Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑφιέρωμαΕκπαίδευσηΤο παρόν και το μέλλον της ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης

ΕκπαίδευσηΤο παρόν και το μέλλον της ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης

Εκπαίδευση
Το παρόν και το μέλλον της ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης

Ζούμε στην Ελλάδα, μιλάμε για τουρισμό σχεδόν καθημερινά και παρόλα αυτά αδιαφορούμε για το θέμα της εκπαίδευσης. `Αραγε πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν για να ασχοληθεί μια κυβέρνηση με την αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό της;

Πρέπει μια ζωή να μιλάμε για ελλείψεις του εκπαιδευτικού συστήματος και αδιαφορία της Πολιτείας ή πρέπει να συνδράμουμε όλοι για την βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης; Και βελτίωση μπορεί να επιτευχθεί μόνο και εφόσον συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι μπορούμε να προσφέρουμε, όντας παράλληλα προετοιμασμένοι να το κάνουμε.

Στην Ελλάδα τουριστική εκπαίδευση, σε τριτοβάθμιο, προπτυχιακό επίπεδο παρέχεται μόνον από τα Τμήματα Τουριστικών Επιχειρήσεων σε 7-8 Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και από δύο Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης στη Ρόδο και τον `Αγιο Νικόλαο στην Κρήτη, όπως επίσης και από το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στο οποίο λειτουργεί με επιτυχία κατεύθυνση Τουρισμού από το 1996.

Παράλληλα, σε προπτυχιακό επίπεδο, σημαντικότατη εξέλιξη αποτελεί η προ μερικών μηνών ανωτατοποίηση των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ), η οποία, σύμφωνα με τον Δρ. Πάρι Τσάρτα, Καθηγητή Τουριστικής Ανάπτυξης και τον Δρ. Ευάγγελο Χρήστου, Επίκουρο Καθηγητή Μάρκετινγκ, αμφότεροι στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, δεν θα πρέπει να εξετάζεται σαν ένα μέτρο, το οποίο θα προσδώσει άμεσα και ορατά αποτελέσματα. Αντίθετα, πρέπει να θεωρείται σαν μια στρατηγική εκπαιδευτική επιλογή, η οποία θα εμφανίσει τα θετικά της αποτελέσματα σε βάθος χρόνου. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν “με βάση την πλούσια διεθνή εμπειρία και στα δύο υπαρκτά στον κόσμο εκπαιδευτικά συστήματα η Πανεπιστημιακή Προπτυχιακή Εκπαίδευση διαδραματίζει ένα ουσιαστικό ρόλο, εδώ και πολλές δεκαετίες, και αυτό εκτιμάμε ότι πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα προτείνοντας την δημιουργία ενός Τμήματος Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Το θέμα ίδρυσης μιας πανεπιστημιακής τουριστικής σχολής επιτέλους ήρθε στο προσκήνιο την τελευταία χρονιά, αλλά και πάλι πολλοί κρίνουν ότι με την ύπαρξη της και μόνο δεν θα γίνουν θαύματα. Η ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων, όπως σημειώνει άλλωστε και ο Δρ. Θωμάς Μαυροδόντης, Τακτικός Καθηγητής Τουριστικής Οικονομίας στο Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων του Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, “δεν είναι ούτε ικανή, ούτε αναγκαία προϋπόθεση για την προαγωγή του ελληνικού τουρισμού”, αναφέροντας μάλιστα ως παράδειγμα και την περίπτωση της Κύπρου, που αν και ο τουρισμός της είναι σημαντικότερος για την Κυπριακή οικονομία από ότι ο αντίστοιχος για την Ελληνική οικονομία, και σε όρους συμμετοχής στο σχηματισμό του ΑΕΠ και απασχόλησης, εν τούτοις δεν διαθέτει πανεπιστημιακό τμήμα τουριστικής εκπαίδευσης, αλλά ιδιωτικά, κερδοσκοπικά εκπαιδευτήρια πανεπιστημιακού επιπέδου και κύρους.

Σε μεταπτυχιακό επίπεδο τώρα λειτουργούν στην χώρα μας με μεγάλη επιτυχία τρία προγράμματα σπουδών σε ΑΕΙ, τα οποία έχουν καταξιωθεί τόσο μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας, όσο και στον χώρο της τουριστικής βιομηχανίας. Πιο συγκεκριμένα, το αρχαιότερο μεταπτυχιακό πρόγραμμα στον τουρισμό προσφέρεται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (στην Χίο), όπου λειτουργεί το Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σχεδιασμού, Διοίκησης και Πολιτικής του Τουρισμού. Επίσης, στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς λειτουργεί το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στη Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων. Από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο προσφέρεται με την μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Κανείς ωστόσο δεν μπορεί να παραλείψει και το σημαντικότατο έργο που επιτελείται και στις σχολές του ΟΤΕΚ (Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης), όπως και στις ιδιωτικές τουριστικές σχολές της χώρας μας, οι περισσότερες από τις οποίες, έχοντας συνάψει συμφωνίες με αρκετά αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού, ακολουθούν το ευρωπαϊκό, ελβετικό ή το αμερικάνικο μοντέλο σπουδών, προετοιμάζοντας τους φοιτητές τους για κάποιο άλμα στην εκτός συνόρων καριέρα.

Το ερώτημα όμως που γεννάται είναι κατά πόσο ανταποκρίνεται η παρεχόμενη ελληνική τουριστική εκπαίδευση στις σημερινές ανάγκες, τόσο της ελληνικής όσο και της διεθνούς αγοράς, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν και τους ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης της τεχνολογίας. “Όχι ικανοποιητικά, παρά μόνο μερικώς, σε επίπεδο τεχνικών δεξιοτήτων και σχεδόν καθόλου σε επίπεδο ανώτατης παιδείας και εκπαίδευσης” μας απαντά ο κ. Νίκος Σκουλάς, πρόεδρος του Trinity και πρώην υπουργός Τουρισμού.

“Στα ΤΕΙ Τουριστικών Επαγγελμάτων της χώρας μας, που αποτελούν και την ανώτατη εκπαίδευση στον χώρο του τουρισμού, γίνεται σημαντική δουλειά, αλλά κυρίως σε θεωρητικό επίπεδο, αφού η πρακτική άσκηση την φοιτητών περιορίζεται σε ένα εξάμηνο, και μάλιστα το τελευταίο των σπουδών τους”. Αναφέρει η κ. Εύα Μερκουριάδη – Howald, Διευθύνων Σύμβουλος του SITEC – Swiss & International Tourism Education Consultancy, και συνεχίζει: “Στις σχολές του ΟΤΕΚ από την άλλη, όπως και σε διάφορες ιδιωτικές σχολές, επιχειρείται μια προσέγγιση πιο πρακτική, αλλά και πάλι περιορίζεται σε γενικές αρχές, χωρίς μαθήματα Διοίκησης, – που είναι τόσο σημαντικά σήμερα – προετοιμάζοντας συνεπώς εργαζόμενους για χαμηλότερες βαθμίδες της τουριστικής βιομηχανίας”.

Για αποπροσανατολισμό της παρεχόμενης εκπαίδευσης, χωρίς καμία συγκροτημένη οργάνωση, δομή και κατεύθυνση, με παράλληλη παροχή μεγάλου όγκου γνώσεων και εξειδικεύσεων που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής και διεθνούς αγοράς έκανε λόγο από την πλευρά του ο κ. Τριαντάφυλλος Φέρελης, Διευθυντής του Airline Training Center.

“Ορισμένες σχολές προσφέρουν πράγματι ποιοτική εκπαίδευση. Υπάρχει όμως και ένας αριθμός σχολών που δυστυχώς προσφέρουν μετρίου επιπέδου εκπαίδευση γιατί αδυνατούν να απορροφήσουν και να εφαρμόσουν τις γρήγορες εξελίξεις που συντελούνε στην αλλαγή της βιομηχανίας με αποτέλεσμα να μην επικεντρώνονται στην κατάρτιση επαγγελματιών” υπογραμμίζει η κ. Sybil Hofmann, Διευθύντρια του Alpine Center.

Ποια είναι όμως η μελλοντική πορεία της τουριστικής εκπαίδευσης; Σύμφωνα με την Δρ. Μαριάννα Σιγάλα, Λέκτορα Οργάνωσης – Διοίκησης Παραγωγής στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από ορισμένες κρίσιμες εξωγενείς παραμέτρους, οι οποίες σχετίζονται τόσο άμεσα όσο και έμμεσα με την τουριστική βιομηχανία, αλλά και το ευρύτερο παραγωγικό και κοινωνικό σύνολο. Αυτές οι παράμετροι, στο σύνολο τους, μπορούν να ενταχθούν σε δύο κύριες κατηγορίες: τις αλλαγές στο περιβάλλον της τουριστικής βιομηχανίας και τις μεταβολές στο ευρύτερο πλέγμα της τουριστικής εκπαίδευσης.

Διαβάστε αναλυτικά άρθρα και συνεντεύξεις στη δεξιά στήλη.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024