Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηBrian CostelloΤουρισμός γκολφ: Μια ευκαιρία για 12μηνο τουρισμό για την Ελλάδα

Brian CostelloΤουρισμός γκολφ: Μια ευκαιρία για 12μηνο τουρισμό για την Ελλάδα

Brian Costello
Τουρισμός γκολφ: Μια ευκαιρία για 12μηνο τουρισμό για την Ελλάδα

H εταιρία Carteco αναγνωρίζοντας την αξία του τουρισμού γκολφ υπέγραψε συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας που καλύπτει όλη την αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Κύπρου με την διεθνούς φήμης εταιρία σχεδιασμού και ανάπτυξης γηπέδων γκολφ JMP Golf Course Architects USA. Ο πρόεδρος της εταιρίας Brian Costello, και αρχιτέκτονας μέλος του American Society of Golf Course Architects στην συνέντευξη που ακολουθεί μας ανέπτυξε την γνώμη του σχετικά με τον τουρισμό γκολφ στην Ελλάδα, και τις δυνατότητες της χώρας μας.

TravelDailyNews:Πως βλέπεται την ανάπτυξη του τουρισμού γκολφ στην Ελλάδα;

Brian Costello: Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ανταγωνιστικά τουρισμό γκολφ, όπως η Πορτογαλία, και η Ισπανία διότι έχει καταπληκτικό σκηνικό για γκολφ, αφού διαθέτει ωραίο καιρό, κατάλληλο κλίμα, και παραθαλάσσιες περιοχές. Αν η Ελλάδα είχε αρκετά γήπεδα θα μπορούσε να προσελκύσει υψηλού εισοδηματικού επιπέδου τουρίστες, και μάλιστα 12 μήνες το χρόνο. Ο ίδιος πελάτης που πάει το χειμώνα στην Ελβετία το Φεβρουάριο για σκι θα μπορούσε να έρθει στην Ελλάδα για γκολφ, γιατί υπάρχει το Μεσογειακό κλίμα. Aλλωστε η Ελλάδα έχει πολύ καλή σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη και αυτό βοηθάει ακόμα περισσότερο. Μην ξεχνάμε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει μεγάλη αύξηση της ζήτησης για γήπεδα γκολφ, τα οποία μάλιστα έχουν γίνει το ‘κλειδί’ της επιτυχίας πολλών παραθεριστικών ξενοδοχείων.

TravelDailyNews:Σχετικά με τα ξενοδοχεία μπορείτε να μας δώσετε μερικές συμβουλές για την ανάπτυξη γηπέδου γκολφ μέσα σε αυτά;

B.C: Καταρχήν ένα γήπεδο γκολφ πρέπει να σχεδιασθεί έχοντας υπόψη ένα συγκεκριμένο σκοπό και να διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο που να συμφωνεί με συγκεκριμένα κριτήρια της αγοράς. Το να συμπεριλάβει κανείς απλά και μόνο ένα γήπεδο γκολφ σε ένα παραθεριστικό συγκρότημα δεν συνεπάγεται αυτομάτως και ως δια μαγείας ότι η προσπάθεια αυτή θα στεφθεί από επιτυχία.

Στην πραγματικότητα, μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Έχει αποδειχτεί ότι το λάθος γήπεδο γκολφ ακόμη και στη σωστή τοποθεσία μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την επιτυχία ακόμη και ενός θερέτρου πέντε αστέρων. Δυστυχώς, υπάρχουν πάρα πολλά ξενοδοχεία που έχουν εστιάσει τις προσπάθειές τους στο να προσελκύσουν τους πελάτες να τα επισκεφτούν για πρώτη φορά, με αποτέλεσμα αυτοί να μην επιστρέφουν την επόμενη χρονιά, ή ακόμη ποτέ ξανά.

Για να γίνει αυτό πιο κατανοητό, ας χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα την υποθετική περίπτωση κατά την οποία κάποιος αποφασίζει να δημιουργήσει ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα με βίλες διακοπών προς πώληση έξω από την Αθήνα. Υποθέτουμε, επίσης, ότι η έρευνα αγοράς που έχει πραγματοποιήσει καταλήγει στο συμπέρασμα πως η ύπαρξη ενός γηπέδου γκολφ θα αποτελούσε ένα επιπλέον προσόν, το οποίο θα προσήλκυε επισκέπτες για το ξενοδοχείο και πιθανούς αγοραστές για τις βίλες. Έστω ότι οι τυπικοί επισκέπτες και αγοραστές αυτού του συγκροτήματος είναι άτομα ενεργητικά, μεσήλικα, υψηλού οικονομικού επιπέδου και περιστασιακοί παίκτες γκολφ.

Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι ο ιδιοκτήτης του συγκροτήματος έχει δημιουργήσει ένα μάλλον δύσκολο και προβληματικό γήπεδο, οι επισκέπτες και πιθανοί αγοραστές που θα έρθουν στο συγκρότημα θα μείνουν στο ξενοδοχείο και θα παίξουν στο γήπεδο του γκολφ. Εάν ωστόσο, μετά από έναν ή δύο γύρους παιχνιδιού διαπιστώσουν ότι το συγκεκριμένο γήπεδο δεν είναι ικανό να τους προσφέρει μια ευχάριστη εμπειρία γκολφ επειδή λόγω του σχεδιασμού του είναι πολύ δύσκολο να παίξει κανείς σ’ αυτό, τότε είναι πιθανό να μην επιστρέψουν στο συγκρότημα αυτό και βεβαίως δεν πρόκειται να αγοράσουν κάποια από τις προσφερόμενες βίλες.

Είναι λοιπόν αυταπόδεικτο ότι η επιτυχία ενός τέτοιου έργου καθορίζεται στο μέγιστο βαθμό από τους ικανοποιημένους πελάτες του, αυτούς δηλαδή που θα μιλήσουν με ενθουσιασμό στους φίλους τους σχετικά με την εμπειρία τους και θα επιστρέψουν στο ίδιο συγκρότημα ξανά και ξανά. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τουρίστες που αγαπούν το γκολφ ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο για να βρουν γήπεδα να παίξουν. Η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει ακόμα και 50 γήπεδα γκολφ. Βέβαια πρώτα θα πρέπει να φτιαχτούν περίπου 10 ώστε να αρχίσει να θεωρείται προορισμός γκολφ και να μπορεί να προωθηθεί με τις αρχές του marketing.

Παράδειγμα γηπέδου γκολφ που είναι κατάλληλο για τη μορφολογία της Ελλάδας

TravelDailyNews:Υπάρχει χώρος για 50 γήπεδα γκολφ στην Ελλάδα;

B.C: Βέβαια και υπάρχει, κατά την γνώμη μου. Όλα τα γήπεδα δεν έχουν το ίδιο μέγεθος ή τον ίδιο σχηματισμό, κάθε γήπεδο είναι μια τελείως διαφορετική εμπειρία. Στις ΗΠΑ υπάρχουν 18.000 γήπεδα γκολφ.

Το γκολφ είναι τρόπος ζωής, δεν υπάρχουν όρια στην ηλικία ή στο φύλο, μπορούν να παίξουν και οι νέοι, και οι γυναίκες, αλλά και οι μεγάλοι άνθρωποι. Το γήπεδο φτιάχνεται για να είναι ενδιαφέρον για όλους τους παίκτες. Είναι εύκολο να κάνει κανείς ένα πολύ δύσκολο γήπεδο, πρέπει όμως να μπορούν να παίξουν όλοι. Συνήθως, όσοι παίζουν γκολφ είναι άνθρωποι κάθε τύπου σωματικής διάπλασης και φυσικής κατάστασης, ενώ είναι εντελώς επικεντρωμένοι στο να «περάσουν καλά». Πρόκειται για ανθρώπους που έχουν ταξιδέψει σε πολλά μέρη και έχουν έρθει σε επαφή με μερικά από τα αρτιότερα ξενοδοχειακά συγκροτήματα με γήπεδο γκολφ στον κόσμο. Είναι φυσικό να έχουν συγκεκριμένες προσδοκίες για το πώς μπορεί να είναι μια σπουδαία εμπειρία γκολφ.

Σήμερα, οι επισκέπτες των ξενοδοχειακών συγκροτημάτων και οι άνθρωποι που παίζουν γκολφ είναι απαιτητικοί, καθώς είναι καλύτερα ενημερωμένοι και έχουν υψηλότερες προσδοκίες. Συνεπώς, είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργούμε γήπεδα γκολφ που ανταποκρίνονται ή ακόμη και ξεπερνούν τις παγκοσμίως αποδεκτές προδιαγραφές. Ανεξάρτητα από το εάν οι παίκτες γκολφ που επισκέπτονται αυτά τα συγκροτήματα κάνουν διακοπές σε επίπεδο τοπικό, εγχώριο ή διεθνές, βρίσκονται μακριά από το σπίτι τους προκειμένου να βιώσουν τις καλύτερες δυνατές εξυπηρετήσεις.

Παράδειγμα γηπέδου γκολφ που είναι κατάλληλο για τη μορφολογία της Ελλάδας

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα και ένα γήπεδο γκολφ δεν θα κριθούν μόνο σε σύγκριση με τα αντίστοιχα συγκροτήματα και γήπεδα της τοπικής κοινότητας, της ευρύτερης περιοχής ή ακόμη και ολόκληρης της Ελλάδας. Θα κριθούν με μέτρο σύγκρισης τις υψηλότερες προδιαγραφές που μπορούν να χαρακτηρίζουν αυτόν τον τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο. Είτε το θέλει είτε όχι, κάθε γήπεδο γκολφ παίρνει τη θέση του μέσα σ’ αυτή την παγκόσμια αγορά.

TravelDailyNews:Ποια είναι τα συστατικά – κλειδιά για τη δημιουργία ενός επιτυχημένου γηπέδου γκολφ;

B.C: Πρέπει να συμβαδίζει με την κουλτούρα της χώρας, ώστε να γνωρίζουν οι παίκτες το διαφορετικό της χώρας μέσα από το παιχνίδι. Έτσι όπως έχουν εμπειρία από τα φαγητά, τους χορούς, την χειροτεχνία, έχουν και από τα γήπεδα, με αποτέλεσμα να έχουν εμπειρία από όλη τη χώρα. Αυτό το γεγονός αποτελεί την καλύτερη διαφήμιση της χώρας. Τα καλά γήπεδα πρέπει να προσφέρουν κάτι το μοναδικό, ώστε να μένουν στην μνήμη των παικτών. Αυτό το μοναδικό όταν είναι συνδεδεμένο και με τον πολιτισμό της χώρας είναι ακόμα πιο δυνατό στοιχείο.

Οι παίκτες του γκολφ έχουν ανάγκη από νέες εμπειρίες. Η Κύπρος που είναι μικρή χώρα έχει ήδη 3 γήπεδα και κατασκευάζεται και τέταρτο. Βέβαια οι Κύπριοι είναι πιο επηρεασμένοι από την αγγλικοί κουλτούρα. Από την άλλη μεριά, η Βραζιλία έχασε το στοίχημα των τουριστών της υψηλής οικονομικής στάθμης γιατί δεν είχε γήπεδα γκολφ, διέθετε καταπληκτικές παραλίες, όχι όμως και γήπεδα γκολφ. Έτσι έχασε μεγάλο εισόδημα που πήγε στην Χιλή και την Αργεντινή. Επίσης, πρέπει να πω ότι η δημιουργία ενός γηπέδου που θα μπορεί να εξασφαλίζει στους επισκέπτες του την ‘απόλυτη εμπειρία γκολφ είναι τα εξής:

  • Ευκολία στη διεξαγωγή του παιχνιδιού
  • Φυσική Ομορφιά
  • Ευκολία απομνημόνευσης Σχεδίου Εγκαταστάσεων
  • Φιλικότητα προς το περιβάλλον
  • Τεχνική Αρτιότητα
  • Καλλιτεχνική Μορφή

Σε ό,τι αφορά στο κόστος κατασκευής ενός γηπέδου γκολφ, αυτό κυμαίνεται αναλόγως με το σε ποια χώρα δημιουργείται. Μιλώντας σε γενικές γραμμές, πρέπει κανείς να υπολογίζει ότι θα ξοδέψει τουλάχιστον 1,8 εκατ. δολάρια, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος αγοράς της εδαφικής έκτασης, για να κατασκευάσει ένα σύγχρονο γήπεδο γκολφ που θα έχει το μήκος που προβλέπεται από τον κανονισμό. Γενικά, ο προϋπολογισμός της κατασκευής ενός γηπέδου γκολφ, ο οποίος βεβαίως μπορεί να επηρεαστεί από τις ιδιομορφίες της περιοχής και την κατάσταση του εδάφους, μπορεί να είναι για την κατασκευή ενός γηπέδου γκολφ 18 οπών από 1.800.000 δολάρια Αμερικής μέχρι και περισσότερο από 5.000.000. Επίσης, ο εξοπλισμός συντήρησης κοστίζει από 300.000 εως και 500.000, το κτίριο συντήρησης από US 125.000 μέχρι και 450.000. Έχουμε δηλαδή ένα γενικό κόστος από 2.225.000 ως και 5.950.000. Βεβαίως, σε ένα γήπεδο γκολφ αυτού του προϋπολογισμού συμπεριλαμβάνεται και η βασική υποδομή, δηλαδή συστήματα καθαρισμού, αποχέτευσης, κατασκευή ειδικών μπαστουνιών (tees), διακοσμητικές κατασκευές, χώροι πράσινου, ανεφοδιαστές άμμου, συστήματα ποτισμού, γκαζόν, υπόστεγο, γέφυρες και διαδρόμους για το όχημα μεταφοράς. Πρέπει, ωστόσο, να δοθεί έμφαση στο ότι τα παραπάνω μεγέθη κόστους μπορούν να χρησιμεύσουν μόνο ως ένας γενικός οδηγός και δεν συμπεριλαμβάνουν το κόστος της γης, το χώρο του club, το δρόμο εισόδου και τα σημεία parking, άλλα βοηθητικά κτίρια, καθώς και τις αμοιβές του αρχιτέκτονα και άλλων επαγγελματιών. Επιπροσθέτως, το κόστος συντήρησης συνήθως κυμαίνεται μεταξύ των 250.000 και 650.000 δολαρίων ετησίως, συν τα έξοδα για τις εκδηλώσεις του club και για το στόλο των ειδικών οχημάτων (carts) μετακίνησης. Οι διακυμάνσεις του κόστους εξαρτώνται γενικότερα από τον τύπο της εγκατάστασης που επιλέχτηκε, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του terrain και του υπεδάφους, τις κλιματολογικές συνθήκες, αλλά και τους αναπτυξιακούς στόχους του όλου εγχειρήματος.

TravelDailyNews:Με το πρόβλημα του νερού που αντιμετωπίζει η χώρας μας τι προτείνεται;

B.C: Όσο για το νερό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και το νερό της θάλασσας με ειδικά συστήματα. Αν το νερό είναι ακριβό αυτή είναι μια λύση. Ακόμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το υπόγειο νερό μια περιοχής, ή οι βροχοπτώσεις. Τέλος, όταν κατασκευάζουμε το γήπεδο φτιάχνουμε μικρά ποταμάκια και λιμνούλες όπου και το παιχνίδι κάνουν πιο ενδιαφέρον, αλλά και βοηθούν στην αποθήκευση του νερού.

TravelDailyNews:Που πιστεύεται ότι μπορούν να γίνουν γήπεδα γκολφ στην Ελλάδα;

B.C: Η περιοχής της Βόρειας Πελοπόννήσου είναι κατάλληλη. Είναι κοντά στο νέο αεροδρόμιο των Αθηνών, που θα πρέπει να τονίσω ότι πιστεύω ότι αυτή η μεγάλη επένδυση θα ολοκληρωθεί με κοντινά της γήπεδα γκολφ. Ακόμα, η περιοχή γύρω από την Λαμία ή στην διαδρομή από το αεροδρόμιο των Αθηνών προς τη Λαμία. Τα γήπεδα στην Ελλάδα θα πρέπει να γίνουν με τέτοιο τρόπο ώστε να αξιοποιηθεί η ελληνική παράδοση, ορισμένα στοιχεία από τον πολιτισμό, τα φυτά, και τα υλικά που διαθέτει η χώρα. Θέλω να πω ότι κάθε γήπεδο είναι διαφορετικά φτιαγμένο και στηρίζεται στην γενική μορφολογία της χώρας. Στην Ελλάδα θα μπορούσαν να γίνουν γήπεδα όπου θα χρησιμοποιούσαμε την καταπληκτική πέτρα που διαθέτει η χώρα, ώστε να γίνουν ωραίοι σχηματισμοί. Ένα άλλο σημείο που θέλω να θίξω είναι ότι κατασκευάζουμε τα γήπεδα με τέτοιο τρόπο ώστε να μην καταστρέφεται το περιβάλλον. Μαζί με τα γήπεδα του γκολφ θα κατασκευασθούν και σπίτια, ξενοδοχεία και έτσι θα γίνει ένα μικτό περιβάλλον. Πρέπει να τονίσω ότι εκεί που φτιάχνουμε τα γήπεδα περίπου το 30% των κατοίκων αρχίζουν να μαθαίνουν γκολφ και το υπόλοιπο 70% το βλέπει ως ένα ωραίο πάρκο, γιατί πάντα κατασκευάζουμε και ειδικά μονοπάτια για περίπατο.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024