Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραTo Maestro, οι Παξοί και ο κινηματογραφικός τουρισμός
Άρθρα

To Maestro, οι Παξοί και ο κινηματογραφικός τουρισμός

Maestro

Οι Παξοί και το Ιόνιο στο επίκεντρο του τουριστικού ενδιαφέροντος.

Με μεγάλη επιτυχία και υψηλά νούμερα τηλεθέασης ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος της νέας δραματικής σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Maestro» που διαδραματίζεται στους Παξούς. Το πανέμορφο νησί του Ιονίου- εκεί που σύμφωνα με τον μύθο ο Ποσειδώνας επέλεξε να ζήσει τον έρωτα του με την Αμφιτρίτη- βρίσκεται στο επίκεντρό και σε πρώτο πλάνο, με μοναδικά τοπία που προκαλούν τον θαυμασμό και τις εντυπώσεις. Οι υπέροχες παραλίες, τα γαλαζοπράσινα νερά, οι θαλάσσιες σπηλιές καθώς και οι ελαιώνες και η πλούσια βλάστηση του νησιού δεσπόζουν, ενώ μέσα από το σενάριο προβάλλεται η παραδοσιακή γαστρονομία, η παράδοση, οι τέχνες, ο πολιτισμός, όχι μόνο του νησιού αλλά και όλης της Ελλάδας.

Αυτό όμως που προκαλεί ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη σειρά, είναι η απόκτηση των δικαιωμάτων για την προβολή της σε μια από τις μεγαλύτερες τηλεοπτικές πλατφόρμες παγκοσμίως, το γνωστό σε όλους NetFlix που αριθμεί τον εντυπωσιακό αριθμό των 223 εκατομμυρίων χρηστών σε όλο τον κόσμο, ένα γεγονός που προσθέτει μια άλλη προοπτική και μια δυναμική οσον αφορά την προβολή και τον τουρισμό της χώρας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το «Maestro» αποκτά ένα άλλο παγκόσμιο κοινό που πέρα από το σενάριο και την πλοκή, θα παρακολουθήσει και θα παρατηρήσει τη σειρά και τουριστικά, δηλαδή θα αναζητήσει πληροφορίες για τις τοποθεσίες όπου πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα, θα αναζητήσει εικόνες, κριτικές και πιθανότατα το οδηγήσει να επιλέξει τους Παξούς για τον επόμενο προορισμό του.

«Στη Ρώμη με αγάπη» ήταν ο τίτλος της ταινίας του Woody Allen το 2012, όπου πέρα από το σενάριο και τη πλοκή όπου ο σκηνοθέτης υπερτονίζει με χιούμορ την ιδιοσυγκρασία των Ιταλών, η ταινία επικεντρώνεται εμφανώς στα πιο τουριστικά μέρη, στα μνημεία και στα αξιοθέατα της «αιώνιας πόλης»

Το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ταινία χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από παράγοντες του τουρισμού της Ιταλικής πρωτεύουσας- κάτι που όπως παραδέχτηκε ο ίδιος ο δημιουργός τον χαροποίησε και τον διευκόλυνε ιδιαίτερα- αποδεικνύει για ακόμη μια φορά ότι ο κινηματογράφος στις μέρες μας, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της τουριστικής προβολής και προώθησης ενός προορισμού.

Η δύναμη του κινηματογράφου ως μέσο και η ισχυρή επίδραση του στο κοινό είναι σε όλους γνώστη. Από τον κινηματογράφο των αρχών του προηγούμενου αιώνα όπου ταινίες δημιουργήθηκαν για προπαγανδιστικούς κυρίως σκοπούς έως τις μέρες μας ο κινηματογράφος και η τηλεόραση δημιουργεί ινδάλματα, προωθεί καταναλωτικά πρότυπα, τελευταία και τουριστικούς προορισμούς, αφού σύμφωνα με έρευνες ασκεί σημαντική επιρροή και στις τουριστικές επιλογές των ατόμων.

Κινηματογραφικός τουρισμός ορίζεται το φαινόμενο της μετακίνησης ατόμων με σκοπό να επισκεφθούν μέρη ή ατραξιόν στα οποία γυρίστηκαν κινηματογραφικές ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές. Ο τουρίστας που επιλέγει αυτή τη μορφή τουρισμού παρακινείται από την προβολή ταινιών στο σινεμά, τη τηλεόραση και τις ταινίες μέσω συνδρομητικών καναλιών.

Τα παραδείγματα πολλά σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο. Η ταινία «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών» επηρέασε σε τέτοιο μεγάλο βαθμό τον τουρισμό της Ν. Ζηλανδίας, όπου η επισκεψιμότητα στα μέρη όπου γυρίστηκε η ταινία είχε αύξηση 500%  και πλέον οι τοποθεσίες και τα σκηνικά  έχουν καθιερωθεί σε ένα από τα κορυφαία αξιοθέατα της χώρας.  Η παραλία στην Ταϊλάνδη από την ομώνυμη ταινία του Danny Boyle και πρωταγωνιστή τον Leonardo Di Caprio, δέχθηκε μετά την προβολή της ένα τεράστιο κύμα τουριστών, τα σκαλιά του Joker στην οδό West 167th στη Νέα Υόρκη (Joker stairs) προσελκύουν τουρίστες για να φωτογραφηθούν χορεύοντας όπως ο ήρωας, το «Rocky steps», τα σκαλιά στο μουσείο μοντέρνας τέχνης στην Φιλαδέλφεια των Ηνωμένων πολιτειών αποτελούν ένα από τα κύρια αξιοθέατα της πόλης εξαιτίας της ταινίας «Rocky». Από πλευράς αναγνωρισιμότητας του προορισμού, το γνωστό έργο «Borat» αύξησε τις αναζητήσεις στο διαδύκτιο για το Καζακστάν κατά 300%.

Στην Ελλάδα έναν χρόνο μετά την προβολή του, «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» έφερε στην Κεφαλονιά το 2002 περισσότερους από 227.000 επιβάτες με 2.388 πτήσεις, αύξηση 50%. Η Αμοργός με το «Απέραντο γαλάζιο» αποτέλεσε αγαπημένο προορισμό των Γάλλων ενώ η δυναμική της ταινίας «Μama mia» αποδείχτηκε με την έκρηξη των γάμων τα τελευταία χρόνια σε Σκόπελο, Σκιάθο και Σαντορίνη.

Τα οικονομικά οφέλη από τα γυρίσματα μίας ταινίας η μίας σειράς σε μία περιοχή, τόσο βραχυπρόθεσμα κατά την διάρκεια των γυρισμάτων όσο και μακροπρόθεσμα είναι μεγάλα και σημαντικά. Οι τοπικές κοινωνίες αποκομίζουν οικονομικά οφέλη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων όπου μπορεί να διαρκέσουν από μέρες μέχρι και μήνες, με την παραγωγή να ξοδεύει τόσο για τη διαμονή και τη διατροφή των ανθρώπων της όσο και για την ενοικίαση χώρων και άλλων μέσων που απαιτούνται για το γύρισμα. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η τεράστια προβολή ενός προορισμού μέσω μίας κινηματογραφικής ταινίας ή σειράς αγγίζει αποδεδειγμένα σε μεγέθη την οποιαδήποτε οργανωμένη τουριστική διαφημιστική εκστρατεία.

Αναμένουμε να δούμε λοιπόν-πέρα από την δεδομένη επιτυχία της σειράς- την επιρροή και τον αντίκτυπο που θα έχει το «Maestro» στον τουρισμό των Παξών και της ευρύτερης περιοχής και ευχόμαστε το πανέμορφο νησί του Ιονίου να αποτελέσει τον επόμενο τουριστικό προορισμό για πλήθος θεατών από όλο τον κόσμο.

Καθηγητής Τουριστικών Επιχειρήσεων | + Άρθρα

Ο Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος είναι εκπαιδευτής ενηλίκων, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc.) στην Εκπαιδευτική τεχνολογία και ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc.) στο Σχεδιασμό, διοίκηση και πολιτική του τουρισμού από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, καθώς και υποψήφιος διδάκτορας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.

31/01/2023
30/01/2023
27/01/2023
26/01/2023
25/01/2023
24/01/2023