Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΠροσβασιμότητα στον τουρισμόΠαντελής έλλειψη ενημέρωσης από το δικτυακό τόπο του ΕΟΤ

Προσβασιμότητα στον τουρισμόΠαντελής έλλειψη ενημέρωσης από το δικτυακό τόπο του ΕΟΤ

Προσβασιμότητα στον τουρισμό
Παντελής έλλειψη ενημέρωσης από το δικτυακό τόπο του ΕΟΤ

Το στοιχείο είναι αποκαλυπτικό! Στις Η.Π.Α. τα άτομα με αναπηρίες ξοδεύουν ετησίως 15 δισ. δολάρια για ταξίδια. Αν συνυπολογίσει κανείς ότι θα συνοδεύονται και από 1 και σε πολλές περιπτώσεις 2 άτομα, και ότι συνήθως ταξιδεύουν σε περιόδους εκτός τουριστικής αιχμής τότε εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο σημαντική είναι αυτή η αγορά για τους ξενοδόχους, αλλά και γενικότερα για την τουριστική βιομηχανία. Ωστόσο, η κατάσταση απαιτεί τη δημιουργία ειδικών μονάδων που να μπορούν να φιλοξενήσουν άτομα με αναπηρίες παρέχοντας ειδικές διευκολύνσεις.

Η κατάσταση στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα δυστυχώς η αγορά αυτή βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα. Αναμφισβήτητα, οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτέλεσαν σημαντική παράμετρο για τη δημιουργία εγκαταστάσεων, που να διευκολύνουν την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρίες, αλλά σε πολύ γενικές μορφές και δεν επιλύουν ουσιαστικά προβλήματα. Βασική παράμετρος αποτελεί και το στοιχείο ότι ακόμη και εκεί όπου υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης από ΑΜΕΑ δεν έχει γίνει η κατάλληλη ενημέρωση στους ενδιαφερομένους. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σύμφωνα με έρευνα της JBR Hellas το 18% περίπου των ενδιαφερομένων γνώριζε ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει το μετρό, ενώ το 37% ότι μπορεί να επισκεφτεί την Ακρόπολη. Ιδιαίτερη εντύπωση και ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι ακόμη και στην ηλεκτρονική σελίδα του Ε.Ο.Τ., δεν αναγράφονται τέτοιες πληροφορίες.

Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι τα προβλήματα είναι πολλά, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα ΑΜΕΑ είναι τεράστιες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η ανευθυνότητα ορισμένων καταστρατηγεί έστω και τις μικρές διευκολύνσεις που μπορούν να απολαμβάνουν στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Αυτοκίνητα σταθμευμένα στις ειδικές μπάρες στους δρόμους, χαλασμένοι μηχανισμοί σε αστικά λεωφορεία, ανυπαρξία ηχητικών σημάτων στη διέλευση φαναριών, αποτελούν μερικά μόνο από τα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν.

Επειδή όμως τα προβλήματα είναι πολλά, τα άτομα με αναπηρίες έχουν μία ακόμη δυσκολία, καθώς σε περίπτωση που θέλουν να ξεφύγουν από τη δύσκολη καθημερινότητα και να ξεκουραστούν σε κάποιο ξενοδοχείο είναι δύσκολο να βρουν κάποιο που να παρέχει εξυπηρετήσεις για άτομα με αναπηρία.

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία για τη δημιουργία του European Accessibility Label, το οποίο θα δίδεται σε προορισμούς και εγκαταστάσεις που τηρούν τις σχετικές προδιαγραφές βάσει συγκεκριμένων κανόνων και προτύπων. Οι προορισμοί και οι εγκαταστάσεις που θα φέρουν το European Accessibility Label θα έχουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων.

Η δημιουργία προσβάσιμων προορισμών και εγκαταστάσεων βασίζεται στο ‘Σχέδιο Προσβασιμότητας’. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει τις δράσεις που απαιτούνται για να γίνει το περιβάλλον προσβάσιμο. Η σύνταξη και εκτέλεσή του βασίζονται στον έλεγχο της προσβασιμότητας του χώρου με σκοπό την αναγνώριση της τωρινής κατάστασης, καθώς και τον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό με τρόπο οικονομικά βιώσιμο και χρονικά εφικτό.

Επιπλέον, περιλαμβάνει έναν μηχανισμό διαχείρισης, ικανό να προσαρμόζεται στις συνεχείς πολεοδομικές μεταβολές ή τις αλλαγές στις εγκαταστάσεις και τις υπηρεσίες που συναποτελούν έναν τουριστικό προορισμό. Απαραίτητη είναι η ενεργή ανάμειξη των πολιτών στην όλη εξέλιξη των παραπάνω, ώστε το σχέδιο να προσαρμόζεται στον τελικό παραλήπτη του και να διασφαλίζεται η επιτυχία του.

Κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις

«Κοινωνικό δικαίωμα» χαρακτήρισε η βουλευτής επικρατείας της ΝΔ κυρία Ελευθερία Μπερνιδάκη – `Αλντους, τον τουρισμό, προτρέποντας τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά και την πολιτεία να μην αγνοούν πλέον ότι και οι τουρίστες με αναπηρία πρέπει να φιλοξενούνται στη χώρα μας, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Επίσης η κυρία Μπερνιδάκη σε σχετική ημερίδα δήλωσε: «Το ζήτημα της προσβασιμότητας δεν είναι όμως μόνο κοινωνικό. Από οικονομικής απόψεως, οι ανάπηροι αντιπροσωπεύουν μια μεγάλη και αναπτυσσόμενη αγορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπολογίζεται ότι πάνω από 40 εκατομμύρια καταναλωτές με αναπηρία, (και ο αριθμός είναι ακόμη μεγαλύτερος, αν λάβουμε υπόψιν και τα μέλη των οικογενειών τους που ταξιδεύουν μαζί τους) θα μπορούσαν να ταξιδέψουν και να χρησιμοποιήσουν τις τουριστικές υποδομές, εάν αυτές ήταν προσβάσιμες για τους αναπήρους».
Και συμπλήρωσε: «Μέσα σε αυτό το περιβάλλον που σας περιέγραψα, η Ελλάδα, ως ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαϊκούς τουριστικούς προορισμούς, έχει όλες τις δυνατότητες, και να προσεγγίσει αλλά και να απορροφήσει αυτή την ιδιαίτερα μεγάλη τουριστική πελατεία. Για να γίνει όμως αυτό, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της καθολικής προσβασιμότητας με σοβαρότητα και σεβασμό προς στις ιδιαίτερες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία».

Προσβασιμότητα στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»
Πλήρης προσβασιμότητα από άτομα με ειδικές ανάγκες

`Ανετη, ασφαλή και ευχάριστη παραμονή στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» απολαμβάνουν οι επισκέπτες, καθώς από το πρώτο στάδιο της κατασκευής του έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και σύμφωνα με το American Disability Standards Act.
Ιδιαίτερη μελέτη και προσοχή δόθηκε στο να δημιουργηθούν οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέπουν στα άτομα με κινητικά προβλήματα να απολαμβάνουν φιλικές και πρωτοποριακές υπηρεσίες.

Πρόσβαση στο αεροδρόμιο

Οι ΑΜΕΑ αναχωρούντες επιβάτες και επισκέπτες του αεροσταθμού μπορούν να φθάσουν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με έναν από τους παρακάτω τρόπους, χρησιμοποιώντας τους οδικούς άξονες της Αττικής Οδού ή τους τοπικούς οδικούς άξονες με:

  • αστικό λεωφορείο (προσβάσιμο σε άτομα σε αμαξίδιο)
  • μετρό ή προαστιακό σιδηρόδρομο (προσβάσιμα σε άτομα σε αμαξίδιο). Σημειώνεται ότι υπάρχει ειδικός διάδρομος για την καθοδήγηση των επιβατών με προβλήματα όρασης που φτάνουν στον σταθμό)
  • Ι.Χ.

Στάθμευση / Αποβίβαση επιβατών

Ειδικότερα, προβλέπονται 33 ειδικές θέσεις στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτου για άτομα με αναπηρία σε όλους τους χώρους στάθμευσης, απέναντι από τον κύριο αεροσταθμό.

Για επιβάτες που σταθμεύουν στο P1 και P2 υπάρχει η δυνατότητα για μεταφορά από την εταιρεία WSW. Ο ειδικός τηλεφωνικός θάλαμος που υπάρχει στο P2 συνδέει απευθείας τον επιβάτη με το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας.

Όλες οι θέσεις στάθμευσης των ατόμων με αναπηρία υποδεικνύονται και σηματοδοτούνται επαρκώς. Οι καθορισμένοι χώροι στάθμευσης στο P1 & P2 έχουν ειδικές διαστάσεις, προς διευκόλυνση της κίνησης των αμαξιδίων.

Η σύνδεση του χώρου στάθμευσης μακράς διαρκείας P3 με τον κεντρικό αεροσταθμό γίνεται από την πεζογέφυρα που διαθέτει κυλιόμενους διαδρόμους, αλλά και μέσω της εσωτερικής συγκοινωνίας με τακτικά δρομολόγια κάθε 10 λεπτά περίπου (η διαδρομή είναι περίπου 5 λεπτά). Το λεωφορείο που εκτελεί δρομολόγια έχει την δυνατότητα μεταφοράς ατόμων με αναπηρία. Σε όλες τις στάσεις του χώρου απομακρυσμένης στάθμευσης υπάρχει ειδικό πλήκτρο για να καλείται το λεωφορείο.

Παράλληλα, έχουν προβλεφθεί 7 ειδικές θέσεις προσωρινής & ολιγόλεπτης στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτου για αποβίβαση / επιβίβαση επιβατών με αναπηρία μπροστά από τον αεροσταθμό.

Ειδικός διάδρομος έχει τοποθετηθεί στις προσωρινές θέσεις στάθμευσης μπροστά από την είσοδο της αίθουσας αναχωρήσεων (είσοδος 2) για όσους έχουν αυξημένο πρόβλημα όρασης.

Πρόσβαση στον κεντρικό αεροσταθμό

Ράμπες για τα αναπηρικά καροτσάκια υπάρχουν σε όλα τα πεζοδρόμια και τους διαδρόμους, προκειμένου να εξασφαλίζεται εύκολη πρόσβαση στα άτομα με αναπηρία.

Επιβάτες που διαμένουν στο ξενοδοχείο του αεροδρομίου και χρειάζονται βοήθεια για την μεταφορά τους στον αεροσταθμό, απευθύνονται στο γραφείο υποδοχής του ξενοδοχείου και εξυπηρετούνται αρμοδίως.

Προσανατολισμός μέσα στον κεντρικό αεροσταθμό

Στο επίπεδο των αναχωρήσεων μπροστά ακριβώς από τον κεντρικό αεροσταθμό υπάρχει σήμανση, η οποία υποδεικνύει την κατάλληλη είσοδο για κάθε αεροπορική εταιρία.

Οι πίνακες πληροφοριών πτήσεων, που βρίσκονται σε κάθε είσοδο παρέχουν συγκεκριμένες πληροφορίες για τα εκάστοτε ελεγκτήρια εισιτηρίων. Επίσης απέναντι από κάθε είσοδο υπάρχουν πίνακες πληροφοριών πτήσεων.

Το Κεντρικό Γραφείο Πληροφοριών στο χώρο των Αναχωρήσεων (ανάμεσα στις εισόδους 2 και 3) στελεχώνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου. Παράλληλα, στο επίπεδο των αναχωρήσεων υπάρχει προσωπικό που κινείται σε όλη την περιοχή με σκοπό την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Επιπλέον, σε κάθε γραφείο πληροφοριών λειτουργούν τα Τηλέφωνα `Αμεσης Εξυπηρέτησης που βρίσκονται σε διάφορα σημεία του αεροσταθμού και βοηθούν στην επικοινωνία του κοινού με το Τηλεφωνικό Κέντρο του Αεροδρομίου (30000), τις αεροπορικές εταιρίες, καθώς και με τις εταιρίες επίγειας εξυπηρέτησης. H συγκεκριμένη υπηρεσία παρέχεται δωρεάν.

Στην είσοδο Α2 του κύριου αεροσταθμού λειτουργεί ειδικά διαμορφωμένος χώρος αναμονής για τα άτομα με αναπηρία και τους συνοδούς τους – έτσι ώστε να διευκολύνεται η παραμονή τους εντός του αεροσταθμού μέχρι την ώρα του ελέγχου εισιτηρίων και αποσκευών. Ο συγκεκριμένος χώρος είναι εξοπλισμένος με τηλεφωνική συσκευή που συνδέει τους ενδιαφερόμενους με την εταιρία επίγειας εξυπηρέτησης που επιθυμεί ή / και τις υπηρεσίες αεροσταθμού. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι για οποιαδήποτε πληροφορία οι ενδιαφερόμενοι, μετά την άφιξή τους στον αεροσταθμό μπορούν να απευθύνονται στο 30000.

Έλεγχος εισιτηρίων και παράδοση αποσκευών

Επιβάτες που μπορούν να μετακινηθούν αυτόνομα ή με τη βοήθεια συνοδού κατευθύνονται προς τα ελεγκτήρια εισιτηρίων της αεροπορικής τους εταιρίας, όπου και παραδίδουν τις αποσκευές τους, παραλαμβάνουν την κάρτα επιβίβασης τους και παραδίδουν το αμαξίδιό τους – εάν το επιθυμούν (για την μεταφορά τους στην θύρα εξόδου, αμαξίδιο παραδίδει η αεροπορική εταιρία μέσω του εξουσιοδοτημένου φορέα).

Εγκαταστάσεις και υπηρεσίες εντός του αεροσταθμού

Εντός του αεροσταθμού διάφορες εγκαταστάσεις διευκολύνουν την παραμονή των επιβατών:

  • Ειδικά διαμορφωμένος χώρος αναμονής (Είσοδος A2 του κύριου αεροσταθμού)
  • Ανελκυστήρες με μεγάλες καμπίνες (σε όλα τα επίπεδα του κύριου και δορυφορικού αεροσταθμού) διευκολύνοντας την κίνηση των αναπηρικών αμαξιδίων.
  • Ειδική σήμανση Braille διευκολύνει τα άτομα με προβλήματα όρασης.
  • Τηλεφωνικές συσκευές σε χαμηλό ύψος καθώς και κειμενο-τηλέφωνα για αυτούς που έχουν προβλήματα ακοής.
  • Κινητικά προβλήματα και με έντονα χρώματα διευκολύνοντας τον προσανατολισμό ατόμων που έχουν προβλήματα όρασης.
  • Ειδικά φώτα στροβοσκοπικής σήμανσης με υψηλή φωτεινότητα (high visibility strobe lights) τα οποία τίθενται σε λειτουργία σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024