Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπόψειςΠροοπτικές ελληνικού yachting στη νέα διεθνή πραγματικότητα

ΑπόψειςΠροοπτικές ελληνικού yachting στη νέα διεθνή πραγματικότητα

Απόψεις
Προοπτικές ελληνικού yachting στη νέα διεθνή πραγματικότητα
του Πυθαγόρα Κόσιβα

Ο σοβαρότερος και ίσως ο πλέον ανασταλτικός λόγος, που απαγορεύει τον τουρισμό, αλλά και την προσέλκυση για την παραμονή στη χώρα μας ξένων ιδιωτικών θαλαμηγών, είναι η ανεξήγητη εμμονή (δικτατορική λένε αρκετά μέλη της Ενώσεώς μας) στην εφαρμογή της Δ.257/13/23.2.2000 A.Υ.Ο. Αυτός ο σκληρός χαρακτηρισμός προκύπτει από τους σοβαρότερους διαχειριστές ή Χρήστες των Ιδιωτικών Σκαφών Αναψυχής.

Όπως προσωπικά έχω επισημάνει επανειλημμένα τα 25 τελευταία χρόνια, το Υπουργείο Οικονομικών υπονομεύει κατ’ ουσίαν, ίσως χωρίς να το αντιλαμβάνεται, τον Ελληνικό θαλάσσιο Τουρισμό. Το πράττει δε αυτό, αρνούμενο να εναρμονιστεί με τον Κανονισμό της ΕΟΚ 2454/93, (παρ. ε΄ του άρθρου 562), ο οποίος, όπως ξέρετε, ορίζει ανώτατη προθεσμία λήξης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των ιδιωτικής χρήσης σκαφών αναψυχής Τρίτων Χωρών (εκτός Ε.Ε.), τους 18 μήνες.

Εφ΄ όσον το Υπουργείο Οικονομικών εναρμονισθεί, ως οφείλει, στην εφαρμογή του 18μηνου, όπως οι υπόλοιποι Κοινοτικοί Εταίροι μας, τότε αυτομάτως αποδυναμώνεται η εγκύκλιος Δ.257/13/23-2-2000 A.Υ.Ο, κάτι το οποίο ενώ δεν επιλύει (τεχνηέντως), δεν παραλείπει να μου το υπενθυμίσει το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, μέσω και ύστερα από παρέμβαση του αειμνήστου Προέδρου Γεωργίου Ράλλη, με τον οποίο είχαμε συζητήσει λίγο πριν τον θάνατό του το ανωτέρω θέμα εκτενώς και ήταν επίσης της άποψης ότι και το Υπουργείο Τουρισμού κώφευε σε ότι επανειλημμένως του έχω προτείνει για το θαλάσσιο τουρισμό.

Αν πάλι για δικούς του λόγους το Υπ. Οικονομικών, και χωρίς να εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα, επιμένει να μην αποδέχεται τον Κανονισμό της ΕΟΚ 2454/93, τότε ας αποφασίσει, αν μη τι άλλο, να εκσυγχρονίσει την Εγκύκλιο Δ.257, στα εξής τρία βασικά σημεία:

  1. Να προβαίνει στην έκδοση Δελτίου Κίνησης 6μηνης ισχύος (προσωρινή εισαγωγή) ακόμη και αν δεν επιβαίνει ο χρήστης κατά τον κατάπλου του σκάφους στην Ελλάδα από το εξωτερικό. Προς αποφυγήν δε τυχόν μετακίνησης της θαλαμηγού, να κατατίθεται το Δελτίο Κίνησης αμέσως μετά την έκδοσή του προς φύλαξη στο τελωνείο, μέχρι την άφιξη του Χρήστη της Θαλαμηγού στην Ελλάδα. Είναι προκλητικά παράλογο και ανεδαφικό να συστήνει το Υπουργείο Οικονομικών, την ένταξη των θαλαμηγών στο καθεστώς της Ενεργητικής Τελειοποίησης, εφ’ όσον δεν έρχεται στη χώρα μας μαζί με το σκάφος ο Χρήστης του (προφανώς συγχέουν το πλοίο αναψυχής με τα εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας κ.λ.π.!).
  2. Να επιτρέπεται η διενέργεια επισκευών και μετασκευών με τις ίδιες διατάξεις που εφαρμόζονται στα Εμπορικά πλοία, ώστε και τα yachts να απαλλάσσονται του ΦΠΑ.
  3. Να επιτραπεί εφοδιασμός με transit καύσιμα, ώστε να μη μειωθεί η κυκλοφορία των θαλαμηγών λόγω της ανατίμησης των πετρελαιοειδών.

Στο προηγούμενο ΕΣΥΤ ζήτησα από την κα Υπουργό να ρυθμίσει σχετικό ραντεβού με τον κ. Μπέζα. Αφού μέχρι τώρα δεν είχα κάποια ένδειξη θα πει ότι αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Μην φανεί επομένως περίεργο, εάν μεσοκαλόκαιρα, δούμε να κυκλοφορεί κάποια Εγκύκλιος του Υπ. Οικονομικών, που θα ζητεί πολλά και διάφορα, κάτι που και τα οικονομικά του κράτους δεν θα εξυπηρετήσει και τον πανικό θα ενσπείρει, όπως συνέβη άλλωστε και τον Ιούνιο του 2005 με την 1060960/2403/ΔΜ/ΠΟΛ.1091/14-6-2005!

Διερωτήθηκε άραγε το Υπουργείο Τουρισμού, γιατί συμβαίνουν αυτά τα φαινόμενα και ποιοι είναι αυτοί που τα εισηγούνται;

Δεν μεμψιμοιρώ, αλλά την εποχή του ΠΑ.ΣΟ.Κ., εμείς τουλάχιστον ως Ένωση Ιδιωτικών Σκαφών, συναντούσαμε τακτικότατα τους Οικονομικούς Υπουργούς, φρενάροντας προσωρινά, έστω και μετά δυσκολίας, τα πράγματα από τις αυθαιρεσίες των Υπηρεσιακών παραγόντων.

Θα επαναλάβω και σήμερα ότι το ποιοτικό Yachting, το γνωρίζουμε μόνο εμείς που το βιώνουμε και όχι οι διάφοροι Υπηρεσιακοί παράγοντες, που περιστασιακά το προσεγγίζουν.

Στο καυτό θέμα με τις μαρίνες, θα σας υπενθύμιζα τις μεγάλες προσπάθειες από μέρους μου ενημέρωσης του Υπουργείου, με την ιδιότητα του μέλους του Association Marina Industries των Η.Π.Α., του Marina Operators Associations of America, του International Superyachts Society της Florida, όπως επίσης και του συνεργάτη στον αρχαιότερο ιδιωτικό Αγγλικό Οίκο Camper & Nicholoson. Τέλος ως τακτικός συνδρομητής αρκετών διεθνών εκδόσεων και περιοδικών, εκ των πραγμάτων είμαι σε θέση να γνωρίζω το κάθε τι που συμβαίνει σήμερα στο χώρο του Υachting.

Υπηρετώντας, συνειδητά το κόμμα που κυβερνά σήμερα τον τόπο, δεν έπαυσα να τροφοδοτώ, λόγω της πολυετούς εμπειρίας μου, το νεοσύστατο Υπουργείο, με διασταυρωμένα στατιστικά στοιχεία όσον αφορά στις υπάρχουσες Μαρίνες και τα σε εξέλιξη projects, αλλά και την σύγχρονη αντίληψη των συστεγαζόμενων πλέον luxury resorts.

Αναλύθηκε επομένως, επανειλημμένα από πλευράς μου, ποιες είναι οι απαραίτητες απαιτήσεις μιας σύγχρονης Μαρίνας, καθώς και τι είδους εμπορικές χρήσεις είναι σήμερα ωφέλιμες, αφού επικρατεί πλέον ένα νέο Life Style.

Στις ανά τον κόσμο νέες Μαρίνες δίδεται επίσης ιδιαίτερη έμφαση στον Πολιτισμό, κάτι που για τον τόπο μας παραμένει ανύπαρκτο. Οι νέες μονάδες διαθέτουν, μεταξύ άλλων, μεγάλα Concert Halls, Γκαλερί, ή διαμορφωμένους χώρους υπαίθριων εκθέσεων γλυπτικής (παράδειγμα των Ιμπρεσιονιστών στο St.Tropez, τον Μάιο του 2005). Διαθέτουν επίσης chains πολυτελών Καταστημάτων και restaurants, μέχρι και πίστες αυτοκινητοδρομιών, όπως η υπό εγκαινίαση Μαρίνα Forum στην Βαρκελώνη, ή η παλαιά του Μονακό.

Στα δικά μας τώρα, όπου η μιζέρια περισσεύει, τελευταία γινόμαστε και μάρτυρες των συνεχών επιθέσεων που δέχεται ο υπεύθυνος της Ε.Τ.Α., κ. Κώστας Ζαχαρόπουλος, και του οποίου, χωρίς να είμαι συνήγορός του, εικάζω ότι το πιθανότερο είναι να παρεμποδίζεται το έργο του, τουλάχιστον σε ότι έχει να κάνει με την είσπραξη των καθυστερημένων οφειλών ή με την απομάκρυνση της εγκατεστημένης παραγκούπολης, στη μεγαλύτερη υπό τον έλεγχό του Μαρίνας Αλίμου. Φαντασθείτε πώς θα λειτουργούν οι υφιστάμενοί του, Προϊστάμενοι των Μαρινών.

Πώς να εξυγιανθεί ο χώρος όταν οι καταχρεωμένες Μαρίνες του Κέντρου, έχουν τα χάλια τους; Και δεν αναφέρομαι στις Μαρίνες – φαντάσματα της Περιφέρειας.

Γι’ αυτό και ζήτησα επίμονα σε όλα τα υπομνήματά μου, εάν κάποτε βρεθεί ο τρόπος ή περισσεύσει η βούληση, για κάτι νέο σε αυτόν τον τόπο, να μην ξαναδοκιμασθεί ποτέ η συνταγή της Περιφέρειας.

Όπως είναι σήμερα η δομή της Χώρας μας, οποιαδήποτε νέα Μαρίνα επιχειρηθεί να κατασκευασθεί, εφ΄ όσον προηγουμένως, γίνει Νόμος ο Χωροταξικός Σχεδιασμός και, ξεπερασθούν παράλληλα οι δυσκολίες, που αενάως προέρχονται από τους αναστολείς της Ανάπτυξης, όπως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με ελάχιστες φυσικά εξαιρέσεις, όπως αυτή του οικοδεσπότη μας Δημάρχου, ΔΕΝ θα πρέπει η Μαρίνα αυτή να βρίσκεται εκτός Αττικής.

Οι Μαρίνες δεν είναι Κέντρα Υγείας, που κατασκευάζονται για λόγους σκοπιμότητας. Οι τάσεις που επικρατούν στη σημερινή ναυπηγική, έχουν παρακάμψει την προ 5ετίας κυριαρχούσα νοοτροπία. Τα στοιχεία που σας έδωσα στις 20 Φεβρουαρίου αντικατοπτρίζουν το στίγμα και το boom που σημειώνεται στις παραγγελίες και παραδόσεις σκαφών για το 2006 και 2007. Το Luxury yacht Market συνεχίζει μια εντυπωσιακή άνοδο παρά τις ακριβές τιμές των καυσίμων και τα άλλα αρνητικά οικονομικά στοιχεία, όπως γράφει το Showboats International’s Magazine. Η αύξηση αυτή σε σχέση με το 2005 είναι 7,9%. Συγκεκριμένα, 688 σκάφη 81.852 ποδών κατασκευάζονται αυτή την στιγμή.

Το 2006 παραγγέλθηκαν 15% περισσότερα σκάφη άνω των 50 μ., ενώ το 30% αυτών των νέων παραγγελιών, αφορούν σκάφη άνω των 70 μέτρων ακόμη και 125 μ. Τα sailing boats παρουσιάζουν και αυτό τον χρόνο μια μείωση της τάξεως του 12%. Σήμερα κυκλοφορούν παγκόσμια 7.000 σκάφη άνω των 25 μ. Πριν μια δεκαετία κυκλοφορούσαν 4.000 σκάφη ιδίου μεγέθους.

Στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στις 2 Μαΐου από το International Super yachts Society, ομιλούν για επίσημη λίστα 1.000 προσφερομένων προς πώληση σκαφών, μεγέθους Superyacht, ενώ το σύνολο των προς πώληση φθάνει τα 5.000 σκάφη (μικρά και μεγάλα). Σκοπός αυτών των πωλήσεων είναι η ανανέωση και η απόκτηση μεγαλύτερου σκάφους.

Στον αντίποδα τώρα και προς ενημέρωση της πολύπαθης ΕΤΑ Α.Ε., στις Η.Π.Α. σήμερα, σύμφωνα με την International Herald Tribune, υπάρχουν 440 first class Μαρίνες, που διαθέτουν σκάφη μεγέθους μέχρι 100 ποδών (30μ.), αλλά πολύ περιορισμένο αριθμό θέσεων σε κάθε μία για σκάφη Megayachts. Το πρόβλημα γίνεται οξύτερο για σκάφη άνω των 70 μέτρων. Έτσι αυτή η νέα κατάσταση πραγμάτων αποτελεί ένα νέο παγκόσμιο πρόβλημα για τις Μαρίνες, από το οποίο η χώρα μας δεν θα πρέπει να μείνει σε καμία περίπτωση έξω από το παιχνίδι.

Υπό το πνεύμα των προσεγγίσεων αυτών, μου γεννώνται αυτομάτως σοβαρά ερωτήματα για την μεταπολεμικά πρωτοπόρο στο Ευρωπαϊκό Yachting Χώρα μας, τα οποία και θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας.

Είμεθα σε θέση να φιλοξενήσουμε μεγάλα σκάφη στο εγγύς μέλλον ή, επί της ουσίας, περνάει από το μυαλό μας στις υπάρχουσες, έστω, Μαρίνες, μετασκευαζόμενες και εκσυγχρονιζόμενες, να δεχθούμε αυτές τις νέες κατηγορίες σκαφών.

Ήδη, στις υπάρχουσες Μαρίνες της Δυτικής Ευρώπης, του Κόλπου και των νησιών Virgin, χωρίς να αναφέρονται οι χώρες του Αραβικού κόλπου, όπου εκεί πραγματοποιούνται projects υπερβολής, οι εργασίες μετασκευής και εκβαθύνσεων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Αρκετές είναι έτοιμες να δεχθούν σημαντικό αριθμό σκαφών, που ξεπερνούν και τα 120 μέτρα.

Όσον αφορά στα υπόλοιπα μέρη του θαλάσσιου τουρισμού, ακούγονται πάρα πολλά, ίσως κατά την άποψή μου για να κυλάει ο χρόνος και να δημιουργούνται φρούδες εντυπώσεις. Συγκεκριμένα θα αποτολμούσα να αναφέρω, με υπευθυνότητα και ιδιαίτερη έμφαση ότι, στο ποιοτικό yachting, η επιμήκυνση της περιόδου στερείται κάθε σοβαρότητας.

Των ανθρώπων που διαθέτουν χρήματα και μεγάλα σκάφη, οι σύντομες ή διακεκομμένες διακοπές τους τελειώνουν, στην πλειοψηφία τους, τον μήνα Αύγουστο.

Αυτά όσον αφορά την κατηγορία του ποιοτικού Yachting δηλαδή το Private Yachting. Ειδικά τώρα όσον αφορά στο Επαγγελματικό σκάφος αναψυχής και στο πολυσυζητημένο θέμα της επιμήκυνσης, δεν θα αναφερθώ καθόλου μιας και σήμερα βρίσκονται εδώ οι γνήσιοι εκπρόσωποί τους. Πιστεύω όμως, ότι θα συμφωνήσουν σε ότι αφορά τα μεγάλα τους σκάφη, αυτά δηλαδή που απευθύνονται σε συγκεκριμένη κατηγορία χρηστών οι οποίοι έχουν τις ίδιες εποχικές ιδιαιτερότητες με τα Private Yachts.

Στη χώρα μας η καλοκαιρία δεν είναι ποτέ δεδομένη, ότι ξεκινά δηλαδή τον Μάιο και παρατείνεται πέραν του Σεπτεμβρίου. Αυτές οι συνθήκες θα πρέπει να αναζητηθούν στις θάλασσες των Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Επειδή γίνεται πολύς λόγος για τις γειτονικές μας χώρες, που εν πολλοίς, αρκετοί τις παρουσιάζουν ως ανταγωνίστριες, θα έλεγα ότι δεν κινδυνεύει ο θαλάσσιος τουρισμός μας από την Κροατία, Τουρκία, Αίγυπτο ή την Μάλτα, όπου με την ευκαιρία σας αναφέρω, στις 25 Νοεμβρίου 2005, εγκαινίασε την νέα Μαρίνα της (Marina Grande), η Βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ Β΄ και ο σύζυγός της Φίλιππος. Είναι αναντίρρητα όμορφες χώρες, ιδιαίτερα η πρώτη, αλλά η Ελλάδα διαθέτει τον ανεπανάληπτο βυθό της και την ποιότητα των ακτών της, τα γνωστά ακρογιάλια μας που τόσο έχουν υμνηθεί ανά την υφήλιο. Ας το καταλάβουμε αυτό οριστικά, επιτέλους.

Ότι ανασταλτικό συμβαίνει σήμερα, οφείλεται, χωρίς αμφιβολία, στις κακές παρεχόμενες υπηρεσίες, που έχουν να κάνουν είτε με την ποιότητα των ίδιων των προσφερόμενων σκαφών, είτε με το απαίδευτο ανθρώπινο δυναμικό. Αυτή είναι η σοβαρότερη αιτία, όσο και αν ενοχλεί τους ενδιαφερομένους.

Έκανα μεγάλη προσπάθεια να περάσω την σκέψη της δημιουργίας ενός Αγγλόφωνου σταθμού, που θα εκπέμπει από την χώρα μας, κατά τα πρότυπα του Riviera Radio, αλλά ουδείς ενδιαφέρθηκε.

Το Ιδιωτικό Σκάφος Αναψυχής που εκπροσωπώ, κυρίως, δεν έχει ούτε επιζητεί την διαφημιστική του προώθηση. Αυτό θα πρέπει να ενδιαφέρει, όλους τους άλλους γενικότερα, δηλαδή κάθε επαγγελματικά ενασχολούμενο.

Μίλησα αρκετές φορές για τους Οδηγούς που θα πρέπει να διαθέτει ο Ε.Ο.Τ. ή τέλος πάντων ο ΣΕΤΕ, κατά τα πρότυπα επίσης των εκδόσεων του Yachting Pages ή του The Anglophone Book.

Και πάλι δε δόθηκε ουδεμία συνέχεια! Γι’ αυτό πλέον πείσθηκα ότι, τίποτα δεν είναι τυχαίο!

Ζήτησα από την INFOTE, να διορθώσει τις εκδόσεις της, τουλάχιστον σε ότι έχει να κάνει με τον θαλάσσιο τουρισμό. Με ευχαρίστησε για την πρόταση ο Διευθύνων Σύμβουλος της, που κάτι νέο ίσως προκύψει από την ανάμιξή μου, αλλά μέχρι στιγμής, δεν βρέθηκε ο χρόνος να συναντηθούμε!

Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή μου θα επιτρέψετε να επισημάνω ότι η παρουσία του ιδιωτικού Yacht αποτελεί για τη χώρα την κορωνίδα του ελληνικού τουρισμού, αφού είναι αυταπόδεικτο ότι πέραν της ξεχωριστής τύχης να προβάλλεται ποιοτικά η χώρα μας από την παρουσία αυτών των ιδιαίτερων σκαφών στις όποιες Μαρίνες ή όρμους της, ταυτόχρονα δαπανώνται και τεράστια συναλλαγματικά ποσά για την παραμονή, συντήρηση και κίνησή τους, κάτι που δε συνειδητοποίησε όσο θα έπρεπε, μέχρι σήμερα, η Πολιτεία κι΄ αυτό το καταθέτω μετά πλήρους γνώσεως!

Ας μην ξεχνάμε ότι το ιδιωτικό Yacht, καίτοι διαπρύσιος κήρυκας της Χώρας, δε ζήτησε ποτέ οποιαδήποτε οικονομική ή άλλης φύσεως συμπαράσταση, κάτι που άλλωστε θα ήταν φριχτά παράλογο, ή ακόμη κάποιον ασφαλιστικό διακανονισμό που να έχει ως αποδέκτη κάποια συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων, όπως για παράδειγμα, αυτό που προτάθηκε πρόσφατα από επιχειρηματίες των χώρου για το δύσμοιρο ΝΑΤ.

Το μόνο που ζήτησε από το κράτος είναι με το αζημίωτο, μια ασφαλή και αξιοπρεπή Μαρίνα, και μια ευγενική και διακριτική παρουσία των Λειτουργών του!!!

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024