Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Γρηγόρης Τσάμης - Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Καστοριάς
Πρέπει να αυξηθούν τα κίνητρα για επενδύσεις στις παραμεθόριες περιοχές

Κάλη Δάφνη - 14 Απρίλιος 2003, 00:00

Γρηγόρης Τσάμης
Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Καστοριάς
Πρέπει να αυξηθούν τα κίνητρα για επενδύσεις στις παραμεθόριες περιοχές

Για τα τουριστικά πλεονεκτήματα, τις δυνατότητες τουριστικής αξιοποίησης, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η παραμεθόρια περιοχή της Καστοριάς μιλάει στο TravelDailyNews ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Καστοριάς Γρηγόρης Τσάμης.

TravelDailyNews: Πως διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2003 – 2004 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά:

    α) Τις τιμές
    β) Το μέγεθος των κρατήσεων

Γρηγόρης Τσάμης: Το 2003 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, η οποία θα επηρεάσει αρνητικά την τουριστική κίνηση. Επομένως θα χρειαστεί να έχουμε υπομονή και επιμονή. Παρότι θεωρώ ότι η επερχόμενη χρονιά θα είναι χρονιά συντήρησης, δεν πιστεύω ότι πρέπει να μειώσουμε τις τιμές επειδή θα έχουμε λιγότερους τουρίστες, διότι έτσι οι συνέπειες θα είναι πολύ χειρότερες. Θα έχουμε λιγότερους και φθηνότερους τουρίστες, συνεπώς πολύ μειωμένα έσοδα.

Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να κρατήσουμε την υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, έστω και αν αυτό είναι ένα πρόσθετο έξοδο σε βάρος μας, είναι, όμως, αναγκαίο διότι έτσι δημιουργούμε υποδομή για τα επόμενα χρόνια.


TDN:Σε ποιες νέες αγορές και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας;

Γ.Τ: Η Καστοριά είναι μια πόλη με πολλά αξιοθέατα και δραστηριότητες και απευθύνεται τόσο σε Έλληνες όσο και σε ξένους τουρίστες. Αποτελεί ένα πολύ αξιόλογο προορισμό για τουρίστες με ειδικά ενδιαφέροντα όπως βυζαντινολόγους, αρχαιολόγους, φυσιολάτρες, ορειβάτες, ενδιαφερόμενους για σπορ υγρού στίβου, για χειμερινές διακοπές καθώς και για φίλους του σκι.


TDN:Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στην διεθνή τουριστική αγορά; Πόσο και πως μπορούμε να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα μας;

Γ.Τ: Για να αναπτυχθεί ο τουρισμός στην περιοχή μας, χρειάζονται έργα τουριστικής υποδομής, τα οποία, δυστυχώς, δεν βλέπουμε να πραγματοποιούνται με γοργούς ρυθμούς, αντίστοιχους με τους ρυθμούς ανέγερσης νέων ξενοδοχειακών μονάδων, παρά την μικρή ετήσια κάλυψη, που γίνεται ακόμα πιο μικρή και προβληματική.

Εκτός αυτού, στην περιοχή μας αναπτύχθηκε άναρχος αγροτουρισμός. Η ανεξέλεγκτη ανέγερση και η καταστρατήγηση της έννοιας του αγροτουρισμού, δημιούργησαν πολλά προβλήματα στον τουριστικό κλάδο, ιδιαίτερα στα ξενοδοχεία, τα οποία είχαν, ήδη, μικρή ετήσια κάλυψη, με αποτέλεσμα πολλοί ξενοδόχοι να αναγκαστούν να απολύσουν προσωπικό.

Ο τουρισμός για την Ελλάδα αποτελεί την μεγαλύτερη βιομηχανία, στην οποία εναποθέτει όλες τις ελπίδες της για οικονομική ανάπτυξη. Είναι ανάγκη να περάσει ο τουρισμός από την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να μπει βαθιά στη συνείδηση του νέου. Αυτό θα συντελέσει ώστε να μπορέσουμε να βελτιώσουμε και την ανταγωνιστικότητά μας.


TDN:Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές όπως η Ρόδος η Κρήτη και η Χαλκιδική. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας και αν ναι, τι χρειάζεται για να επιτευχθεί η επέκταση της τουριστικής περιόδου;

Γ.Τ: Τα ξενοδοχεία της περιοχής  μας λειτουργούν όλο το χρόνο, έτσι δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Η ετήσια, όμως, πληρότητα των ξενοδοχείων μας, που φθάνει το 40%, αγγίζει μόλις το ποσοστό επιβίωσης.

Εμείς που βρισκόμαστε στην παραμεθόρια και απομακρυσμένη περιοχή χρειαζόμαστε βοήθεια, την  οποία περιμένουμε από την Πολιτεία. Πρέπει για παράδειγμα τα υπουργείο Παιδείας, Εργασίας καθώς και οι Διευθύνσεις των ΔΕΚΟ να δίνουν προτεραιότητα για τις εκδρομές τους στις παραμεθόριες περιοχές και ιδιαιτέρως σε περιοχές που δεν προσφέρουν θάλασσα.


TDN:Απευθύνεστε στον εσωτερικό τουρισμό και ποια επικοινωνιακή πολιτική ακολουθείτε προκειμένου να ενημερώνετε τουριστικούς πράκτορες και καταναλωτές-τουρίστες για το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας;

Γ.Τ: Στην περιοχή μας έχουμε τουριστική υποδομή για ειδικές μορφές τουρισμού που θέλουμε να γνωστοποιήσουμε στην ελληνική αγορά. Οι Έλληνες πρέπει να γνωρίσουν την Ελλάδα. Η χώρα μας έχει πανέμορφες πόλεις, άγνωστες στους περισσότερους Έλληνες. Οι εκθέσεις τουρισμού που πραγματοποιούνται, όπως Philoxenia και Τουριστικό Πανόραμα μας έδωσαν τη δυνατότητα να προβληθούμε στην εσωτερική αγορά και να προσφέρουμε στους συμπατριώτες μας την ευκαιρία να μας γνωρίσουν και να μας επισκεφθούν.


TDN:Ποιες μορφές τουρισμού ή είδη καταλυμάτων παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον; Που προσανατολίζονται οι περισσότερες τουριστικές επενδύσεις στη περιοχή σας; Το Β΄ και Γ¨ ΚΠΣ, αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα επιδοτήσεων, έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού προϊόντος και των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή σας;

Γ.Τ: Η περιοχή μας έχει μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όμως χρειάζεται να γίνουν έργα τουριστικής υποδομής από την πολιτεία. Από την Νομαρχία, τους Δήμους και τις Κοινότητες περιμένουμε να απορροφήσουν κονδύλια από τα διάφορα προγράμματα και το Γ΄ ΚΠΣ, τα οποία να διαθέσουν για την κατασκευή έργων τουριστικής υποδομής, η οποία πρέπει να προηγηθεί πάσης άλλης αξιοποίησης.

Η Καστοριά έχει περίπου 300 σπίτια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα και όλα –πλην ελαχίστων- έχουν καταρρεύσει ή είναι ετοιμόρροπα, με αποτέλεσμα η πόλη να παρουσιάζει σήμερα μια αντιτουριστική εικόνα. Η πολιτεία, πέρα από τον χαρακτηρισμό των σπιτιών αυτών, είναι απούσα, αφού, μέχρι σήμερα, δεν έχει προσφέρει καμία διευκόλυνση στους ιδιοκτήτες τους. Αντίθετα, το μόνο που έκανε είναι να δεσμεύσει τα σπίτια τους, την περιουσία τους και τίποτα άλλο. Είναι ανάγκη να δοθούν κίνητρα στους ιδιοκτήτες των σπιτιών αυτών προκειμένου να τα ανακατασκευάσουν για ιδιοκατοίκηση με επιδότηση και παραχώρηση δανείου κ.λπ. ή τουλάχιστον να εφαρμοστούν  για την ιδιοκατοίκηση τα μέτρα που προτείνονται στον Ν. 2601/98 αρ.3 παρ.1 περ. (Γ) και άρθρο 5, παρ. 3 περ. (γ) που αναφέρεται στη μετατροπή διατηρητέων σε ξενοδοχεία, τουλάχιστον Γ΄ κατηγορίας. Στις περιοχές μας, που είναι παραμεθόριες, πρέπει να αυξηθούν τα κίνητρα για επενδύσεις προκειμένου να γίνουμε πιο ελκυστικοί στους επενδυτές.

Επίσης, όπως προανέφερα, ο αγροτουρισμός με τον τρόπο που λειτούργησε δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, μάλλον δημιούργησε πρόσθετα οικονομικά προβλήματα στα ήδη λειτουργούντα ξενοδοχεία, ιδίως στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Ο αγροτουρισμός μπορεί να αποδώσει, εάν σε κάθε νομό στον οποίο μπορεί να αναπτυχθεί, καθοριστούν συγκεκριμένες περιοχές ανάπτυξής του. Αυτές οι περιοχές/χωριά αγροτουριστικής ανάπτυξης θα πρέπει να αξιοποιηθούν πρώτα με έργα τουριστικής υποδομής και στη συνέχεια να δημιουργηθούν ενοικιαζόμενα δωμάτια. Μόνο έτσι μπορεί να αποδώσει ο αγροτουρισμός. Διαφορετικά δημιουργούμε επίσημα παραξενοδοχία.


TDN:Πως κρίνετε την συμβολή της επίσημης πολιτείας στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής σας; Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με την τοπική αυτοδιοίκηση, τον τρόπο που ασκούν την τουριστική πολιτική και το πρόγραμμα προβολής και προώθησης που ακολουθείται;

Γ.Τ: Είναι αλήθεια ότι έχουν γίνει πολλές προσπάθειες από την πολιτεία, δεν απέδωσαν όμως τα αναμενόμενα διότι στον Νομό μας δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης. Επομένως, αυτό που χρειάζεται καταρχάς είναι όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς να συνεργαστούμε για να δημιουργήσουμε ένα σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης.

Ο τουρισμός θα περάσει μεγάλη κρίση γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη στήριξη από την πολιτεία. Για να ξεπεραστεί η κρίση χρειαζόμαστε και τη συμβολή έμπειρων ανθρώπων, γι’ αυτό πιστεύω ότι ήταν λάθος η κατάργηση του ΕΟΤ. Μπορεί ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού να χρειαζόταν αναβάθμιση όχι, όμως και να καταργηθεί. Οι Περιφέρειες δεν ήταν έτοιμες, όσον αφορά στον τουριστικό τομέα, να λειτουργήσουν με ολοκληρωτική παραχώρηση των αρμοδιοτήτων. Η παραχώρηση αυτή έπρεπε να γίνει σταδιακά, αφού είχε προηγηθεί η κοινή συνεργασία του ΕΟΤ με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας,  προκειμένου οι αρμόδιοι υπάλληλοι να αποκτήσουν γνώση και εμπειρία, η οποία λείπει αυτή τη στιγμή με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία όλου του ξενοδοχειακού κλάδου.

Με την ευκαιρία θα ήθελα να επισημάνω πως  η χώρα μας δεν χρειάζεται νέο, ενιαίο Τουριστικό Επιμελητήριο, άλλωστε υπάρχει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο. Εκείνο που έχουμε ανάγκη είναι ένα υπουργείο Τουρισμού - με τον μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων και την μεγαλύτερη εισαγωγή συναλλάγματος-, το οποίο θα μπορέσει να λύσει τα προβλήματα του τουρισμού, τα οποία μας ταλαιπωρούν χρόνια τώρα, χωρίς να έχουν επιλυθεί. Εάν γίνει το εν λόγω υπουργείο θα μπορέσει και το ΞΕΕ να αποδώσει καλύτερα, διότι η λειτουργία ενός επιμελητηρίου εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία του. Εάν γίνει και δεύτερο επιμελητήριο, πολύ φοβάμαι ότι οι τεχνοκράτες θα βρίσκουν πρόφαση στις δήθεν αντιθέσεις μεταξύ των επιμελητηρίων και εμείς θα περιμένουμε, όπως περιμένουμε μέχρι σήμερα, την επίλυσή τους.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top