Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Μιχαήλ Κάτσικας
η μόδα της Ελλάδας ως τουριστικού “προϊόντος” είναι ό,τι πιο μόνιμο θα μπορούσε να υπάρχει...

30 Οκτώβριος 2000, 00:00

Μιχαήλ Κάτσικας
η μόδα της Ελλάδας ως τουριστικού “προϊόντος” είναι ό,τι πιο μόνιμο θα μπορούσε να υπάρχει...

Ηλικία: 50

Τόπος γέννησης: Θεσσαλονίκη

Οικογενειακή κατάσταση: Παντρεμένος με τη Σοφία Λυκουρίνου και με τρία παιδιά (21, 20, 18)

Χόμπι: Ταξίδια, δουλειά, σταυρόλεξα

Ζώδιο: Καρκίνος

Που Σπούδασε:
* Μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσ/νίκης
* Οργάνωση Διοίκηση Επιχειρήσεων
στην Ανωτάτη Βιομηχανική Σχολή Θεσ/νίκης.
* Προγραμματισμός -Ανάλυση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (ΙΒΜ)
* Επαγγελματικά Σεμινάρια στα πανεπιστήμια Cranfield και Westminster (London), Frost and Sullivan (London), Clermont Ferrand, στην IATA (Geneva), Boeing (Seattle), SWISSAIR, ΕΕΕΕ, ΕΕΔΕ, ΕΛΚΕΠΑ.
* Eπιστημονική συνεργασία στον Προγραμματισμό στόλου και ανάλυση αγορών, στο Massachusetts Institute of Technology (Boston).
Που Δούλεψε:

Γέννημα-θρέμμα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, από το 1976, σε διάφορα πόστα: Από τις Πωλήσεις στις Οργανωμένες Εκδρομές και στο Pricing και δια μέσου της Εμπορικής Έρευνας, στην Εταιρική Ανάπτυξη και Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό με κατάληξη στο Marketing.

Που Δουλεύει Τώρα:

Ολυμπιακή Αεροπορία, ως Γενικός Διευθυντής Marketing

Πόσες ώρες την ημέρα εργάζεται;

11-12 ώρες κατά μέσον όρο, χωρίς να υπολογίσουμε το…  κινητό

Που είναι μέλος:

Κατά καιρούς σε ποικίλες διεθνείς επιτροπές και ομάδες εργασίας του αεροπορικού κλάδου στην ΙΑΤΑ, στην Association of European Airlines και από το 1998 Πρόεδρος του εν Ελλάδι BAR (Board of Airlines Representatives).

Τι πιστεύει:

Ποιοι άλλοι τουριστικοί κλάδοι του φαίνονται ενδιαφέροντες;

Μετά την πολύχρονη συναρπαστική περιπέτεια στην πολιτική αεροπορία μέσα από τις ταραχώδεις φάσεις της μετεξέλιξης ενός “θρύλου”, όπως η Ολυμπιακή, όλα τα υπόλοιπα φαντάζουν ...μικρά. Αν ξεκινούσα από την αρχή, και πάλι “αεροπορία” θα επέλεγα, αλλά μέσα από τα “μυστήρια” της ηλεκτρονικής πλέον οργάνωσης, αναζητώντας τη μορφή που θα (μπορούσε) να έχει στον 21ο αιώνα.
 

Ποια άλλη εταιρία εκτός από την δική του ή αυτή που εργάζεται θαυμάζει περισσότερο και γιατί;

Αίνιγμα:
-Εκτιμώ τις θεωρούμενες ως “άψογες” παραδοσιακές αεροπορικές εταιρίες της Ευρώπης για το ότι λειτουργούν σαν ρολόι.
-Εντυπωσιάζομαι από το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών ορισμένων ασιατικών αεροπορικών εταιριών. Η εταιρία μου θα μπορούσε να γίνει κάτι σαν αυτές υπό προϋποθέσεις... άλλωστε υπήρξε στο παρελθόν.
-Ζηλεύω τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες γιατί έχουν ως ιδεολογία την απλότητα.
-Θαυμάζω όμως τις αεροπορικές εταιρίες που ανοίγουν νέους “μεταπαραδοσιακούς” δρόμους σε υπηρεσίες και marketing (απλά λέγονται καινοτομίες), έστω και αν λίγες απ’ αυτές έχουν μέχρι τώρα μακροπρόθεσμα επιβιώσει.
(τί είναι;)
 

Ποια προσωπικότητα εν ζωή θαυμάζει και γιατί;

Δεν θα διακινδυνεύσω μιαν απάντηση με ονοματεπώνυμο. Πολλά βαρύγδουπα ονόματα με τον καιρό μας διαψεύδουν. Μάλλον προτιμώ κάποιους “μικρούς” ήρωες της καθημερινής ζωής που διαλέγουν και υπηρετούν κάτι διαφορετικό από το θεό-χρήμα. Και αυτοί συνήθως δεν δηλώνουν όνομα...
 

Οικογένεια ή καριέρα και γιατί;

Αν έχεις καλή σύντροφο, συνδυάζονται και τα δυο.
 

Αγαπημένος προορισμός διακοπών, για Ελλάδα και εξωτερικό;

Στην Ελλάδα παντού είναι ωραία. Στο εξωτερικό ψηφίζω Ελβετία.
Στιγμές στην καριέρα του:

Ποια ήταν η πιο αστεία στιγμή στην καριέρα του;

Όταν κάποτε μου προσφέρανε κατά λάθος ανθοδέσμη για προαγωγή που πήρε η γυναίκα μου!!
 

Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή στην καριέρα του;

Πολλές δύσκολες στιγμές: Κάθε φορά που πρέπει, παρά τις ελλείψεις υποδομών, να βρω με τους συνεργάτες μου αξιοπρεπείς για την πελατεία μας λύσεις.
Επίκαιρες Ερωτήσεις:

Ποιο πιστεύει ότι είναι το μέλλον του τουρισμού για την Ελλάδα την ερχόμενη 10ετία;

Θεωρώ, ότι η μόδα της Ελλάδας ως τουριστικού “προϊόντος” είναι ό,τι πιο μόνιμο θα μπορούσε να υπάρχει. Είναι ένα από τα σπάνια μέρη που διαθέτει τέτοια γκάμα ενδιαφερόντων για τουρίστες πάσης κατηγορίας: Οι Ευρωπαίοι έχουν μάθει καλά τα αρχαία μας, αλλά τώρα έχουν ανακαλύψει τη συναρπαστική ελληνική διασκέδαση. Η Ασιατική αγορά τώρα μόλις αναπτύσσεται με επίκεντρο την ιστορία, και τέτοια διαθέτουμε πλούσια. Οι Έλληνες μετά από πολλές δεκαετίες ξενομανίας, ανακαλύπτουν τα θέλγητρα των ελληνικών τοπίων. Η Ελλάδα είναι παράδεισος για τους φυσιολάτρες και ισχυρός πόλος έλξης για τους θρησκευτικούς τουρίστες (Ο θεματικός τουρισμός έχει πολύ μέλλον ειδικά στην Ελλάδα). Τέλος το καλό κλίμα ευνοεί την ανάπτυξη και του συνεδριακού τουρισμού στη χαμηλή χειμερινή περίοδο. Δεν βλέπω κανένα πρόβλημα σε προϋποθέσεις, που υπάρχουν σε αφθονία. Έχουμε όμως πρόβλημα με τους Έλληνες (μη) επαγγελματίες του τουρισμού, που επιτέλους θα πρέπει να διδαχθούν από ξένους συναδέλφους, πώς καταφέρνουν εκείνοι με την οργάνωση, τη φροντίδα και το marketing να κάνουν το “κάτι λίγο τους” να φαίνεται σαν “πολύ”, σε αντίθεση με μας που δεν επιτρέπουμε στους ξένους να θαυμάσουν τα μάρμαρα της Ολυμπίας, γιατί αυτά σκεπάζονται από εξ’ ίσου αρχαία χόρτα ύψους ενός και πλέον μέτρου.
 

Ποιό θεωρεί ως φλέγον θέμα του τουρισμού αυτή την εποχή;

Νομίζω ξεκίνησα να το λέω. Δεν καταφέραμε μέχρι σήμερα να δημιουργήσουμε αξιόλογη προστιθέμενη αξία στα βασικά προϊόντα που μας κληροδότησαν ο Θεός (την σπάνια φύση) και οι αρχαίοι μας πρόγονοι (ιστορία-μνημεία). Επομένως αν μείνουμε έτσι, θα σπαταλήσουμε τη μοναδικότητα του τόπου μας σε μη απαιτητικούς (και άρα μη προσοδοφόρους) τουρίστες, που θεωρούν την πατρίδα μας κυρίως ως παραγωγό προϊόντων διασκέδασης.
 

Σε διεθνές επίπεδο οι αεροπορικές εταιρίες προχωρούν σε απ’ ευθείας πωλήσεις στον τελικό καταναλωτή. Πόσο εφικτό νομίζετε ότι είναι να πετύχουν σε αυτή την προσπάθεια χωρίς την μεσολάβηση των ταξιδιωτικών πρακτόρων;

Οπωσδήποτε η σχεδόν απόλυτη εξάρτηση των αεροπορικών εταιριών στο τομέα διανομής του προϊόντος από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία και τα παγκόσμια ηλεκτρονικά συστήματα (CRSs) ανέβασε στα ύψη το κόστος πωλήσεων και διανομής και το έκανε δυσβάσταχτο. Ζούμε στην εποχή του απηνούς ανταγωνισμού, της συνεχούς μείωσης των πραγματικών τιμών εισιτηρίων και -γι’ αυτό- υπάρχει ανάγκη δραστικής μείωσης του κόστους.
Οι απ’ ευθείας πωλήσεις μέσω Internet πχ. αντανακλούν αυτή την ανάγκη μείωσης του κόστους πωλήσεων και είναι κατά την άποψή μου θεμιτή αντίδραση των αεροπορικών εταιριών, προκειμένου να επιζήσουν. Είναι χαρακτηριστικό, ότι η νέα “μη παραδοσιακή” εταιρία ΕasyJet βασίζει κατά 70% τα έσοδά της στις πωλήσεις μέσω Internet και το 100% αυτών σε απ’ ευθείας πωλήσεις προς τον καταναλωτή!!
Ταυτόχρονα όμως εταιρίες κολοσσοί, όπως η British Airways βάζουν στόχο για απευθείας πωλήσεις που δεν ξεπερνά το 50% στο τέλος της επόμενης πενταετίας.
Προσωπικά θεωρώ ότι το παραδοσιακό “δέσιμο” του τελικού καταναλωτή με τον πράκτορά του, ο οποίος του δίνει πακέτο υπηρεσιών και όχι μια απλή θέση, του χαμογελά και του ικανοποιεί όλες τις επιθυμίες μέσα από μια προσωπική προσέγγιση, δεν θα πάψει να υπάρχει και θα παίζει το ρόλο του, απλώς θα εκσυγχρονισθεί το προφίλ. Αυτό πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα από τις παραδοσιακές εταιρίες που στοχεύουν ευρέα και διαφοροποιημένα τμήματα της αγοράς, αντί αποκλειστικά νεαρούς λάτρεις του Internet και των αυτοματισμών. Νομίζω η κάθε εταιρία, ανάλογα με το προφίλ της πελατείας της, πρέπει να βρει το ιδανικό γι’ αυτήν μίγμα ιδίων και έμμεσων (πρακτοριακών) καναλιών διανομής.

Πόσο έχει επηρεάσει τις αεροπορικές εταιρίες η άνοδος της τιμής των καυσίμων; Η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου είναι η μόνη λύση;

Η τιμή των καυσίμων για μια μεταφορική εταιρία είναι σίγουρα ένας βασικός παράγων διαμόρφωσης του κόστους. Μικρές αυξήσεις της τιμής καυσίμου συνήθως απορροφώνται χωρίς πρόβλημα από τις εταιρίες μεταφορών. Σε περιπτώσεις όμως σοβαρών κρίσεων, όπως η πρόσφατη, με την κηροζίνη να ίπταται για παρατεταμένο διάστημα στο διπλό της συνήθους τιμής, η αποσταθεροποίηση της οικονομικής δομής των εταιριών είναι μια ορατή προοπτική που απειλεί τη βιωσιμότητά τους. Σκεφθείτε, ότι για το μέγεθος της Ολυμπιακής τούτο σημαίνει πρόσθετη επιβάρυνση άνω των 20 δισ. δρχ σε ετήσια βάση.
Πιστεύω, ότι στις περιπτώσεις αυτές οι συνιστώσες {μεταφορική εταιρία-χονδροπωλητής-λιανοπωλητής-καταναλωτής}, που πάντα λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία, έχουν τη δυνατότητα να απορροφήσουν από κοινού και με αμοιβαία κατανόηση το δυσβάσταχτο βάρος, χωρίς να διαταραχθεί η ισορροπία κανενός.
 

Έχει διατυπωθεί ή άποψη ότι οι αεροπορικές συμμαχίες δεν ωφελούν τελικά τον επιβάτη. Πόσο αλήθεια είναι αυτό κατά τη γνώμη σας;

Υπάρχουν τα υπέρ και τα κατά.
Σε ό,τι αφορά τον επιβάτη, μέσα σε μια δαιδαλώδη συμμαχία, τα μεγέθη είναι τεράστια και παγκόσμια και έτσι χάνεται η προσωπική επαφή. Ο επιβάτης φαντάζει πια πολύ μικρός. Βγάζει εισιτήριο με μια εταιρία και χωρίς να το καταλάβει πετά με μιαν άλλη. Αυτό είναι το ψυχολογικό μέρος της ιστορίας.
Σε καθαρά πρακτικό όμως επίπεδο ο επιβάτης ευνοείται, γιατί βρίσκει πολλές επιλογές σε παγκόσμιο επίπεδο που καμιά εταιρία από μόνη της δεν θα μπορούσε να εξασφαλίσει: Ποικιλία πτήσεων και βολικών ανταποκρίσεων, αμοιβαία χρήση αιθουσών αναμονής, ευκολότερη συγκέντρωση μιλίων για τους frequent travellers, ενιαίο εισιτήριο και διαδικασίες, και άλλα πολλά προνόμια.
Επίσης, για τις αεροπορικές εταιρίες το ζήτημα έχει δύο όψεις:
(α) τη θετική, λόγω της δυνατότητας αξιοποίησης του τεράστιου marketing power της συμμαχίας, τις οικονομίες κλίμακας, την επέκταση των δικτύων χωρίς απαραίτητα μεγάλες επενδύσεις , αλλά και
(β) την αρνητική όψη, που είναι η δυσχέρεια συνεργασίας και προσαρμογής σε μια ενιαία στρατηγική, εταιριών με διαφορετικές νοοτροπίες και συμφέροντα, η πιθανή απώλεια της ταυτότητας των μικρών εταιριών-μελών κλπ.
Δεν υπάρχει άσπρο ή μαύρο, αλλά πιστεύω, ότι στη σημερινή εποχή των μεγάλων μεγεθών και της παγκοσμιοποίησης η συμμαχία αποτελεί μιαν άμυνα για τις εταιρίες, ενώ εκτιμώ ότι το τελικό ισοζύγιο των συν και πλην είναι θετικό και για τον επιβάτη και για τα μέλη μιας συμμαχίας.

Αντίστροφη Ερώτηση: “Τι θα ήθελε να ρωτήσει το TravelDailyNews;”

Ποια είναι τα σχέδιά του για τον εμπλουτισμό της ύλης του, την πρωτοτυπία και -μακροπρόθεσμα- τη γενική διαφοροποίησή του από τις εκατοντάδες ηλεκτρονικές εφημερίδες του ταξιδιωτικού κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο;

TDN: Το TravelDailyNews παρακολουθεί και θα εξακολουθήσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στον χώρο των ηλεκτρονικών τουριστικών εφημερίδων, έτσι ώστε με την ποικιλία και την εξειδίκευση των ειδήσεων, τις παράλληλες στήλες, και τις συμπληρωματικές επαγγελματικές πληροφορίες που σκοπεύει να συνεχίσει να παρουσιάζει, να ανανεώνεται και να εμπλουτίζεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα, φροντίζοντας συνεχώς να διαφοροποιείται στο κοινό που απευθύνεται.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top