Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπόψειςΗ αλήθεια πίσω από την κρίση στην Ο.Α.

ΑπόψειςΗ αλήθεια πίσω από την κρίση στην Ο.Α.

Απόψεις
Η αλήθεια πίσω από την κρίση στην Ο.Α.
του Δρα Ιωάννη Λαϊνού*

Με δύο ιστορικές του αποφάσεις-η τελευταία ανακοινώθηκε στις 21-12-06 το διαιτητικό δικαστήριο προεδρεύοντος του προέδρου του Αρείου Πάγου κ. Κεδίκογλου αποφάσισε την επιστροφή τμήματος των χρεών του κράτους προς την Ο.Α. ύψους 600 εκατ. ευρώ περίπου.

Η πρώτη απόφαση αφορούσε στην υποχρέωση του κράτους να καταβάλει στην Ο.Α. 24 εκατ. ευρώ λόγω της υποχρεωτικής εκτέλεσης των – ζημιογόνων – άγονων δρομολογίων στα ακριτικά νησιά.

Η δεύτερη απόφαση αφορά στην υποχρέωση του κράτους-αποκλειστικού μετόχου της Ο.Α.- να της καταβάλλει 564 εκατ. ευρώ. Η οφειλή αυτή δημιουργήθηκε από την οικονομική επιβάρυνση που υποχρεώθηκε να επωμισθεί η Ο.Α. μέχρι το τέλος του 2005 λόγω της πρόωρης αναγκαστικής, αλλά και αντισυμβατικής έξωσής της από το αεροδρόμιο του Ελληνικού το 2001 και την μετεγκατάστασή της στο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της Ο.Α. από τον Δεκέμβριο του 2005 μέχρι τον Μάρτιο του 2006 είχε καταθέσει τέσσερις αγωγές κατά του κράτους-αποκλειστικού της μετόχου-με τις οποίες διεκδικούσε την καταβολή τμήματος των οφειλών του περί τα 950 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Ε.Ε. με απόφασή της τον Οκτώβριο του 2006 απαιτεί την επιστροφή 540 εκατ. ευρώ, τα οποία θεωρεί ότι έλαβε η Ο.Α. παρανόμως από το κράτος την τελευταία δεκαετία. Εναντίον της απόφασης αυτής έχει προσφύγει η Ο.Α. στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο.

Η ιστορία με τα χρέη του κράτους προς την Ο.Α. άρχισε με την κρατικοποίηση της Ο.Α. το 1975. Μετά τη κρατικοποίησή της το 1975 η Ο.Α. συνέχισε να λειτουργεί με την ίδια σύμβαση που είχε υπογράψει ο ιδρυτής της Ο.Α. Ωνάσης με το κράτος, μόνο που το κράτος έγινε ο αποκλειστικός της μέτοχος.

Από το 1975 και καθ’ όλη τη διάρκεια της κρατικής διαχείρισής της η Ο.Α. υποχρεώνεται από όλες τις κυβερνήσεις να υλοποιεί διάφορες κυβερνητικές πολιτικές.

Την οικονομική επιβάρυνση της Ο.Α. απο την υποχρεωτική υλοποίηση των διαφόρων κυβερνητικών πολιτικών ουδέποτε της κατέβαλε το κράτος, το οποίο δεν της επέτρεπε να καταγράφει τα χρέη του στα βιβλία της.

Αυτό σημαίνει ότι η Ο.Α. προγραμματιζόταν από το κράτος ιδιοκτήτη της να λειτουργεί ελλειμματικά, να επωμίζεται δηλαδή το κόστος της εφαρμογής των διαφόρων κυβερνητικών πολιτικών (περιφερειακής ανάπτυξης, κοινωνικών συμμαχιών κ.λπ.

Ανταποκρίνεται όμως στην πραγματικότητα:

  1. ότι η Ο.Α. ευρίσκεται υπό πτώχευση;
  2. ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν επιβαρυνθεί με 3 δισ. ευρώ για την Ο.Α. όπως ισχυρίσθηκε ο κ. πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη το 2005 και όπως έχει πεισθεί από τα ΜΜΕ η πλειοψηφία του Ελληνικού λαού;

Για να δοθεί απάντηση στα ερωτήματα αυτά πρέπει να ανατρέξουμε στη προετοιμασία του προγράμματος εξυγίανσης της Ο.Α. που υπέβαλαν οι τότε κυβερνήσεις (1993-1994) στην Ε.Ε.

Τότε ανετέθη στον γράφοντα υπό την ιδιότητά του ως μέλους του Τομέα Μελετών της Ο.Α., η εκπόνηση μελέτης αναφορικά με τις επιβαρύνσεις της Ο.Α. από την υποχρεωτική υλοποίηση διαφόρων πολιτικών του κράτους μετόχου, πληροφορίες που είχε ζητήσει η Ε.Ε..

Ως πηγές των επιβαρύνσεων αυτών στη μελέτη αναφέρονται οι:

  • μη καταβολή του οφειλλομένου από το 1981 μετοχικού κεφαλαίου……107 δισ.δρχ
  • υποχρεωτική κατ εντολή της Επιτροπής Τιμών και Εισοδημάτων
  • υποτιμολόγηση των κομίστρων του εσωτερικού δικτύου……382 δισ.δρχ
  • υποχρεωτική εκχώρηση έκπτωσης σε 20 κατηγορίες επιβατών……109 δισ.δρχ
  • οφειλές ΥΠΑ, Δημοσίου. κ.λπ……43 δισ.δρχ
  • δωρεάν προεδρικές και πρωθυπουργικες πτήσεις……7 δισ.δρχ
  • υποχρεωτική έκπτωση κατά 97% στα κόμιστρα μεταφοράς των εφημερίδων……30 δισ.δρχ
  • μεταφορά των κομματικών ψηφοφόρων (μόνο το 5% του κόστους)……2,5 δισ.δρχ

Σύνολο……680,5δισ.δρχ

Τα χρέη αυτά του κράτους-μετόχου προς την Ο.Α. ουδέποτε κατεγράφησαν στα λογιστικά της βιβλία. Επισημαίνουμε ότι το σωρευτικό λογιστικό έλλειμμα της Ο.Α. από το 1975 μέχρι το 1992 (τελευταίο έτος της μελέτης) ήταν 275 δισ. δρχ. όταν το ίδιο χρονικό διάστημα το κράτος την είχε επιβαρύνει με 680,5 δισ. δρχ. Δηλαδή η Ο.Α. το 1993 κατά την παραπομπή της στην Ε.Ε. ως πτωχευμένη ήταν κερδοφόρα κατά 680,5-275=405,5 δισ. δρχ.

Από το 1993 μέχρι το 2002 το κράτος επεβάρυνε την Ο.Α. με ποσά που ξεπερνούσαν τα λογιστικά της ελλείμματά κατά 800 δισ. δρχ. περίπου. Από τα ανωτέρω στοιχεία προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα.

  • Εφ’ όσον η Ο.Α. δεν ήταν πτωχευμένη, δεν έπρεπε να παραπεμφθεί στην Ε.Ε.
  • Αρκούσε η επιστροφή των χρεών του κράτους-μετόχου προς αυτήν.
  • H πολιτική βούληση των κυβερνήσεων που παρέπεμψαν την κερδοφόρα Ο.Α. στην Ε.Ε. εκφράζεται απολύτως από τη προφητική δήλωση του κ. πρωθυπουργού το 1991 ότι η Ελλάδα μπορεί να κάμει και χωρίς την Ο.Α.
  • Σε κάθε περίπτωση μετά τις προαναφερθείσες δικαστικές αποφάσεις κανείς πλέον δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι η Ο.Α. βρίσκεται υπό πτώχευση.
  • Η εξυγίανση και η ανάπτυξη της Ο.Α με απαλλαγή της απο τις δυσλειτουργείες του παρελθόντος μπορεί να χρηματοδοτηθεί- εάν υπάρχει η πολιτική βούληση- από την επιστροφή από το κράτος των οφειλλομένων στην Ο.Α. τα οποία σήμερα υπερβαίνουν τα 4 δισ. ευρώ.

Πηγή των οικονομικών πληροφοριών που αναφέρονται στο παρόν άρθρο είναι το βιβλίο του συγγραφέα «Η αλήθεια πίσω από την κρίση στην Ο.Α. και άλλα θέματα αερομεταφορών», Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2006.

Ιωάννης Σ. Λαΐνος είναι Διδάκτορας Διοίκησης και Οικονομίας Εναερίων Μεταφορών στο Τμήμα Τεχνολογίας Αεροσκαφών του ΤΕΙ Χαλκίδας.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024