π.χ. στην περίπτωση της Κωνσταντινούπολης για τον αερολιμένα Ataturk σε σχέση με το Sabiha Gökçen.
  • Σε περίπτωση που η προτεινόμενη συμφωνία εμπλέκει πέραν της αεροπορικής εταιρείας, ενδιαμέσους (π.χ. διοργανωτές ταξιδίων ή ταξιδιωτικούς πράκτορες) είναι απαραίτητο να καθίστανται σαφείς εξαρχής οι όροι εμπλοκής τους.

Το ΕΤΕΜ θα ήθελε να ευχαριστήσει την ΠΝΑΙ για την άψογη συνεργασία στο πλαίσιο της εκπόνησης της μελέτης και της διενέργειας του σεμιναρίου.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024
10/04/2024
09/04/2024