Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπόψειςΗ δυναμική του αθλητικού τουρισμού

ΑπόψειςΗ δυναμική του αθλητικού τουρισμού

Απόψεις
Η δυναμική του αθλητικού τουρισμού
του Γεώργιου Γκουτζιούπα*

Αθλητικός Τουρισμός ορίζεται, η τουριστική δραστηριότητα ατόμων και γκρουπ με βασικά κίνητρα την συμμετοχή σε οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες και προπονητικά προγράμματα, την παρακολούθηση αθλητικών αγώνων και την αθλητική αναψυχή.

Το προφίλ των Αθλητικών Τουριστών
Πρόκειται για άτομα που ασχολούνται επαγγελματικά – ερασιτεχνικά με τον αθλητισμό, έχουν ανάγκη ακριβού εξοπλισμού (π.χ. γκολφ, καταδύσεις, ορειβασία, ιστιοπλοΐα, ποδηλασία), παρακολουθούν αθλητικούς αγώνες συστηματικά και τους αρέσουν τα ταξίδια, δίνουν βαρύτητα στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, προσέχουν την φυσική τους κατάσταση / υγεία / διατροφή. Πρόκειται για τουρίστες με μεσαίο – υψηλό κοινωνικό οικονομικό επίπεδο. (Δ. Τερζάκης, 2004)

Μορφές Αθλητικού Τουρισμού

  1. Προπονητικός Τουρισμός: Περιλαμβάνει την επαγγελματική – ερασιτεχνική ομάδα και τον αθλητή που ταξιδεύει για να συμμετέχει σε ειδικά προγράμματα προετοιμασίας/αποθεραπείας, σε προπονητικά κέντρα, διαμένοντας σε εξοπλισμένα καταλύματα (ενσωματωμένα ή ανεξάρτητα), με gym/spa/ειδικά γεύματα και προσωπικό.
  2. Τουρισμός Αθλητικών Διοργανώσεων: Περιλαμβάνει, α) τον τουρίστα που ταξιδεύει για να παρακολουθήσει ως θεατής
    αθλητικούς αγώνες, με τουλάχιστον μία διανυκτέρευση στον προορισμό διεξαγωγής του αγώνα, συνδυάζοντας χρονικά τις αθλητικές διοργανώσεις με τις διακοπές του, β) την ομάδα ή αθλητή που ταξιδεύει για να λάβει μέρος σε αθλητικούς αγώνες, μόνο στην περίπτωση που παρατείνει την διαμονή του για τουλάχιστον μία διανυκτέρευση – στον προορισμό διεξαγωγής του αγώνα – πέρα από τις καθαρά αθλητικές υποχρεώσεις, καταναλώνοντας τουριστικές υπηρεσίες.
  3. Τουρισμός Αθλητικών Δραστηριοτήτων: Περιλαμβάνει τον τουρίστα που ταξιδεύει για να βιώσει την εμπειρία – επαγγελματικά παρεχόμενων – αθλητικών δραστηριοτήτων (ανταγωνιστικών και μη), που λαμβάνουν χώρα, α) σε φυσικά τοπία (π.χ. διαδρομές σε οικολογικά μονοπάτια, ποτάμια, βουνοκορφές), σε συνδυασμό με ήπια διαμορφωμένες εγκαταστάσεις (π.χ. βάσεις εξοπλισμού, παραδοσιακά καταλύματα, χιονοδρομικά κέντρα), β) σε αστικά τοπία (π.χ. μαραθώνιοι πόλεων, ποδηλατικοί γύροι).
  4. Τουρισμός Αθλητικής Αναψυχής: Περιλαμβάνει τον τουρίστα που ταξιδεύει για να απολαύσει τις διακοπές του, βελτιώνοντας παράλληλα την φυσική του κατάσταση και επιλέγει εκείνα τα ξενοδοχεία που: α) παρέχουν ειδικά ψυχαγωγικά αθλητικά προγράμματα, υπηρεσίες και εξοπλισμό (animation, gym, spa, γήπεδα), β) είναι κοντά σε θεματικά πάρκα και οργανωμένες παραλίες.

Η διαφορά του αθλητικού τουρίστα με τους υπόλοιπους τουρίστες που διαμένουν στα ίδιου τύπου ξενοδοχεία, είναι η συστηματική / καθημερινή του (και όχι περιστασιακή) ενασχόληση / χρήση με τις αθλητικές δραστηριότητες / υπηρεσίες.

Η Επιχειρηματικότητα του Αθλητικού Τουρισμού

Η `Ανθιση του Προϊόντος
Οι οικονομίες των πόλεων, των περιοχών, ακόμη και των χωρών σε όλο τον κόσμο δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα αθλητικά δρώμενα και πολλές φορές επιδιώκουν να γίνονται οι επίσημοι υποστηρικτές των δρώμενων, καθώς τα έσοδα για μια πόλη που οργανώνει και φιλοξενεί μια αθλητική διοργάνωση είναι τεράστια και απορρέουν από τα χιλιάδες άτομα που παρακολουθούν τις εκδηλώσεις. Σε πολλές μάλιστα χώρες μέχρι και το 25% των εσόδων του τουριστικού κλάδου προέρχεται από τον Αθλητικό Τουρισμό. Έτσι, ο αθλητικός τουρισμός καταλαμβάνει μια κύρια θέση στην στρατηγική των χωρών.(Ross Biddiscombe, 2004)

Ποια Αθλήματα έδωσαν την Ώθηση αρχικά και ποιες Χώρες πρωτοστάτησαν;
Το ποδόσφαιρο και το Παγκόσμιο Κύπελλο, οι Ολυμπιακοί Αγώνες που γίνονται κάθε τέσσερα χρόνια, τα χειμερινά σπορ, οι διεθνείς μαραθώνιοι δρόμοι, οι αγώνες αυτοκινήτων, η ποδηλασία, το γκολφ, οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες και το windsurf. Οι χώρες που ανέπτυξαν πρώτες τον αθλητικό τουρισμό είναι ο Καναδάς, οι Η.Π.Α., η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία, η Ιταλία.

Οι Επαγγελματικοί Παράγοντες που αποτελούν την Αγορά του Αθλητικού Τουρισμού

Πως το Αθλητικό Προϊόν γίνεται Τουριστικό Προϊόν;
Είτε είναι διοργανώσεις / αγώνες, είτε είναι υπαίθριες δραστηριότητες, είτε εγκαταστάσεις, είτε προπονητικά κέντρα, είτε είναι εξοπλισμένα ξενοδοχεία και πάρκα, το αθλητικό προϊόν άρχισε να συνδέετε και να μετατρέπεται σε τουριστικό προϊόν όταν η ποσότητα των αθλουμένων / συμμετεχόντων / θεατών έγινε τόσο μεγάλη και τόσο συστηματική η μετακίνησή τους, που πλέον οι επαγγελματίες του τουρισμού δεν μπορούσαν να την αγνοούν!
Έτσι, χρειάστηκε να δοθεί σε αυτή τη μορφή τουρισμού μια δική της ταυτότητα και να προωθείται πλέον με συγκεκριμένες τεχνικές μάρκετινγκ, οι οποίες προκαλούν την κατηγοριοποίηση, όχι μόνο προσεγγίζοντας το προϊόν αλλά και τον ίδιο τον καταναλωτή.

Το Μέγεθος του Αθλητικού Τουρισμού
Broadly defined, in 2005, the sports-related travel market was a $177 billion industry! This is 27% of the U.S. travel market; Sports Events, Golf, Water Sports/Boating, Outdoor Activities, Winter Sports. (Travel Industry Association, Lisa Delpy Neirotti / The George Washington University)

Κριτήρια Προσδιορισμού Προτεραιοτήτων Προϊόντων Αθλητικού Τουρισμού:

  • Δημοφιλία αθλήματος
  • Ποσότητα αθλούμενων
  • Εμπορικότητα αθλήματος και εξοπλισμού
  • Δυναμική ανάπτυξης αθλήματος, τάσεις
  • Διοργάνωση αγώνων / θεσμών, ανά άθλημα και περιοχή
  • Συμβατότητα αθλητικών εγκαταστάσεων, ανά άθλημα και περιοχή
  • Ικανότητα παροχής ζητούμενων υπηρεσιών / προϊόντων
  • Ζήτηση

Τα Εννέα Βασικά Κριτήρια Ικανότητας των Προορισμών για την Φιλοξενία Δράσεων Αθλητικού Τουρισμού:
  • Ποσότητα σε σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις, ποικιλία χρήσεων, φιλοξενία διαφορετικών αθλημάτων
  • Εμπειρία οργάνωσης ανάλογων δράσεων, ανάληψη μελλοντικών διοργανώσεων
  • Ευκολία προσβασιμότητας, απόσταση από αεροδρόμια, σταθμούς τρένων, λιμάνια, οδικοί άξονες
  • Βαθμός αναγνωρισιμότητας προορισμού, σε Ελλάδα και εξωτερικό
  • Επίπεδο τουριστικών υποδομών, καταλύματα, κέντρα εστίασης και ψυχαγωγίας, ταξιδιωτικά γραφεία
  • Επίπεδο δημοσίων υπηρεσιών προορισμού, ιατρική περίθαλψη, καθαριότητα, μεταφορικά μέσα, κ.α.
  • Ελκυστικότητα φυσικών πόρων, αξιοθέατα, λίμνες, ποτάμια, ορεινοί όγκοι και πράσινο, θάλασσα και παραλίες, κ.α.
  • Ποιότητα εταιριών παροχής αθλητικών υπηρεσιών και υπαίθριων δραστηριοτήτων / εξοπλισμός, διοργάνωση αγώνων, προγράμματα αναψυχής
  • Ποσότητα σε αθλούμενο ανθρώπινο δυναμικό του προορισμού, ομάδες ανά άθλημα, σύνδεση προορισμού με αθλήματα και προσωπικότητες

Το Προϊόν που λέγεται Αθλητική Διοργάνωση

Κριτήρια / Χαρακτηριστικά Διαχωρισμού μιας Αθλητικής Διοργάνωσης σε σχέση με αυτή που εντάσσεται στα Πλαίσια Ενδιαφέροντος του Αθλητικού Τουρισμού:
Είναι αυτή που προκαλεί μαζική μετακίνηση θεατών πέρα από τον τόπο μόνιμης διαμονής, διαφημίζεται έντονα, αποσπάει την προσοχή τον ΜΜΕ, παρέχει αναβαθμισμένες υπηρεσίες για τους θεατές, προσφέρονται ειδικά πακέτα διακοπών για τους θεατές και τους συμμετέχοντες, επαναλαμβάνεται μακροχρόνια και υποστηρίζεται σταθερά από φορείς και εταιρίες / χορηγούς.

Διαχωρισμός Διοργανώσεων βάση Ποσότητας Ταξιδιωτών (Θεατών και Αθλητών):

  1. Μικρού μεγέθους θεωρούνται οι διοργανώσεις που προσελκύουν έως και 1.000 άτομα
  2. Μεσαίου μεγέθους θεωρούνται αυτές που προσελκύουν από 1.001 έως 10.000 άτομα
  3. Μεγάλου μεγέθους θεωρούνται αυτές που προσελκύουν πάνω από 10.000 άτομα

Διαχωρισμός Αθλητικών Διοργανώσεων βάση Τύπου:


  1. Διεθνή Αθλητικά Γεγονότα (ενός ή και πολλών αθλημάτων),

  2. Πανελλήνιοι Αγώνες / Πρωταθλήματα,
  3. Αγώνες Τοπικού Ενδιαφέροντος,

  4. Διοργανώσεις Ανοιχτού Τύπου (Open)


Γιατί τα Αθλητικά Γεγονότα είναι τόσο ελκυστικά;
  • Δίνουν μετρήσιμα οικονομικά οφέλη
  • Παράγουν δουλειές
  • Παράγουν έσοδα από φόρους
  • Δημιουργούν τις προϋποθέσεις για επιχειρησιακή ανάπτυξη
  • Ενισχύουν την ποιότητα ζωής
  • Παρέχουν την αίσθηση της κοινωνικότητας – ομάδας
  • Παραμένουν ανεπηρέαστα από εξελίξεις σε ζητήματα παγκοσμίου ενδιαφέροντος
  • Λειτουργούν σαν μηχανές κεφαλαίων ακόμα και σε περιόδους ύφεσης της οικονομίας

(Tim Schneider/SportsTravel, 2005)

Emerging Trends – Host Destinations


  • City and state governments are looking at sports as a business development opportunity; a way to attract other businesses

  • Increase in foreign governments and foreign tourism bureaus spending to attract sporting events
  • Creation of state and regional marketing groups to attract sporting events to a particular area

(Sports Travel Magazine, 2005)

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024