Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΑφιέρωμαΤουριστική εκπαίδευση

Τουριστική εκπαίδευση

Τουριστική εκπαίδευση

Καθώς ο τουρισμός αποτελεί σαφώς τη «βαριά» βιομηχανία της Ελλάδας, αναπόφευκτο είναι ότι και οι τουριστικές σπουδές θα (έπρεπε να έχουν) την ανάλογη βαρύτητα και υποστήριξη από την Πολιτεία. Σε μια χώρα όμως που δεν έχει μάθει ακόμα το διαχωρισμό μεταξύ του παρέχοντος μια υπηρεσία -και πολλές φορές αδίκως υπερτιμημένη- και του υποτιμητικού και αναχρονιστικού «γκαρσονιού της Ευρώπης», ποιο είναι το μέλλον της τουριστικής εκπαίδευσης και της νεολαίας που επενδύει σε αυτήν για την επαγγελματική της αποκατάσταση;

Για τον καθηγητή Τουριστικής Ανάπτυξης στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου Πάρι Τσάρτα αυτό που χρειάζεται να αλλάξει ριζικά είναι να ενισχυθεί η δημόσια εκπαίδευση στον τουρισμό. «Βάσει της σημερινής δυσμενούς οικονομικής θέσης της χώρας και δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι -κατά πολλούς- το μοναδικό πλέον προϊόν που έχει τη δυνατότητα να ‘πουλήσει’ η χώρα στο εξωτερικό, «ο ρόλος της ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης είναι καθοριστικός, τόσο για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών, όσο και για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος», αναφέρει.

Για τον καθηγητή Περικλή Ν. Λύτρα, πρόεδρο του Τμήματος Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας, τα σημαντικότερα μειονεκτήματα ενός σύγχρονου ελληνικού ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος στον τουρισμό σε σχέση με τον ανταγωνισμό του εξωτερικού είναι:

  • οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό
  • η εναρμόνιση των προγραμμάτων σπουδών με την αγορά εργασίας
  • ο τρόπος εισαγωγής μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων
  • η ένταση των κινητοποιήσεων, απεργιών και καταλήψεων
  • η δημιουργία τμημάτων και σχολών για κομματικούς αι προσωπικούς λόγους
  • η μεγάλη απόσταση που χωρίζει αυτά τα ιδρύματα στην έρευνα.

Ο τουρισμός είναι κατά πολλούς το μοναδικό πλέον προϊόν που έχει τη δυνατότητα να «πουλήσει» η χώρα στο εξωτερικό. Αλλά σύμφωνα με την κα Sibyll Hoffmann, διευθύντρια του Alpine Center, «είναι συνταρακτικό ότι πολλά κυβερνητικά στελέχη δεν μπορούν ακόμα να διακρίνουν ότι η βιομηχανία τουρισμού αποτελεί την καρδιά της ελληνικής οικονομίας και αξίζει όλη την προσοχή μας. Σε περιόδους κρίσης η σημασία της επένδυσης σε εκπαίδευση, έρευνα και ανάπτυξη δεξιοτήτων είναι ανεκτίμητη και η ανάγκη για δια βίου μάθηση επιτακτική. Η δια βίου μάθηση σχετίζεται άμεσα με την αναβάθμιση των δεξιοτήτων ανειδίκευτων εργαζομένων, την επανεκπαίδευση έμπειρων εργαζομένων αλλά και την προσέλκυση νέων ανθρώπων. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για αναβάθμιση του δημοσίου εκπαιδευτικού συστήματος στον τουρισμό και τη φιλοξενία. Είναι επείγουσα η ανάγκη συνδυασμού πρακτικής άσκησης και θεωρίας της φιλοξενίας και τουρισμού έτσι ώστε οι σπουδαστές να εφοδιαστούν με τεχνικές δεξιότητες, διοικητικές ικανότητες και επαγγελματική συμπεριφορά».

Η Μερκουριάδη – Howald, διευθύντρια SITEC (Γραφείου Ελβετικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα) βλέπει ότι αυξάνεται ο αριθμός των σπουδαστών στον τομέα του τουρισμού, καθώς συνειδητοποιούν τη σημασία του για την ανάπτυξη της Ελλάδας. «Στην Ελβετία, οι φοιτητές προέρχονται από όλον τον κόσμο, με αύξηση εκείνους από τις ασιατικές χώρες. Στην Ελλάδα, το Ντουμπάι έχει τελευταία πολύ ‘πέραση’ μεταξύ των ανδρών φοιτητών για απασχόληση. Επίσης, η Ισπανία ανεβαίνει τελευταία. Πάντα βέβαια οι προτιμήσεις εξαρτώνται από τις τάσεις της αγοράς.

Ο τουρισμός είναι μια διεθνής βιομηχανία 4 τρισ. δολ. και ο μεγαλύτερος εργοδότης του κόσμου, με μίσθωση 1 στους 9 εργαζόμενους. Στην πραγματικότητα, οι εταιρείες φιλοξενίας και γενικοτερα του τουριστικού τομέα είναι μερικές από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως και πιο εξελιγμένες και δυναμικές. Έτσι, οι απόφοιτοι έχουν ποικιλία επιλογών σταδιοδρομίας, γρήγορη ανέλιξη, καλές προοπτικές μισθού και, το πιο σημαντικό, αυτά με επαγγελματικά κριτήρια».

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024
ΑρχικήΣτήλεςΑφιέρωμαΤουριστική Εκπαίδευση

Τουριστική εκπαίδευση

Τουριστική Εκπαίδευση

Ποιό είναι το επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα; Ποιός την παρέχει και ποιος την χρειάζεται; Τελικά έχουμε την ποιότητα τουριστικών υπηρεσιών που μας αξίζει;

Όταν αποφασίσαμε να ετοιμάσουμε ένα αφιέρωμα για την τουριστική εκπαίδευση είχαμε έναν μεγάλο προβληματισμό. Αυτή την περίοδο πολλά γράφονται για την τουριστική εκπαίδευση, χωρίς τις περισσότερες φορές να δίνεται η πραγματική εικόνα και η σημασία που έχει για την τουριστική ανάπτυξη. Όμως, παράλληλα, η εξέλιξη της εκπαίδευσης αποτελεί ή θα έπρεπε να αποτελεί και κριτήριο της ανάπτυξης των διαφόρων κλάδων και εν προκειμένω του τουριστικού κλάδου.

Ένας εξωτερικός παρατηρητής θα έλεγε ότι η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα βρίσκεται σε καλό επίπεδο μιας και μια πληθώρα φορέων την εφαρμόζουν. ΤΕΕ, ΙΕΚ, ΣΤΕ, ΑΣΤΕΡ, ΤΕΙ, είναι ορισμένες από τις συντομογραφίες σχολών διαφορετικών επιπέδων που παρέχουν τουριστική εκπαίδευση. Και ενώ δεν υπάρχει ακόμα Πανεπιστημιακό τμήμα τουριστικών και ξενοδοχειακών σπουδών, πρόσφατα, τα τελευταία δύο χρόνια, προστέθηκαν ξαφνικά μεταπτυχιακού και διδακτορικού επιπέδου σπουδές από τα Πανεπιστήμια Αιγαίου, Πειραιώς, Ανοιχτό και πιθανώς σύντομα και από το Ιόνιο.

Σε μία χώρα όπως η Ελλάδα που ο τουρισμός αποτελεί την κυριότερη συναλλαγματοφόρα πηγή, η εικόνα που παρουσιάζει η εκπαίδευση δείχνει τυχαία και μη οργανωμένη ανάπτυξη.

Οι εκπαιδευτικοί φορείς διαμαρτύρονται για τους μη διακριτούς ρόλους των αποφοίτων τους. Κανείς δεν γνωρίζει -ούτε η αγορά, ούτε οι ίδιοι οι απόφοιτοι- που ξεκινάνε και που σταματάνε οι γνώσεις και οι αρμοδιότητές τους. Τα ΤΕΙ χρόνια προσπαθούν να πείσουν το υπουργείο να τα ανωτατοποιήσει (από ότι φαίνεται το πέτυχαν τελικά, μόλις πρόσφατα), θεωρώντας ότι ως μοναδική σχολή που παρέχουν ανωτάτου επιπέδου σπουδές στον τουρισμό το δικαιούνται έναντι των πανεπιστημίων που δεν γνωρίζουν από τουρισμό. Από την άλλη μεριά τα πανεπιστήμια θεωρούν δικό τους το ρόλο της παροχής ανώτατης εκπαίδευσης δεδομένου ότι τα ΤΕΙ δεν έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως λένε.

Οι επιχειρηματίες απαντούν με τη σειρά τους ότι όποιο και αν είναι το επίπεδο των σπουδών, δεν μπορούν να βρουν σωστά εκπαιδευμένα και εξειδικευμένα στελέχη. Όμως σε αρκετές περιπτώσεις αναζητούν ανεκπαίδευτο προσωπικό, διότι ο πτυχιούχος επιβαρύνει την επιχείρηση με επιδόματα.

Το TravelDailyNews απευθύνθηκε σε δύο κλαδικούς φορείς, τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Πρακτόρων (ΗΑΤΤΑ) και την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών (ΕΞΑ) για να μας παρουσιάσουν την εικόνα της τουριστικής εκπαίδευσης από την δική τους σκοπιά. Ζητήσαμε από έναν ακόμα τρίτο παρατηρητή, τον Δρα Δημήτρη Μπούχαλη να μας μεταφέρει τη διεθνή εμπειρία του και να τη συσχετίσει με την ελληνική πραγματικότητα. Καταγράψαμε την κατάσταση που βρίσκεται η σημερινή τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα μέσα από τον τρόπο που την βιώνουν ορισμένοι από τους νέους συμμετέχοντες (τα τρία πανεπιστήμια Αιγαίου, Πειραιώς και Ανοιχτό), ο βασικός διεκδικητής της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ι.) και ορισμένοι εκφραστές της από τον ιδιωτικό τομέα.

Η κρίσεις ανήκουν στους αναγνώστες.

Σχετικές συνδέσεις:

Για προτάσεις, κριτική και ιδέες σχετικά με τον προγραμματισμό και τη θεματολογία των αφιερωμάτων μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024