Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθρα“Έξυπνη” φιλοξενία και ελληνική τουριστική αγορά
Άρθρα

“Έξυπνη” φιλοξενία και ελληνική τουριστική αγορά

Διαφαίνεται η αυξανόμενη τάση, αλλά και ανάγκη επιχειρηματικής επένδυσης στη νέα τεχνολογικά καινοτόμα φιλοξενία, με διαφοροποιημένες, εξατομικευμένες και απόλυτα βιώσιμες υπηρεσίες – τόσο σε επίπεδο λειτουργικό όσο και σε επίπεδο μάρκετινγκ-, παρέχοντας ηλεκτρονικές ιστοσελίδες με 24/7 on line ενημέρωση, επικοινωνία και, κυρίως, χρησιμοποιώντας συστήματα απευθείας κρατήσεων.

Παρατηρώντας την παγκόσμια τουριστική αγορά διακρίνουμε την ανάπτυξη ενός νέου και άκρως καινοτόμου μοντέλου λειτουργίας των επιχειρήσεων στον τομέα της φιλοξενίας, το οποίο αναφέρεται ως “‘Έξυπνο Ξενοδοχείο”. Στο μοντέλο αυτό της φιλοξενίας δεσπόζουσα θέση έχουν οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας.

Οι νέες αυτές τεχνολογίες αιχμής που χρησιμοποιούνται στον κλάδο της φιλοξενίας, όπως: Cloud Computing, ΑΙ (Τεχνητή Νοημοσύνη), AR−VR ( Επαυξημένη και Εικονική Πραγματικότητα), Voice Technology, Analytics, Mobile Apps αλλάζουν μεν την πλατφόρμα των υπηρεσιών φιλοξενίας και ενισχύουν / βελτιώνουν δε τις εμπειρίες των επισκεπτών / φιλοξενούμενων, προσφέροντας νέους τύπους υπηρεσιών προς τους επισκέπτες του και θεσπίζοντας τρόπους εξοικονόμησης κόστους. Νέες υπηρεσίες φιλοξενίας, όπως υπηρεσίες εισόδου χωρίς κλειδί, αυτοματοποιημένο check-in και check-out, κ.λπ. στηρίζονται στις δυνατότητες ανάπτυξης του Ineternet of Things (IoT) προσφέροντας στην ικανοποίηση των επισκεπτών ενώ ο αυτοματισμός κτιρίων οδηγεί άμεσα σε μεγαλύτερη λειτουργική και διαχειριστική αποτελεσματικότητα: ο εντοπισμός π.χ. κατειλημμένων δωματίων εξυπηρετεί στον προγραμματισμό καθαριότητας, ο αυτοματισμός σε πόρτες, παράθυρα, ανελκυστήρες στον εντοπισμό βλαβών κ.ά.

Ορίζοντας τη νέα κατηγορία ξενοδοχείων ως “έξυπνα” απαιτείται ερμηνεία της σημασίας του όρου ‘έξυπνος’. Ο ορισμός χρησιμοποιήθηκε αρχικά στις νέες τεχνολογίες και συσκευές οι οποίες αναφέρονται ως έξυπνες τεχνολογίες και έξυπνες συσκευές και τοιουτοτρόπως τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης μετατρέπονται σε “έξυπνα αντικείμενα”: λειτουργικές και φιλικές προς τον χρήστη συσκευές οι οποίες χρησιμοποιούν τεχνολογίες που αντιδρούν στο περιβάλλον και σχετίζονται μεταξύ τους μέσα από ένα δίκτυο (Federal Office for Information Security, 2006). Το συγκριτικό πλεονέκτημα αυτών των συσκευών είναι το χαμηλότερο κόστος και τα βέλτιστα αποτελέσματα σε σύγκριση με τις συσκευές που στερούνται το χαρακτηρισμό “έξυπνο”. Αναλύοντας, κατά Matheson, το ακρώνυμο S.M.A.R.T.: Specific – Measurable – Agreed – Realistic -Time bound διαπιστώνουμε τα χαρακτηριστικά των “Έξυπνων Επιχειρήσεων και Οργανισμών”.

Ο κλάδος του τουρισμού και της φιλοξενίας, ανήκοντας στις κοινωνικές επιστήμες, επηρεάζεται συνεχώς από τις ραγδαίες και ζωτικής σημασίας τεχνολογικές εξελίξεις και τις αντιμετωπίζει κατά κύριο λόγο ως ευκαιρίες αναβάθμισης. Τον όρο “Smart – Έξυπνο” τον συναντάμε ωστόσο, τόσο στο μάρκετινγκ και επικοινωνία όσο και στις αναζητήσεις πληροφοριών και κρατήσεων σχετικά με τον τουρισμό. Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και το Διαδίκτυο των πραγμάτων (Internet of Things) έχουν σαν βασικό συστατικό την ευφυία και για αυτό βρίσκουν εφαρμογή σε υπηρεσίες και προϊόντα εφαρμόσιμων τεχνολογιών. Η τεχνητή νοημοσύνη και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things − ΙοΤ) βελτιώνουν την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, συμβάλουν στο χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς και στη μείωση του λειτουργικού κόστους μέσα από τα συστήματα έξυπνου αυτοματισμού. Ο τεράστιος όγκος των δεδομένων που προκύπτουν από την διαχείριση της φιλοξενίας αποτελούν έναν πολύτιμο «περιουσιακό θησαυρό».

Εσωτερικά δεδομένα από κρατήσεις και ιστορικό πελατών -αναλύσεις και στατιστικά από κόστη, έσοδα – έξοδα κ.ά.- και εξωτερικά όπως οικονομικά, πολιτικά και περιβαλλοντικά δεδομένα συλλέγονται και αναλύονται προς όφελος των επιχειρήσεων, για τη λήψη μελλοντικών αποφάσεων σε επενδυτικά σχέδια και τάσεις της αγοράς. Με τη συλλογή των πελατειακών δεδομένων του τουρισμού προσδιορίζονται οι συνήθειες και οι προτιμήσεις των ταξιδιωτών με απώτερο σκοπό -μέσα από την αλληλεπίδραση- να παρέχονται βέλτιστη εξυπηρέτηση και εξατομικευμένες εμπειρίες. Στον αντίποδα, η ψηφιακή καινοτομία του έξυπνου τουρισμού απαιτεί πάντοτε την ορθολογική χρήση της τεχνολογίας και τον εμπλουτισμό των γνώσεων και των δυνατοτήτων χρήσης της. Έρευνα της Deloitte που πραγματοποιήθηκε σε 6.600 πελάτες (25αλυσίδες ξενοδοχείων) δείχνει πως το 85% αυτών χρησιμοποιεί ψηφιακές συσκευές κατά τη διαμονή στα ξενοδοχεία και μάλιστα το 41% αυτών για να κοινοποιήσει την εμπειρία του.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας, με θέμα “Έξυπνα Ξενοδοχεία και η προβολή τους στο Ελληνικό Διαδίκτυο” (Μοσχοπουλίδου, 2021) – επιβλέπουσα καθηγήτρια Ζ. Ανδρεοπούλου, στα πλαίσια ολοκλήρωσης του μεταπτυχιακού προγράμματος ΔΠΜΣ, Τουρισμός και Περιφερειακή Ανάπτυξη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο – η ελληνική τουριστική αγορά έχει κάνει τα τελευταία χρόνια την είσοδό της στην έξυπνη φιλοξενία, με δύο νέα ξενοδοχεία να πρώτο-λειτουργούν μέσα στο 2021 και τρία να πρωτοεμφανίζονται στο διαδίκτυο. Διαφαίνεται η αυξανόμενη τάση, αλλά και ανάγκη επιχειρηματικής επένδυσης στη νέα τεχνολογικά καινοτόμα φιλοξενία, με διαφοροποιημένες, εξατομικευμένες και απόλυτα βιώσιμες υπηρεσίες – τόσο σε επίπεδο λειτουργικό όσο και σε επίπεδο μάρκετινγκ-, παρέχοντας ηλεκτρονικές ιστοσελίδες με 24/7 on line ενημέρωση, επικοινωνία και κυρίως χρησιμοποιώντας συστήματα απευθείας κρατήσεων.

Τα “έξυπνα ξενοδοχεία” που βρέθηκαν μέσα από τη συγκριτική μελέτη των χαρακτηριστικών τους είναι ανακαινισμένα ή καινούργια κτίρια, με ιδιαίτερη αισθητική και ανέσεις κυρίως βασισμένες στην τεχνολογία, την λειτουργική αρχιτεκτονική, το μοντέρνο design, αλλά και τη βιώσιμη διαχείριση. Εγκατεστημένα σε κεντρικά σημεία αστικών κέντρων, σε σύνδεση με την καρδιά της οικονομίας και του πολιτισμού, προσφέρουν λύσεις για επαγγελματικά ταξίδια αλλά και ταξίδια αναψυχής, έχοντας προτάσεις προς τους επαγγελματίες για χρήση χώρου και τεχνολογίας αλλά επίσης ανάπαυσης, μέσα από προσωποποιημένες υπηρεσίες και λειτουργίες. Όλα τα ξενοδοχεία, που ερευνήθηκαν ηλεκτρονικά, κατά την είσοδό στην ιστοσελίδα τους προσφέρουν δυνατότητα απευθείας κράτησης (24/7) και δίνουν έμφαση στις προσφορές τους, για να προτρέψουν τον χρήστη να προβεί σε άμεση κράτηση. Η εικονική περιήγηση στα ξενοδοχεία συνάδει απόλυτα με την τάση της τεχνολογικής καινοτομίας των ξενοδοχειακών υπηρεσιών. Επίσης, όλες οι ιστοσελίδες έχουν προτάσεις, νέα και πληροφορίες σχετικά με χώρους – διαδρομές πολιτισμού και μνημεία αρχαιοτήτων.

Σύμβουλος Τουριστικής Ανάπτυξης | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Γιώτα Μοσχοπουλίδου είναι πτυχιούχος Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων, Απόφοιτη Μεταπτυχιακού ΑΠΘ (“Τουρισμός και Περιφερειακή Ανάπτυξη”). Σύμβουλος Τουριστικής Ανάπτυξης, με πολυετή εμπειρία στο φάσμα του τουριστικού γίγνεσθαι και εξειδίκευση στο τουριστικό μάρκετινγκ και την Περιφερειακή Ανάπτυξη.

09/12/2022
08/12/2022
07/12/2022
06/12/2022
05/12/2022
02/12/2022